Petroleumsovn og kulilte
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 21-10-07 10:03

Jeg har en ældre petroleumsovn i min båd. Den er et stort skrummel, og
lugten fra den gør det nødvendigt at have lugen på klem hele tiden. Men den
varmer rigtig godt :0)

Er der nogen, som ved, om der er risiko for kulilteforgiftning fra sådan en
fætter? Jeg vil gerne have den brændende om natten i denne tid, men har ikke
turdet pga. rygter om fare for forgiftning.
Ovnen er meget enkel: en stor væge, som suger lampeolien op.

Findes der i øvrigt petroleumsovne til fastmontering i en båd, med aftræk
til det fri (så man slipper for lugten), og uden brug for strøm, som det er
tilfældet med de varmeanlæg, jeg har set?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 21-10-07 11:18

det er aldrig tilrådeligt at have en varmeovn med ild som varmegiver uden
aftræk til det fri.
dels udvkles der vanddamp og under uheldige omstændigheder udvikles der CO
som er yderst farligt.
mvh henrik kolle

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 09:38

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aftræk til det fri.
> dels udvkles der vanddamp og under uheldige omstændigheder udvikles der CO

Jeg tror, der efterhånden har udviklet sig nogle myter om CO, og dennes
opståen.
Den opstår, hvis forbrændingen er ufuldstændig.
Typisk i ovne med fast brændstof, hvor der er lukke for meget for spjældet,
så der ikke kan komme den fornødne ilt til forbrændingen.
Hvad tror I, man fyrede med i lejlighederne, før centralvarme for alvor slog
igennem?
Langt op i 60erne var der petroleumsovne i mange lejligheder.
Der var ingen, der døde af CO i disse år.

Nej, den med CO forsvandt stort set med kakkelovnenens forsvinden.
Petroleumsovne kan uden betænkelighed anvender.
Og er det er ordentlig ovn, er lugtgenerne nærmest ikke existerende.

Egon

Fra : tc

Dato : 21-10-07 12:48

Hej Mads

> Findes der i øvrigt petroleumsovne til fastmontering i en båd, med aftræk
> til det fri (så man slipper for lugten), og uden brug for strøm, som det
> er tilfældet med de varmeanlæg, jeg har set?

Der findes noget der hedder en "Refleks olieovn" den er/var meget brugt i
fiskekuttere.

Du kan selv kigge på http://www.refleks-olieovne.dk

Jeg ved ikke hvormeget der er brugt i lystbåde, men der hvor jeg kender dem
fra i fiskekuttere virker de perfekt.

mvh.
Christian Olesen

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 22-10-07 09:39

Det ser meget interessant ud. Der er kun to problemer: det er knebent med
plads i en Polaris Drabant, og de skriver om refleks-ovnen, at den ikke kan
brænde under konstant krængning. Det er jo ikke helt ualmindeligt i en
sejlbåd.
Men jeg undersøger videre - tak for linket :0)

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-10-07 19:22

Hej Mads,

Du skal aldrig have en petroleumsovn uden aftræk stående og
brænde i din båd. Det er en risikabel affære.
Er der ikke tilstrækkelig og konstant frisklufttilførsel til
kahytten svinder iltindholdet i luften ret så hurtigt, samtidigt
bliver luften fyldt med forbrændingsstoffer som din organisme
optager og stille og roligt sover man ind.
Petroleumslamper giver samme problemer.

Jeg ved ikke om den produceres mere; men der fandtes en ovn der
hed Ge-Hå. Den brændte med væge, havde aftræk og der skulle
tilsluttes små konvektorer der som vandfyldte radiatorer afgav
varmen til bådens kahyt. Selve ovnen kunne anbringes i
garderobeskabet.
Alternativet er en Reflex ovn. Den har en kogeplade på toppen.

Mvh/Harding

Fra : Karin Pedersen

Dato : 21-10-07 21:02

Harding E . Larsen

--
GE-HÅ findes stadig den sælges af Hjertmans under
navnet POD,og koster ca.7000 svenske kr.dertil

Hans-E.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-07 08:34

Hej Hans,

Ja det er da rigtigt at der er sket et navneskifte til POD.

Ja dette system med vand i radiatorer er langsom i opstart, det
virker ikke lige så hurtigt som luftvarme; men når det er i
drift virker det ganske udmærket.
I en lystbåd hvor man ikke bor fast men blot skal ned i kahytten
og varmes lidt op efter en kold sejlads er luftvarme at
foretrække, det giver hurtigt en varm luft i kahyten; men
selvfølgelig vil hynder og skot stadig være kolde et stykke tid.
Indblæsningen af den varme luft skal selvfølgelig ske langs
dørken. Herved nedsættes fodkulden væsentligt og det skaber
komforten. Det nytter ikke meget st starte komfuret for så
bliver man blot varm i hovedet og er stadig kold om tæerne.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 22-10-07 09:17

Jeg har altid ovnen stående under skydekappen, som er trukket 10 cm tilbage,
men det er måske ikke nok? Jeg sidder ofte i båden i timevis med det setup
uden at blive døsig. Men jeg risikerer selvfølgelig, at der bliver mangel på
ilt ved en hel nats kontinuerlig drift. Tak for inputtet!

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

"Harding E. Larsen (slet SP5TH)" <harding@SP5THlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11929912850.204434457908114@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 09:48

> [...]
> det setup uden at blive døsig. Men jeg risikerer selvfølgelig, at der
> bliver mangel på ilt ved en hel nats kontinuerlig drift. Tak for inputtet!

Du kan være temmelig sikker på, at ovnen går ud før p.ga. iltmangel, end du
gør det
Havde det været en kakkalovn, havde sagen set anderledes ud.
Ikke på grund af iltmangel for dig, men på grund af udvikling af kulilte.

Jeg synes, det er underligt, at der åbenbart er foregået et "cross over" af
viden på dette område?

Spørg dog jeres bedsteforældre, de kan med sikkerhed fortælle jer alt om
farerne ved kakkalovne kontra petroleums og olieovne.
Ligesom petroleumslamper.
De har jo levet, og overlevet, med dem

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-07 10:39

Jamen kære Egon,

Vores bedsteforældrew boede i utætte huse hvor rotterne kunne
rende ud og ind under dørene.
En båd er noget mere tæt i bunden og forbrændingsgasserne hober
sig op nede fra da de er tungere eller lige så tunge som luften,
så foruden at ilten i rummet forbruges forøges også
koncentrationen af de farlige gasser.
Herunder nærmere detaljer om CO2 og CO

Mvh/Harding

CO2

Generelt

Kuldioxid (CO2) er en lugt- og farveløs gasart, der består af et
kulatom og to iltatomer. CO2 er en såkaldt drivhusgas og dannes
ved stort set alle forbrændinger af kulstoffer og ilt.

CO2 er tung og kvælende. Ved indånding i meget høje
koncentrationer mærker man en sur smag i munden og en stikkende
fornemmelse i hals og svælg. Årsagen er at gassen opløser sig og
danner kulsyre.

Op til 5 % CO2 giver forøget åndedrætshastighed,
hovedpine etc.

Over 5 % CO2 medfører risiko for bevidstløshed og død.

Ved forgiftning

Personer, der er påvirket af gasformigt kuldioxid, skal bringes
i fri luft.

Ved bevidstløshed på grund af oxygenmangel bringes den
tilskadekomne i fri luft.

Hold personen varm og i ro. Tilkald ambulance.

Benyt kunstig åndedræt ved vejrtrækningsstop.

Toxikologisk information

Kvælende ved indånding, da CO2 fortrænger luftens ilt. Selv i
små mængder forårsager CO2 hurtigt hjertesvigt.

Symptomer

Hovedpine

Ildebefindende

Opkastninger

Kan efterfølges af bevidstløshed.

Kemisk info

Lugt: Ingen advarsel via lugt. Høje koncentrationer giver dog en
svagt stikkende lugt.

Udseende: Farveløs.

Egenskaber: Gassen er tungere end luft. Risiko for ophobning i
lukkede rum, specielt på gulvplan. Højeste CO2-indhold findes
normalt ved rummets laveste punkt.

CO

Generelt

Kulmonoxid (CO) (kulilte) er en kemisk forbindelse, der består
af et kulatom og et iltatom. Gassen er lugt- og smagsløs men
meget skadelig at indånde (i større mængder) da den ødelægger de
røde blodlegemer (som transporterer ilten i blodet). Dette fører
till kvælning - selv om man efterfølgende indånder ren luft.

For gravide er der risiko for skade på barnet.

Gassen dannes ved en ufuldstændig forbrænding af kul og
kulforbindelser.

CO kan derfor forårsage ulykker i hjemmet eller andre steder
(campingvognen - førerhuset) hvis varmesystemet ikke er
vedligeholdt eller justeret ordentligt.

Tobaksrøg og biludstødning indeholder begge CO.

Toxikologisk information

Kulmonoxidets giftvirkning beror på, at det optages af de røde
blodlegemers hæmoglobin, hvorved blodets iltoptagelse
forhindres. Kulmonoxidets binding til de røde blodlegemer er
meget stabil, hvorfor kulmonoxid allerede i små mængder i
indåndingsluften kan forårsage forgiftning og død. CO kan give
alvorlige skader på centralnervesystemet ved længere tids
påvirkning eller gentagen indånding.

Kulmonoxid er påvist reproduktionsskadende.

For gravide er der risiko for skade på barnet.

Symptomer

Symptomer er hovedpine og svimmelhed.

