kunstige sødestoffer/diabetes
Fra : Erling Hansen

Dato : 17-10-07 17:11

Hej.
Jeg har læst, at der er visse sødestoffer i sodavand/saft, som godt
nok er kaloriefrie, men som alligevel påvirker blodsukkertallet.
Nu kan jeg ikke finde, hvor jeg læste det. Vil en venlig person
henvise mig til en 'side'?
Mvh
Erling

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 17-10-07 17:23

"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst, at der er visse sødestoffer i sodavand/saft, som godt
> nok er kaloriefrie, men som alligevel påvirker blodsukkertallet.

De sødestoffer du har hørt om er de såkaldte sukkeralkoholer. De er bestemt
ikke kaloriefri, men alligevel sukkerfri.
I læskedrikke bruges oftest aspartam som er ganske harmløst for
blodsukkeret. De er desuden også kaloriefri.

Der er dog enkelte læskedrikke hvor f.x. saft er lavet af rigtig frugt og
ikke blot synetisk fremstillet. Der er selvfølgelig frugtsukker i disse som
påvirker blodsukkeret (fx. rynkeby saft).

Sukkeralkoholer bruges tit i sukkerfrit slik, og giver en temmelig stor
blodsukkerstigning selvom der flot på indpakningen står "sukkerfri".

Hvis du læser varedeklarationen kan du oftest kende sukkeralkoholer på at
det er de sødestoffer der ender på -ol og -ose (der er sikkert kommet flere
siden min viden blev opdateret).
Bortset fra sucralose, som efterhånden er frikendt for blodsukkerstigende
effekt.

Jeg kan desværre ikke henvise dig til en side da ovenstående er frit fra min
hukommelse. Men mon ikke diabetesforeningen har en del om emnet.
www.diabetes.dk

Mvh

/CJ

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-10-07 17:59

Christian Jacobsen <Christian.Jacobsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan desværre ikke henvise dig til en side da ovenstående er frit fra min
> hukommelse. Men mon ikke diabetesforeningen har en del om emnet.

Tak for et godt og brugbart svar. Jeg har været inde på diabetes-siden,
men fandt det vanskeligt at nå frem til et svar. Nu ved jeg da i hvert
fald at jeg skal passe på ol'erne og os'erne
Det vil jeg så også gøre, samt checke mine 'plastic-safter' (du ved, de
næsten 100% kunstige) men hvor man ikke løber ind i ret meget
frugtsukker.
Mvh
Erling

Fra : SR