anbefaling af bådstativ
Fra : Jens Jespersen

Dato : 22-10-07 11:14

Hej i gruppen.

Jeg er på udkig efter et stativ til vores relativt nyindkøbte Granada 31.
Jeg har kig på et fra LP Yacht
http://www.lp-yacht.dk/default.aspx?sprog=da&folder=baadstativer_vaelg-stativ

Har I kommentarer til dette - og kan I evt. anbefale et andet ?

Mvh. Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-07 11:59

Hej Jens,

Det ser ud til at være et godt stativ lavet af lukkede profiler
og hele konstruktionen er varmgalvaniseret.
Der findes stativer der er lavet med åbne U profiler der giver
meget mindre styrke end de lukkede profiler.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 22-10-07 12:11

Jens Jespersen skrev:
> [...]
> http://www.lp-yacht.dk/default.aspx?sprog=da&folder=baadstativer_vaelg-stativ
>
> Har I kommentarer til dette - og kan I evt. anbefale et andet ?

Har haft et LP i 4 år til en Oceanis 320.
Fint og solidt stativ. Nemt at samle. Ingen rust overhovedet hverken i
samlinger, ender eller ved bolte. Nemt at justere. Nemt at løsne de 4
understøttelser (eet ad gangen sæføli!) om foråret for at kunne rense og
bundmale. Det billigste (dengang). Fin telefonisk service og hjælp til
at vælge det rette. Udbringes til ønsket sted/plads når han er i
landsdelen (ofte).
Uden at kende de andre på markedet (havde Bådnyts hjemmelavede træstativ
tidligere) kan jeg varmt anbefale LP, som levede helt op til mine
forventninger.
SørenH
Marie af Næstved

PS inden køb skal du gøre dig helt klart om et "statisk" stativ er det
rette eller om du skal ha fat i en vogn, - dvs et stativ med påsvejsede
"lastbilshjul" hvor de forreste kan drejes.
Hvis du drømmer om at få en aftale med en landmand om plads i en lade
eller lignende skal du ha et på hjul! - en kranbil kan sædvanligvis ikke
komme ind i haller eller lader!

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 22-10-07 13:52

Hej

Jeg købte nedstående hos netbaad.com sidste år (28 fods modellen) -
det er solidt og har mange indstillingsmuligheder

Op til 35 fod / 5 ts. http://www.netbaad.com/product.asp?product=1828

Op til 28 fod / 3 ts. http://www.netbaad.com/product.asp?product=1827

/Jimmi

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-10-07 15:14

Jens Jespersen" <jens_jespersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:471c77f5$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...> Hej i gruppen.

> [...]
> http://www.lp-yacht.dk/default.aspx?sprog=da&folder=baadstativer_vaelg-stativ
>
> Har I kommentarer til dette - og kan I evt. anbefale et andet ?

Jeg har et LP YACT stativ, er yderst tilfreds, og det skinner igennem at LP
ikke startede sidste år med at lave stativer, de er løbende forbedret i
samarbejde med kunderne/brugerne.

Jeg udtaler mig som klejnsmed, og kan derfor stå inde for dimensioner af
profiler og for den håndværksmæssige kvalitet!

Leif Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 20:15

Yderst tilfreds med mit. Jeg har en ældre model (6-8 år?) hvor midterbommen
er "løs". Ingen rust i stativet endnu. Nogle af boltene er begyndt at anløbe
lidt, men det er uproblematisk og foreløbig har de bare fået lidt ekstra
fedt.

Det har min anbefaling.

Bjarke

Fra : Jens Jespersen

Dato : 14-11-07 12:00

> [...]
> http://www.lp-yacht.dk/default.aspx?sprog=da&folder=baadstativer_vaelg-stativ
>
> Har I kommentarer til dette - og kan I evt. anbefale et andet ?

Hej igen.

Jeg har nu fået købt ovenstående stativ og skal have båden på land på
fredag.
På spindlerne sidder en krydsfinerplade - anbefaler i andre at bruge denne
direkte på skroget, eller skal der noget imellem - f.eks. gummi ?
Kølen skal stå på "noget" - jeg forestiller mig at skære en trykimpreneret
stolpe (som alligevel ligger og flyder derhjemme) i stykker og lægge den
imellem stativet og kølen - er dette okay, eller er træet for blødt - skal
det være "hårdt" træ ?

På forhånd tak (igen) ;)

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-07 14:16

Om der *skal* noget imellem træpladen eller ikke ved jeg ikke, men jeg
bruger selv en hård tæpperest med gummiet imod træpladen. Der kommer
godt nok lidt tæpperester på skroget, men de er lige til at fjerne om
foråret ... Jeg har et "femte" ben, så jeg kan rense bag de fire
permanente. Andre på pladsen bruger nogle skumgummirester.

Under kølen kan man lægge et stykke træ på langs, og så bør det være
hårdt ... lægger man noget på tværs - evt. understøttet af et
langsgående brædt i stativets "midterbund" - kan man ovenpå det
langsgående brædt lægge to brædder på tværs, hvorved man har mulighed
for at justere bådens hældning ... (hvis man vælger forskellig tykkelse
på de tværgående brædder). Det har også den fordel, at kun en lille del
af kølen bliver utilgængelig for afrensning og bundmaling ...

--
Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-07 23:17

Alm billigt trykimpregneret er ofte i en elendig kvalitet. Noget "pap". Men
de findes også i OK kvalitet. Vurder det på vægten.

Jeg bruger selv douglas gran.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-11-07 18:50

Hej Jens,

Det bedste vil være at fore krydsfinerpladerne med f.eks. 5 mm
hård gummiplade som limes på krydsfineren med kontaktlim.
Husk at der skal være så megen spindel fri at du kan skrue en
plade ned ad gangen således at der kan bundmalen bag enne. Når
malingen er tør kan du løsne den næste o.s.v.

Træ har en trykstyrke på omkring 240 kg pr. kvadratcentimeter.
Jeg kan ikke huske om kølen er V-formet i bunden for så vil det
ikke være heldigt med træ, her vil det være bedre med et par
stykker jern. Jerns trykstyrke er ca 10 gange så højt. Det giver
en endnu bedre mulighed for at male endnu mere af kølen. Jeg
selv har to stykker på 25mm´s bredde for en båd med V-køl og
båden vejer 4600 kg.