Batteri eleminator
Fra : Dennis Sørensen

Dato : 14-10-07 12:52

Er det nogen der har erfaringer med at skifte batteriet ud med en "Batteri
eleminator"
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=96_100&products_id=425
Eller har nogen teoretiske viden de vil dele ud af om det?
http://bat-pac.com/ sælger de noget det ligner, som de sjovt nok roser
meget. Men de befinder sig desværre over i staterne hvorimod "Batteri
eleminator" findes her i DK

Mvh Dennis
DR-350 91
SV 650S 99

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-10-07 13:09

On Sun, 14 Oct 2007 13:52:05 +0200, "Dennis Sørensen"
<IkkeTilAtHuske@hotmail.com> wrote:

Hej Dennis.

> [...]
>På http://bat-pac.com/ sælger de noget det ligner, som de sjovt nok roser
>meget. Men de befinder sig desværre over i staterne hvorimod "Batteri

Batterieliminator ???????
(Min mors bare)
Der er tale om en ganske almindelig elektrolytkondensator som vi
kender dem fra radio og Computerindustrien.
Der er ikke tale om et "energilager" som i en akkumulator.
Det eneste den bidrager med på en MC er at udglatte spændingen fra
generatoren således at den værste ripple er "elimineret".
Der er mange af den type kondensatorer i omløb som såkaldt surplus
efter nedslagtning af gamle mainframe computere.
Størrelser fra 10000 - 100000 uF er ikke umulige at løbe op til
foræringspris
Regn med ca. 1000 uF pr ampere der forbruges.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 14-10-07 15:04

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Størrelser fra 10000 - 100000 uF er ikke umulige at løbe op til
> foræringspris
> Regn med ca. 1000 uF pr ampere der forbruges.

Hvor stor kan effektforbruget så på en DR-350 være?
Jeg ved ikke hvor stor generatoren er, men en hurtig optælling på
forbrugerne giver:
55W forlys
21+5W bag/bremselys
5W nr. plade lys
5W div. Instrument belysning
Horn 5W (Er ikke sikker på denne)
i alt 96W -> 8A.

Og hvad med tændingen hvad kan den forbruge?

For at skære det hele ud i pap. Vil et par 6800µF i parallel kunne erstatte
mit batteri uden at hæve spændingen i cyklens anlæg så andre komponenter vil
tage skade?
http://www.el-supply.dk/?Gid=&Vid=2750

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-10-07 17:13

On Sun, 14 Oct 2007 16:03:41 +0200, "Dennis Sørensen"
<(FJERN_GIRAF_FRA_MAILEN)ikketilatgirafhuske@hotmail.com> wrote:

Hej Denns

>Hvor stor kan effektforbruget så på en DR-350 være?
>Jeg ved ikke hvor stor generatoren er, men en hurtig optælling på
> [...]
Det lyder rimeligt.
Regn med at det nok er en 250 W generator så den absolutte grænse er
20 Amp.

>Og hvad med tændingen hvad kan den forbruge?

Normalt omkring 3-4 Amp.
Nu er der en usikkerhed omkring de encylindrede "Mudderraketter".
Hvis den har CDI har den sin egen forsyning fra generatoren.
Er det en CDI type?

> [...]
>mit batteri uden at hæve spændingen i cyklens anlæg så andre komponenter vil

Det burde være tilstrækkeligt, men jeg ville trække den op til omkring
20.000 uF.
For at være sikker kan du blot sætte et par kondensatorer på, og så
måle spændingen under drift og med forskellig belastning og
forskelligt omdrejningstal.
Hvis den holder sig under 15 volt er den hellige grav vel forvarret

Hvis jeg kravler op på loftet kan jeg sikkert finde en elektrolyt fra
en gammel computer der passer til formålet - Den er gratis

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 15-10-07 09:51

Steen Gruby explained :
> [...]
>
> Hvis jeg kravler op på loftet kan jeg sikkert finde en elektrolyt fra
> en gammel computer der passer til formålet - Den er gratis

Alternativt kan man jo sætte en mindre batteri
på. hvis man f.eks. dropper en elstarter eller i
lignende tilfælde.
Elektrisk er der ikke mange fordele ved at
eleminere batteriet. Det er vel kun
vægtbesparelsen der er interessant?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 15-10-07 19:59

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
> på. hvis man f.eks. dropper en elstarter eller i
> lignende tilfælde.
> Elektrisk er der ikke mange fordele ved at

Der sidder et lille batteri på fra fabrikken af.
Da mit batteriet er defekt og alligevel skal udskiftes, kan jeg lige så godt
spare de 1,6 kg, da vægte betyder meget på sådan en maskine, har jeg ladt
mig fortælle af kloge folk her fra gruppen.

Mvh Dennis
DR-350 91
SV 650S 99

Fra : Armand

Dato : 16-10-07 00:37

Dennis Sørensen skrev:

> [...]
> spare de 1,6 kg, da vægte betyder meget på sådan en maskine, har jeg ladt
> mig fortælle af kloge folk her fra gruppen.

Jo,vist. Men husk så også lige kun at have den mængde bensin i tanken
som forestående tur påkræver :-|
Et andet trick er at huske at få pisset af inden afgang og primært køre
tur om morgenen før(!) indtagelse af morgenmad!

--
Armand.
(1½Kg, herregud)

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 15-10-07 19:59

> [...]
> Nu er der en usikkerhed omkring de encylindrede "Mudderraketter".
> Hvis den har CDI har den sin egen forsyning fra generatoren.

Det er med CDI.

> [...]
>
> Hvis jeg kravler op på loftet kan jeg sikkert finde en elektrolyt fra
> en gammel computer der passer til formålet - Den er gratis

Hej Steen

Det lyder billigt :)
Jeg vil være meget takmenlig hvis du vil tage en tur på loftet for at finde
en kondensator til mig.

Mvh Dennis
DR-350 91
SV 650S 99

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-10-07 21:04

On Mon, 15 Oct 2007 20:58:55 +0200, "Dennis Sørensen"
> [...]
>
>Det lyder billigt :)
>Jeg vil være meget takmenlig hvis du vil tage en tur på loftet for at finde

18.000 uF 25 volt - Og den røg ikke i luften da der kom strøm på
Så skal den blot på farten.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo