Ruer igen
Fra : Claus Bjerre

Dato : 19-10-07 17:54

Så er vi oppe! Ikke så forfærdeligt mange ruer synes jeg, men eet sted
ville de gerne sidde, nemlig risten på kølevandsindsugningen. Den var ellers
fint bundmalet. Der sad faktisk så mange at vi var ved at være i tvivl om
de mon havde blokeret indsugningen helt.
Hvorfor sidder de der, når der nu er bundmalet?
hvad man man gør for at undgå det?
Claus Bjerre

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-07 18:52

Hej Claus,

Emnet har været oppe en del gange og flere har givet udtryk for
at det er et ruer år i år.
Det har jeg nu ikke mærket, jeg havde kun en ruer på båden og
den sad på bagsiden af stævnrørsskægget.
Se billedet:
http://kortlink.dk/4bwy
Det er taget her i eftermiddags hvor båden kom på land.
Båden har ikke sejlet de sidste 5 uger og der var fedtmøg på
skrogets bund som er malet med Internationals Crusing bundmaling
og propelleren er smurt med Bottom wax fra Hjertmanns i Raa.
Fedtmøjet forsvandt ved brug af min højttryksrenser. Jeg holder
den i ca 30 cm afstand med viftespredning slået til.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-07 18:43

Hvad er det der "Bottom wax" ? Det kan jeg ikke fidnes i deres katalog.

Jeg har i år brugt internationals Prop-o-drev (??) på skruen for at det
skulle være så godt som muligt. - men det har rurer det rigtigt fint med.
Jeg tror de spiser det og bliver tykke og fede. Det var stort set kun der
jeg havde rurer.... (og så lige et sted inden bag roret, hvor jeg ofte har
helligdage ...)

Hvis Hjertmans har noget der virker på skruen er jeg lutter ører ....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet GXXXA)" <harding@GXXXAlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11928166820.00697981137920678@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 11:35

Ja, jeg er også mere end almindeligt modtagelig for et godt råd,
hvad 'beskyttelse' af skrue og skrueaksel angår ...

Inden søsætning havde jeg poleret propellen ...

http://picasaweb.google.com/Flemming2rp/GimlesFoldepropel

men som det fremgår af andet link, var den helt 'overbegroet' med
rurer.

http://picasaweb.google.com/Flemming2rp/OptagningAfGimle201007

Hvad er Jeres positive og konkrete erfaringer med beskyttelse af
metaldelene, som ikke males med bundmaling, f.eks. skruen og
skrueakselen?

--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 20-10-07 20:55

Rur rur og atter rur, de små bæster kan man blive rigtig mopset på.
Her en beretning fra optagningen af både sidste lørdag.
Da jeg fik båden på land sad der et meget tykt lag rur (et par cm.)
lige fra roret, skrue og frem til en meter fra stævnen, så bliver
man s.. frustreret, for båden før havde ca. 1/2 kop rur, næste
var godt belagt, sådan gik det nogle næsten ingen rur andre
meget. Mine to naboer kom også op og til min store overraskelse
havde de ingen rur kun på skruen sad der fem seks stykker.
Efter optagelsen og den obligate kop øl diskuterede vi
årsagen og det viste sig at, dem der havde bundmalet om foråret
havde ingen eller meget lidt rur medens dem som ikke havde
bundmalet var belagt med store mængder. Nu ved jeg da godt
at bundmaling hæmmer den slags, men male hvert år gør man
vel ikke så kan der hurtigt komme et tykt lag.
Så hvad er konklusionen, skal der males hvert år eller løbe risikoen
for at få flere cm. rur og så alligevel bundmale.??

Mvh/Torben H

Fra : Specks6812

Dato : 20-10-07 21:15

Man bundmaler hvert eneste år.

Men man sliber ikke.
Man skurrer båden den dag båden landsættes.
Maler 2 lag tidligst en uge før søsætning.
Maler desuden et ekstra 3. lag der hvor vandstrømningen er størst.
Samme produkt hvert år.
Vi Primer aldrig.
I hvert fald mindre end hver 8. - 9. år.
Vores båd er den mest ruefrie og begroningsfrie båd på havnen hvert år.

