Osmosebobler så store som tekopper?
Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-10-07 08:44

Hej

Jeg var i weekenden ude at se på sejlbåd, den ene havde nogle få meget små
osmosebobler på ca 4-8 mm, men der var så en del store bobler på ca 30-90
mm, de var ikke sådan lige til at få hul på, så jeg er i tvivl om dette også
var osmose, jeg har aldrig set boblerne så store!

Langgaard

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 16-10-07 14:32

Efter hvad jeg har hørt, så er osmosebobler på størrelse med
knappenålshoveder, og de afgiver en eddikeagtig lugt, når man punkterer dem.
Har båden stået på land i et stykke tid, forsvinder de, og osmosen kan ikke
konstateres (hvilket ikke betyder, at den er væk!).
Derfor skal en båd helst hales direkte på land fra vandet (hvor den skal
have ligget et par måneder), for at man kan diagnosticere osmosen sikkert.

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-07 16:14

Dem jeg har set er godt nok større end knappenålshoveder. Jeg har set dem op
til 10-15 mm (og det er jo nogle store knappenåle ..).

Enig med Mads i at det skal undersøges lige når den kommer op. Store bobler
giver dog så meget delaminering, at de ikke forsvinder helt ved udtøring.

30-90 mm lyder helt vildt. Hvis det er osmose, så har jeg ingen anelse om
den kan reddes.

Bjarke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-10-07 16:53

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4714d548$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> udtøring.
>
> 30-90 mm lyder helt vildt. Hvis det er osmose, så har jeg ingen anelse om

Reddes kan den nok, men det bliver ikke med mig som "bygmester".

Hovedparten af boblerne var 4-8mm, det var dem der var flest af, jævnt
fordelt over hele bunden.
De 90mm er ikke overdrevet, og der var mange!

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-07 18:56

Problemet jeg har med dem er bare, at hvis man ikke kan bryde boblen, så kan
det jo være fordi de ligger dybt i glasfiberen. Og hvis en 90 mm område er
boblet op fra noget der kommer længere inde i glasfibren; så kan materialet
jo være så delamineret, at det er gået ud over styrken.

Normalt kan let osmose jo "repareres" ved at man blot sliber skidtet ned og
giver den en vandtæt membran. - men hvis der er sket struturel skade i
glasfiberen, så er "kosmetik" og en vandtæt membran jo ikke nok længere.....

Bjarke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-10-07 09:30

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4714fb3d$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> område er boblet op fra noget der kommer længere inde i glasfibren; så kan
> materialet jo være så delamineret, at det er gået ud over styrken.

Ja, og det kan vel også tænkes at boblerne, når de ligger så dybt, også går
"indad", således at de har skadet fiberen ind imod
sandwichmaterialet, og der må der jo under ingen omstændighed komme
fugt/vand!

> [...]
> og giver den en vandtæt membran. - men hvis der er sket struturel skade i
> glasfiberen, så er "kosmetik" og en vandtæt membran jo ikke nok

Jeg køber ikke båden, jeg vil hellere sejle end bruge tiden på at arbejde
med bunden, og ingen kan vide om der kommer flere bobler senere. Alle både
kan jo få osmose, men der er jo ikke nogen grund til at vælge en hvor
osmosen er konstanteret, med mindre prisen er der efter og man har overskud
til at gå i gang med en reparation.

Langgaard

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-10-07 12:32

Hej Leif,

Hvilken type båd er det du har set på?
Du nævner først nu at den er med sandwich opbygning i skroget.
Din observationer med både små og store bobler kan hidrøre både
fra osmose alene og også hvis der yderligerte er sket
vandindtrængen ind i afstandsmaterialet og det kan være sket
både fra indersiden og ydersiden afhængig af hvor de
perforerende huller er. Det hænder at ejere selv og uden nærmere
kendskab til emnet monterer gennemføringer for ventiler igennem
sandwichkonstruktioner uden at foretage forsegling eller
forstærkning med homogent materiale omkring stedet for
gennemføringen.
På et eller andet tidspunkt vil vand begynde at trænge ind i
mellemrummet og der vil blive lidt frostsprængning forskellige
steder og det vil udvikle sig over årene når frosten sætter ind.
Den slags forekomster ses tydeligt som store buler og de kan
forekomme både indad og udad på skroget.
Skal man forsøge at reparere det starter man med at tørsandblæse
skroget således at man kommer helt ned til glasfibermåtterne og
der skal efterfølgende bores mange huller i skroget og båden
skal stå i en ovn igennem lang tid for at vandet kan blive
drevet ud, endnu meget længere hvis man ikke kan få den ind i en
ovn. Derefter fyldes epoxy under tryk ind i hullerne og så må
man håbe at det giver tilstrækkelig udfyldning i hulrummene. Der
kan foretages TAP-test eller Ultralydstest af skroget.
Endelig lægges nye måtter på i polyester.
Hvis man kan styre processen, hvad de færreste kan, så kan epoxy
bruges.
Hvis det ikke er en kostbar båd med unik aptering m.m. vil det
nok være mere formålstjenligt at ophugge båden i stedet for at
bruge et par år på et sådant¨projekt.

Ja det er bedre at sejle og nyde livet end at arbejde med de for
os ret så giftige stoffer, hvis ikke de rette betingelser for
arbejdet er tilstede.

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-10-07 15:48

"Harding E. Larsen (slet I780Z)" <harding@I780Zlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11926210670.297558686690309@dtext.news.tele.dk...
> Hej Leif,
>
> Hvilken type båd er det du har set på?

