Den gamle kat er død - nu slås de t
Fra : Bettina Hansen

Dato : 22-10-07 21:26

Hejsa gruppe

Har fået et problem. Indtil for 3 uger siden havde vi en harmonisk
katteflok bestående af Philips på 17½ år samt Chickabee og Basil på 2½ år.

For 3 uger siden mistede vi Philips og siden da er de to andre begyndt
at slås :( Til trods for at Philips var så gammel så var han vel en
slags "fører" i flokken - han sov på den bedste plads og langede ud
efter de andre når de blev for frække...

Nu hvor han ikke er her mere tror jeg simpelthen ikke at de to andre kan
finde ud af hvem der skal bestemme. De er meget jævnbyrdige da de er
jævnaldrende. Hankatten er måske mest naturlig som ny fører, men
hunkatten er størst, så...?

De har så meget plads i både hus og have, at de ikke støder sammen så
tit. Men når de gør så går det ind i mellem voldsomt for sig :(
Jeg er naturligvis bange for at en af dem skal komme til skade.

I dag da jeg kom hjem lå Basil på gulvet i badeværelset. Han lå der
længe indtil jeg skulle bruge puslebordet og derfor ville have ham til
at flytte sig - han reagerede overhovedet ikke :( Jeg prøvede så at tage
ham op, men han var helt slatten. Må hellere skynde mig at sige at han
skam er en rigtig "Ragdoll" og at det lykkedes mig at få "rystet" lidt
rygrad i ham efter lidt tid hvorefter han smækfornærmet skred ud af
badeværelset. Men det gik op for mig hvor slemt det egentlig er og hvor
bange jeg er for at de skal gøre hinanden fortræd.

Er det normalt at de slås nu hvor de skal finde en ny rangorden? Og hvor
lang tid tager det normalt? Jeg er bange for at det trækker i langdrag
og at deres forhold aldrig bliver normalt igen - vil det hjælpe at
indskrænke deres territorium eller vil det gøre det hele meget værre?

Enhver form for erfaring/gode råd modtages med kyshånd.

Mvh Bettina

Fra : Sabina H.

Dato : 22-10-07 23:01

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> wrote in message
> [...]
> at deres forhold aldrig bliver normalt igen - vil det hjælpe at indskrænke
> deres territorium eller vil det gøre det hele meget værre?

det er helt normalt at de skal finde sig til rette i deres nye roller... det
kan sagtens give ballade og interne kampe.... hvor lang tid det tager....
tja.... så lang tid det nu tager.... det bliver ved indtil de har haft et
vildt opgør og fået defineret hvem der er boss, eller til en af dem trækker
sig...
og nej, hankatten er ikke "automatisk" føreren, ligesom størrelsen heller
ikke har noget at sige (kik på især løvers rangorden, hvis du skal have
noget at samligne med... de lever i matriakiske samfund)...
det handler i sin enkelthed om hvem der har mest magt og overblik, men når
der er to tilsyneladende ligeværdige emner, kan det give en hulens masse
problemer....

> Enhver form for erfaring/gode råd modtages med kyshånd.

en ting jeg har hørt og oplevet kunne hjælpe har været enten at ændre deres
fertile status (dermed sagt, hvis de begge er fertile, så neutraliser den
ene, eller hvis den ene er neutraliseret, så neutraliser også den anden)....
en anden ting kan være at få en ny kat i flokken, en killing eller måske
endda en ældre omplacerings kat, så der kan flyttes focus fra deres interne
stridigheder...

en 3. ting kan være at i som mennesker støtter den ene frem for den
anden.... og gør det konsekvent.... men vær varsom med det, for det kan give
bagslag.....

der er dog, som altid, ingen garantier.... det er enten at prøve sig frem,
eller omplacere den ene af dem....
--
Knus,
Sabina

Fra : Bettina Hansen

Dato : 23-10-07 12:01

Sabina H. wrote:
> [...]
> tager.... tja.... så lang tid det nu tager.... det bliver ved indtil de
> har haft et vildt opgør og fået defineret hvem der er boss, eller til en

Det lader ikke til at en af dem vil trække sig - og det er netop det
vilde opgør jeg frygter :(

> [...]
> deres fertile status (dermed sagt, hvis de begge er fertile, så
> neutraliser den ene, eller hvis den ene er neutraliseret, så neutraliser

De er begge neutraliseret så det er desværre ikke en mulighed at ændre
noget der :(

> en anden ting kan være at få en ny kat i flokken, en killing eller måske
> endda en ældre omplacerings kat, så der kan flyttes focus fra deres
> interne stridigheder...

En ny kat var måske en mulighed, men vi er ikke så "hooked" på at få en
ny kat lige pt. Jeg synes måske også at det er lidt risikabelt at
indføre en ny kat i en dårligt fungerende flok. En ny killing vil vel
bare blive "syndebuk"/lavest rangerende og dermed ikke løse problemet om
hvem der skal være øverst i hierakiet(?) En voksen, stor, selvsikker
"bølle" kunne måske gå ind og overtage førerrollen, men vel også kun
efter skrål og skrig og slåskamp :( Men selvfølgelig kan det være at de
to vi har nu vil trække sig hurtigt hvis den nye er klart overlegen...

> en 3. ting kan være at i som mennesker støtter den ene frem for den
> anden.... og gør det konsekvent.... men vær varsom med det, for det kan
> give bagslag.....

