Frostsikring af vandtank
Fra : Sven Sørensen

Dato : 18-10-07 07:57

Hej.
Hvordan løser man problemet med frostsikring af
vandtank/pumpe/slanger.Jeg går ud fra at glycol er usundt at drike.I
mit tilfælde er adskillelse af systemet næsten en umulighed.
På forhånd tak.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-07 08:15

Hej Sven,

Som regel ligger vandtanken lavest og slangerne op til handerne
højere. Du kan prøve med at blæse trykluft ind igennem handerne
og måske også den anden vej fra tankens afgang. Det peljer at
hjælpe om der er en direkte åbning igennem systemet.
Anvender systemet membranpumper og hydroforer så vil det bedste
være at tage tyren ved hornene én gang for alle og lave systemet
således at de vitale komponenter pumpe og hydrofor kan skrues af
og tages ud af båden med lynkoblinger i slangeforbindelserne og
stik til el-forsyningen. Enhederne bringes hjem i varmen
vinteren over.
Hanerne skal stå åbne vinteren igennem og lidt vandrester der
ligger på de laveste steder i rør/slanger og tank vil blot
udvidde sig i frostvejr og ikke efterfølgende skabe problemer.
Alle gode og velmenene råd med påfyldning af madolie, glykol,
snaps m.m.er nok bedst at overhøre.

Mvh/Harding