Hvad for en efterskole ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 21-10-07 04:09

min kæreste har en datter på 15 der er lidt bag efter i skolen og har nogen
personlige problemer - der dog ikke overvælder hende ud i reel vandtrivsel ,
men hun vil gerne på gymnasiet og det er hun ikke fagligt gearet til -
hvorfor et år på efterskole ville være godt .... men er der en der kender en
efterskole hvor de - jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det , arbejder
sammen med eleven til de forstår det der bliver undervist i og endeligt er
gymnasium klar ?

Pigen er ikke nogen sinke - hun har bare lidt for mange krummer i
måsen....og overvældet af alt det det nu vil sige at være teenager med
kærester homonoer og brezzer

bedste hilsner
Bo MM

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-10-07 09:55

Bo M Mogensen skrev:
> [...]
> sammen med eleven til de forstår det der bliver undervist i og endeligt er

Hvorfor vil hun gerne i gymnasiet?

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 21-10-07 17:25

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Hvorfor vil hun gerne i gymnasiet?

hun vil gerne være Jurist ...

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 22-10-07 07:44

"Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Pigen er ikke nogen sinke - hun har bare lidt for mange krummer i
> måsen....og overvældet af alt det det nu vil sige at være teenager med

Jeg tror at det vil være bedre at satse på det lokale 10. klasses center.
Noget tyder på at hun har nogle ting, som hun skal have behandlet i tæt
samarbejde med familien, som må coache hende - eventuelt med hjælp fra en
kommunal mentor (nogle kommuner har en sådan person) eller en privat coach
mod betaling.

Mange efterskoler har strammet en del op på regler på bekostning af dialog,
hvilket udsmidningsprocenter på op imod 34 procent pr år. indikerer. Hvis
hun generelt er en type som møder kammerater på det normale niveau, hvor at
unge anno 2007 fra 13 års alderen skaber netværk (læs med alkohol), så vil
et miljø hvor at der ikke satses på kammeratskab i tidens ånd skabe risiko
for trods imod systemet og derfor en øget risiko for udsmidning og et
nederlag for hende.

Jeg synes ikke at I skal tage hendes netværk fra hende. I må som familie
derfor give hende et år ekstra i det lokale folkeskolevæsen og kombinere det
med coaching, så hun bliver gymnasiemoden til næste år.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)
http://blog.myspace.com/covergaard3650

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-10-07 04:55

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> kommunal mentor (nogle kommuner har en sådan person) eller en privat coach

Det har været på tale ...

> [...]
> et miljø hvor at der ikke satses på kammeratskab i tidens ånd skabe risiko
> for trods imod systemet og derfor en øget risiko for udsmidning og et

Nahh hun er ikke rebel af natur ...

> [...]
> det
> med coaching, så hun bliver gymnasiemoden til næste år.

Nu er det at komme på efterskole jo en oplevelse for livet - jeg har selv
været det og erindre det som mit måske bedste år
så spørgsmålet var at forene det praktiske med det fornøjelige

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 29-10-07 09:55

> [...]

> været det og erindre det som mit måske bedste år
> så spørgsmålet var at forene det praktiske med det fornøjelige

Folk er forskellige og man skal ikke forglemme at efterskolerne har udviklet
sig. I din tid blev I sikkert ikke bedt om at tisse, så I kunne testes for
stoffer og jeg har da også læst fra nogle gamle elever at der blev nydt en
enkelt øl uden at der blev set skævt til det på visse skoler, men det var
dengang. Der er mere nul-tolerance idag, så meget at udsmidningsprocenten er
oppe på 30-34 % pr. år på nogle skoler.

Det rejser det spørgmål om at skolerne bør screene eleverne før at de
optages, så kunderne (forældre og elever) ikke tror at de får et produkt og
skolerne at de leverer et andet.

Desværre har debatten omkring 10. klasserne nok bevirket at nogle elever,
som aldrig skulle have været afsted, kom det. Desværre fordi at det gik ud
over kammerater, skolens miljø og de udsmidte unge, som så tilsluttede sig
den store andel af ungdommen, som ikke får nogen egentlig ungdomsuddannelse
i første omgang.

