Dele filer mellem to brugere
Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-10-07 16:27

Vi er to brugere af samme system som engang imellem gerne vil dele nogle filer
med hinanden. Vi har ikke adgang til hinandens $HOME.

Med hvilken opsætning, helst i "UNIXs ånd", kan det lade sig gøre?

Tilfældigvis er jeg også root, så jeg kan jo læse og skrive til ~den_anden,
men det er en rigtig dårlig løsning, synes jeg.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 21-10-07 16:49

Lars Stokholm skrev:

> [...]
>
> Tilfældigvis er jeg også root, så jeg kan jo læse og skrive til
> ~den_anden, men det er en rigtig dårlig løsning, synes jeg.

Til at starte med bør du oprette en gruppe på systemet som kun I to er
medlemmer af.

Dernæst kan du passende oprette et katalog som kun gruppen har adgang
lige regne ud (begge dele vil virke). Jeg tror »/home/<gruppens
navn>« er et passende valg.

Hvis I vil være avancerede, kan I bruge et versionshåndteringssystem
til at flytte filer ind og ud af jeres fælles katalog.

God fornøjelse,

Jacob
--
"I remember being impressed with Ada because you could write
an infinite loop without a faked up condition. The idea

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-10-07 17:15

On 2007-10-21, Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote:

> [...]
>
> Dernæst kan du passende oprette et katalog som kun gruppen har adgang
> lige regne ud (begge dele vil virke). Jeg tror »/home/<gruppens

Okay, det lyder jo meget godt og simpelt. Jeg prøver og ser om det
er tilfredsstillende. Hvad med rettighederne på mappen? 770 vel?

Der er bare én ting. Hvis jeg flytter en fil (lars:lars) til
/home/gruppen, så bevarer den ejerskabet (lars:lars). Er det muligt
at få den til at skifte til lars:gruppen automagisk?

> Hvis I vil være avancerede, kan I bruge et versionshåndteringssystem
> til at flytte filer ind og ud af jeres fælles katalog.

Det er alligevel lidt for avanceret, men tak for budet. Hvis der er
andre meninger, hører jeg også gerne dem.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-07 17:23

Den Sun, 21 Oct 2007 18:14:58 +0200 skrev Lars Stokholm:

> [...]
> /home/gruppen, så bevarer den ejerskabet (lars:lars). Er det muligt
> at få den til at skifte til lars:gruppen automagisk?

chgrp gruppen /home/gruppen
chmod 2770 /home/gruppen

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-10-07 17:34

On 2007-10-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> chgrp gruppen /home/gruppen
> chmod 2770 /home/gruppen

Jeg synes ikke rigtig det virker:

%whoami
lars

%touch ~/test

%mv ~/test /home/venner/

%ll /home/venner/
total 0
-rw-r--r-- 1 lars lars 0 Oct 21 18:27 test

Jeg har kørt 'chmod 2770 /home/venner':

%ll /home/ | grep venner
drwxrws--- 2 lars venner 512 Oct 21 18:28 venner

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-07 17:38

Den Sun, 21 Oct 2007 18:34:11 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Jeg synes ikke rigtig det virker:
>
> %whoami
> lars
>
> %touch ~/test
>
> %mv ~/test /home/venner/

Sorry, nej. Prøv at kopiere den i stedet for.

Hvis du flytter en fil, ændrer beholder den ejerskab, rettigheder osv.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-10-07 18:42

On 2007-10-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Sorry, nej. Prøv at kopiere den i stedet for.

Ja, det virker fint nok, men som regel er der ikke behov for at have
filerne liggende begge steder, hvorfor de ligeså godt kunne flyttes.
De to $HOMEs og /home/venner ligger jo på samme disk, så en flytning
er noget hurtigere end kopi-og-slet.

Er der nogen vej udenom det?

> Hvis du flytter en fil, ændrer beholder den ejerskab, rettigheder osv.

