|
| Essentials ifm. vinterklargøring Fra : jbplum@gmail.com |
Dato : 16-10-07 15:13 |
|
Jeg købte min første mc i forsommeren, og står nu, som de fleste, i
den situation, at min mc snart skal stilles til vinteropbevaring. Mit
spørgsmål går ikke på, hvad man bør gøre, inden man sætter sin mc til
vinteropbevaring, men hvad man _skal_ gøre. Jeg er stødt på flere
større guides til vinterklargøring af mc, men fælles for dem alle er,
at de er ret omfattende og for en teknisk newbie som mig, vil tage
lang tid at udføre. Jeg er desværre i den situation, at jeg har meget
travlt pt., så tid og overskud til at sætte sig ind i og udføre en
stor guide er ikke-eksisterende.
Mit spørgsmål går derfor helt konkret på, hvad der er essentielt at
gøre, når man stiller sin mc til vinteropbevaring, og derved få skåret
det 'overflødige' fra. Altså en sortering efter "need to be done" og
"nice to be done". Det håber jeg, at nogen i denne gruppe kan hjælpe
mig med at afklare?
Sidespørgsmål: Jeg har adgang til at opbevare min mc i en uopvarmet
garage. Er det et problem, at mc'en risikerer at få frost? Hvis ikke;
er der så nogen ekstra forholdsregler jeg skal være opmærksom på?
Mvh.
Jeppe
| |
Michael Dahlberg (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 16-10-07 15:18 |
|
<jbplum@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1192543958.585203.11720@v29g2000prd.googlegroups.com...
Jeg købte min første mc i forsommeren, og står nu, som de fleste, i
den situation, at min mc snart skal stilles til vinteropbevaring. Mit
spørgsmål går ikke på, hvad man bør gøre, inden man sætter sin mc til
vinteropbevaring, men hvad man _skal_ gøre. Jeg er stødt på flere
større guides til vinterklargøring af mc, men fælles for dem alle er,
at de er ret omfattende og for en teknisk newbie som mig, vil tage
lang tid at udføre. Jeg er desværre i den situation, at jeg har meget
travlt pt., så tid og overskud til at sætte sig ind i og udføre en
stor guide er ikke-eksisterende.
Mit spørgsmål går derfor helt konkret på, hvad der er essentielt at
gøre, når man stiller sin mc til vinteropbevaring, og derved få skåret
det 'overflødige' fra. Altså en sortering efter "need to be done" og
"nice to be done". Det håber jeg, at nogen i denne gruppe kan hjælpe
mig med at afklare?
Sidespørgsmål: Jeg har adgang til at opbevare min mc i en uopvarmet
garage. Er det et problem, at mc'en risikerer at få frost? Hvis ikke;
er der så nogen ekstra forholdsregler jeg skal være opmærksom på?
Mvh.
Jeppe
Hvis du er rå nok, er det nent!
Intet er strengt nødvendigt, og resten er rart nok, at gøre!
Michael D
| |
Niels Pein (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 16-10-07 19:45 |
|
"Michael Dahlberg" skrev ...
>
> Hvis du er rå nok, er det nent!
> Intet er strengt nødvendigt, og resten er rart nok, at gøre!
>
Den stil prøvede jeg her sidste vinter. Det kostede et batteri.
Så hvis vinteren er lang, er min erfaring at den ene ting er nødvendig.
--
Hilsen Niels
(der skal have fundet en ny batterioplader snart)
Bandit 1250 SA
| |
Jim Andersen (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 17-10-07 07:42 |
|
Niels Pein wrote:
>> Intet er strengt nødvendigt, og resten er rart nok, at gøre!
>>
> Den stil prøvede jeg her sidste vinter. Det kostede et batteri.
Så har det nok været tjenligt til udskiftning alligevel.
