Hold jer langt fra Risperdal!
Fra : dktekno

Dato : 17-10-07 11:29

Jeg startede ud som normalvægtig i den sunde kategori, dvs. BMI omkring de
20, før august 2006.

Så fik jeg antipsykotisk medicin, Risperdal. Og inden året var omme var jeg
blevet rimelig stor.

Så fik jeg Risperdal Depot sidst i august 2007, og siden da er min vægt øget
EKSTREMT, omkring 10 gange så meget som vægtøgningen før jeg fik
depot-medicin.

Psykiateren og sygeplejersken siger, at det skyldes at Risperdal giver øget
sult, men jeg har faktisk ikke spist mere efter jeg er kommet på Risperdal
Depot, alligevel er min vægt blevet øget helt ekstremt inden for kun få uger
efter jeg fik depotindpsprøjtninger.

Det har bevirket, at jeg på et år er gået fra en vægt på 70 kg til over 80
kg.!!!

Det kan ikke skyldes øget appetit, men det faktum at stofskiftet nedsættes
med Risperdal!

HOLD JER FRA RISPERDAL!
Og stol ikke på hvad lægerne siger! De lyver! Det er ikke øget appetit der
er årsagen til vægtøgningen, det er fordi Risperdal simpelthen går ind og
smadrer hele stofskifte/forbrændingssystemet hos selv sunde, raske,
normalvægtige personer!

Fra : Holst

Dato : 17-10-07 11:56

dktekno wrote:

> HOLD JER FRA RISPERDAL!

Alle lægemidler har bivirkninger, og for nogle lægemidlers vedkommende
er det en resulterende vægtøgning.

Når det drejer sig om lægemidler, må man altid holde fordele op mod
ulemper. Man må gøre op med sig selv, om et lægemiddels ulemper har en
sådan karakter, at man kan leve med dem, når man samtidig ser på
fordelene ved at indtage lægemidlet.

Fra : -= JF =-

Dato : 17-10-07 17:27

dktekno skrev:

> [...]
> EKSTREMT,
> Det har bevirket, at jeg på et år er gået fra en vægt på 70 kg til over 80

Nu er en vægtforøgelse på godt ti kilo meget, men er da imho ikke ekstremt!
Nu ved jeg naturligvis ikke hvor høj du er, men en voksen mand på 80
kilo er da ganske normalt!

--
Mvh. John

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-07 12:06

dktekno skrev den 17-10-2007 12:28:
> [...]
> 20, før august 2006.
>
> Så fik jeg antipsykotisk medicin, Risperdal. Og inden året var omme var jeg

Hvd kalder du rimelig stor?

> Så fik jeg Risperdal Depot sidst i august 2007, og siden da er min vægt øget
> EKSTREMT, omkring 10 gange så meget som vægtøgningen før jeg fik
> depot-medicin.

Hvorfor tror du, at du får medicinen som depot-medicin?

> HOLD JER FRA RISPERDAL!
> Og stol ikke på hvad lægerne siger! De lyver!

Næh.

De overvejer bare om bivirkningerne bliver overtrumfet af formålet med
medicinen.

Hvis man ser på:
http://www.apoteket.dk/servlet/osp/substancedetails?substancetype=medicine&drugid=28101497992

så er det nok ikke bare fordi du er forkølet, at du har fået Risperdal.

> Det er ikke øget appetit der
> er årsagen til vægtøgningen, det er fordi Risperdal simpelthen går ind og
> smadrer hele stofskifte/forbrændingssystemet hos selv sunde, raske,
> normalvægtige personer!

Når man får recept på Risperdal, så er man ikke rask.
Faktisk er man meget meget syg.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Hansen

Dato : 21-10-07 10:46

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Når man får recept på Risperdal, så er man ikke rask.
> Faktisk er man meget meget syg.

Ikke nødvendigvis.

Risperdal bruges bl.a. også til Tourettes Syndrom og der er man bestemt ikke
"meget meget syg".

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-10-07 14:32

> Risperdal bruges bl.a. også til Tourettes Syndrom og der er man bestemt
> ikke "meget meget syg".

"Tourette-syndrom er en familiært optrædende neurologisk lidelse i hjernen,
karakteriseret ved mangeartede motoriske tics (bevægelser i muskulaturen) +"
osv osv

Det vil jeg nu kalde meget, meget syg, men sådan er vi så forskellige.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 21-10-07 15:02

Maria Frederiksen wrote:

> Det vil jeg nu kalde meget, meget syg, men sådan er vi så forskellige.