Vi polerer fribord med en rigtig langsomtgående polérmaskine.
Hvert år.

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-07 21:22

Denne diskussion (og tilhørende konklusioner om hvad der virker) skal altså
lige deles i 2 afdelinger: Bløde/ploerende bunde og hårde bunde.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-07 22:26

I dag kom 'Gimle' så på land. Og jeg var ekstra spændt i år, for
sidste år var der så mange rurer at jeg måtte skrabe dem af
bunden/kølen/roret med min isskraber, et stykke træ, spartel,
oma. De sad over alt direkte på bundmalingen og skruen og jeg
endte til sidst med at fjerne "rur-rødderne" med saltsyre, mens
skruen fik sig et "eddikebad" ... Jeg havde aldrig oplevet noget
lignende og var meget frustreret - som Torben ... Vi har altid
bundmalet hvert år på en *helt* glat overflade.

Jeg havde mistanke til bundmalingen og/eller værftet, som sagde
de havde brugt det, jeg plejer at bruge, nemlig Internationals
VC17, som jeg også har brugt på en anden båd siden 1995 (Ballad)
med rigtig gode resultater ... Nogle fortalte mig, at der var
problemer med recepten på VC17, så sidste år skiftede jeg til
Internationals hvide Trilux (som ikke er så nem at arbejde med
som VC17, synes jeg).

Resultatet er dog meget opløftende ... På skruen og lige i (og
lidt over?) vandlinien og inde under hækken var der rurer, men
slet ikke i et omfang, som sidste år. En enkelt på roret og et
par stykker på kølen. Alle var dog ret nemme at fjerne forsigtigt
med en gammel spartel. Den hvide bund var helt lo***brun - det
Harding kalder fedtemøg? - som dog var nemt at fjerne med
trykrenserens "viftedyse".

Det, der undrede mig var, at rurerne faktisk kun sad på styrbords
side agterude og inde under hækken. Ikke nogen foran masten og
ikke i bagbords side? Båden ligger normalt i sin hjemhavn
(Helsingør Nordhavn) med stævnen mod NW, så rurerne og lidt grønt
(græs?) sad på styrbord side - dvs. på den NE-E-lige side af
båden ... ? Båden har ikke sejlet meget i september og oktober,
men ret meget i juli og august.

Min anden "undren" var, at den hvide maling (Trilux) ikke sad så
godt fast på VC17, som jeg havde troet/håbet ... Efter
afrensningen kunne jeg se en masse små mørke pletter, som må være
den gamle bundmaling. Den fik to lag over alt og tre gange i
vandlinien, på roret og foran på kølen og i stævnen (under
fribordet forstås ... ...) i foråret. Og inden påføringen af
Trilux var hele bunden fuldstændig glat efter en grundig
vandslibning og afskylning med ferskvand og den var helt tør ...
og et enkelt års VC17 (går jeg ud fra ...) idet båden blev primet
på sidste år inden bundmalingen - begge dele foretaget af
værftet.

Specks6812 skriver, at man skal male 2. lag tidligst én uge før
søsætning ... Gælder det alle bundmalingstyper? En af bådene, som
ligger på samme bro som vi, bliver som regel bundmalet om
efteråret - dvs. den står på land med ny bundmaling i op til 6
måneder inden søsætning og han har ikke haft voldsomt med
"rur-angreb" - han bruger vist Mille Ultimate ...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-10-07 00:35

Hej Flemming
Det med saltsyre er det en god ide, jeg mener det er jo skrappe midler.-:)
Findes der noget blidere og lige så effektivt som saltsyre.?
Jeg har brugt de samme værktøjer som du brugte, men er ikke tilfreds
der er stadig en masse "rur rødder" som skal væk inden den for en omgang
her i efteråret.
Det med rur på den ene side så jeg også forrige lørdag på en sejlbåd.
På BB side var der meget lidt, men på SB side sad der et tykt lag
båden ligger V (stævn) Ø. Det er noget mystisk noget.!

Mvh/Torben H

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 01:11

HejTorben,

Ja, jeg slog også "korsets tegn" inden jeg kom dertil ... Inden
havde jeg brugt en hel flaske "barnacle remover" fra Hempel ...
Det var ikke særligt effektivt... Om citronsyre eller eddikesyre
kan klare opgaven ved jeg faktisk ikke ... Men saltsyre i en let
opløsning ... var *meget* effektivt ... Husk endelig
beskyttelsesbriller/maske og gummihandsker, hvis du vil gøre
forsøget! ...Og husk at hælde syre i vandet og ikke omvendt ...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-10-07 01:31

Hej Flemming
Tak for svaret. Jeg tror nok jeg vil bruge saltsyre, kan du huske
blandingsforholdet ville det være fint.? -:)
Tak for reminder vedr. sikkerhed, det er jo ikke lige til at huske
det med syre og vand, men nu sidder den der.
Jeg tvivler på Hempel eller andre firmaer har noget der duer,
ifald er det hunde dyrt.

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-10-07 06:18

Torben Henriksen har bragt dette til verden:
> Tak for reminder vedr. sikkerhed, det er jo ikke lige til at huske
> det med syre og vand, men nu sidder den der.

Huskeregel: AVIS = Aldrig Vand I Syre

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 21-10-07 07:30

> Huskeregel: AVIS = Aldrig Vand I Syre

Syre i vand det går an !

Vand i syre det er en af de "dyre"---

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 21-10-07 09:47

En anden én:

Vand i syre er ikke til at styre
Syre i vand - det er det, man kan!

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 10:18

Hej Torben,

Desværre kan jeg ikke huske præcist, hvad jeg gjorde. Jeg startede
"blødt" og øgede saltsyreindholdet til jeg synes der var god effekt.
(Måske Harding kan hjælpe her?) ... Så det var lidt af en
"søge-lære-proces" ... ... Jeg brugte børste og en Scotch Brite og
skyllede godt efter med ferskvand og tørrede af til sidst.

Iøvrigt greb konen kameraet i går og nogle af billederne af optagningen
og synet af fedtemøg og rurer på skrue og skrueaksel på Gimle kan ses
her:

http://picasaweb.google.com/Flemming2rp/OptagningAfGimle201007

I dag skal båden vaskes og "overfladebeskyttes" og motoren frostsikres
og ferskvand vand ud af tank og pumper m.v. og så skal der "telt"
henover det hele ... Vinterhalvåret er altså *for* langt ...

--
Flemming Torp

Sikke dog nogle gode sikkerhedsremser ... AVIS - den er god ... og det
er de øvrige også ...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-10-07 21:08

Hej Flemming

Jeg har læst Hardings svar, så jeg vil følge dine og Hardings anvisninger.
Godt at man kan hente hjælp når man er usikker på hvordan problemet
skal takles.
Den med AVIS er faktisk rigtig god.

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 21-10-07 07:33

> Ja, jeg slog også "korsets tegn" inden jeg kom dertil ... Inden
> havde jeg brugt en hel flaske "barnacle remover" fra Hempel ...

Prøv at kig på flasken, det står klokkeklart det er fortyndet saltsyre - så
det kan laves billigere selv end at købe det fra hempel.

Men det er skrappe sager, kræver handsker osv....

Men virker nogelunde, hvis det lige får lov at virke lidt.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 10:10

Jeps. Som jeg skrev sidste år, da vi - endnu engang - vendte emnet -
stod de omkringstående sejlere og klaskede sig på lårene af grin, da de
så prisen ... og det var ikke Hempel de grinede af ... ;o( ...

--
Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 10:07

> [...]
> de omkringstående sejlere og klaskede sig på lårene af grin, da de så
> prisen ... og det var ikke Hempel de grinede af ... ;o( ...

Nu får vi jo se, hvad der sker med priserne, efter at hempel er blevet idømt
et par mill i bøde for prisaftaler.
I teorien skulle der kunne opleves prisforskelle, efter denne dom.
Men - lad os nu se

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 10:03

> [...]
> land med ny bundmaling i op til 6 måneder inden søsætning og han har ikke
> haft voldsomt med "rur-angreb" - han bruger vist Mille Ultimate ...

Der er tilsyneladende en "ny" ting, man skal være opmærksom på.
Atter i år fandt jeg små afskalninger på bb side af bunden, men ingen på sb.
Nysgerrig er man jo, så jeg luntede rækken af både igennem, og så adskillige
med samme fænomen.
Efter megen sladder og mange moleøller, konkluderede vi, at dette måske
kunne skyldes temperaturforskelle under påsmøringen af malingen.
Vi står således, at ved indtræfning af "maletiden på dagen", er bb side i
skygge, og derfor koldere end sb side.
Næste år står jeg tidligt op, og maler bb i morgensol

De tynde VD typer led tilsyneladende ikke af dette "problem".
Det var kun selvpolerende bløde malinger, der jo er trægere at smøre på, der
fremviste fænomenet.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 18:16

Jeg skal lige forstå det rigtigt.

Mener I at det skal være varmt eller koldt for at det virker bedst ?

Bjarke

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message

snip

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-07 09:04

Selve båden bør være "varm".
Ligeledes malingen.
På den kolde side bliver malingen mere tykflydende, når den kommer i kontakt
med båden.

MVH
Egon

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:471cdabd$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 22-10-07 20:30

> Efter megen sladder og mange moleøller, konkluderede vi, at dette måske
> kunne skyldes temperaturforskelle under påsmøringen af malingen.

Det kunne ikke have noget at gøre med sol lyset gennem vandet når båden
ligger ved broen ?

Den må alt andet lige få mere lys på den ene siden end den anden.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-07 09:09

> Det kunne ikke have noget at gøre med sol lyset gennem vandet når båden
> ligger ved broen ?
>
> Den må alt andet lige få mere lys på den ene siden end den anden.

De fleste både i Rødvig ligger med bb side i retning syd - øst.
Og får således også lyd på sb side i løbet af dagen.
Altså dem, der ligger på den en side af broerne.
Dem, der ligger på den anden, har det naturligvis modsat.
Men der er ingen forskel "afskalningsmæssigt" på hvilke både, der lå på
hvilken side.
Derimod står de alle med stævnen mod s-ø- på vinterpladsen.
dette er vidst det eneste, der er fælles for bådene med fænomenet.
Og så bruger de alle blød maling, forresten.

MVH
Egon

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-10-07 00:06

Bjarke, Du skriver i 2 afdelinger bløde/ploerende bunde og hårde bunde.
jeg er ikke helt med, hvad er forskellen på bløde/polerende og hårde bunde.
har du et eksempel.?
For 2 år siden fik jeg total renoveret bunden, slebet/skrabet for gelcoat
4-5 mm.
udvasket, tørret, nyt glasfiber laminat osv. osv.
primet med Hempels Higt Protect og Ligt Primer og malet med Hempels Mille
antifouling
2 x (alt udført af bådebygger) i foråret blev den pletmalet med samme.
Kan man kalde sådan en bund for blød eller hård.? eller er der noget jeg har
misforstået.

Mvh/Torben H

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-10-07 19:10

Hej alle,

Undskyld forsinkelsen men jeg har været nede på vinterpladsen
for at klargøre båden til vinterhiet.

M.h.t. saltsyreblandingen så vil 5% opløsning være
tilstrækkeligt til at fjerne rurernes limfødder. Brug en scotch
svamp dyppet i opløsningen, huhej hvor det går. Skyld grundigt
med vand bagefter.

M.h.t. Bottom Wax så hedder det: VC Bottom Wax teflon og
fremstilles af Courtaulds Coatings. Hjertmans i Rå har
produktet, det findes i 450 ml plastbeholder.

M.h.t. blød og hård bundmaling:

På hård forbliver på bunden som En hård bundmaling danner et
vinylgitter hvor fra giftstofferne udvaskes. Vinylgitteret
bliver siddende og næste når der males ovenpå lægges et nyt
gitterværk ovenpå. D.v.s. malingen bygger lag op og når det er
blevet tykt omkring 1 mm begynder bunden at krakkelere og
vinylgitrene falder af i flager. En sådan bund kommenterer de
andre på vinterpladsen gerne på. Der er kun en vej at rense
bunden ned med slibegrej tilsluttet en afsugningsstøvsuger.
Anlægget ka i de fleste havne gratis lånes på havnekontoret og
man skal kun betale for forbrugsmaterialer.

Vinylgitteret på den bløde bundmaling er formuleret anderledes
således at den slibes af af vandet når båden sejler og ny gift
kommer frem hen over sejlsænonen. Sejler båden ikke bliver den
hurtig brun af fedtmøg. En tur i baljen med en børste eller
svamp klarer sagen.
Fordelen ved den bløde bundmaling er at om man smører
tilstrækkeligt på holder det hele sæsonen.
Og hvad er så tilstrækkeligt. Jeg smører et lag på hele bunden
og et lag mere på kølfront, rorskæg og ror.
Fidusen er så at malingslaget er brugt op når båden skal på land
og med højttryksrenseren fjernes så den sidste rest.
Når bunden fra begyndelsen bliver gjort tæt med lightprimer så
males med bundmaling inden sidste lag light primer er helt tørt
således at bundmalingens struktur/ruhed binder i lightprimeren.
Gør man ikke det bliver lightprimeren meget hård og blank og har
svært ved at holde en bundmaling fast. Man kan dog slibe i light
primeren og opnå en forøget ruhed; men det er hårdt og
unødvendigt arbejde hvis ovenstående fremgangsmåde følges.

Desuden skal man ikke skifte bundmaling fordi der kommer "et
godt råd" ofte vil den nye bundmaling ikke arbejde sammen med
den underliggende malingsrest og der kommer som oftest
afskallinger og så er vi tilbage med en total afslibning af
bunden.
Nogle fabrikanter laver en stopprimer ved malingstypeskift, jeg
har ikke gode erfaringer med dette hokuspokus nummer.

Den enlige ruer som jeg havde på stævnrørsskæget er nok kommet
der hvor der lige har været en "helligdag" i bundmalingen fra
forårets smøring.

Jeg smører altid bunden inden for ugen forud for søsætningen.
Så vidt jeg husker har der kun været en malingstype fra
International, en tokomponent selvpolerende vandbaseret
bundmaling som kunne smøres på om efteråret ifølge fabrikantens
foreskrifter.

Da fabrikanterne oftest er lidt vage m.h.t. tidspunkterne for
bundsmøring er der basis for at hver enkelt skaffer sig egen
erfaring for hvad den enkelte finder bedst for ham.

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-10-07 21:34

Hej Harding

5% saltsyre blanding er det virkelig nok, jeg havde forestillet mig
15 - 20 % (vi taler vel om alm. og ikke 3 dobbelt syre?)
Den bløde bundmaling skulle så være den mest hensigtsmæssige
Er Hempels Mille et blødt produkt eller hur?, ja jeg er nødt til
at spørge en gang mere for at få det sat helt på plads.
Ellers vil jeg følge de anvisninger du har givet.

Mvh/Torben H

"Harding E. Larsen (slet L5YJ3)" <harding@L5YJ3larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11929905560.0960504816787946@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-10-07 08:21

Hej Torben,

Ja det er faktisk nok med en 5% opløsning; men vær lige
opmærksom på hvad der står på syreflaskens etiket. Der kan jo
stå 32% saltsyre f.eks. og så er det ikke tilstrækkeligt at tage
5% fra den flaske og komme i de 95% vand.
Stor der 32% på flasken har leverandøren/fabrikanten kommet lidt
rigeligt profitol i syren.
Mille er en blød bundmaling.
Vær opmærksom på at udvaskningen af giftstofferne måske ikke er
ligefrem proportional med afpoleringen af bindemidlet. Det beror
jo på sejladsmønsteret.
Som Bjarke skriver anbefaler Hempel at man kan male først med en
farve bundmaling og efterfølgende med en anden farve. Når man så
kan se den første farve er det tid at male igen.. men er bunden
behandlet med light primer først vil primerens grålige farve
kunne ses når der ikke er meget bundmaling tilbage. Det se man
jo når båden er på land og med den metode som jeg anvender med
kun at smøre det nødvendige lag på hvert forår, er der ikke
meget tilbage om efteråret og med højttryksrensningen sidder der
ikke bundmalingskager tilbage, så man begynder på en frisk hvert
år.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 18:24

Problemt med kun at bruge farven på primeren er jo bare, at hvis der er et
tyndt lag ved søsætning (man kan ikke se primeren), men at dette tynde lag
forsvinder i starten af sæsonen, så får ruerne sandsynligvis færten af den
rå primer og giver den stakkels ejer det problem som Torben nu knokler med.

Er det inderste lag bundmaling en anden (stærk) farve, så har man et lag i
"sikkerhedmargen" inden man skal slås med de små bæster.

Jeg har brugt det på de sidste 2 både jeg har ejet og været superglad for
løsningen. Det sikrer både mod begroning og sikrer man ikke skal smøre alt
for meget på for at være på den sikre side.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet WK2Y3)" <harding@WK2Y3larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11930379840.647310494651784@dtext.news.tele.dk...
snip

snip

Fra : Torben Henriksen

Dato : 22-10-07 21:01

Hej Harding
Tak for dine input. Jeg har besluttet at rense som du har beskrevet.
På store dele fra midt til agter kan jeg tydeligt se light primer det er
også der det kraftigste og tykkeste lag sad.
Derefter vil som Bjarke skriver bruge en anden farve først, derefter
sort som er normalfarven, dette vil jeg gøre her i efteråret hvis
temperaturen tillader det, til foråret vil jeg så give den 1 x sort
mere, så håber jeg, at jeg vunden krigen mod de forbaskede små bæster.
Et par erkendelser er jeg da kommet til, bundmal dit skiv hvert år så
undgår mange besværligheder med rur,
Økonomisk er det også billigere 2 x 2 1/2 lt. maling i 2 forskellige farver.
Af skade bliver man sjælden rig. -;)

Mvh/Torben H

"Harding E. Larsen (slet WK2Y3)" <harding@WK2Y3larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11930379840.647310494651784@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 20:31

Mille er polerende. Den bør virke hvis bare der er noget tilbage fra
tidligere år. 2 lag er imidlertid ikke megte at køre på i 2 hele sæsoner.
vormeget Mille er der tilbage der hvor rurerne sad ?

Bjarke

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-10-07 20:59

Absolut intet Mille tilbage.

Mvh/Torben H

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:471ba8ea$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 21:55

Men så forklarer det jo fint hvorfor der er kommer så mange ruer.

Jeg ville give den en farve mille i bunden og en anden ovenpå. Så kan man
hvert år se hvor den skal have mere, så man er sikker på den ikke "løber
tør" og man inviterer ruerne indenfor ...

Regn med den æder 1 lag pr sæson i gennemsnit. Lidt mere på udsatte steder
og lidt mindre på rolige steder.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-10-07 23:37

Ja, det må være konklusionen
Tak for indput til alle

Mvh/Torben H

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:471bbc94$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Specks6812

Dato : 22-10-07 12:07

Lad mig tilføje at der kun sad een rure på vores skude i år ved
optagning. Den sad under kølen hvor vi sidste år ikke havde haft chance
for at bundmale p.g.a. understøtning.