/jim
| |
KentBM (16-10-2007)
| Kommentar Fra : KentBM |
Dato : 16-10-07 15:28 |
|
jbplum@gmail.com wrote:
> Sidespørgsmål: Jeg har adgang til at opbevare min mc i en uopvarmet
> garage. Er det et problem, at mc'en risikerer at få frost? Hvis ikke;
> er der så nogen ekstra forholdsregler jeg skal være opmærksom på?
Det vigtigste er god udluftning, så der ikke bliver fugtigt.
--
Kent
| |
KentBM (16-10-2007)
| Kommentar Fra : KentBM |
Dato : 16-10-07 15:32 |
|
jbplum@gmail.com wrote:
> Mit spørgsmål går derfor helt konkret på, hvad der er essentielt at
> gøre, når man stiller sin mc til vinteropbevaring, og derved få skåret
> det 'overflødige' fra. Altså en sortering efter "need to be done" og
> "nice to be done". Det håber jeg, at nogen i denne gruppe kan hjælpe
> mig med at afklare?
En grundig afvaskning og en let olie på metal dele. Kæde smøre. Og hvis
du gerne vil kunne bruge dit batteri igen, så pil det af og hold det opladt.
--
Kent
| |
Armand (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-10-07 15:40 |
|
jbplum@gmail.com skrev:
> Jeg købte min første mc i forsommeren, og står nu, som de fleste, i
> den situation, at min mc snart skal stilles til vinteropbevaring. Mit
> spørgsmål går ikke på, hvad man bør gøre, inden man sætter sin mc til
> vinteropbevaring, men hvad man _skal_ gøre. Jeg er stødt på flere
> større guides til vinterklargøring af mc, men fælles for dem alle er,
> at de er ret omfattende og for en teknisk newbie som mig, vil tage
> lang tid at udføre. Jeg er desværre i den situation, at jeg har meget
> travlt pt., så tid og overskud til at sætte sig ind i og udføre en
> stor guide er ikke-eksisterende.
>
Hár du læst DMC's guide på deres FAQ?
Den er nok lang og grundig; men fylden skyldes netop at detaljerne er
forklaret så man selv kan vurdere sit eget behov hhv. grundighed.
Motorcyklen tåler fint frost! Hvis du sørger for at batteriet er fuldt
opladet (Hvilket det altid bør formodes at være) gør dét det også!
Balladen omkring en uopvarmet hhv. uisoleret garage er kondensering
p.g.a. temperatursvingninger - Men dét skriver DMC's FAQ også nærmere om!
--
Armand.
| |
jbplum@gmail.com (16-10-2007)
| Kommentar Fra : jbplum@gmail.com |
Dato : 16-10-07 15:44 |
|
> En grundig afvaskning og en let olie på metal dele. Kæde smøre. Og hvis
> du gerne vil kunne bruge dit batteri igen, så pil det af og hold det opladt.
Det lyder overkommeligt, men du må meget gerne uddybe, da jeg skal
have det helt fra bunden...:)
Hvad skal jeg afvaske med? Rengøringsmiddel? Børster? Svampe? Klude?
Hvilke dele skal jeg helt præcist afvaske? Nogen jeg absolut ikke må
afvaske?
Hvilken olie til metaldele? Hvilke metaldele menes der?
Hvordan holder jeg batteriet opladt?
Pft.
Jeppe
| |
jbplum@gmail.com (16-10-2007)
| Kommentar Fra : jbplum@gmail.com |
Dato : 16-10-07 15:45 |
|
> Hár du læst DMC's guide på deres FAQ?
Har du evt. et link?
Jeppe
| |
Brian Sørup (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 16-10-07 15:49 |
|
<jbplum@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1192545923.059763.46250@q5g2000prf.googlegroups.com...
> Hár du læst DMC's guide på deres FAQ?
Har du evt. et link?
www.dmc-org.dk
--
Brian Sørup Lang
VFR 750 F RC36
| |
"J.C.Kløve" (16-10-2007)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 16-10-07 17:47 |
| | |
Brian Sørup (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 17-10-07 12:05 |
|
""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:4714eafe$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Brian Sørup skrev:
>> <jbplum@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:1192545923.059763.46250@q5g2000prf.googlegroups.com...
>>> Hár du læst DMC's guide på deres FAQ?
>>
>> Har du evt. et link?
>>
>> www.dmc-org.dk
>
> http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html
>
Blærerøv ....
--
Brian Sørup Lang
VFR 750 F RC36
| |
"J.C.Kløve" (17-10-2007)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 17-10-07 12:35 |
|
Brian Sørup skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:4714eafe$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>> Brian Sørup skrev:
>>> <jbplum@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>> news:1192545923.059763.46250@q5g2000prf.googlegroups.com...
>>>> Hár du læst DMC's guide på deres FAQ?
>>> Har du evt. et link?
>>>
>>> www.dmc-org.dk
>> http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html
>>
>
> Blærerøv ....
>
mjaaaa næææ
Jeg læste ikke dit link, men troede _du_ spurgte ( dit svar ligger inden
for ">>>" på min "reader" - sååå derfor
....men jooo - lidt blærerøv er man vel altid (ellers i øvrigt)
--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC
| |
Armand (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-10-07 15:52 |
|
jbplum@gmail.com skrev:
>> Hár du læst DMC's guide på deres FAQ?
>
> Har du evt. et link?
>
www.dmc-org.dk
Find FAQ'en i menuen til venstre og fisk v"interklargøring" frem iblandt
"motorcyklen"!
--
Armand.
| |
Niels Pein (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 16-10-07 19:49 |
|
<jbplum@gmail.com> skrev ...
* snip *
>... vinteropbevaring. ...
* snip *
> ... jeg har meget travlt pt. ...
* snip *
Hvad med bare at få den sat til vinteropbevaring hos en forhandler du stoler
på? Nogle henter og bringer også.
> Sidespørgsmål: Jeg har adgang til at opbevare min mc i en uopvarmet
> garage. Er det et problem, at mc'en risikerer at få frost? Hvis ikke;
> er der så nogen ekstra forholdsregler jeg skal være opmærksom på?
Udluftning.
--
Hilsen Neils
Suzuki Bandit 1250 SA
| |
line.asbjorn@gmail.c~ (16-10-2007)
| Kommentar Fra : line.asbjorn@gmail.c~ |
Dato : 16-10-07 21:53 |
|
Jeg vil ikke spille klog og snakke om noget jeg ikke ved om - men jeg
læste i en Haynes at det er en god idé at lade tanken være fyldt helt
op, da benzinen indeholder anti-korrosive dele, der modvirker
RUSTDANNELSE I TANKEN.
Som nævnt af andre er det også vigtigt, at der ikke er fugtigt - dvs.
almindelig udluftning engang imellem skader ikke.
Jeg påregner selv, såfremt jeg køber ny motorcykel her på falderebet,
at motoren skal startes hver eller hver anden uge og lige køre 10
minutter for at smøre alle delene i motoren og holde batteriet fuldt
opladet (lidt usikker på dette, men en alm. garageoplader koster en
250 kr., hvis de 10 minutter er for lidt til opladning...)
For de dovne, rige og nybegyndere smarte kan du også bare aflevere den
i en motorcykelforretning og få smurt og pudset cyklen efter alle
kunstens regler. Inkl. opbevaring har jeg set noget for omkring 3.000
hos f.eks. Enghave Motor.
Asbjørn
| |
"J.C.Kløve" (16-10-2007)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 16-10-07 22:21 |
|
line.asbjorn@gmail.com skrev:
>
> Som nævnt af andre er det også vigtigt, at der ikke er fugtigt - dvs.
> almindelig udluftning engang imellem skader ikke.