De unge er, hvis man læser om frafald i den første tid nok også mere
kvalitetsbeviste og klar over deres egen situation. Derfor er der et
forholdsvis større frafald i den første tid med en officiel begrundelse i
hjemve. Det dækker nu over en bedre evne til at stille krav - både til sig
selv og den undervisning, som de modtager. Jeg fandt to links:

http://www.uvm.dk/gammel/uddzapp.htm?menuid=4515
http://www.center-validering.dk/efterskole.htm

Jeg vil fastholde at er der et problem med motivationen i forhold til skolen
eller er party-genet for stort, så er det bedst at det bliver udlevet og
coachet i en tidlig alder frem for at holde det hen indtil at teenageren er
igang med en videregående uddannelse, hvor at for lidt søvn kan medføre at
uddannelsen må droppes.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-10-07 17:40

> Folk er forskellige og man skal ikke forglemme at efterskolerne har
> udviklet
> sig. I din tid blev I sikkert ikke bedt om at tisse, så I kunne testes for
> stoffer

Nahh jeg harlige været til gammel elev fest på Rovvig der skal de nu ikke
den slags
og de må såmønd også godt tobaks ryge - de har blandet pige og drenge
værelser
så ... demå slevf ikke ryge pot være fulde eller have sex ( dette måtte vi
heller ikke i min tid )
men vi gjorde det hele tiden og igen ( og læren viste det sgu godt ) jeg
mødte tit op fra en hjemme weekend med en lille skid på hvor jeg ble bedt om
at holde min kæft og gå op og sove den ud ... men ok jeg fik lang snor da
min adfærd var alderes svarene ikke som sådan destruk tiv

> [...]
> dengang. Der er mere nul-tolerance idag, så meget at udsmidningsprocenten

jamne der røg også mange ud imens jeg gik der men det var for sådan noget
som at smadder lamper og den slags pjat
men jow det lyder da lidt kedeligt - men altså nu mødte jeg mange af de nye
elever og dem der har gået der inden for de sidste år og de var sgu alle
sammen glade for derres tid på Rovvig ( det er en fed efterskole ) selv her
efter 25 år snakker jeg relmæsiggt med ne af mine gamle lære besøger ham i
weekenden en sjælden gang i mellem laver hans edb og jeg har kontakt med 10
ud af 34 elever

> Det rejser det spørgmål om at skolerne bør screene eleverne før at de
> optages, så kunderne (forældre og elever) ikke tror at de får et produkt
> og
> skolerne at de leverer et andet.

ja det er well altid en go ide at komme og få en snak inden man beslutter
sig

> [...]
> over kammerater, skolens miljø og de udsmidte unge, som så tilsluttede sig
> den store andel af ungdommen, som ikke får nogen egentlig

Ja det er jo op til den enkelte efterskole om de vil tage udfordingen med de
også tunger elver
men som den gammel forstander Per Mikkelsen sagde - der findes ikke dårlige
elver
der findes kun opgaver der skal løses og det bliver de !!!

> [...]
> er
> igang med en videregående uddannelse, hvor at for lidt søvn kan medføre at

Der vil altid være nogen der falder igenem på et tidspunkt ( jeg var en af
dem på HF ) og kom aldrig igang igen
men realistisk talt så klare nu de fleste børn og unge sig igenem ....Pigen
som jeg her skriver om er ikke på nogen måde abnorm
i forhold til sin alder - hun har bare lidt for meget krudt i numsen en gang
i mellem og er derfor lidt bag ud i forhold til et godt gymnasie forløb
sener
hvorfor jeg blev så glad for henvisningen her i gruppen til den gymnasie
forberedene efterskole jeg har fundet et link og sendt det til min suverent
bedre halvdel

men jeg synes nu lidt her i dit inlæg at du er meget sort synet og opgivene
selv om talene taler for sig selv så er det sgu ikke svære at finde ud af at
begå sig

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-10-07 20:44

> [...]
>
> Pigen er ikke nogen sinke - hun har bare lidt for mange krummer i
> måsen....og overvældet af alt det det nu vil sige at være teenager med

Der er ligesom to muligheder, i det du skriver:
1. hun kommer på en gymnasieforberende efterskole - f.eks. Vardeegnens
2. hun kommer på en lille efterskole, hvor der tages mere hånd om den
enkelte
elev, - det kunne f.eks. være den, der ligger på Nordmors, kan ikke lige
huske
navnet.

Hormoner hører alderen til - brezzere sætter I som familie reglerne for.

Mvh. Bodil.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-10-07 04:57

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:471e4ef6$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Der er ligesom to muligheder, i det du skriver:
> 1. hun kommer på en gymnasieforberende efterskole - f.eks. Vardeegnens

vil se ¨på den straks

> [...]
> enkelte
> elev, - det kunne f.eks. være den, der ligger på Nordmors, kan ikke

Rovvig jeg gik der i 82/83 :)

> Hormoner hører alderen til - brezzere sætter I som familie reglerne for.

