Erfaringer med XEN søges
Fra : MikeyMouse

Dato : 21-10-07 21:19

Er der nogen der har gjort sig nogle erfaringer med XEN?

Jeg benytter idag vmware til virtualisering, men har en ide' om at det
kan gøres billigere og måske lige frem bedre under XEN?

Normalt er min platform RH Enterprise linux, men det er af mindre
betydning. Hvad betyder noget er:
- Lethed i installation og konfiguration
- Skalerbarhed
- Vedligholdelse
- Funktionalitet (Er det seperatet maskiner med hver deres os, eller
er det containere der alle bentter deres host os (A la SUN))?
- Øvrige input omkring XEN er velkommende

MVH
MM

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-07 21:41

On Sun, 21 Oct 2007 22:19:11 +0200
MikeyMouse <nottome@nowhere.nu> wrote:

> MVH
> MM
Du kunne jo starte med at oplyse din identitet. Jeg gider ikke at
spilde min tid på anonyme personer!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : MikeyMouse

Dato : 22-10-07 21:16

On Sun, 21 Oct 2007 22:40:46 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

>Du kunne jo starte med at oplyse din identitet. Jeg gider ikke at
>spilde min tid på anonyme personer!

Jeg har mine grunde til at forholde mig anonym. Hvis du ikke er
interessert i at svare, kan du jo bare lade være med at skrive. Måske
ligefrem lade være med at læse indlægget.

Venlig hilsen
MM

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-07 22:02

wrote:

> [...]
>kan gøres billigere og måske lige frem bedre under XEN?
>
>Normalt er min platform RH Enterprise linux,
Som HOST OS ? Hvis "ja" så bruger du jo vmware server og den er
gratis, hvordan kan det så gøres billigere ?

>men det er af mindre
>betydning. Hvad betyder noget er:
>- Lethed i installation og konfiguration
Af gæste OS, eller selve XEN ?

>- Skalerbarhed
Af gæste OS, eller selve XEN ?

>- Vedligholdelse
Af gæste OS, eller selve XEN ?

>- Funktionalitet (Er det seperatet maskiner med hver deres os, eller
>er det containere der alle bentter deres host os (A la SUN))?
>- Øvrige input omkring XEN er velkommende
Hvad kan man sige "hent det hjem og test det af"

/Hans

Fra : MikeyMouse

Dato : 22-10-07 21:14

On Sun, 21 Oct 2007 23:02:10 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Som HOST OS ? Hvis "ja" så bruger du jo vmware server og den er
>gratis, hvordan kan det så gøres billigere ?
ESX, der jo også er VmWare, er bestemt ikke gratis. RHEL er jo heller
ikke gratis. Det samme gælder vist også XEN. Jeg ved at der findes
gratis versioner af begge produkter, men der er begrænsninger. Min
viden omkring XEN kan ligge på et lille sted, hvorfor jeg prøvede at
få lidt input fra folk der måske havde rodet med systemet.

VmWare er ved at udvikle sig til en stor og meget kommerciel
organisation. På godt og på ondt. Det samme gør sig vist ikke gældende
for XEN, eller tager jeg fejl?

Jeg mener det er sundt at prøve at være opmærksom til alternativer til
den store kommercielle verden.

>Af gæste OS, eller selve XEN ?
Selve XEN. OS er ikke noget problem.

>Af gæste OS, eller selve XEN ?
Selve XEN. OS er ikke noget problem.

>Af gæste OS, eller selve XEN ?
Selve XEN. OS er ikke noget problem.

Iøvrigt tak for at du gider at tage dig tid til at svare.

MM

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-10-07 06:49

MikeyMouse <nottome@nowhere.nu> writes:

> Normalt er min platform RH Enterprise linux, men det er af mindre
> betydning. Hvad betyder noget er:
> - Lethed i installation og konfiguration

Folk har forskellig holdning til hvad der er let. Jeg mener ikke at
det kan blive meget lettere end

# xen-create-image --hostname=test.my.flat \
--ip=192.168.1.1 \
--lvm=vol1 \
--dist=etch

Og så har jeg en frisk etch-installation jeg kan lege med.

> - Skalerbarhed

Jeg har ikke fået det til at virke at ændre størelsen af hukommelse
allokeret til de enkelde domU'er til at virke. Men jeg har helelr ikke
gjort andet end at observere at 'xm mem-set' tilsyneladende ikke
virkede. Det sætter nogle begrænsninger i skalerbarheden.

Jeg ved dog positivt at det virker for andre, så jeg skal nok bare
lige bruge et par hundrede sekunder på at sætte noget op.

> - Vedligholdelse

Ehmmm, vedligeholdes lige som alle andre maskiner?

> - Funktionalitet (Er det seperatet maskiner med hver deres os, eller
> er det containere der alle bentter deres host os (A la SUN))?

Xen er (para)virtualisering, det vil sige at hver af dine virtuelle
servere bruger deres egen kerne og kan være forskellige
styresystemer.

Hvis du kun har brug for at kunne køre samme Linux-version vil jeg
anbefale at se på vserver eller openvz istedet.

//Makholm

Fra : MikeyMouse

Dato : 22-10-07 21:04

On Mon, 22 Oct 2007 05:49:13 +0000, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:
Stor tak til //Makholm for et godt og brugbart svar.

MM

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-10-07 21:34

Eh, Xen er under GPL: <http://en.wikipedia.org/wiki/Xen>

Ja, XenSource er lige blevet købt af Citrix: <http://www.xensource.com/>

> Jeg mener det er sundt at prøve at være opmærksom til alternativer til
> den store kommercielle verden.

Vågn op, Che, kapitalismen har vundet.

Mvh.

--
"It is time to take out the trash, and we need Adam Sjøgren
to stop supporting pay basis distros such as asjo@koldfront.dk