Css bredde problem i IE6
Fra : Kenny

Dato : 20-10-07 18:23

Hej Nyhedsgruppe,

Jeg har et problem på følgende side: www.livesportchat.com/beta2.
Jeg har 3 store div kasser på siden og de har alle en fast bredde. Kan
ses på sidens css fil. (leftside, midtindhold og rightlive).

MEN når siden vises i IE6 så er kasserne alle ca 10-20px for bredde så
de ryger ned "under" de andre kasser.

Jeg har set mig blind på problemet, og hører om nogen andre har prøvet
det, og evt kan et lille css hack. Jeg har forsøgt med _width: xxx; uden
resultat.

Mvh

Kenny

Fra : Birger

Dato : 20-10-07 23:48

"Kenny" <kenny@skummer.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har set mig blind på problemet, og hører om nogen andre har prøvet
> det, og evt kan et lille css hack. Jeg har forsøgt med _width: xxx; uden

Der er 39 HTML fejl og 22 css fejl på siden
http://www.livesportchat.com/beta2/.
Måske hvis du retter dem har browserne en chance for at forstå hvad du
mener...

Birger

Fra : Kenny

Dato : 21-10-07 10:02

> Der er 39 HTML fejl og 22 css fejl på siden
> http://www.livesportchat.com/beta2/.
> Måske hvis du retter dem har browserne en chance for at forstå hvad du
> mener...

Haha,

det er et stykke tid siden jeg har checket på det. Så jeg tror du har
ret:) Takker:)

Kenny

Fra : Kenny

Dato : 21-10-07 10:08

Kenny skrev:

> [...]

De fleste af de 22 Css fejl skyldes mit forsøg på at kun på¨virke IE6 i
css, altså med et _ foran værdien. Er der andre måder hvorpå man kun kan
påvirke IE6 i css?

Kenny

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-10-07 10:53

"Kenny" skrev...

> De fleste af de 22 Css fejl skyldes mit forsøg på at kun på¨virke IE6 i
> css, altså med et _ foran værdien. Er der andre måder hvorpå man kun kan
> påvirke IE6 i css?

Ja. Det hedder CC, Conditional Comments. Både Farum Jensen fra 101 webdesign
og Erik fra hjemmesideskolen har vidst skrevet om det, så vidt jeg husker.

MVH
Rune Jensen

--
Music: Eurodance
Paul van Dyk - Spellbound

Fra : Birger

Dato : 21-10-07 11:35

> De fleste af de 22 Css fejl skyldes mit forsøg på at kun på¨virke IE6 i
> css, altså med et _ foran værdien. Er der andre måder hvorpå man kun kan
> påvirke IE6 i css?
>
> Kenny

Læg de IE6 specifikke definitioner i sin egen fil

<!--[if lt IE 7]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="IE6.css" />
<![endif]-->

Birger

Fra : Kenny

Dato : 21-10-07 20:05

> [...]
>
> Læg de IE6 specifikke definitioner i sin egen fil
>
> <!--[if lt IE 7]>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="IE6.css" />

Mange tak. Det hjalp virkeligt!

Kenny

Fra : Kenny

Dato : 22-10-07 16:30

Kenny skrev:
> [...]

Så er Css'en blevet mere struktureret, men jeg har stadig et problem i
IE6 med min midterste Div-kasse der er ca 20px for bred, uden at jeg på
nogen måde kan gøre noget ved at ændre den ved fx at rette på padding,
margin, width. Intet virker!

Kan ses her:

http://livesportchat.com/beta2/index.php

Er der nogen der kender problemet?
FF og IE7 virker fint.

Mvh

Kenny

Fra : Birger

Dato : 22-10-07 18:27

> [...]
> måde kan gøre noget ved at ændre den ved fx at rette på padding, margin,

Jo. At IE6 af og til og alt for ofte har sin egen mening, er vist ikke nyt.

Hvordan man snyder den til at vise sit design, som man havde tænkt sig, er
en helt anden sag.

Jeg har prøvet at hitte rundt i din kode. Måske ikke ihærdigt nok.
Det er et sammensurium af html-tags, iblandet en god portion javascript i
body, selvom det retteligt (hvis ikke for andet, så for overskuelighedens
skyld) hører til i head, xml, noget blandet css, der sommetider findes
inline i tags, og en linie som denne (189):
der indeholder ingenting, og som hvis den endelig skulle være der, hører til
et eller andet sted i din css.
Der er brugt indrykning - men den virker mere eller mindre tilfældig. Eller
som resterne af noget andet, der er forsøgt rettet eller tilpasset ved at
smide anden kode tilfældigt oveni.
----
id="subbannerBund"></div></div>
----
<i>No information about this room</i>

I det hele taget, tror jeg måske du selv nævner nøgleordet : "struktureret".
Ikke at det er der, men derimod at det mangler.

Jeg ved at jeg måske er meget kritisk.
Og det er både meningen og ikke.
Det er ikke for at tage modet fra nogen, men helt ærligt : Hvordan har du
tænkt dig, at nogen skulle kunne hjælpe dig, når din kode ikke er til at
finde rundt i?
Tror desværre at det er årsagen til, at de eksperter i css, der ellers ikke
er bange for at komme på banen herinde, ikke allerede har givet dig et svar.

Birger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-10-07 19:57

Birger skrev:

> [...]
> er bange for at komme på banen herinde, ikke allerede har givet dig et svar.

Det har du nok ret i, for mit vedkommende i hvert fald.
Men nu mander jeg mig og siger til Kenny: Hvad med at
starte forfra med et overskueligt (også i kodemæssig
henseende) layout. Dit layout er jo bestemt ikke
enestående.

Glem alle frynserne, og start med at lave en html-side uden
inline styles, javascript og så videre - lav en separat
CSS-fil, der layouter siden og formaterer de enkelte
elementer.

Jeg tillader mig at citere fra min seneste artikel:

"*Start i det små!* Hvis du er begynder i HTML-kodning
og hvis hele ideen med stylesheet formatering og layout
af websider er nyt for dig, kan det altså ikke nytte
noget at du starter ud med et megaprojekt med snesevis
af sider, avancerede menuer, billedgallerier,
JavaScript drevne slideshows og PHP-drevne community
sider. Lær det grundlæggende håndværk først."
(http://733.dk/layout/)

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kenny

Dato : 22-10-07 20:07

> [...]
> inline styles, javascript og så videre - lav en separat
> CSS-fil, der layouter siden og formaterer de enkelte

Som sagt, vi er flere der koder, og nogle er bedre end andre til det, og
der skal ryddes grundigt op i det (hvilket jeg også snart skal til..).

Kenny

Fra : Kenny

Dato : 22-10-07 20:00

> [...]
> er bange for at komme på banen herinde, ikke allerede har givet dig et svar.

Jeg må desværre give dig ret. Grunden til det er fordi vi er 3 mand der
sidder og koder i det, og det bliver meget rodet. (suk). Der er ikke
andet for end at gå det hele igennem, og få ryddet godt og grundigt op.
Så løser fejlen sig nok.

Om ikke andet må jeg da lige sige mange tak for din granskning af
koden:) Og din kritik er nu ikke så slem, jeg vidste det godt i
forvejen. Jeg havde bare håbet på at nogen kendte problemet i bredden i
IE6...

Kenny