>
> Jeg påregner selv, såfremt jeg køber ny motorcykel her på falderebet,
> at motoren skal startes hver eller hver anden uge og lige køre 10
> minutter for at smøre alle delene i motoren og holde batteriet fuldt
> opladet (lidt usikker på dette, men en alm. garageoplader koster en
> 250 kr., hvis de 10 minutter er for lidt til opladning...)
>
Det er sgu hærværk :-\
Du varmer motoren "lidt" op og den køler så pænt i 14 dage og det
gentages så igen og igen - det er opskriften på kondens i maskinen om
noget.
--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC
| |
Jørgen E. (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen E. |
Dato : 16-10-07 22:34 |
|
""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:47152b30$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> line.asbjorn@gmail.com skrev:
>>
>> Jeg påregner selv, såfremt jeg køber ny motorcykel her på falderebet,
>> at motoren skal startes hver eller hver anden uge og lige køre 10
>> minutter for at smøre alle delene i motoren og holde batteriet fuldt
>> opladet (lidt usikker på dette, men en alm. garageoplader koster en
>> 250 kr., hvis de 10 minutter er for lidt til opladning...)
>>
>
> Det er sgu hærværk :-\
>
> Du varmer motoren "lidt" op og den køler så pænt i 14 dage og det gentages så igen og
> igen - det er opskriften på kondens i maskinen om noget.
Den er nok ikke 14 dage om at køle af hvis den kun bliver "lidt" varmet op
Hvad er i øvrigt din tekniske forklaring på den påstand ?
| |
Asbjørn (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Asbjørn |
Dato : 16-10-07 22:00 |
|
On 16 Okt., 16:12, jbp...@gmail.com wrote:
> Jeg købte min første mc i forsommeren, og står nu, som de fleste, i
> den situation, at min mc snart skal stilles til vinteropbevaring. Mit
> spørgsmål går ikke på, hvad man bør gøre, inden man sætter sin mc til
> vinteropbevaring, men hvad man _skal_ gøre. Jeg er stødt på flere
> større guides til vinterklargøring af mc, men fælles for dem alle er,
> at de er ret omfattende og for en teknisk newbie som mig, vil tage
> lang tid at udføre. Jeg er desværre i den situation, at jeg har meget
> travlt pt., så tid og overskud til at sætte sig ind i og udføre en
> stor guide er ikke-eksisterende.
>
> Mit spørgsmål går derfor helt konkret på, hvad der er essentielt at
> gøre, når man stiller sin mc til vinteropbevaring, og derved få skåret
> det 'overflødige' fra. Altså en sortering efter "need to be done" og
> "nice to be done". Det håber jeg, at nogen i denne gruppe kan hjælpe
> mig med at afklare?
>
> Sidespørgsmål: Jeg har adgang til at opbevare min mc i en uopvarmet
> garage. Er det et problem, at mc'en risikerer at få frost? Hvis ikke;
> er der så nogen ekstra forholdsregler jeg skal være opmærksom på?
>
> Mvh.
> Jeppe
Jeg læste i en Haynes at det er en god idé at lade tanken være fyldt
helt
op, da benzinen indeholder anti-korrosive dele, der modvirker
RUSTDANNELSE I TANKEN.
Som nævnt af andre er det også vigtigt, at der ikke er fugtigt - dvs.
almindelig udluftning engang imellem skader ikke.
Jeg påregner selv, såfremt jeg køber ny motorcykel her på falderebet,
at motoren skal startes hver eller hver anden uge og lige køre 10
minutter for at smøre alle delene i motoren og holde batteriet fuldt
opladet (lidt usikker på dette, men en alm. garageoplader koster en
250 kr., hvis de 10 minutter er for lidt til opladning...)
For de dovne, rige og nybegyndere smarte kan du også bare aflevere
den
i en motorcykelforretning og få smurt og pudset cyklen efter alle
kunstens regler. Inkl. opbevaring har jeg set noget for omkring 3.000
hos f.eks. Enghave Motor.
