Kørsel i salt :(
Fra : Martin Wittrock

Dato : 19-10-07 09:33

Hej

De seneste dage har der været snak om salt-spredning på de danske veje, så
det varer nok ikke så længe før det helvede bryder løs.
Nu har jeg desværre ikke rigtig mulighed for at stille cyklen til side endnu
og skal bl.a bruge den i morgen aften og i næste weekend.
Hvordan kan jeg beskytte min stakkels maskine? Skal maskinen plejes før
afgang eller er det ved ankomst at man skal være omhyggelig med at tørre
den af og lign? Hvilke skader kan man risikere? :(

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-07 09:52

> Hvordan kan jeg beskytte min stakkels maskine? Skal maskinen plejes før
> afgang eller er det ved ankomst at man skal være omhyggelig med at tørre
> den af og lign? Hvilke skader kan man risikere? :(

Vask saltet af ved ankomst.

Hvis du vil beskytte inden så sprøjt alt på nær sæde og bremsekiver i
rigelige mængder wd40 eller lign (dinitrol er ikke så nemt at fjerne

En motorcykel kan sagtens tåle at blive brugt om vinteren - det tager bare
noget af glansen så jeg vil ikke anbefale at køre bare en gang i
vintersnask/salt hvis den skal være show cykel foran stamcafeen. Så er
arbejdet med rengøring i alle kroge for stort ...

Men en 19/20 år gammel mc er vel lidt slidt at se på i forvejen og så
betyder det ikke så meget.

---
/A

Fra : KentBM

Dato : 19-10-07 22:00

Anders Majland skrev:

> Vask saltet af ved ankomst.
Og det skal altså være i koldt vand. Da varmt vand får saltet til at
virker (i følge min BMWs manual).

--

Kent

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 19-10-07 22:55

KentBM skrev:

> Og det skal altså være i koldt vand. Da varmt vand får saltet til at
> virker (i følge min BMWs manual).

Generelt fordobles reaktionshastigheden ved en temperaturstigning på 10
grader celcius, så BMW er ikke helt ved siden af.

Men... drejer det sig om tørt salt (støv) er sprøgsmålet om det i
virkligheden ikke er bedst, bare at lade det værre. Så længe der ikke er
vand/fugt til stede, sker der ikke den vilde reaktion, og hvis man ikke
er sikker på at få vasket saltet 112% af, kan man i princippet risikere
at forværre situationen. Måske lidt akademisk, men "afvaskning af (tørt)
salt" er IKKE bare en hurgig overskylning/børstning af de umiddelbart
synlige områder.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Martin Wittrock

Dato : 19-10-07 23:11

> [...]
> at forværre situationen. Måske lidt akademisk, men "afvaskning af (tørt)
> salt" er IKKE bare en hurgig overskylning/børstning af de umiddelbart

Det er selvfølgelig rigtig nok, men hvis saltet bliver sidende skal fugten i
luften jo nok sætte gang i reaktionen alligevel. Men man kan sikkert godt
forværre en sådan situation hvis man ikke er forsigtig. Det er nok
bagateller.

Men altså... vask maskinen af efter brug hvis det har været slemt saltet -
eller sørg for at den er godt smurt ind i kædeolie... det er jo ret nemt at
påføre. Og hold godt øje med den under alle omstændigheder

Jeg takker for input :)

>Men en 19/20 år gammel mc er vel lidt slidt at se på i forvejen og
>så betyder det ikke så meget.

Suk... For bare tre timer siden var der nogle idioter der væltede min
stakkels maskine mens jeg vendte ryggen til!!!! Så jo... den ser lidt slidt
ud. Sådan noget er simpelthen bare så irriterende :(

Fra : Jørgen E.

Dato : 19-10-07 23:55

"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i en meddelelse

> Det er selvfølgelig rigtig nok, men hvis saltet bliver sidende skal fugten i
> luften jo nok sætte gang i reaktionen alligevel.

Det er netop problemet med salt - det opsuger fugt.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 20-10-07 00:32

Martin Wittrock skrev:

> [...]
> luften jo nok sætte gang i reaktionen alligevel. Men man kan sikkert godt
> forværre en sådan situation hvis man ikke er forsigtig. Det er nok

Der er mange ting der spiller ind, og jeg mener heller ikke man skal
lade saltet sidde i ugevis (og slet ikke hvis der er meget fugt i
luften) - det var mere "Nå... jeg har lidt travlt, men den får lige en
hurtig overskylning, for så har jeg god samvittighed"-situationen jeg
ville advarer imod.

> Men altså... vask maskinen af efter brug hvis det har været slemt saltet -
> eller sørg for at den er godt smurt ind i kædeolie... det er jo ret nemt at
> påføre. Og hold godt øje med den under alle omstændigheder

Eller et kompromis i form af en "vaskbar beskyttelse"; en god voks på
lakerede dele - og så findes der jo utalige "coatings" til både det ene
og det andet. Den "optimale løsning" er stærkt situationsafhængigt, så
ja, hold god øje - det må næsten være det vigtigste (næst efter at bede
til vejrguderne).

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-10-07 10:42

Martin Wittrock skrev:

> Hvilke skader kan man risikere? :(

Salt i div. lednings-stik er af det onde - skulle du køre fast om vinteren
kunne du fylde dem op med silicone-fedt.
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : JimR

Dato : 23-10-07 08:30

....ja når man alligevel er kørt fast har man også god tid til at smøre
stikkene...

JimR

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-10-07 20:15

Martin Wittrock <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> writes:

> [...]
> før afgang eller er det ved ankomst at man skal være omhyggelig med
> at tørre den af og lign? Hvilke skader kan man risikere? :(

På min Fazer fik alt under knæhøjde (minus skiver plus div. kroge
bare et ordentligt sprøjt af Louis' billigste kædespray. Efter et par
år måtte jeg slibe og male lidt, men det var rimeligt hurtigt gjort og
har holdt fint. Generelt sker der ingenting med ting, som har et
olielag over sig. Det kan man selvfølgelig ikke være sikker på at man
får påført overalt, så hold godt øje med hvor der er ved at springe
rust frem og giv det en gang olie inden det udvikler sig. Det
elektriske kommer nok lidt an på hvilken cykel det er, for jeg havde
ingen problemer selvom jeg stort set ikke har skænket det en
tanke. Noget silikonespray i stikkene er under alle omstændigheder en
god idé, det har jeg også selv brugt og er meget hurtigt gjort.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 20-10-07 07:53

"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> wrote in message
> [...]
> afgang eller er det ved ankomst at man skal være omhyggelig med at tørre
> den af og lign? Hvilke skader kan man risikere? :(

Som med så meget andet her i livet:
Vask svinet efter endt brug.
Sådan en hurtig, grundig skyller med koldt vand er fint, så skal den nok
klare sig.
Nap dog en grundig rengøring en gang imellem, hvis du kører hver dag.
Vær opmærksom på, at selv om du skyller apparatet, så kan den stadig komme
til at se ud som om den er mat i sokkerne. Dette gælder især
aluminiumsoverflader og meget lyse og meget mørke lakerede partier, men
dette er mere rent kosmetisk.
Og så finder man ud af, HVILKE små-metaldele, der evt. IKKE måtte være af
garanteret rustfrit stål!

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk