Varme!
Fra : Rose

Dato : 18-10-07 11:52

Hej ng.
Jeg har et Thermic varmtluftfyr i min båd.
Jeg fik at vide, at jeg skulle fyre med lampeolie iblandet petroleum.
Hvilket forhold blander man?
Mvh Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-07 12:12

Hej Claus,

Lampeolie og petroleum har to forskellige brændværdier.
Det er afhængig af hvor varmt du skal have det i kahytten
hvordan blandingsforholdet skal være da det er den eneste måde
temperaturen fra Termic varmluftfyret kan reguleres på... ))

Nej, sandheden er at brændværdien er ca den sammen men at blande
de to produkter beror nok mere på en vandrehistorie.
Petroleum fås i flere kvaliteter lige fra stærkt forurene
produkter ( gultfarvede med mange partikler og vand i over Esso
Blue til det der kaldes lampeolie der er det reneste produkt.
Anvendes fyringspetroleum soder og lugter det meget anvender du
lampeolie er der ingen sod, lugt eller tilkoksning i fyret.
Tilsvarende hvis man har Optimus komfur. Fyringspetroleum duer
ikke hvorimod lampeolie ikke kræver rensning af filtre og dyser.

Mvh/Harding

Fra : Rose

Dato : 18-10-07 13:15

Hej Harding.
Tak for hurtigt og oplysende svar. Skal på weekendtur i båden, så det bliver
nok nødvendigt med lidt varme ombord.
Mvh Claus
"Harding E. Larsen (slet USQ45)" <harding@USQ45larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11927062680.59133621833459@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 15:04

> [...]
> Tilsvarende hvis man har Optimus komfur. Fyringspetroleum duer
> ikke hvorimod lampeolie ikke kræver rensning af filtre og dyser.

Til gengæld dur "Lampeolie" overhovedet ikke til lamper
Noget enhver, der har levet i petroleumslygters skær som barn, kan bevidne.
Der er gevaldig forskel på den såkaldte "Lampeolie" og f.ex. Esso Blue, hvad
lysstyrke og ordentlig forbrænding angår.
Desforuden forbrænder "Lampeolien" vægen i uhørt tempo.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-07 18:43

Hej Egon,

Der kan jeg nu ikke give dig ret i.

Vi arvede en petroleumslampe fra 1864 som blev anvendt helt frem til
1935 hvor der blev indlagt lys på gården og lamperne blev pakket ned
og sat på loftet. Intet skulle jo gå til spilde dengang.
I de første omtalte år blev der brugt mange væger og pudset mange
glas. De skulle være rene og blanke hver lørdag inden stuepigen fik
fri.
Vi overtog lampen i 1968 og bruger den jævnligt da den hænger over
vores spisebord. Vi bruger lampeolie og vi er igang med den anden væge

der blev monteret for 3 år siden.
Kun et par gange om året bliver vægen "justeret" med en aftærring med

en korkprop lige som i gamle dage og lampegladset bliver ikke engang
pudset så ofte da der ikke er nogen sværtning af glasset.
Lysstyrken og flammefarven er den samme som ved anvendelse af Esso
Blue.
Væger kan købes i to kvaliteter og køber man den billige kan det måske

være at du har ret i at vægen evt. skulle brænde hurtigere.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 19:16

"Harding E. Larsen (slet SZ13M)" <harding@SZ13Mlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11927297470.531196342771615@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> der blev monteret for 3 år siden.
> Kun et par gange om året bliver vægen "justeret" med en aftærring med

Jeg må dog fastholde min påstand.
I vort sommerhus fik vi først dette nymodens elektriske strøm installeret i
1968.
Indtil da, klarede vi os med petroleumslamter af anerkendte modeller.

Indtil sidste år, stod lamperne på loftet, men blev taget ned og i brug.
Grunden var, at jeg ikke var tilfreds med den trawlerlampe, jeg havde købt
til skivet.
Den lyste ikke, som jeg erindrede den slags skulle.
Det var jo indlysende, at foretage en sammenligning i de mørke
vinteraftener.
Den gamle lampe blev, ligesom den nye, fyldt med "lampeolie".
Og kunne slet ikke stå mål med erindringen.
Det der fik mig til at tænke på, om det var den såkaldte "lampeolie", der
skulle være årsagen, var at vægen teede sig, som jeg aldrig før havde
oplevet. Den åd et par milimeter på en aften..!!
Ligesom bæstet sodede, om man skruede op, så lyset bare svagt mindede om
erindringens.

Efter at have anskaffet 5 liter Esso Blue, blev jeg bekræftet i, at min
erindring intet fejlede.
Lampen strålede, så det var en lyst.
Kunne justeres, som jeg huskede.
Og uden at brænde vægen, der nu fungerede efter hensigten, nemlig at suge
brændstof op, og derved muliggøre forbrænding af dampene uden at forbruge af
vægen.
Ligesom denne gik ud når man pustede i "røret", uden at eftergløde.

Ganske det samme gjorde sig gældende, da jeg påfyldte Trawlerlampen
ordentlig petroleum.

Efter dette, ganske vidst lille, experiment, har jeg ganske skrottet den
såkaldte "lampeolie" til fordel for petroleum.

Men måske vil andre gennemføre samme experiment?
Det kunne da være morsomt i de lange vinteraftener?

> Væger kan købes i to kvaliteter og køber man den billige kan det måske
>
> være at du har ret i at vægen evt. skulle brænde hurtigere.

Det kan jo sagtens tænkes, at der sidder en skodkvalitetsvæge i den nye
lampe.
Men både den gamle og den nye brændte og efterglødede, og var karrige med
lysstyrken under anvendelse af "lampeolie"
Begge undlader venligst dette ved anvendelsen af Esso Blue.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 19:53

Mange tak til Egon og Harding !!

Udover det morsomme i at Egon fik strøm samme år som Harding fik en
petroleumslampe, så får det mig, som eller er i den farlige panikaldre, til
at føle mig helt ung igen.....

Jeg har pludselig glemt alle mindreværdskomplekser over gråt hår, dårlig
form, brillebehov, overvægt osv .... i 1968 tror jeg mest jeg tænkte på
legoklodser og overlod petroleumslamperne til mine forældre ....

Tak !!

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-07 21:05

Hej Bjarke,

Ja det er et pudsigt og lidt komisk sammenfald, tænk at de
68´ere kan være trendsættende.

Jeg "legede" skam også med legoklodser dengang de var/er gode
hjælpemidler for arkitekturen og kan genbruges utallige gange
ved visualisering af bygningsdetaljer for kunder og håndværkere
der ikke er så gode til at læse en bygningstegning.
Senere brugte mine børn dem også og de havnede i Thailand hos
børn af nogle venner derude og de er måske stadigt i brug
ligesom vores gamle petroleumslampe fra 1864.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 10:20

"Harding E. Larsen (slet AQ2XK)" <harding@AQ2XKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11927382210.915924835946832@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> børn af nogle venner derude og de er måske stadigt i brug
> ligesom vores gamle petroleumslampe fra 1864.

Ak ja--
Da jeg var barn, var der ingen, der havd tænkt på Lego.
Derimod havde vi Tekno og Mecano.
Populært kaldt: Den lille Ingeniør.
Det var forskellige plader og stænger forsynede med huller, så alt kunne
skrues sammen med skruer og møtrikker.
Hjul, både med gummiringe, tandhjul og skiver fandtes i utallige størrelser,
ligesom et udvalg af aksler og håndsving.
Jeg erindrer en kran jeg byggede, af sen type man finder på havne.
Som kan køre ud, fylde grabben, ind igen og læsse af.
Den var lige så høj som jeg selv var dengang.
Og med elmotorer, naturligvis.

Dette var, efter min opfattelse, noget der stak det senere Lego med
adskillige længder.
I mit stille sind mener jeg, at dette legetøjs forsvinden har betydet en
tilbagegang for hele menneskeheden
Dengang kunne man næppe finde et barn, der ikke vidste, hvilken ves en skrue
skal skrues, og derfor ikke, som mange i dag, måtte forsøge sig frem.

Dette var udviklingende legetøj.
Men sådan har hver tid sit.

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-07 20:50

Det er godt at du har gode resultater med Esso Blue; men måske
skyldes den dårlige erfaring med lampeolie at den har været af
dårlig kvalitet.
Det er vigtigt at bemærke at parafinindholdet i lampeolien ikke
må for højt (hvilket især gør sig gældende ved for billig
lampeoile) da det vil medføre hurtig og unødvendig tilsodning af
væge og lampeglas.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 10:26

"Harding E. Larsen (slet 208DV)" <harding@208DVlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11927373730.0419855868194112@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> må for højt (hvilket især gør sig gældende ved for billig
> lampeoile) da det vil medføre hurtig og unødvendig tilsodning af

Ja så langt er jeg jo ikke gået ind i sagen.
Forøvrigt har jeg som et af utallige meningsløse vinterprojekter, man må jo
finde på, sat mig for at montere lampen i loftet over mit skrivebord i et
system men blokke og snore, så jeg kan hejse op og ned fra min plads i
skrivebordsstolen.
Et sådant system vil også bringe en fordel i min modargumentration, næste
gang min frue får et af de kendte kvindelige anfald af ommøbleringstrang
I sådanne tilfælde gælder det om, at have så meget mur og nagelfast som
muligt--

Egon