Det køre helt fornuftigt ikke noget med at komme hjem og brække sig over det
hele

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-10-07 18:12

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:471e4ef6$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Hi Bodil jeg vil lige endnu en gang takke dig for dit gode og konstruktive
svar
vi har kikket på hjemmesiden

> Der er ligesom to muligheder, i det du skriver:
> 1. hun kommer på en gymnasieforberende efterskole - f.eks. Vardeegnens

http://www.vge.dk/ og det vagte stor begejstring

problemet er jo bare det med pengene - min kæreste er enlig mor med en
studie gæld på 300 000 kr huslejer forsirkinger licens og hvad der nu skal
til men hun har fats arbejde så jeg tviler på hun har ret til den store
støtte - jeg har forslået hun frmelejer isn lejlighed og flytter sammen med
mig det år hvor hun så ikke skal betale huslej men betaler til efter skolen
det er hun så lige gået i tænke boks over .... men jeg tror hun gør det ...

tak igen for dit konstruktive svar ...

bedste hilsner

Bo & C/O

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-11-07 07:12

> [...]
> skolen det er hun så lige gået i tænke boks over .... men jeg tror hun gør

Mange tak for din hilsen - jeg håber, at I finder ud af det.
Jeg er i mellemtiden blevet bedstemor til et lille pus på 2788 gram
og 50 cm, men han har det godt trods størrelsen....

Mvh.Bodil.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-11-07 07:47

Bodil Grove Christensen skrev:
> [...]
> Jeg er i mellemtiden blevet bedstemor til et lille pus på 2788 gram
> og 50 cm, men han har det godt trods størrelsen....

Tillykke, Bodil, han er da større end min første Er der billeder, så
man kan beundre bebsen?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-11-07 17:53

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> Tillykke, Bodil, han er da større end min første Er der billeder, så
> man kan beundre bebsen?

Desværre kun på min private computer - iøvrigt måtte babyen opereres
3 dage gammel - der var et stykke af tolvfingertarmen, som blokerede
madens videre gang i systemet. Nu har de sat drop op, og har fået ham
fyldt godt op med vand, det trængte han virkelig til. Nu ligner han en
baby, ikke længere en gammel mand i miniformat. Lægerne er virkelig
dygtige.
Hvis du sender mig en privat mail, skal jeg sende dig et foto af bebsen.

Mvh.Bodil.

Fra : Snasse

Dato : 25-10-07 06:37

> [...]
> en efterskole hvor de - jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det ,
> arbejder sammen med eleven til de forstår det der bliver undervist i og

Jeg har en datter som lige er startet på efterskole - de sidste par år
forinden sakkede hun bagud i skolen. Hun pjækkede, fik ikke lavet hendes
lektier, havde store personlige problemer og det hele blev til sidst en ond
cirkel.
Den efterskole vi valgte til min datter er bare en god efterskole, de går
rigtig meget op i de enkelte elever og de har strenge regler, så som alkohol
og euforiserne stoffer er bandlyst, det er udsmidning på stedet hvis
eleverne nyder disse. Skolen er ligeledes røgfri og der tilbydes hjælp til
rygestop for de elever der har behov for det.
Min datter er blomstret op, hun har ikke en eneste gang pjækket, for de SKAL
møde til morgenmad hver dag kl 7 uanset om de ligger med 40 i feber eller
det hele står ud af dem i begge ender. Hun har heller ikke misset nogle
lektier for de tilbyder lektietime hver aften for de elever der skulle have
behovet for at få lidt ekstra hjælp.

Nu ved jeg så ikke om din kærestes datter skal på efterskole nu eller i
havde regnet med næste sommer. Men Levring efterskole som min datter går på
har en ledig plads til en pige i både 9. og 10. klasse lige nu.

Jeg håber det lykkes for tøsen at komme på rette spor igen.

--
Susanne

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-10-07 07:18

Snasse wrote:

> går rigtig meget op i de enkelte elever og de har strenge regler, så
> som alkohol og euforiserne stoffer er bandlyst, det er udsmidning på
er det nu en streng regel at elever ikke må indtage alkohol og stoffer???
det burde da være en "regel" som bare var en selvfølge...

