Katten hyler fra tidlig morgen
Fra : Siri

Dato : 21-10-07 09:32

Kære kattevenner alle
Har nogen her nogle gode råd til min nabo?
Hun har en dejlig MCO pige på 8 år, der desværre er begyndt at
hyle-miave fra midt på natten/tidlig morgen, og indtil ca
menneske-stå-op-tid. Min nabo kalder det hylen - jeg har ikke selv hørt
det.
Hvad kan det skyldes?
Og endnu mere: Hvad kan man gøre?
Katten må jo have et behov, siden den hyler?
Det er ikke fordi den er syg, for resten af dagen render den rundt og
leger ivrigt, spiser godt, vil kæles for - dejlig kat!
Hun har haft mange pelsknuder, men er fornylig blevet barberet ned, med
yderste tålmodighed fra den søde kats side (og frisørens tak for det
).
Katten har før tilhørt min nabos søster, der dog flyttede til udlandet
for ca 6 mdr siden. Katten har boet hos min nabo on & off i godt et år,
mere og mere on, som søsterens flytning nærmede sig.
Den har fundet sig godt til rette med min nabos lille hund, der dog ikke
er så vældig interesseret i kattens selskab.
Feliway har været i stikkontakten i en måned nu, og det har ikke hjulpet.
Der forsøges nu med nyt højt kradsetræ og en CatDancer plus en
knitrebold, som katten så får, når den måske keder sig der
tidligt-tidligt på dagen - kan det være nat-jagt-instinkt - men hvorfor
ytrer det sig så først i den alder.... gruble...
Jeg mener, at der før har været tråde om lignende problemer, og der kom
gode svar. Håber på, at I har viise ord til både arme mis & 'mor'.
Hvad kan morgen-hyleriet skyldes, og hvad kan man gøre?
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 21-10-07 10:15

Siri wrote:
> [...]
> kom gode svar. Håber på, at I har viise ord til både arme mis & 'mor'.
> Hvad kan morgen-hyleriet skyldes, og hvad kan man gøre?

Nu er 8 år jo ikke så gammel, men jeg ved ældre katte der begynder at blive
lidt senile kan hyle fordi de tror de er blevet væk.
Af sygdom så kan katte med for højt stofskifte også udvise den adfærd, det
gjorde vores gamle Molly.
Så hvis det ikke er kedsomhed lige pludselig, så var en check hos dyrlægen
måske en idé.

--
Hilsen Denise
Se: www.mit-katteforum.dk

Fra : Kate

Dato : 21-10-07 10:30

Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote in

> [...]
> hyle-miave fra midt på natten/tidlig morgen, og indtil ca
> menneske-stå-op-tid. Min nabo kalder det hylen - jeg har ikke selv

Har hun gjort det fra starten? Jeg mener siden hun flyttede ind?
Foruden Denises råd, vil jeg overveje og hun, katten, måske forsøger
sig med at tigge mad. Hvis det er det, så kan den have opdaget at det
giver pote at hyle tidligere og tidligere. Til det er der nok kun en
ting at gøre, ignorer katten til den lærer at madtid er når mennesket
står op.

Ellers har jeg ingen forslag.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Bjarne

Dato : 21-10-07 11:59

Siri skrev:
> [...]
> gode svar. Håber på, at I har viise ord til både arme mis & 'mor'.
> Hvad kan morgen-hyleriet skyldes, og hvad kan man gøre?

Får den lille lov at komme ind i soveværelset om natten med adgang til
mad, vand og toilet?

Bjarne

Fra : Siri

Dato : 21-10-07 12:50

> Bjarne skrev:
> Får den lille lov at komme ind i soveværelset om natten med adgang til
> mad, vand og toilet?
> Bjarne

Det er en stor eetværelses ligesom min - det, man i det store udland
kalder 'studio flat': En ret stor stue med store vinduer, og så et åbent
alkove-agtigt indhak. Køkkenet, hvor mad og vand står, er mere eller
mindre ud i eet med stuen (delvis afskærmet af reol/foldedør). Døre til
gangen og toilettet med kattebakke står åbne, så den søde (men
natte-hylende) missepige kan gå, hvor hun vil og har behov for.

Fra : Mariann Juhl

Dato : 21-10-07 12:00

> [...]
> gode svar. Håber på, at I har viise ord til både arme mis & \'mor\'.
> Hvad kan morgen-hyleriet skyldes, og hvad kan man gøre?

Hej Siri

Du er selv lidt inde på det. Kan det ikke tænkes, at den måske tidligere
har været vant til at være ude og jage om natten? Og at den så måske
hyler af frustration over at blive holdt inde nu? (hvis den altså er
indekat nu og tidligere har været udekat?) Kunne din nabo ikke bare selv
tage en dialog med sin søster om, hvordan kattens døgnrytme tidligere
har været? Og spørge om den har været ude- eller indekat og fået lov til
at jage om natten. Det er jo desværre ikke alle tidligere udekatte, som
kan lære at blive indekatte og deres frustration bliver ofte støt
stigende, hvis de ikke får lov at komme ud (og det samme gælder for
menneskene omkring dem! Har desværre selv prøvet det og mærkede gradvist
vanviddet komme snigende under de natlige miauuuuuu-sceancer
Heldigvis fandt vi et godt nyt hjem til vores kat, hvor han kunne få lov
til at komme ud).

Med venlig hilsen
Mariann Juhl
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 21-10-07 14:11

> [...]
> vanviddet komme snigende under de natlige miauuuuuu-sceancer
> Heldigvis fandt vi et godt nyt hjem til vores kat, hvor han kunne få lov

Kære Mariann, tak for svar - men denne kat har altid været 'rent'
inde-kat, dog med adgang til udestue/altan.
Igår kom der en CatDancer (der jo nu er dejligt nem at få fat i her i
'da big city' uden at skulle i bil til Ejby/Glostrup) til huse, og der
blev vist hylet lidt mindre i nat.
Måske er det bare kedsomhed/ensomhed.
En anden kat vil være problematisk på så lidt plads, da hunden (mops)
"fylder" rigtig meget - men er under overvejelse.
Alle ideer og tanker om hyle-problemet modtages med tak
Flere ideer derudefra?

Fra : Eva

Dato : 21-10-07 15:01

"Siri" >

Alle ideer og tanker om hyle-problemet modtages med tak
> Flere ideer derudefra?
> Med venlig hilsen
> Siri
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Er hun neutraliseret??

mvh Eva

Fra : Siri

Dato : 21-10-07 16:31

> Eva skrev:
> Alle ideer og tanker om hyle-problemet modtages med tak

Er hun neutraliseret??
mvh Eva

Ja, for mange år tilbage, hun er en velpasset kat hos ansvarlige
ejere/slaver - det er derfor, vi er så forvirrede...
Den med begyndende senilitet kunne være en tanke.
Vil det så hjælpe med en anden kat - en selskabskat?
MCOer er vist ikke glade for at være enekatte?
Nævner alle ideer for Sallys 'mor'

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-10-07 17:08

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vil det så hjælpe med en anden kat - en selskabskat?
> MCOer er vist ikke glade for at være enekatte?

hej Siri
nu er jeg ikke klar over, hvor gamle MCO´er "plejer" at blive, men 8 år er i
mine øjne en ung kat, eller i hvert fald en yngre kat

Jeg har selv haft en kat, der blev senil, men da var hun (en alm. huskat)
over 15 år, og symptomerne var nemlig, at hun pludseligt gav sig til at hyle
eller rettere sagt brøle, når hun var alene i stuen på 1. sal, i begyndelsen
troede jeg, at hun var kommet noget til, eller måske sad i klemme et eller
andet sted, men når jeg kom styrtende op ad trappen til stuen, sad hun midt
ude på gulvet og så rådvild ud.

Det var grunden til, at jeg ikke ville udsætte hende for de mange ændringer,
som flytningen hertil ville medføre for hende, og derfor blev hun aflivet 16
år gammel.

Hvis det drejer sig om senilitet hos din nabos kat, mener jeg derfor ikke,
det vil være en god idé med en anden kat, i så fald tror jeg, at dagligdagen
skal være så uændret som muligt. Men som sagt, jeg synes, det er for tidligt
i en alder af 8 år.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Siri

Dato : 21-10-07 18:23

> [...]
dagligdagen
> skal være så uændret som muligt. Men som sagt, jeg synes, det er for

Kære Anelise
Tusind tak for dine viise ord og erfaringer - jeg synes ikke, at den
søde Sally MCO pige virker gammel, så du har sikkert ret - det er for
tidligt.
Jeg tror, at hun keder sig, den søde Sally, men selvfølgelig skal alle
muligheder vendes og vurderes.
Den med stofskiftet er værd at tage med, men katten virker ellers sund,
og er hverken for tyk eller for tynd. Hun får Oliver's Pet food (?) (hej
Tove ) - og slaven har nu fået info om de rigtig gode sites med
kattelegetøj - mysterycoons petshop, felismir m fl, og Ann K
selvfølgelig - hun hjalp så vidunderligt ved simpelthen at rykke ud
samme uge og klippe Sally ned, helt fri for knotter! Der er bestilt
DaBird (denne formidable ting) m m, jeg har givet hende en CatDancer og
en knitrebold - det hjalp vist lidt her til morgen...
Og så har jeg plantet ideen om endnu en kat....
Hvad mon vil være ideelt at sætte sammen med en 8-års MCO dame, der
keder sig?
En voksen kat? En killing?
Ikke to damer, eller hvad mener vi?