Ved indånding af høje koncentrationer kan der forekomme kramper,
uregelmæssig hjertefunktion og uregelmæssig vejrtrækning. I
større koncentrationer er giftvirkningen så stor, at man næppe
advares, førend bevidstløshed indtræffer.

Kemisk info

Kulmonoxid er en farveløs, giftig og brændbar gas uden lugt
eller smag.

Lugt: Ingen advarsel via lugt.

Udseende: Farveløs.

Egenskaber: Gassen har cirka samme vægt som luft og fordeler sig
derfor i rummet

Den hygiejniske grænseværdi er fastsat til 25 ppm (29 mg/m3).

Eksplosionsgrænser i luft: 12,5 - 74 vol.% CO.

Tændtemperatur: 620oC

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 16:14

"Harding E. Larsen (slet TMHU5)" <harding@TMHU5larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11930462810.227160013383816@dtext.news.tele.dk...
> Jamen kære Egon,
>
> Vores bedsteforældrew boede i utætte huse hvor rotterne kunne
> rende ud og ind under dørene.

Hov - hov--
Vort sommerhus var skam ikke "utæt".
Og det trak ikke.

Lideledes havde vi i villaen i Vanløse, før vi fik centralvarme, både
kakkelovn og oliekaminer.
Hvorefter jeg har beboet 3 lejligheder med oliekaminder.
Altså levet med fænomenet fra omkring 1950, hvor vi fik den første kamin,
til 1973, hvor jeg købte hus med kakkelovn, som hurtigt blev udskiftet med
centralfye.
Det er altså mere end 30 års samliv med forskellige udgaver af nævnte
bæster, der giver baggrund for mine udtalelser.
Forøvrigt husker jeg den tids notitser om kuliltedøde i aviserne.
Men aldrig et tilfælde, hvor der ikke var tale om fast brændsel.

> [...]
> sig op nede fra da de er tungere eller lige så tunge som luften,
> så foruden at ilten i rummet forbruges forøges også

Jamen det er da meget godt, med denne omtale af de to gasarter.
Det, der efter min mening mangler, er da det mest vigtige.
Nemlig: Hvor megetr udvikles der af en petroleumsovn henholdsvis en lampe?

Man har jo aldrig hørt om nogle tilfælde af ulykker?
Eller har man?
Derimod jo masser, hvor der var tale om kakkelovne med fast brændsel.
Jeg har ihvertfald aldrig taget i betænkning,. at anvende petroleumsovne.
Noget andet er vidstnok, er ikke sikker, tilfældet men de såkaldte
katalysatorovne.
Disse anvendtes jo som en form for bilvarmere, og jeg mener at kunne
erindre, at disse har medført dødsfald hos i bilen sovende personer.
Men det er jo et helt andet både system og brændstof.

Men bortset fra alt dette, finder jeg det da bedst enten med en ovn med
skorsten, eller, aller bedst, en bådvarmer med varmluft.
De er blot så pokkers dyre
Og min urgamle wallas er løbet tør for reservedele,. endnu mere (((

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-07 17:33

Hov - hov))

Det var vores bedsteforældres huse vi skrev om ik´!
Jag har skam også fyret med fast brændsel; men uanset om det er
fast eller flydende så er problemet med forbrændingsprodukterne
de samme, afgivelse ad Co2 og CO sådan hænger det nu sammen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 09:43

> [...]
> bliver luften fyldt med forbrændingsstoffer som din organisme
> optager og stille og roligt sover man ind.

Nu ser man da frem til en uddybende forklaring på rigtigheden af denne
"teori"?
Den passer jo helt enkelt ikke med et par generationers erfaringer.
Vor ovennævnte korrekt, burde jeg da ikke have levet i dag

Forøvrigt sælges der stadig i vore nabolande petroleumsovne til bådebrug.

Ang,. petroleumslamper:
Disse kan sode, så man ikke kan se en hånd for sig.
Helt bogstaveligt.
Så sådanne må man aldrig "sove fra".

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 09:33

> [...]
> ikke turdet pga. rygter om fare for forgiftning.
> Ovnen er meget enkel: en stor væge, som suger lampeolien op.

I "stenalderen", da jeg var ung, anvendte store dele af befolkningen sådanne
ovne.
Der var vidst ingen, der døde af kulilte.
Det var udelukkende kakkalovne, der forkert anvendt, forårsagedesådanne
ulykker.
En meget populær ovn var Bess-ovnen, der netop anvendte væge.

> Findes der i øvrigt petroleumsovne til fastmontering i en båd, med aftræk
> til det fri (så man slipper for lugten), og uden brug for strøm, som det
> er tilfældet med de varmeanlæg, jeg har set?

Det gør der.
Prøv at søge på "Reflex ovne".

MVH
Egon