Påhængsmotor svær at starte ..
Fra : Jan Birk

Dato : 19-10-07 09:44

når det er koldt. (Benzin 2-takter: 140HK).

Er det en god ide, at spraye noget diesel-start i karburatoren? Eller er
der andre gode råd?

Mvh

Jan

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-10-07 11:09

"Jan Birk" <jan.birk@invalid.domain.null> skrev i en meddelelse
> når det er koldt. (Benzin 2-takter: 140HK).
>
> Er det en god ide, at spraye noget diesel-start i karburatoren? Eller er
> der andre gode råd?

Frisk benzin, er et godt sted at "starte"!

Langgaard

Fra : Jan Birk

Dato : 19-10-07 11:44

> Frisk benzin, er et godt sted at "starte"!

Hvis du med det mener, frisk benzin på tanken, så er det OK og ikke der
problemet er.

/Jan

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 19-10-07 12:17

Diesel-start er faktisk noget skidt, da det er totalt uden smøring.
Nu kender jeg ikke årgangen på motoren, men hvis det er ældre, så er
brændstofpumpe-membramen sikkert ikke helt ny mere og karburatoren kunne
sikkert godt trænge til en rensning og justering.

Mange glemmer også at pumpe "bolden" hård inden man starter, det kan gøre en
stor forskel.

Men ellers er det jo den samme ting som gør sig glædende på alle motorer,
med mindre de er fulde af elektronik.

Brændstof:
Tank
Slanger
Pumpe på slange
Karburator
Membrampumpe

Tænding:
Tændrør
Tændrørskabler
Tændspoler

Mvh
Leon

Fra : Jan Birk

Dato : 19-10-07 14:41

> [...]
> brændstofpumpe-membramen sikkert ikke helt ny mere og karburatoren kunne
> sikkert godt trænge til en rensning og justering.

Tak for svaret. Alt dette bør være på plads, jvf. sidste service.
Motoren er gammel, måske 10-15 år. Det er kun når det er koldt, at den
er svær at starte. Ellers virker den perfekt.

/Jan

Fra : Per

Dato : 19-10-07 18:18

Jan Birk wrote:

> Tak for svaret. Alt dette bør være på plads, jvf. sidste service.
> Motoren er gammel, måske 10-15 år. Det er kun når det er koldt, at den
> er svær at starte. Ellers virker den perfekt.

SÅ er det et kabureringsproblem. Benzin/luft forholdet er ikke godt nok ved
kold tilstand derfor er den svær at starte. Du må gennemgå din choker - det
næsten med garanti der problemet er.

Tjek dyser og pakninger i kabuen og se om svømmeren står korrekt. En
to-takter skal altid starte ved første eller andet træk i snoren.

/Per

Fra : Jan Birk

Dato : 20-10-07 09:57

> [...]
>
> Tjek dyser og pakninger i kabuen og se om svømmeren står korrekt. En
> to-takter skal altid starte ved første eller andet træk i snoren.

Mange tak. Det vil jeg prøve.

/Jan

Fra : Roderiet

Dato : 20-10-07 12:46

> [...]
> når det er koldt. (Benzin 2-takter: 140HK).
>
> Er det en god ide, at spraye noget diesel-start i karburatoren? Eller er

Hej gruppe Det er formentlig det velkendte problem med en vanddråbe i
toppen af strålespidsen. På alm. dansk så dannes der" is " i
karburatoren ved lave temperaturer, så motorerne er svære at starte. Det
kan afhjælpes ved at hælde karburatorsprit i tanken. Spritten fjerner
overfladespændingen i vandet ( vandet i tanken, som dannes når den fugtige
luft erstatter forbruget af benzin ) så der ikke kan dannes dråber i
venturi-røret i karburatoren. Denne famøse vanddråbe forhindrer
fordampningen i karburatoren i at blande sig med indsugningsluften. Det
er iøvrigt en god idé at hælde karburatorsprit i tanken sæsonen igennem for
derved at holde sin tank vandfri. Til mine småmotorer 4-5 hk. er
blandingsforholdet 1% karburatorsprit i benzinen. Notér lige her, at
almindelig husholdningssprit ikke duer idet det ikke kan "opsuge " vand på
samme måde som ´karburatorsprit kan. Når problemet opstod alligevel
( kolde dage ) var min metode, at spraye karburatorsprit med en
blomstersprøjte ind indsugningen for at afspænde vandet i venturirørets top.

mvh Niels F.