Specks6812 <findit@hotmail.com> said in news:471a61d9$0$15899

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 12:52

Hvilken bundmaling benytter du?
Hvor ligger båden? Hvilken type er det?
Hvor meget sejler den i sæsonen?

Fra : Specks6812

Dato : 22-10-07 20:56

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> said in news:471c8f0b$0
$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvilken bundmaling benytter du?
> Hvor ligger båden? Hvilken type er det?
> Hvor meget sejler den i sæsonen?

Keep it simple.

Hempel Basic.
Sejlbåd med ca. 4-7 ugers sejlads i sæsonen.
Epoxybund.
Hjemhørende i Smålandsfarvandet.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 22:17

Så fatter jeg slet ikke dit udsagn:
"Vores båd er den mest ruefrie og begroningsfrie båd på havnen
hvert år" ...
For det du gør, er der jo talrige sejlere der gør ... men
åbenbart ikke, hvor du ligger ... ...

Fra : Specks6812

Dato : 22-10-07 23:03

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> said in news:471d1377$0
$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

Måske er jeg bare heldig.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 18:18

Det kan jeg godt forstå virker. Det er meget bundmaling. Hvor tykt et lag
når du at opbygge på 8-9 år ? Jeg kan godt regne ud at det er 18 lag minus
det der forsvinder... men hvor tykt er det i praksis ? Og skaller det ikke
af nogle steder når du nærmer dig de 9 år ??

"Vi primer aldrig": Helt enig. Primer er (som navnet angiver) noget der skal
ligge i bunden ...

snip

Fra : Specks6812

Dato : 22-10-07 21:02

Nu ryger noget af den Hempel Basic jo af i vandstrømningen under sejlads.
Ganske lidt men alligevel.
Og når den landsættes skrubbes båden med grove svampe til formålet og
vandstrålen ved skrubningen får den blødgjorte del af lagene til at gå
af.
Så det ender altid med at den til foråret lige inden søsætning har
nogenlunde samme tykkelse af bundmaling hvert år.

Det _skaller_ ikke af.
Hempel Basic bliver porøs.
Så uvirksom maling vil snarere smuldre af end skalle af men skal gerne
have en smule hjælp til den smuldring og det er det vi gør med svamp og
vand ved landsætning.

Jeg håber da på at det kan hjælpe andre til at få det lettere med rurer
og begroning.
For det er egentlig ikke noget problem for os.

Der er masser af andre både i vores havn der har problemer med
begroninger og rurer så det skyldes næppe beliggenheden.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 09:55

> [...]
> Så hvad er konklusionen, skal der males hvert år eller løbe risikoen
> for at få flere cm. rur og så alligevel bundmale.??

"Man" maler HVERT år.!!!

På mit skiv, der kom op i lørdags, ver der, som vanligt, kun 6 - 7 rurer på
skroget.
Og for en gangs skyld, ingen på skruen.
Denne er i år ikke behandlet på anden måde, end den er blevet pudset
grundigt.
Dette fordi, jeg er blevet opmærksomt at disse små skidderikker kan "lugte",
hvor der før har siddet kolleger, og foretrække sådanne "afprøvede" steder.
Derfor afpudsningen, for at fjerne alle spor af forrige års bezettere.
Tilsyneladende har det fungeret, med der er jo kun tale om et års
experiment.

MVH
Egon

Fra : Claus

Dato : 24-10-07 14:21

Gælder Jeres anbefalinger vedr. valg af antibegroningsmaling også større (38
fod) motorbåde?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 14:41

"Claus" <claus.kastenskov@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Gælder Jeres anbefalinger vedr. valg af antibegroningsmaling også større
> (38 fod) motorbåde?
>
> Mvh
> Claus

Absolut da.
Blød eller hård maling afhængig af bådens hastighed.
Min søn havde en stor Broom.
Der anvendte han blød, selvpolerende, Hempel.
Fungerede fint.
Normalhastigheden lå vidst på omkring 7-8 knob.

MVH
Egon

Fra : A.Kaup

Dato : 21-10-07 10:18