Så jeg opnår ikke noget med setgid-bitten?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-07 20:36

Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> writes:

> /home/gruppen, så bevarer den ejerskabet (lars:lars). Er det muligt
> at få den til at skifte til lars:gruppen automagisk?

Mener det er "chmod g+s " på folderen du efterfølgende vil putte den
i.

> Det er alligevel lidt for avanceret, men tak for budet. Hvis der er
> andre meninger, hører jeg også gerne dem.

Hvordan vil I dele dem?

Hvis det bare er sende frem og tilbage, så er det måske nemt bare med
vedhæftede filer pr email, eller Skype/MSN/Yaoo/jabber osv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-07 19:10

On Sun, 21 Oct 2007 19:41:48 +0200
Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> Så jeg opnår ikke noget med setgid-bitten?
setgid virker kun, når du opretter en fil. Rent teknisk er en flytning
ikke en oprettelse, men blot et spørgsmål om at flytte filens
tilhørsforhold til filsystemet. Altså hvilken mappen en konkret fil kan
findes i.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-10-07 20:11

On 2007-10-21, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> [...]
> ikke en oprettelse, men blot et spørgsmål om at flytte filens
> tilhørsforhold til filsystemet. Altså hvilken mappen en konkret fil kan

Selv når den ikke er sat, bliver lars:venner resultatet af filer jeg
opretter i /home/venner.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-07 20:33

Den Sun, 21 Oct 2007 21:10:40 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Selv når den ikke er sat, bliver lars:venner resultatet af filer jeg
> opretter i /home/venner.

Så har du nok sat venner som primær gruppe.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-10-07 21:15

On 2007-10-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Så har du nok sat venner som primær gruppe.

Primær gruppe? Jeg tror det ikke, men jeg ved ikke engang hvad det er,
så... Try me. :)

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-07 21:23

Den Sun, 21 Oct 2007 22:14:45 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Primær gruppe? Jeg tror det ikke, men jeg ved ikke engang hvad det er,
> så... Try me. :)

Ens primære gruppe angives i /etc/passwd. Andre grupper angives i
/etc/group.

(Jeg ved ikke om det hedder primær gruppe, eller om det overhovedet
har et officielt navn, men den primære gruppe er den filer bliver
oprettet i hvis ikke mappen angiver andet).

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-10-07 21:36

On 2007-10-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Ens primære gruppe angives i /etc/passwd. Andre grupper angives i
> /etc/group.

Det er i hvert fald ikke min primære gruppe:

%cat /etc/passwd | grep lars
lars:*:1001:1001:Lars Stokholm:/home/lars:/bin/csh

%pw groupshow venner
venner:*:1003:lars,peter

Og som bevis på min påstand fra før:

%touch /home/venner/hest

%ll /home/venner/hest
-rw-r--r-- 1 lars venner 0 Oct 21 22:28 /home/venner/hest

setgid er som sagt ikke sat:

%ll /home/ | grep venner
drwxrwx--- 2 lars venner 512 Oct 21 22:29 venner

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-10-07 19:14

Lars Stokholm wrote:

> Vi er to brugere af samme system som engang imellem gerne vil dele nogle filer
> med hinanden. Vi har ikke adgang til hinandens $HOME.

En fælles bruger-account med IMAP-adgang. Så kan man sende en mail
dertil med den fil man ønsker at dele.

Jesper Poulsen

Fra : Brian Alexandersen

Dato : 22-10-07 20:59

Jesper Poulsen wrote:
> En fælles bruger-account med IMAP-adgang. Så kan man sende en mail
> dertil med den fil man ønsker at dele.

Det er da grove med dig og dit IMAP.
Det er måske ikke lige den bedste løsning Poulsen.

Måske et Dir i /home/ med "chmod 755" eller lign ?

--
Med venlige hilsen
   Brian Alexandersen

This message is written in 100% recycled electrons.