> de SKAL møde til morgenmad hver dag kl 7 uanset om de ligger med 40 i
> feber eller det hele står ud af dem i begge ender.
sikke noget pjat... hvad skal det gøre godt for...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-10-07 09:04

"Snasse" <suruni_@_gmail_._com> skrev i en meddelelse

> [...]

> har en ledig plads til en pige i både 9. og 10. klasse lige nu.
>
> Jeg håber det lykkes for tøsen at komme på rette spor igen.

Jeg vil være betænkelig ved at sende mit barn derop, hvis de har en naturlig
skeptis til regler, en skeptis hvilket er en af de særlige nationale
kendetegn ved vores nation og som gør os stærke, når politikerne tvinges til
at være prograssive når befolkningen som i andre lande ikke blot dukker
hovedet. Jeg vil være meget betænkeligt ved at fjerne denne ressource fra
barnet.

Jeg kender ikke til den pågældende skoles udsmidningsprocent, men andre
skoler kan præstere 34 % i løbet af blot et skole-år. En udsmidning er
imodsætning til at trække sig frivilligt (f.eks. på grund af hjemve - se
http://www.center-validering.dk/efterskole.htm) et nederlag uanset hvordan
at man vender det.

Nu er efterskoler forskellige og selvom at jeg synes at skoleledelsen i
DR-udsendelsen "Det store år" antog at ungerne havde lært psykologi i
forbindelse med en udsmidningsepisode hvilket man ikke kan forvente af dem i
den alder (Børn kan ikke antage at den fysiske tilstedeværelse i et lille
værelse kan virke truende. Det kræver viden om kropssprog osv.), så havde de
et mere fornuftigt syn på tingene i forbindelse med den unge mand, som ikke
kunne stå op.

Men jeg ville alligevel, hvis det var mit barn, satse på det lokale 10.
klassescenter kombineret med hjælp evt. udefra (coach), hvis jeg på det
tidspunkt ikke har den tætte kontakt til min unge, som jeg har idag. Ved at
holde på mit barn, vil dette også fortsat være en ressource i
lokalsamfundet. (Jeg bor i en del af landet, hvor at børn tabt til områder
udenom er lig med reel affolkning.).

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-10-07 04:59

> [...]

> havde regnet med næste sommer. Men Levring efterskole som min datter går
> på har en ledig plads til en pige i både 9. og 10. klasse lige nu.

det bliver 9 klasse hvis hun skal og der er råd ..

> Jeg håber det lykkes for tøsen at komme på rette spor igen.

hun er såmænd ikke i uførre bare fagligt lidt bag ud og ikke klar til at
score de karektere der skal til for at komme videre på Jura som hun gerne
vil

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-10-07 23:34

http://www.efterskolen.com/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&topic_id=34&page_id=1613

Tine Bryld: Chance for livet

En Guds gave til unge og forældre. Sådan lyder Tine Brylds
karakteristik af efterskolen, som hun kalder en social læreplads, hvor de
unge bliver udfordret, lærer sig selv at kende og får udsyn til verdens
mangfoldighed

Af Lotte Edberg Loveless, journalist

Tine Bryld har om nogen fingeren på de unges trivselspuls efter
i årtier at have rådgivet hundredevis af dem. Og hun er ikke et sekund i
tvivl om efterskolens eksistensberettigelse:
»Stort set alle beskriver deres efterskoleophold som en af de
bedste perioder i deres liv. Sådan lidt ligesom når mænd i gamle dage talte
om deres soldatertid,« siger forfatteren og radioværten fra Tværs og ler.
Og selvom sammenligningen er karikeret, er den ikke helt ved
siden af: De unge står for første gang på egne ben, skal indrette sig under
et sæt faste regler, der for mange opleves en del mere disciplinært end den
virkelighed, de kommer fra - og ikke mindst: De er en del af et unikt,
tidsbestemt og pulserende fællesskab.
En vigtig forskel er dog, at de unge på efterskolen ikke bare
blindt skal rette ind efter autoriteter og ordrer. Det personlige ansvar er
omdrejningspunkt for livet på en efterskole. Eleverne skal yde noget for at
kunne være en del af fællesskabet.
»De unge befinder sig i en svær tid mellem barn og voksen, og de
er på kant med omgivelserne. Efterskolen giver dem en chance for et afbræk
og for at bryde ud af fastlåste roller. De får rum til at vise deres stærke
sider og få respons på de svage, som de ikke bare kan putte med på en
efterskole, hvor man er sammen hele tiden. De oplever, at andre sætter pris
på dem som hele mennesker,« siger Tine Bryld.