Martin Wittrock skrev:
>>Men... drejer det sig om tørt salt (støv) er sprøgsmålet om det i
>>virkligheden ikke er bedst, bare at lade det værre. Så længe der ikke er
>>vand/fugt til stede, sker der ikke den vilde reaktion, og hvis man ikke
>>er sikker på at få vasket saltet 112% af, kan man i princippet risikere
>>at forværre situationen. Måske lidt akademisk, men "afvaskning af (tørt)
>>salt" er IKKE bare en hurgig overskylning/børstning af de umiddelbart
>>synlige områder.
>
> Det er selvfølgelig rigtig nok, men hvis saltet bliver sidende skal fugten i
> luften jo nok sætte gang i reaktionen alligevel. Men man kan sikkert godt
> forværre en sådan situation hvis man ikke er forsigtig. Det er nok
> bagateller.
Der er mange ting der spiller ind, og jeg mener heller ikke man skal
lade saltet sidde i ugevis (og slet ikke hvis der er meget fugt i
luften) - det var mere "Nå... jeg har lidt travlt, men den får lige en
hurtig overskylning, for så har jeg god samvittighed"-situationen jeg
ville advarer imod.
> Men altså... vask maskinen af efter brug hvis det har været slemt saltet -
> eller sørg for at den er godt smurt ind i kædeolie... det er jo ret nemt at
> påføre. Og hold godt øje med den under alle omstændigheder
Eller et kompromis i form af en "vaskbar beskyttelse"; en god voks på
lakerede dele - og så findes der jo utalige "coatings" til både det ene
og det andet. Den "optimale løsning" er stærkt situationsafhængigt, så
ja, hold god øje - det må næsten være det vigtigste (næst efter at bede
til vejrguderne).
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->
http://www.scoutriders.dk