php konkret manual om opbygning
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 21-10-07 21:58

Hej

Jeg har atbejdet med php og lavet en hjemmeside hvor jeg bruger
det til at styrer adgangskontrol, debatforum og administration af
siden.
Alt dette er meget fint - men...

Jeg har læst utallige bøger og browset utallige netsider hvoraf
INGEN har kunne gide mig et overblik over opbygningen af sproget.

Jeg kan ikke gennemskue reglerne for brug af () [] {} osv.

Jeg vil jo gerne blive i stand til selv at skabe i stedet for
hele tiden at genbruge og omskabe

Jeg vil lige understrege at php.net absolut ikke giver mig svar
på sprogets opbygning.

Venligst
Jimmy Adetunji

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Emax

Dato : 22-10-07 07:33

Hej Jimmy

On Oct 21, 10:57 pm, Jimmy skov Adetunji <jordemo...@musling.net>
wrote:
> [...]
> INGEN har kunne gide mig et overblik over opbygningen af sproget.
>
> Jeg kan ikke gennemskue reglerne for brug af () [] {} osv.

Helt kort:
() bruges af funktioner: http://www.php.net/manual/en/language.functions.php
[] bruges af arrays: http://www.php.net/manual/en/function.array.php
{} bruges til loops & statements (for, while, if, foreach etc. se
http://www.php.net/manual/en/language.control-structures.php) og til
funktioner.

Se også http://www.php.net/manual/en/language.basic-syntax.php

Desuden bruges disse tegn også til Regular Expressions, men det skal
du ikke begi dig ud i, før ovenstående giver mening

> Jeg vil jo gerne blive i stand til selv at skabe i stedet for
> hele tiden at genbruge og omskabe
>
> Jeg vil lige understrege at php.net absolut ikke giver mig svar
> på sprogets opbygning.

Du skal nok væbne dig lidt med tålmodighed Her finder du
grundopbygningen af PHP:

http://www.php.net/manual/en/langref.php

Og så stille lidt mere konkrete spørgsmål om en problemstilling, så
får du nemmere svar.

Kim Emax

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-10-07 16:11

> Jeg vil lige understrege at php.net absolut ikke giver mig svar
> på sprogets opbygning.

php.net er en genial side, men den giver efter min mening kun mening, hvis
man i forvejen ved, hvad man skal søge efter.

Det nærmeste, man kommer en dansk online-tutorial om php, er vist denne:
http://www.phpartikler.dk/

Fra : Martin

Dato : 22-10-07 21:10

Philip Nunnegaard wrote:

> php.net er en genial side, men den giver efter min mening kun mening,
> hvis man i forvejen ved, hvad man skal søge efter.

Hmm... har du kigget på TOC (Table of Contents) ?
<http://www.php.net/manual/en/>

> Det nærmeste, man kommer en dansk online-tutorial om php, er vist denne:
> http://www.phpartikler.dk/

Den giver selvfølgelig nogle måder, MEN så lærer du også KUN det som de
skriver - fx.

echo "Hello World";
men du lærer aldrig
echo 'Hello World';
OG HVAD FORSKELLEN er på disse 2

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-10-07 05:52

> Hmm... har du kigget på TOC (Table of Contents) ?
> <http://www.php.net/manual/en/>

Det havde jeg så ikke set.
Det er heller ikke lige noget, man umiddelbart kan finde, når man bare går
ind på forsiden.
Den er så rodet, at man skal vide, hvad man leder efter for at finde det.
Men tak for tippet.

> Den giver selvfølgelig nogle måder, MEN så lærer du også KUN det som de
> skriver - fx.
>
> echo "Hello World";
> men du lærer aldrig
> echo 'Hello World';

OK! Det vidste jeg så i forvejen fra asp, så det tænkte jeg ikke lige over,
manglede i dén php-tutorial.
phpartikler.dks tutorial er dog lidt bedre end dén, der var på Webcafe.dk i
sin tid.
Begge savner dog oplysning om, at der er noget, der hedder phpMyAdmin, så
jeg fattede i sin tid slet ikke, hvordan man overhovedet oprettede en
database eller tabel. Jeg troede, at det var noget, man skulle gøre i
DOS/kommandopromt.

> OG HVAD FORSKELLEN er på disse 2

Hvad er forskellen da, ud over, at man ikke kan putte variabler ind i
aprostroffer, mens man godt kan mellem gåseøjne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-07 07:32

Philip Nunnegaard skrev:

> Hvad er forskellen da, ud over, at man ikke kan putte variabler ind i
> aprostroffer, mens man godt kan mellem gåseøjne?

HVis vi er pedantiske, kan man godt putte variable ind mellem
enkelte anførselstegn, men de bliver bare ikke oversat. Og det
gør koder heller ikke, f.eks. vil

   echo '\n';

udskrive

   \n