Har du mødt nogen med Tourette?

Fra : ben9

Dato : 21-10-07 15:29

> Har du mødt nogen med Tourette?

det har jeg og han var syg..... (nærmest rablende gal)

Men som med så mange andre ting her i livet, fås tingene i forskellige
varianter og grader

Fra : -= JF =-

Dato : 21-10-07 15:26

Maria Frederiksen skrev:

> Det vil jeg nu kalde meget, meget syg, men sådan er vi så forskellige.

Så folk der har en lejlighedsvis ufrivillig bevægelse, kalder du meget
meget syge... Geeeez!

--
Mvh. John

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-10-07 18:42

> Så folk der har en lejlighedsvis ufrivillig bevægelse, kalder du meget
> meget syge... Geeeez!

Næ, det gjorde jeg ikke. Jeg kaldte folk med neurologisk lidelse i hjernen
meget syge - tråden omhandler Risperdal, og det er ikke et stof, man giver
folk som bolsjer.

Mvh Maria

Fra : -= JF =-

Dato : 21-10-07 18:52

Maria Frederiksen skrev:

> Næ, det gjorde jeg ikke. Jeg kaldte folk med neurologisk lidelse i hjernen
> meget syge - tråden omhandler Risperdal, og det er ikke et stof, man giver
> folk som bolsjer.

Folk med neurologiske lidelser i hjernen behøver ikke at være selv det
mindste syge! Neurologiske lidelser i hjernen rangerer i grader fra
ubetydeligheder, og til tilstande hvor folk er grøntsager.

Mht. bolsjespisningen, så har jeg nu ikke set optræk til det helt store
ædeflip i tråden - snarere tværtimod!

--
Mvh. John

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-10-07 19:54

> Folk med neurologiske lidelser i hjernen behøver ikke at være selv det
> mindste syge! Neurologiske lidelser i hjernen rangerer i grader fra
> ubetydeligheder, og til tilstande hvor folk er grøntsager.

Der blev omtalt at tourette ikke var at være meget, meget syg. I min verden
er Tourette at være meget syg, netop fordi det nogle rent faktsik er meget
syge. At det så ikke gælder alle er jo indlysende, men de får jo heller ikke
Risperdal. At afvise Risperdal fordi det gives til Tourette virker derfor
noget søgt.

Mvh Maria

Fra : -= JF =-

Dato : 21-10-07 20:14

Maria Frederiksen skrev:

Panik-Maria slår til igen :-/

Jeg har efterhånden fået opfattelsen af, at du ser alting sort eller
hvidt - ingen mellemnuancer.

Tourette er pr. definition ikke at være meget meget syg!

På samme måde at man heller ikke dør af hovedpine, blot fordi nogle
enkelte hovedpiner stammer fra hjernesvulster.

--
Mvh. John

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-10-07 18:10

> Tourette er pr. definition ikke at være meget meget syg!

Ok. Det var så ikke lige det, der stod i de link, der har været fra andre
læsere.

> På samme måde at man heller ikke dør af hovedpine, blot fordi nogle
> enkelte hovedpiner stammer fra hjernesvulster.

Hvad har det med Risperdal at gøre?

Mvh Maria

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-11-07 10:25

On 21/10/07 14:31, in article 471b554b$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> osv osv
>
> Det vil jeg nu kalde meget, meget syg, men sådan er vi så forskellige.

Jeg kender et par stykker med Tourette og hverken jeg, dem selv eller deres
læger vil betegne dem som meget, meget syge.

Charlotte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-11-07 19:46

> Jeg kender et par stykker med Tourette og hverken jeg, dem selv eller
> deres
> læger vil betegne dem som meget, meget syge.

Nej, det er gået op for mig. Det man læser på nettet om Tourette slet ikke
hænger sammen med patienterne, men jeg måtte altså nøjes med det, jeg kunne
læse mig til.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-07 15:35

Hansen skrev den 21-10-2007 11:46:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ikke nødvendigvis.
>
> Risperdal bruges bl.a. også til Tourettes Syndrom og der er man bestemt ikke
> "meget meget syg".

http://www.sundhed.dk/Images/alle/amt_koebenhavn/Glostrup/Boerneafdeling/Tourette.pdf

Prøv lige at læse om tourette
Lad mig sige det sådan: kald det syndrom ligeså længe du vil. Det
ændrer altså ikke på det faktum, at man med tourette er i en situation
socialt og praktisk, hvor fx Risperdal er mulighed for at begrænse
symptomerne.

Fra : Holst

Dato : 21-10-07 15:50

Carsten Riis wrote:

> [...]
> ændrer altså ikke på det faktum, at man med tourette er i en situation
> socialt og praktisk, hvor fx Risperdal er mulighed for at begrænse

Lad mig også prøve at spørge dig: Har du mødt nogen med Tourette?

Ligeseom med så meget andet, så kommer Tourette naturligvis også i
varierende grader. Jeg har mødt flere, som lever et ganske normalt liv
med Tourette.

De store problemer opstår først, når Tourette ikke er eneste problem.
Det er ikke unormalt, at man også støder på Tourette hos personer med
ADHD og lignende. Og i disse tilfælde kan man jo så diskutere, om
problemet egentlig er Touretten eller ADHD'en eller hvad der nu mere er
galt.

Fra : -= JF =-

Dato : 21-10-07 16:12

Holst skrev:

> Ligeseom med så meget andet, så kommer Tourette naturligvis også i
> varierende grader. Jeg har mødt flere, som lever et ganske normalt liv
> med Tourette.

Helt enig!
En af knægtens klassekammerater er kommet meget her i hjemmet gennem 6-7
år, og vi anede ikke at han havde tourette før han en dag nævnte at han
havde tourette og DAMP,
Han har spist og overnattet her mange gange uden at vi har mærket det
mindste til at han var "anderledes" end de andre kammerater som har
overnattet her.
Selv nu hvor vi ved det, og måske har antennerne mere ude, mærker vi
ikke andet end at han bare er one of the boys...

--
Mvh. John

Fra : Hansen

Dato : 21-10-07 18:18

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selv nu hvor vi ved det, og måske har antennerne mere ude, mærker vi ikke
> andet end at han bare er one of the boys...

Lige netop. De fleste med Tourettes Syndrom har måske ikke flere symptomer
ned de slår klik med tungen og ryster lidt på hovedet en gang imellem.
Derudover er de normalt begavede (som regel endda meget højt begavede).
Mange har også musiske, atletiske eller kunsteriske evner.

Medicinen kommer kun på tale hvis personen selv føler disse tics generende
og der er Risperdal ét af flere præparater man kan prøve. Det er som regel
ikke det første man vil vælge.

Det værste ved Tourette er faktisk omgovelserne reaktion og mange vælger
desværre af den grund af tage medicin.

http://www.tsa-usa.org/news/HBO_Release_apr06_update.htm

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-07 18:39

Holst skrev den 21-10-2007 16:50:

> Lad mig også prøve at spørge dig: Har du mødt nogen med Tourette?

Ja.

samt en del som går rundt og diagnosticeret sig selv at have det ene
eller det andet, for at dække over en eller anden mangel på almindelig
dårlig opførsel.

> Ligeseom med så meget andet, så kommer Tourette naturligvis også i
> varierende grader. Jeg har mødt flere, som lever et ganske normalt liv
> med Tourette.

Ja, men får de Risperdal?

har du set beskrivelsen som jeg linker til? Altså hvorfor man får Risperdal.
Man giver ikke Risperdal til mennesker som lever et ganske normalt liv.

----
til behandling af skizofreni og andre psykoser samt til patienter med
voldelig og destruktiv adfærd.
----
fra
> [...]

> ADHD og lignende. Og i disse tilfælde kan man jo så diskutere, om
> problemet egentlig er Touretten eller ADHD'en eller hvad der nu mere er

Nu nævnte Hansen, at det var Tourette som man fik Risperdal for.

Det er - hvis der skal være sammenhæng mellem den medicin man får recept
på og det man lider af - altså ikke bare fordi man har den simple udgave
af Tourette med nogen sporadiske motoriske ticks, hvor man sagtens kan
leve et ganske normalt liv (med undtagelse af de nævnte ticks)

Fra : Hansen

Dato : 21-10-07 17:59

> Prøv lige at læse om tourette

Det behøver jeg ikke

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-07 18:45

Hansen skrev den 21-10-2007 18:59:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det behøver jeg ikke

nå.

Jeg går ud fra, at du selv er eller nogen tæt på dig er TS-patienter og
får Risperdal.
Hvordan tror du selv det vil gå dig eller personen tæt på dig, hvis man
tager medicinen væk?

Igen går jeg stærkt ud fra, at lægen som har givet recepten på Risperdal
har overvejet fordele og ulemper ved den medicin OG vurderet at
fordelene overstiger ulemperne.

Fra : Hansen

Dato : 22-10-07 15:45

> nå.
>
> Jeg går ud fra, at du selv er eller nogen tæt på dig er TS-patienter og
> får Risperdal.

Forkert gættet

> Hvordan tror du selv det vil gå dig eller personen tæt på dig, hvis man
> tager medicinen væk?

*Hvis* jeg eller nogen tæt på mig havde fået denne medicin mod tics og man
derefter fjerner medicinen ville vedkommende havde fået tics igen.
Sandsynligvis først en reboundeffekt hvor tics først vil være værre end før,
for derefter at vende tilbage til tidligere niveau. Og "tidligere niveau" er
svært at definere da et af diagnosekriterierne er vekslende intensitet i
ticsene.

> Igen går jeg stærkt ud fra, at lægen som har givet recepten på Risperdal
> har overvejet fordele og ulemper ved den medicin OG vurderet at fordelene
> overstiger ulemperne.

Helt klart. Der er dog stor forskel på virkningen og bivirkninger hos de
enkele Tourette-bærere. Nogle gange skal man prøve flere slags medicin og
somme tider en blanding før man finder det rette. Det er dog langt fra alle
med Tourette der får medicin. Desværre findes der heller ikke en
"Tourette-medicin" som er direkte rettet mod Touretten. Denne "lidelse" er
nemlig alt for uinteressant for forskerne.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-07 17:25

Hallo - jeg er 39 år og har haft Tourettes siden jeg var syv år. Og jeg vil
ABSOUT ikke betegne mig selv som "meget syg". Jeg har blot en
lidelse i form af en kemisk ubalance i mit centralnervesystem og sådan
er det bare. Jeg er lykkelig gift, har to normale børn, arbejde som en
normal og har taget en uddannelse. Jeg ville godtnok være ked af at
blive betegnet som "MEGET SYG". For det er jeg absolut ikke ..... Jeg
er blot en anelse anderledes (men ikke nødvendigvis negativt.) Min
dagligdag må absolut betegnes som "normal" selvom jeg får medicin
mod Tourettes (ikke Risperdal)

Hilsen Anne-Lise

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Fra : Hansen

Dato : 24-10-07 20:50

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> Hallo - jeg er 39 år og har haft Tourettes siden jeg var syv år. Og jeg
> vil
> ABSOUT ikke betegne mig selv som "meget syg".

Nej vel? Det vil jeg heller ikke!

> Jeg har blot en
> lidelse i form af en kemisk ubalance i mit centralnervesystem og sådan
> er det bare. Jeg er lykkelig gift, har to normale børn, arbejde som en
> normal og har taget en uddannelse.

Ligesom de fleste andre Tourette-bærere

> Jeg ville godtnok være ked af at
> blive betegnet som "MEGET SYG".

Det er der heller ikke én eneste med forstand på Tourette der vil betegne
dig som

> For det er jeg absolut ikke ..... Jeg
> er blot en anelse anderledes (men ikke nødvendigvis negativt.)

Nej det er nemlig ikke altid negativt: hvis man har Tourette så har man for
det meste også en intelligens langt højere end gennemsnittet, man har
desuden et overskud af energi der udløses i form af en lynhurtig tankegang,
rappe replikker, en veludviklet humor og en evne til at se de pudsige og
"skæve" ting i tilværelsen. Mange har (som før nævnt) også en kunsterisk
side i form af musiske, atletiske eller kunsteriste evner.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-10-07 15:14

On Wed, 24 Oct 2007 21:50:23 +0200, "Hansen"
<nejtak@ingenmail.dk> wrote:
Klip

> [...]
>"skæve" ting i tilværelsen. Mange har (som før nævnt) også en kunsterisk
>side i form af musiske, atletiske eller kunsteriste evner.

Hvor kan man gå hen og blive smittet med det ?
mvh Ebbe

Fra : Hansen

Dato : 25-10-07 22:17

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> On Wed, 24 Oct 2007 21:50:23 +0200, "Hansen"
> <nejtak@ingenmail.dk> wrote:
> Klip

> Hvor kan man gå hen og blive smittet med det ?
> mvh Ebbe

Hehe. Prøv at læse bogen: "Manden der forvekslede sin kone med en hat" og
"En antropolog på Mars" af Oliver Sacks

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-10-07 21:43

Trekroner skrev den 24-10-2007 18:24:
> [...]
> er blot en anelse anderledes (men ikke nødvendigvis negativt.) Min
> dagligdag må absolut betegnes som "normal" selvom jeg får medicin

Men hvordan ville du have det, såfremt du ikke fik medicin?

Og den grad af Tourette du har er - som du selv er inde på - ikke så
voldsom så Risperdal er på tale.

Og hvis nu bare for et kort øjeblik kigger på andre sygdomme som via
medicin holdes i skak fx diabetes eller forhøjet blodtryk
I kraft af medicinen, så kan det lade sig gøre at føre en "normal"
hverdag. Men hvordan ville det se ud, såfremt man fjernede medicinen?

Fra : Hansen

Dato : 25-10-07 12:31

> Men hvordan ville du have det, såfremt du ikke fik medicin?

Det er let at svare på, så vil man have flere tics (hvis ellers medicicn har
virket mod tics - ikke alle får en god effekt af medicinen)

> Og den grad af Tourette du har er - som du selv er inde på - ikke så
> voldsom så Risperdal er på tale.

Nu er det ikke sådan at Risperdal bruges ved "voldsom" Tourette og andre
midler ved "mildere" Tourette. Det kommer for det første helt an på hvilke
symptomer der er dominerende og hvordan personen tåler præparatet. Hvis det
er tics der er dominerende vil første valg ofte være alfa-2 adrenerge
angoister som catapressan eller antipsykotika som risperdal eller orap. Så
risperdal kan sagtens være første valg selv ved en "mild" Tourette.
Og man er ikke psykotisk fordi man får antipsykotika!!!

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-10-07 22:37

Hansen skrev den 25-10-2007 13:30:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er let at svare på, så vil man have flere tics

bingo!

det er medicinen som gør, at man har en normal hver dag. fuldstændig
som fx diabetikere med insulin og blodtrykspatienter med deres
blodtryksmedicin.
Man er syg.....men bevarer normaliteten i hverdagen pga. medicinen.

>(hvis ellers medicicn har
> virket mod tics - ikke alle får en god effekt af medicinen)

ja: en opvejning af fordele og ulemper.

> [...]

> angoister som catapressan eller antipsykotika som risperdal eller orap. Så
> risperdal kan sagtens være første valg selv ved en "mild" Tourette.

det er da fint, at det er det.

Det overlader jeg så pænt til en læge at vurdere om hvilken medicin som
er bedst til den givende situation.

Jf. beskrivelsen af Risperdal, så er man alt andet end rask, såfremt man
får recept til sin situation.

> Og man er ikke psykotisk fordi man får antipsykotika!!!

det er nemlig også det man får antipsykotikaen for.

Fra : Hansen

Dato : 29-10-07 20:12

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:47210c57$0$90265>>> Men hvordan ville du have det, såfremt du ikke fik
medicin?

> bingo!

Og så er det alligevel ikke så enkelt endda. Jeg valgte blot den korte
version. Et ophør med medicin _kan_ give flere tics, endda endnu flere end
da man begyndte at tage medicinen (den såkaldte rebound-effekt). Det kan
også være at tics ophører. Et af diagnosekriterierne er at tics skal være
varierende både i form og intensitet. Hvis ophør med medicin falder samidig
med med en periode uden tics, ja så vil der være færre tics (måske slet
ingen) og nogle kan få den tanke at medicinen ligefrem øgede tics'ene. Jeg
har også set Tourette-bærere ophøre med medicin hvor der intet skete.

> [...]
> blodtryksmedicin.
> Man er syg.....men bevarer normaliteten i hverdagen pga. medicinen.

Man er ikke "syg" fordi man har Tourette. Man "lider" ikke af Tourette - man
er Tourette-bærer

> ja: en opvejning af fordele og ulemper.

Det gælder jo for al medicin - men valg af hvilken medicin der skal være
første prioritet kan være forskellig fra læge til læge. Man må nogle gange
prøve sig frem

> det er da fint, at det er det.

Ja men det betyder også at Risperdal ikke nødvendigvis anvendes til de
"sværere" tilfælde.

> [...]
> bedst til den givende situation.
>
> Jf. beskrivelsen af Risperdal, så er man alt andet end rask, såfremt man

Som tidligere nævnt findes der ikke medicin som er direkte rettet mod
Tourette. Man må derfor ty til præparater som er "opfundet" til andre
lejligheder, men som man har opdaget også virker mod Tourette

> det er nemlig også det man får antipsykotikaen for.

Psykotiske patienter kan behandles med antipsykotika. Ikke-psykotiske
Tourette-bærere kan behandles med antipsykotika som hjælper mod tics!

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-07 23:24

Hansen skrev den 29-10-2007 20:11:

> Man er ikke "syg" fordi man har Tourette. Man "lider" ikke af Tourette - man
> er Tourette-bærer

Er det ikke en leg med ord for at få personer som har tourette til at
føle sig en smule mere ikke-syge?

Jeg ved godt, at man ødelægger en god diskussion med fakta.
men lad os bare se på forskellige kilder, der omtaler af Tourette:

(bemærk venligst: jeg har både taget kilder fra læger, psykologer og
fra hjemmesider lavet af "tourette-bærere"*)

*: dit ord, ikke mit

--------
Tourettes syndrom er en hjernelidelse, som i fagsproget betegnes som en
organisk neurobiologisk lidelse.
Det er ukendt, hvor mange mennesker der lider af Tourettes syndrom i
Danmark. Men et forsigtigt skøn anslår, at der mellem 3000 og 5000
mennesker, som har denne sygdom. Lidelsen opdages almindeligvis i 6-7
års alderen, hvor de simple tics ofte debuterer.
Herudover tilbydes rådgivning til voksne med Tourettes syndrom, der selv
ønsker værktøjer til at håndtere lidelsen i hverdagen. Ofte er det
ægtefællen til en Tourettes syndrom lidende person, der søger
professionel rådgivning på grund af tilbagevendende samlivsproblemer,
som kan være en følge af en endnu ikke diagnosticeret Tourettes syndrom
lidelse hos ægtefællen.
--------
http://www.klinisk-psykolog.dk/GillesDeLaTourettesSyndrom.htm

Tja, ordet "lidelse" står flere steder i forskellige former.

----
Denne for patienten og omgivelserne så belastende tilstand er på flere
måder interessant. Den er placeret i grænselandet mellem soma og psyke,
den er neurologisk modelsygdom for forskning i hjernens signalstoffer,
de komplekse genetiske forhold er uafklarede, de kliniske symptomer er
mangefacetterede, der er en omfattende komorbiditet, tilstanden er en
udfordring for tværfagligt samarbejde, og der er gjort klare medicinske
fremskridt.
----
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2002/UFL_2002_32/UFL__2002_32_38439

Tourette er en neurologisk modelsygdom

----
Kendes endnu ikke med sikkerhed, men meget tyder på, at sygdommen er
arvelig, og nye undersøgelser tyder mest af alt på, at det er flere
gener, der skal til, for at sygdommen kommer til udbrud.
----
http://www.tourettesyndrom.dk/viewpage.php?page_id=4

en arvelig sygdom?

----
Meget tyder på at disse voldsomme raserianfald er et
symptom, der er knyttet til selve Tourette sygdommen.

----

----
Tourette Klinikken har eksisteret i 5 år. Vi følger 300-400 børn med
Tourettes syndrom og deres familier. Vi har derfor erfaring i at hjælpe
og støtte disse børn og deres forældre til at leve og ”overleve” med
denne ganske pinefulde tilstand.
Sygdommen er hverken smitsom eller farlig, og hos mange forsvinder
symptomerne helt eller forbedres væsentligt i løbet af barndommen eller
ungdommen.
Hjælp andre til at forstå
At forstå hvorfor et barn opfører sig på en bestemt måde og har bestemte
problemer, er det første skridt for at få hjælp. Det er vigtigt at
etablere et godt og konstruktivt samarbejde med lærerne. I må som
forældre hjælpe skolen til at forstå den betydning Tourettesygdommen har
for barnets skolegang og skelne mellem hvilke problemer, der er led i
sygdommen, og hvilke der ikke er det.
Undgå bebrejdelser
Det er vigtigt, at man ikke bebrejder folk, at de ikke forstår et
Tourettebarns opførsel. Selv om man fortæller om diagnosen, kan det være
svært at forstå, hvad det betyder at have sygdommen.
Hos de fleste bliver symptomerne svagere med årene for så at forsvinde.
Hos nogle få er sygdommen dog livslang.
Det er et faktum,
at sygdommen er arvelig, og man bebrejder måske sig selv for at have
videreført en belastende tilstand til barnet, selv om det er uforskyldt.
De skal også vide, at sygdommen ikke er smitsom, så hvis to søskende
begge har Tourettes syndrom, har de ikke smittet hinanden, men har begge
arvet sygdommen.
http://www.csh.dk/sjaeldne_handicap/korte/Tourette07/EnVejledningForForaeldre_001.pdf