Granada 31

> Hvis det ikke er en kostbar båd med unik aptering m.m. vil det
> nok være mere formålstjenligt at ophugge båden i stedet for at
> bruge et par år på et sådant¨projekt.

Det lader jeg være op til ejeren.

> Ja det er bedre at sejle og nyde livet end at arbejde med de for
> os ret så giftige stoffer, hvis ikke de rette betingelser for
> arbejdet er tilstede.

Jeg har nu fundet en anden G31 som profylaktisk (påstås det) fik slebet og
opprimet bunden for nogle år siden. Hvis nu denne båd dengang også var
angrebet, hvor lang tid vil så denne lappeløsning kunne holde?

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-07 16:57

Øhhh bortset fra overfladiske amatør reperationer af osmose, så er alle
osmose behandlinger vel profylaktiske af natur ?? Lyder som om de har prøvet
at imponere dig med et fremmedord, der i mit verdensbillede ikke hører til i
denne sammenhæng. Lad os overlade anvendelse af latinske og græske termer
til læger som (sammen med jurister) trænes specifikt i at tale et andet
sprog end dansk (for at skabe en distance til deres medmenesker ??) ....

Anyway. Granada'er fra disse årgange (75-85) er kendte for at være meget
præget af osmose. Bliver det taget i opløbet og behandlet med en ordentlig
udtøring og en tæt primer, så er det sagtens til at leve med. Og holdes
primeren ved lige, så kan det jo i principielt holdes i ave hele bådens
levetid (hvad det så end er....)

- men ekstra arbejde, så det bør påvirke prisen ....

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-10-07 08:06

Øhhh,

Ordet OSMOSE stammer fra græsk og betyder "tryk", "Stød". Heraf
begrebet osmotisk tryk.
Osmose udtrykker forskellen på vandmolekylerne i forskellige
celler.

Molekyle
Betydning
(Græsk) Den mindste del, som i et sammensat stof kan bestå af.
Et molekyle er en gruppe af atomer, der fungerer som en enhed –
f.eks. et vandmolekyle, der er sammensat af brint- og iltatomer.

Vi omgiver os med ord fra andre sprog og ofte anvendes disse
mere specifikt betydende ord så vi kan med få velvalgte ord mere
præsist beskrive et emne.

Måske kan ordet Osmose en dag få en positiv klang for os
bådejere. Der kunne f.eks. fremstilles en bundmaling hvor
malingens indflydelse på de organismer der sætter sig på bunden
af båden ville blive del af en osmotisk proces således at de
ville sprænges og dermed dø efter et kort møde med bundmalingen.

I tilfældet osmose i et glasfiberskrog er membranen gelcoaten på
glasfiberbåden, og væsken er vand. Vand vil altid trænge ind i
gelcoat og polyester, hvor det samler sig i hulrum. Her vil
vandet opløse de vandopløselige bestanddele, der altid
forekommer i glasfiberlaminater.
Disse er udpræget i dårligt udhærdet gelcoat og polyester.
Derved dannes en vandig syreholdig opløsning, hvis koncentration
hurtigt overstiger koncentrationen af det vand båden sejler i.
Den koncentrerede vandige opløsning i laminatet vil ikke kunne
trænge ud gennem polyesteren og gelcoaten, men vandet udefra vil
trænge ind for at "fortynde" den koncentrerede væske. Derved
opstår et overtryk, "det osmotiske tryk", som vil stige indtil
koncentrationsforskellen er udlignet. Trykket kan blive op til 3-
5 atmosfære, hvilket fremkalder blæredannelse i laminatet. Det
er kun de dele af båden, som har direkte kontakt med vandet, der
har risiko for osmose, f.eks. bunden.

Behandles båden med en epoxy som f.eks. Light Primer vil
tætheden forøges væsentligt, nok omkring 10 gange. Det giver en
større tæthed af overfladen og tendensen til osmoseproblemer i
fremtiden vil være nedsat væsentligt.
Derfor bør alle både fra de er nye behandles med en tæt epoxy
inden bundes behandles yderligere.
De "dårlige" både kan findes fra snart sagt alle værfter i
større eller mindre grad, da processen ikke har været fuldt ud
styret; men arbejdet har som regel været udført af en
arbejdsstyrke der normalt ikke er kendetegnet ved at have
tilegnet sig det nødvendige kendskab til produkternes fulde
behandling. Derfor er kvaliteten af bådene meget svingende under
hensyntagen til værfternes arbejde såvel som en efterfølgende
opfølgende behandling af de enkelte bådejere.
Det er der ikke så meget at gøre ved. Vi må acceptere standarden
og udføre de nødvendige forebyggende- og reparende arbejder der
opstår ved bådenes ældning.

En omhyggelig udført overfladebehandling vil tilføre båden mange
ekstra år og som regel vil den kunne fremtræde i en bedre stand
end den nye oprindelige båd.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-10-07 16:42

"Mads Bo Falk" <mads.falk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have ligget et par måneder), for at man kan diagnosticere osmosen sikkert.

Den karekteristiske eddikelugt var der, men det der så forvirrede mig, var
de store bobler, der nok var trykket en 5-6mm ud fra skrovet.
Et tip inden køb, eller bare undersøgelse af egen båd, er at medbringe en
kraftig lygte og så i skumringen lyse hen langs fiberen, det er nådesløst
afslørende mht. selv små forandringer i overfladen!

Langgaard