Emacs: kan man konfigurere dens FTP klient~
Fra : Jesper Kristensen

Dato : 12-07-01 10:10

Hejsa,

Når jeg kobler op til en bestemt server (ud gennem en fw) med Emacs' FTP
klient, beslutter Emacs sig pludselig for at aktivere "passive mode" i FTP
klienten, og så får jeg en "No route to host". Jeg ved, at der ikke ville
være problemer, hvis den undlod at aktivere "passive mode", fordi jeg har
ingen problemer med via min alm. /usr/bin/ftp, når jeg kører den fra min
shell.

Er der nogen måde, hvorpå man kan tvinge sin Emacs FTP klient til _aldrig_
at aktivere passive?

(OS = Linux Redhat 7.x, Emacs fra RedHat dist'en og dennes indbyggede
ange-ftp)

Venlig hilsen

Jesper Vad

Fra : Kent Friis

Dato : 12-07-01 15:35

Den Thu, 12 Jul 2001 11:10:02 +0200 skrev Jesper Kristensen:
> [...]
>ingen problemer med via min alm. /usr/bin/ftp, når jeg kører den fra min

Det lyder meget underligt. Når folk har problemer med at ftp ud gennem
en firewall, så plejer man netop at aktivere passive mode.

Er du sikker på at din normale ftp ikke bare bruger passive som default?
Det gør min efter opgradering til SuSE 7.0.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-07-01 16:26

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Er du sikker på at din normale ftp ikke bare bruger passive som default?
> Det gør min efter opgradering til SuSE 7.0.

Hvis man læser 'man ftp' på min RedHat 7.0, så står der:

-p Use passive mode for data transfers. Allows use of ftp in environ­
ments where a firewall prevents connections from the outside world
back to the client machine. Requires that the ftp server support
the PASV command. This is the default now for all clients (ftp and
pftp) due to security concerns using the PORT transfer mode. The
flag is kept for compatibility only and has no effect anymore.

Så den kører som standard med passiv FTP.

--
Jacob
I don't have a solution but I admire the problem.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 12-07-01 16:36

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message

FTP
[...]
> [...]
>
> Er du sikker på at din normale ftp ikke bare bruger passive som default?
> Det gør min efter opgradering til SuSE 7.0.

Her er loggen af et fejlet forsøg fra Emacs. Håber det hjælper lidt:

####################################
user "jevk" Turtle Power!
ftp> 331 Password required for jevk.
230 User jevk logged in.
hash
ftp> Hash mark printing on (1024 bytes/hash mark).
pwd
ftp> 257 "/home/jevk" is current directory.
ls "-al /home/." /tmp/ange-ftpa506qkb
ftp> 227 Entering Passive Mode (193,88,12,43,175,65)
ftp: connect: No route to host
#####################################

Her er en log fra "alm. ftp" i shell:

#####################################
230 User jevk logged in.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp> dir
227 Entering Passive Mode (193,88,12,43,86,95)
ftp: connect: No route to host
ftp> passive
Passive mode off.
ftp> dir
200 PORT command successful.
150 Opening ASCII mode data connection for /bin/ls.
total 6655
drwx------ 3 jevk jevk 1024 Feb 22 11:04 .BitchX
-rw-r--r-- 1 jevk jevk 1422 Oct 23 2000 .Xdefaults
-rw------- 1 jevk jevk 8378 Jul 12 15:54 .bash_history
#####################################

Det lader derfor til at jeg har brug for en eller anden måde, hvorpå jeg kan
fortælle Emacs klienten, at den ikke skal forsøge med "Entering Passive
Mode", for så ville det virke.

Med venlig hilsen

Jesper Vad

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 12-07-01 16:40

> Det lyder meget underligt. Når folk har problemer med at ftp ud gennem
> en firewall, så plejer man netop at aktivere passive mode.

Jeps, bare ikke hos os :)

--Jesper

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-07-01 17:48

Fra : Mads Toftum

Dato : 12-07-01 22:15

On Thu, 12 Jul 2001 11:10:02 +0200, "Jesper Kristensen"
<jevk@int.tele.dk> wrote:

>Er der nogen måde, hvorpå man kan tvinge sin Emacs FTP klient til _aldrig_
>at aktivere passive?
>
>(OS = Linux Redhat 7.x, Emacs fra RedHat dist'en og dennes indbyggede
>ange-ftp)

Yep - smid følgende i din .emacs:

(setq ange-ftp-ftp-program-args '("-i" "-n" "-g" "-v" "-e"))
(add-hook 'ange-ftp-process-startup-hook
'(lambda ()
(ange-ftp-raw-send-cmd proc "passive off")))

vh

Mads Toftum, QDPH
som på USENET repræsenterer sig selv og ingen andre.

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 13-07-01 10:32

"Mads Toftum" <mt@dev.null> wrote in message
> [...]
[...]
> (setq ange-ftp-ftp-program-args '("-i" "-n" "-g" "-v" "-e"))
> (add-hook 'ange-ftp-process-startup-hook
> '(lambda ()
> (ange-ftp-raw-send-cmd proc "passive off")))

Tusind tak Mads, du er en mester :)

Venlig hilsen

Jesper Vad Kristensen