Asbjørn
| |
duff (16-10-2007)
| Kommentar Fra : duff |
Dato : 16-10-07 22:17 |
|
Asbjørn skrev:
> Jeg læste i en Haynes at det er en god idé at lade tanken være fyldt
> helt
> op, da benzinen indeholder anti-korrosive dele, der modvirker
> RUSTDANNELSE I TANKEN.
>
Ulempen er at benzin er lettere end vand og eventuel kondens vil samle
sig i en lille sø på bunden.
Men selv jo mindre tomt tank areal der er jo mindre kondens :)
Skulle kunne klares med en go sjat kaburator sprit i benzinen mens den
står og keder sig.
| |
Ukendt (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-10-07 23:41 |
|
Lidt sjovt at der ikke er nogen der har skrevet/spurgt til om den er luft
eller vandkølet , men hvis den er vandkølet så tjek lige om den er
frostsikret
Ellers af med Bateriet eller bare + polen , hvis dit batteri ikke kan holde
til en vinter ude , er det næsten færdig aligevel er min erfaring , gider
ikke det bøvl , med at det måske lige kan holde 3 mdr. mere hvis jeg nu
lader og kæler osv på det hele vinteren , kør en tur og smør din kæde mens
den er varm, vask der hvor den er beskidt og af med alle de gamle fluer
Ulempen ved det er at den måske ikke er klar med service og olie osv den
skønne første forårsdag som falder i en Weekend og alle de andre er ude og
køre
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
Asbjørn (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Asbjørn |
Dato : 16-10-07 23:17 |
|
On 16 Okt., 23:33, Jørgen E. <j...@post.cybersity.dk> wrote:
> ""J.C.Kløve"" <j...@aats.dk> skrev i en meddelelsenews:47152b30$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > line.asbj...@gmail.com skrev:
>
> >> Jeg påregner selv, såfremt jeg køber ny motorcykel her på falderebet,
> >> at motoren skal startes hver eller hver anden uge og lige køre 10
> >> minutter for at smøre alle delene i motoren og holde batteriet fuldt
> >> opladet (lidt usikker på dette, men en alm. garageoplader koster en
> >> 250 kr., hvis de 10 minutter er for lidt til opladning...)
>
> > Det er sgu hærværk :-\
>
> > Du varmer motoren "lidt" op og den køler så pænt i 14 dage og det gentages så igen og
> > igen - det er opskriften på kondens i maskinen om noget.
>
> Den er nok ikke 14 dage om at køle af hvis den kun bliver "lidt" varmet op
>
> Hvad er i øvrigt din tekniske forklaring på den påstand ?
Jeg skylder nok at tilføje at jeg er ny MC'er, der bare har læst mig
lidt frem og kender nogen der har MC - al handling sker på eget
ansvar
Tricket jeg snakker om kender jeg fra veteran-biler, der også helst
skal holdes kørerne, så ikke stempler og det hele sætter sig fast og
ruster. Bevægelse i motoren = smøring af alle dele du ikke kan nå, med
mindre du spitter den fuldstændig ad.
Jeg kunne forestille mig problemet ligger i at den varme motor under
afkøling lokalt kan have en større vanddamp-koncentration end den
omgivende køligere luft - under afkøling dannes rigtigt nok kondens,
hvis luften omkring motoren er mættet med vanddamp.
Det er muligt at pille tændrørerne ud og påfylde lidt cylinder-olie
i ...cylinderne. Ligeledes kan olie/karburatorsprit tilsættes
benzintanken - men alle disse ting gøres jo ikke om sommeren, så
hvorfor ikke gøre vinteren til sommer ved at holde motorcyklen igang?!
(Dette er et spørgsmål til åben debat, altså... jeg er grøn amatør,
ik'!).
Jeg kunne forestille mig at kondensproblemet kan løses ved ordentlig
udluftning af garagen og gerne lidt varme. Biler har jo heller ikke
godt af helt tætlukkede garager, har jeg hørt noget om.
Asbjørn
| |
Ukendt (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-10-07 06:18 |
|
On Tue, 16 Oct 2007 15:17:15 -0700, Asbjørn wrote:
> Tricket jeg snakker om kender jeg fra veteran-biler, der også helst
> skal holdes kørerne, så ikke stempler og det hele sætter sig fast og
> ruster. Bevægelse i motoren = smøring af alle dele du ikke kan nå, med
> mindre du spitter den fuldstændig ad.
Men det er fuldstændigt unødvendigt, (vi har debateret det i en anden tråd
for nyligt), oliefilmen forsvinder ikke fra motorkomponenterne over
vinteren, endsige over et år. Så din motorlunkning gør ingen gavn, kun
skade, med kondenseret benzin i olien til følge.
> Jeg kunne forestille mig problemet ligger i at den varme motor under
> afkøling lokalt kan have en større vanddamp-koncentration end den
> omgivende køligere luft - under afkøling dannes rigtigt nok kondens,
> hvis luften omkring motoren er mættet med vanddamp.
Nemlig, _og_, der opstår masser af vanddamp ved forbrændingen, som så
aldrig når at komme ordentlig væk fra den lunkne motor, samt
udstødningssystemet.
> Det er muligt at pille tændrørerne ud og påfylde lidt cylinder-olie
> i ...cylinderne. Ligeledes kan olie/karburatorsprit tilsættes
> benzintanken - men alle disse ting gøres jo ikke om sommeren, så
> hvorfor ikke gøre vinteren til sommer ved at holde motorcyklen igang?!
> (Dette er et spørgsmål til åben debat, altså... jeg er grøn amatør,
> ik'!).
Fordi at det ikke handler om at "holde igang", men om at _køre_ gennemvarm.
Dine foreslåede vinterstarter er, om muligt, endnu mere skadelige end den
lille 1 Km. tur til bageren om søndagen.
Derfor er vinterstarterne, og småturene "hærværk", og i øvrigt grund nok
til at jeg aldrig igen køber en 6 år gammel mc med kun 20.000 Km. på
klokken :-/
--
mvh
Orla Pedersen, som heller ikke "sommervarmer" skodamobilet
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Ukendt (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-10-07 06:26 |
|
On Wed, 17 Oct 2007 07:18:19 +0200, Orla Pedersen wrote:
> Nemlig, _og_, der opstår masser af vanddamp ved forbrændingen, som så
> aldrig når at komme ordentlig væk fra den lunkne motor, samt
> udstødningssystemet.
That is, vanddampen er _inde_ i motor og udstørningssystem
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Armand (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-10-07 15:25 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Wed, 17 Oct 2007 07:18:19 +0200, Orla Pedersen wrote:
>
>
>> Nemlig, _og_, der opstår masser af vanddamp ved forbrændingen, som så
>> aldrig når at komme ordentlig væk fra den lunkne motor, samt
>> udstødningssystemet.
>
> That is, vanddampen er _inde_ i motor og udstørningssystem
>
That is: .. og udstø_D_ningssystem
--
Armand.
| |
Ukendt (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-10-07 17:15 |
| | |
Torben Scheel (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 17-10-07 17:18 |
|
Orla Pedersen wrote:
>>> That is, vanddampen er _inde_ i motor og udstørningssystem
>>>
>> That is: .. og udstø_D_ningssystem
>
> Gad vide hvor den fisk kom fra.....
