Som hund og kat?
Fra : Stefanie

Dato : 21-10-07 17:54

Krydspostet dk.fritid.dyr.hund & dk.fritid.dyr.kat - opfølgning til hund :)

Hej folk :)
Vi har jo to skønne katte (almindelige kastrerede huskatte), og nu går vi så
med tanker om at få en hund i sommeren 2008 (hvis kennelen vi har kontakt og
tillid til har hvalpe der), det skal være en Chow chow, som vi skal have som
hvalp.
Men hvordan er det nu lige vi sætter den sammen med de to katte, når vi
ankommer herhjemme med den?
Ved godt der er længe til, men kan ligeså godt forberede :)
Håber at i har nogle gode erfaringer er råd til hvordan man gør det blidest
for alle dyrene :)

På forhånd mange tak
Venligst
Stefanie

Fra : pwh

Dato : 21-10-07 18:29

Stefanie, skrev:
> [...]
> Ved godt der er længe til, men kan ligeså godt forberede :)
> Håber at i har nogle gode erfaringer er råd til hvordan man gør det

Jeg har kun haft gode erfaringer med at komme med mine to hunde
som hvalpe til min voksne kastrede hankat.
På et eller andet tidspunkt skal den skallede hvalp nok få en
med klør 5
Mine har begge husket det siden, og har passende respekt
for det stikkende bæst
Så min mening vil værer at det går helt af sig selv,
dog bør du altid sørge for at kattene har et sted de kan
trække sig tilbage og værer helt i fred for hvalpen.

/Jens

Fra : OZ3BTO

Dato : 21-10-07 18:55

"Stefanie" <kramzere@FJERNmsn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Ved godt der er længe til, men kan ligeså godt forberede :)
> Håber at i har nogle gode erfaringer er råd til hvordan man gør det

Hvis ellers kattene er hunde vant så ville jeg bare sætte dem sammen .. De
skal nok finde ud af det sammen
mht. vild hvalpe leg.. Der har kattene heldigvis klør hvilket hvalpen
hurtig finder ud af

Dog ville jeg sørge for at kattene har et sted hvor de kan være i fred fx.
i vinduer o.l

Erik

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 22-10-07 08:16

> [...]
> Ved godt der er længe til, men kan ligeså godt forberede :)
> Håber at i har nogle gode erfaringer er råd til hvordan man gør det

hej Stefanie

Jeg har gjort det flere gange, dels kommet hjem med en killing til voksne
hunde, dels en hvalp til voksne katte.
Jeg har ikke gjort noget særligt ud over at sikre, at kattene havde nogle
steder over hvalpehøjde, hvor de var i sikkerhed, og så fra starten ladet
hvalpen vide, at jagt på kattene er uacceptabelt.
Nu hvor "hvalpen" er 9½ mdr., er den så gode venner med alle mine fire
katte, at den nusser kattene i pelsen og finder sig i, at den frækkeste af
kattene kommer hoppende hen imod den på stive ben, for til sidst at springe
op og hænge sig med begge forben om halsen på hunden, hvilket får hunden
til at se lidt fåret ud, og mig til at more mig i det skjulte.
Og når hunden en gang imellem løber efter en af kattene, kan jeg tydeligt
se, at det er en leg for begge parter, og at kattene altid er de hurtigste
og kan smutte op i kattemiljøet for snuden af hunden. Jeg har ikke haft
uheld i form af kattekløer i hundens snude eller øjne, og det har jeg heller
ikke haft med de fire tidligere hvalpe, jeg har sammenført med voksne katte.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-10-07 10:30

> [...]

> Ved godt der er længe til, men kan ligeså godt forberede :)
> Håber at i har nogle gode erfaringer er råd til hvordan man gør det

Når den ene part er en hvalp / killing, går det som regel, helt af sig selv.

Det er måske lidt værre, hvis det kun er voksne dyr....

Selvom den tidligere ejer, egentligt havde fået besked på at tage sin kat
med sig, da vi regnede med, at vores medbragte hunde, ville jage katten væk.

Hun glemte katten, og hundene gjorde som forventet.... Men efter nogen tid,
forundrede den ene hund mig, ved at hente katten tilbage til os. Så, alt
kan lade sig gøre.... Hvad enten vi lærer dem det, eller de lærer os,
hvordan det skal gøres ...

M.V.H....Benny..