Det tror jeg bliver (for) svært. Vi elsker jo dem begge to så det vil
være hårdt at skulle favorisere den ene fremfor den anden...

> der er dog, som altid, ingen garantier.... det er enten at prøve sig
> frem, eller omplacere den ene af dem....

Omplacering er selvfølgelig en mulighed hvis det går helt i hårdknude
eller bliver ved og ved :( Men det er heller ikke en løsning vi er
særlig glade ved... Men selvfølgelig - det kan blive nødvendigt :(

Tak for dine tanker og forslag :)

Jeg spekulerer på om Feliway (eller hvad det nu hedder det der til at
sætte i stikkontakten eller stryge på pelsen) kunne hjælpe? Eller er det
kun til nervøse katte? De er jo ikke som sådan nervøse - bare uenige om
hvem der "har bukserne på" ;)

Mvh Bettina

Fra : ^#^

Dato : 23-10-07 18:25

Bettina Hansen wrote:
> [...]
> sætte i stikkontakten eller stryge på pelsen) kunne hjælpe? Eller er
> det kun til nervøse katte? De er jo ikke som sådan nervøse - bare

Feliway burde kunne hjælpe i denne her situation, med en lille risiko for at
det slet ikke virker. Det fås som diffuser (stikkontakt) og som spray. Det
er individuelt hvilken form den enkelte kat reagerer bedst på. I din
situation ville jeg nok ofre penge på en Feliway diffuser samt en Feliway
Spray. Diffuser er jo depotfunktion og skal spredes langsomt (virker kun i
et rum), mens spray virker umiddelbart.
Felifriend kan også bruges til at gnide lidt på den ene eller begge katte,
da det virker afstressende (hvis du bor i Kbh ell omegn kan du låne min
Felifriend). Feliway er dog bedst imo.

Katte er frygtelige vanedyr og nogle katte har svært ved tabet af en kat fra
dets "gruppe". Normalt stabiliserer forholdet sig ml de tilbageværende
katte, men det kan tage tid. Prøv Feliway.
/M

Fra : Sabina H.

Dato : 23-10-07 22:36

"Bettina Hansen" <beh@chin.dk> wrote in message

> Det lader ikke til at en af dem vil trække sig - og det er netop det vilde
> opgør jeg frygter :(

nogle gange må man lade "naturen" gå sin gang, og acceptere de skrammer det
giver.... faktum er at når kattene kender hinanden så godt som dine jo gør,
så vil det næppe give et "vildt" opgør, med dertilhørerende skrammer og
skader.... de vil nok nærmere bare hidse hinanden op igen og igen, indtil en
af dem ike orker mere, og giver op....

> De er begge neutraliseret så det er desværre ikke en mulighed at ændre
> noget der :(

hmmmm... nej, det kan jeg godt se.... øv :(

> [...]
> skrig og slåskamp :( Men selvfølgelig kan det være at de to vi har nu vil
> trække sig hurtigt hvis den nye er klart overlegen...

der er fordele og ulemper ved begge dele.... jeg tror umiddelbart at en
killing vil tage brodden af kampen, og tillade dem at finde sig selv....
hankatten vil nok blive tiltrukket af det lille legesyge myr, og dermed
glemme sin magtkamp, hvilket giver hunkatten ro til at finde sin rolle....
(her taler jeg af erfaring ;) )
en voksen "førertype" vil desværre nok nærmere blive syndebuk, nærmere end
leder.... det er de to andres territorium, og dermed vil en ny voksen kat
ikke have det fornødne fodfæste til at etablere sig som leder så hurtigt som
det er nødvendigt...
tværtimod kan en voksen kat, give samme "distraktion" som en killing kan, og
dermed tage brodden af kampen, og give dem noget andet at beskæftige sig
med, indtil kampen har fundet sit leje.....
faktisk er det tvivlsomt at en lille killing vil lande nederst i hirakiet,
(ikke at det ikke kan ske) for killinger har pr definition en forhøjet
status i en katteflok, grundet at de er flokkens "fremtid".....

> Det tror jeg bliver (for) svært. Vi elsker jo dem begge to så det vil være
> hårdt at skulle favorisere den ene fremfor den anden...

den er også drøj, og som sagt kan den give bagslag.... men hvis alle andre
muligheder ikke er reelle, så kan det meget vel blive løsningen..... her vil
jeg så slå et slag for hunkatten, der uden tvivl ville være den naturlige
leder ;)

> Omplacering er selvfølgelig en mulighed hvis det går helt i hårdknude
> eller bliver ved og ved :( Men det er heller ikke en løsning vi er særlig
> glade ved... Men selvfølgelig - det kan blive nødvendigt :(

mine penge er klart på muligheden med en ny kat ;)

> [...]
> sætte i stikkontakten eller stryge på pelsen) kunne hjælpe? Eller er det
> kun til nervøse katte? De er jo ikke som sådan nervøse - bare uenige om

felifriend er nok bedre, men her er der stadig ingen garantier.........

--
Knus,
Sabina

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-07 14:09

> [...]
> finde ud af hvem der skal bestemme. De er meget jævnbyrdige da de er
> jævnaldrende. Hankatten er måske mest naturlig som ny fører, men hunkatten

Jeg sætter mine penge på hunkatten.