>
Tid til negleklipning
--
vh
Torben
| |
"J.C.Kløve" (17-10-2007)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 17-10-07 11:46 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 16 Oct 2007 15:17:15 -0700, Asbjørn wrote:
> Derfor er vinterstarterne, og småturene "hærværk", og i øvrigt grund nok
> til at jeg aldrig igen køber en 6 år gammel mc med kun 20.000 Km. på
> klokken :-/
>
....igen
Du gelmte at skrive "igen"
--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC
| |
"J.C.Kløve" (17-10-2007)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 17-10-07 11:53 |
|
J.C.Kløve skrev:
> Orla Pedersen skrev:
>> On Tue, 16 Oct 2007 15:17:15 -0700, Asbjørn wrote:
>
>> Derfor er vinterstarterne, og småturene "hærværk", og i øvrigt grund nok
>> til at jeg aldrig igen køber en 6 år gammel mc med kun 20.000 Km. på
>> klokken :-/
>>
> ....igen
>
> Du gelmte at skrive "igen"
>
argghhh - det gjorde du så ikke
--
Dun@nt - der lige stikker piben ind og læser efter inden han svarer
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC
| |
Jim Andersen (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 17-10-07 07:50 |
|
jbplum@gmail.com wrote:
> Mit spørgsmål går derfor helt konkret på, hvad der er essentielt at
> gøre, når man stiller sin mc til vinteropbevaring
Skift olie (evt filter) og vask den ordentligt. Så er den også fin og
køreklar når solen kommer igen til foråret. Smør kæden. WD40 på alt næsten
alt metal, undtagen bremser. Fyld tanken op og giv den en sjat
karburatorsprit. Sæt på centralstøtteben.
/jim
| |
google@pein.dk (17-10-2007)
| Kommentar Fra : google@pein.dk |
Dato : 17-10-07 13:52 |
|
On 17 Okt., 08:42, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid>
wrote:
> Niels Pein wrote:
> >> Intet er strengt nødvendigt, og resten er rart nok, at gøre!
>
> > Den stil prøvede jeg her sidste vinter. Det kostede et batteri.
>
> Så har det nok været tjenligt til udskiftning alligevel.
>
Skal nok passe. Det var resten også.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA (der har sin første vinter til gode
| |
google@pein.dk (17-10-2007)
| Kommentar Fra : google@pein.dk |
Dato : 17-10-07 14:00 |
|
On 16 Okt., 22:59, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
>
> Jeg påregner selv, såfremt jeg køber ny motorcykel her på falderebet,
> at motoren skal startes hver eller hver anden uge og lige køre 10
> minutter for at smøre alle delene i motoren og holde batteriet fuldt
> opladet (lidt usikker på dette, men en alm. garageoplader koster en
> 250 kr., hvis de 10 minutter er for lidt til opladning...)
>
Hvor lang tid mon den skal køre for at opveje det ikke ubetydelige
strømforbrug der ligger i at starte modellen?
> For de dovne, rige og nybegyndere smarte kan du også bare aflevere
> den
> i en motorcykelforretning og få smurt og pudset cyklen efter alle
> kunstens regler. Inkl. opbevaring har jeg set noget for omkring 3.000
> hos f.eks. Enghave Motor.
>
Det var dyrt! Så forstår jeg kategoriseringen "dovne, rige og
nybegyndere". Men f.eks. Rydbergs tager 210 pr. måned, og så er den
pudset når du får den igen. Og Motorhjørnet i Viborg tager 195 pr.
måned. Man er ikke hverken doven, rig eller nybegynder blot fordi man
overvejer løsningen til den pris.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Emil (18-10-2007)
| Kommentar Fra : Emil |
Dato : 18-10-07 09:29 |
|
On Oct 17, 3:00 pm, goo...@pein.dk wrote:
> Hvor lang tid mon den skal køre for at opveje det ikke ubetydelige
> strømforbrug der ligger i at starte modellen?
På min banecykel (R6 '00 med karb.) er der ikke generator, så den skal
lades mellem hvert pas. Og der har jeg bemærket noget sjovt, det
koster faktisk meget LIDT strøm at starte den, det der koster er at
have den kørende, så styreboks, tænding og benzinpumpe må sluge en
del.
Men hvis din MC starter rimeligt hurtigt, så vil 5-10 minutter være
nok til at batteriet ikke lider skade, så kan du jo også lige skifte
olie når nu du har varmet den op :D
Hygge.
Emil
| |
|
|