Nyt batteri...
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 20-10-07 17:15

Skal et vedligeholdelsesfrit mcbatteri (fra Saito, 12V 12Ah) "bruges" nogle
gange ligesom almindelige opladelige batterier, før det får sin fulde styrke
???

Grunden til jeg spørger er, at jeg har købt en nyt batteri til min mc, og
har fulgt instruktionen og fået hældt den medfølgende syre på.
Målte på batteriet efter en time og der var 12,5 volt over polerne.
Fint nok, jeg lader det så med en af de dyrere special ladere fra Louis, ogh
får det op på 12,8V i løbet af et par timer. Laderen siger batteriet er ok
og fult opladet.

Men nu efter 5 timer er det allerede faldet til 12,5 volt igen.

Er dette normalt med at helt nyt batteri ???
--
MVH

Peter Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 20-10-07 20:57

Peter Jakobsen skrev:
> [...]
> og fult opladet.
> Men nu efter 5 timer er det allerede faldet til 12,5 volt igen.
> Er dette normalt med at helt nyt batteri ???

Sig mig: Er det da ikke en 12V-akkumulator du har købt?
Hvis modellen starter godt nok, er (start-)batteriet godt nok, som på
alle andres motorcykler og biler - Brugen af volt-meter er kun til at
forvirres over! Man kunne sammenligne med om du også tager din
morgentemperatur dagligt, og hvis ikke hvordan dog du kan leve uden
kendskab til nogle tiendedel graders udsving!?

Noget andet er at du nævner ikke om motorcyklen lader optimalt (á over
14V) under kørslen!?

--
Armand.

Fra : pjakob35@hotmail.com

Dato : 20-10-07 22:13

On 20 Okt., 21:56, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> kendskab til nogle tiendedel graders udsving!?
>
> Noget andet er at du nævner ikke om motorcyklen lader optimalt (á over

Min mc lader fint, spørgsmålet drejer sig kun om batteriet.
Jeg har slet ikke sat det nye batteri på motocyklen endnu, kun ladet
det med en intelligent lader.
Det gamle batteri virker sådan set fint, men det er fra 2001, så jeg
skifter det for at være sikker.

Min undren skyldes kun, at batteriet taber spænding så hurtigt.
Et fuldt opladet batteri har en spænding på ca. 12,8 volt mens mit det
nye kun havde 12,5 volt "tilbage" efter nogle timer.
Dette er en meget hurtig selvafladning, og jeg vil bare vide om det
kan skyldes at batteriet er helt nyt, og det bare skal bruges lidt
inden det får fuld styrke, som f.eks. de opladelige batterier man
bruger i f.eks. sin mp3-afspiller.

MVH Peter

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-07 00:59

Hej,

> Skal et vedligeholdelsesfrit mcbatteri (fra Saito, 12V 12Ah) "bruges"
> nogle gange ligesom almindelige opladelige batterier, før det får sin
> fulde styrke ???

Nej.

> [...]
> batteriet er ok og fult opladet.
> Men nu efter 5 timer er det allerede faldet til 12,5 volt igen.
> Er dette normalt med at helt nyt batteri ???

12,5V (eller 12,8V) er ikke det der skal være på en fuldt opladet 12V akku.
Man lader typisk til ca. 14,5V og efter at have været frakoblet laderen kan
det så efter lidt tid falde til mellem 13,5-13,8V.
Men det er normalt at spændingen falder lidt efter at have været frakoblet
laderen, men efter nogle timer skal den have stabiliseret sig. Efter en
måneds tid uden forbrug bør man så lade den igen, så lidt selvafladning er
der.

Hvis du nu målte igen et par dage efter, ville den så ikke stadig være på
ca. 12,5V?

Hvis laderen er i orden, kunne jeg mistænke at dit voltmeter måske er defekt
og viser forkert, for det lyder lidt lavt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-10-07 07:01

> Hvis laderen er i orden, kunne jeg mistænke at dit voltmeter måske er
> defekt og viser forkert, for det lyder lidt lavt.

Ja. Prøv at skift batteri på voltmeteret. Jeg synes 12,5 virker lidt lavt
for et helt nyt batteri Det skal ikke motioneres for at få fuld effket, men
det skal fuldt oplades for at få fuld effekt. Hvor mange volt endte det på
til sidst i opladningen. Det skal helst ende på 14,4V.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95

Fra : Peter

Dato : 21-10-07 17:54

Peter Jakobsen wrote:

> Skal et vedligeholdelsesfrit mcbatteri (fra Saito, 12V 12Ah) "bruges" nogle
> gange ligesom almindelige opladelige batterier, før det får sin fulde styrke
> ???

Det ser ud til at batteriet er helt ok alligevel.
Satte min lader på vedligeholdelsesfunktion hele natten (15 min. afladning
med 30 mA, derefter opladning til fuld styrke igen, denne proces
fortsætter til man slukker for. laderen.

Nu har batteriet en hvilespænding på 12,85 Volt.

Så det skulle altså lige motioneres en lille smule

MVH Peter

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 18:44

On Sun, 21 Oct 2007 16:54:07 +0000 (UTC), Peter wrote:

> Det ser ud til at batteriet er helt ok alligevel.

Selvfølgelig.

> Satte min lader på vedligeholdelsesfunktion hele natten (15 min. afladning
> med 30 mA, derefter opladning til fuld styrke igen, denne proces
> fortsætter til man slukker for. laderen.

Syg konstruktion af en lader

> Nu har batteriet en hvilespænding på 12,85 Volt.
>
> Så det skulle altså lige motioneres en lille smule

Næeh, det skulle såmænd blot have stået natten over med en rigtig
vedligeholdelseslader á 13,8 volt ladespænding. :-/

En rigtig blyakkulader holder 14,2-14,4 volt indtil strømmen falder, for
derefter at vedligeholde med 13,8 volt.

Spørg selv blyakkumulatorfabrikken hvis at Du er i tvivl, det gjorde jeg.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Peter

Dato : 21-10-07 20:06

Orla Pedersen wrote:

> [...]

> derefter at vedligeholde med 13,8 volt.

> Spørg selv blyakkumulatorfabrikken hvis at Du er i tvivl, det gjorde jeg.

Det du skriver er nu også sådan laderen fungerer
Lader med ca. 14,5 volt, for derefter at gå ned på 13,9 volt

Vedligeholdelse :
Aflader i 15 min. med 30 mA, og lader derefter med 13,9 Volt.

MVH Peter

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 20:30

On Sun, 21 Oct 2007 19:05:48 +0000 (UTC), Peter wrote:

> Aflader i 15 min. med 30 mA,

Netop den del er ifølge akkumulatorfabrikanter kun med til at slide på
kemien, med deraf ringere levetid.... :-|

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-07 21:16

> Netop den del er ifølge akkumulatorfabrikanter kun med til at slide på
> kemien, med deraf ringere levetid.... :-|

Nu er den smule afladning med 30 mA i 15 minutter nok ikke ligefrem noget
der kan mærkes på batterilevetiden. Den bliver jo næsten afladt mere af at
skulle starte motorcyklen en enkelt gang..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 21:50

On Sun, 21 Oct 2007 22:15:59 +0200, Martin Sørensen wrote:

> Nu er den smule afladning med 30 mA i 15 minutter nok ikke ligefrem noget
> der kan mærkes på batterilevetiden. Den bliver jo næsten afladt mere af at
> skulle starte motorcyklen en enkelt gang..

Nøh, men hvorfor i alverden bruge en vedligeholdelseslader, som slider på
akkumulatoren. :-/

Fra : Peter

Dato : 23-10-07 09:10

Orla Pedersen wrote:

> Nøh, men hvorfor i alverden bruge en vedligeholdelseslader, som slider på
> akkumulatoren. :-/

Alle de dyrere ladere fra Louis bruger denne funktion, og selv på dmc's
faq er der skrevet dette : "Idet batteriet har allerbedst af at blive
"motioneret", er det netop en god ide med en forbruger over polerne,
hvorved man jævnligt kan slukke for ladningen og lade forbrugeren tappe på
strømmen over nogle timer (ved eks. en: 12V 12W pære = 1A forbrug =>
højest 14 timer på et 14ah -batteri!)!"

Så mon ikke du tager fejl ???

MVh Peter

Fra : Orla Pedersen

Dato : 23-10-07 09:21

Peter wrote:

> Så mon ikke du tager fejl ???

Der er megen religion til.....

Nej, det er i så fald Exide, der tager fejl

mvh
Orla

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 23-10-07 14:23

Peter Jakobsen
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message

> Der er megen religion til.....

Det har du under alle omstændigheder ret i.

Dog vil jeg sige at jeg har brugt metoden med ladning/afladning på alle mine
batterier, og på 12'eren sidder stadig det originale fra 2001...
Og et nyt kvalitetsbatteri kostede 375,- hos louis, så hvis det bare kan
holde 4 år med min metode år er jeg tilfreds

MVH Peter

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-07 17:32

On Tue, 23 Oct 2007 15:22:47 +0200, Peter Jakobsen wrote:

> Dog vil jeg sige at jeg har brugt metoden med ladning/afladning på alle mine
> batterier, og på 12'eren sidder stadig det originale fra 2001...

"fie" blev dette forår afleveret med en akku fra 98, den virkede stadig.
Hvad der skete i dens første 5 leveår aner jeg ikke, siden holdt jeg den
bare opladet over vinteren.

Kemien i en akkumulator slides af to ting. Dels af alder, og, surprice, af
brug. En afladet, eller delvis afladet akkumulator fremskynder ældningen
markant.