Skal vi ikke være enige om, at Tourette er en sygdom?
Jeg har ikke kunnet finde noget fagpersonale eller kilder lavet af
"tourette-bærere" (dit ord) som siger, at man ikke er syg.

Og uanset hvor meget man prøver at nedspille tilstanden i brugen af mere
pæne gloser, så er Tourette en sygdom?

Vi kan også være enig om, at der findes en stor vifte af variation
indenfor Tourette? Men når man har fået diagnosen Tourette, så har man
en sygdom?

Eller er du uenig med overlæge dr. med. Finn Ursin Knudsen?
I samme øjeblik, at du kan overbevise Finn U. Knudsen om, at fjerne
ordene sygdom og lidelse fra hans offentlig tilgængelige materiale og
erklærer at han har sygeliggjort "Tourette-bærere" i artikler og
brochurer......, så vil jeg gerne deltage i din ordleg.

Forresten: "at bære en sygdom" er faktisk noget lidt andet end at have
en sygdom.
EKS: Forældre som ikke selv har Tourette, men afkommet har diagnosen
Tourette. I sådanne tilfælde er forældre bærere af sygdommen.

Og ja, jeg ved godt, at /have en sygdom/ virker som en slags stempel og
man får det ret skidt med at få dette stempel og man derfor prøver at
nedspille tilstanden.
Det ændrer dog ikke på, at fagfolk og personer med tourette kalder
Tourette for en sygdom.

Fra : Maria

Dato : 11-11-07 15:31

Hold jer langt fra Risperdal!..... og Zyprexa... det er også en af dem man
tager en del på af...

--

Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-11-07 17:04

Maria skrev den 11-11-2007 15:30:
> Hold jer langt fra Risperdal!..... og Zyprexa... det er også en af dem man
> tager en del på af...

Hvorfor? Hvad er det nu lige man tager disse medikamenter imod?

Fra : Maria

Dato : 11-11-07 19:31

> Hvorfor? Hvad er det nu lige man tager disse medikamenter imod?

Det er jo forskelligt, hvorfor man tager det, og om det virker....
--
Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-11-07 19:57

Maria skrev den 11-11-2007 19:31:

> Det er jo forskelligt, hvorfor man tager det, og om det virker....

Jep, men der er nok en grund til en læge som kender patientens
situation udskriver medicinen!

At opfordre, at andre ikke skal tage den medicin som lægen har udskrevet
er ...i mangel af bedre ord.... sindsygt.

Fra : ben9

Dato : 11-11-07 20:08

> [...]
>

> At opfordre, at andre ikke skal tage den medicin som lægen har udskrevet
> er ...i mangel af bedre ord.... sindsygt.

og bare det at bruge termen "man" er da noget distancerende.

maria - du er ude i noget uetisk snask

Fra : SR

Dato : 18-10-07 22:35

Risperdal er noget invaliderende lort der bruges til at slå mennesker
ihjel med burde være forbudt, min svigerfar fik det i en kort periode
det virkede chokererde så vi bad lægen stoppe med at give det,det ændre
mennesket totalt.

Fra : Lyrik

Dato : 21-10-07 20:07

On Sun, 21 Oct 2007 16:01:39 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> Har du mødt nogen med Tourette?
Tjaaa.. har du hørt om stand-up komikeren Uffe Holm?

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Holst

Dato : 21-10-07 20:12

Lyrik wrote:

> Tjaaa.. har du hørt om stand-up komikeren Uffe Holm?

Nope. Hvem er det?

Fra : Lyrik

Dato : 26-10-07 02:03

On Thu, 25 Oct 2007 23:36:38 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com>
wrote:

> det er nemlig også det man får antipsykotikaen for.
Nej men folk med Tourette er generelt slet ikke psykotiske uanset hvad de
får eller ikke får.

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk