hvordan defineres en sti
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 20-10-07 11:19

Hej!

Jeg har nu i lang tid bøvlet med at forstå hvordan man definere
en sti til en fil.

Et konkret eksempel:

Hvis jeg har en mappetruktur til mit site der ser således ud:

Rodmappe
Billeder
etBillede.jpg
Kodefiler
visningAfBillede.html

Hvordan skal stien defineres for at indsætte "etBillede.jpg" i
"visningAfBillede.html"?

Jeg er bekendt med ../ . Jeg er dog ikke sikker på jeg forstår
den ordentlig. Er der evt. nogen der kunne enten komme med en
lille toturial eller henvise til et sted der er godt at læse om
det?

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-10-07 11:51

Den 20-10-07 12.19 skrev Lasse Vestergaard følgende:

> [...]
> Kodefiler
> visningAfBillede.html
>
> Hvordan skal stien defineres for at indsætte "etBillede.jpg" i

.../ skifter til mappen ovenover. Hvis du står i mappen Kodefiler, som i
dit eksempel, kommer du altså op i Rodmappe. Du skal herefter ned i
mappen Billeder (../Billeder) og hente etbillede.jpg. Stien skal derfor
se således ud:
.../Billeder/etBillede.jpg

En sidebemærkning: Undgå at bruge både store og små bogstaver i mappe-
og filnavne. Benytter du altid små bogstaver, undgår du problemer med
fejlskrivninger og servere, der skelner mellem store og små bogstaver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-10-07 15:41

On Sat, 20 Oct 2007 12:50:32 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>../ skifter til mappen ovenover.

En næsten-off topic-kommentar:
Mange bliver med god grund forvirrede over, hvad der er op og ned i en
mappe-struktur: Mappen ovenover er jo mappen tættere på roden, og rod
plejer jo at være noget med nedad.

PS: Din forklaring er helt fin, og jeg ville have skrevet noget
ligenende. Men det *er* da noget ... rod

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-10-07 14:10

Lasse Vestergaard skrev:

> [...]
> den ordentlig. Er der evt. nogen der kunne enten komme med en
> lille toturial eller henvise til et sted der er godt at læse om

Appendiks C i Webdesign - illustreret håndbog.
Kan lånes på biblioteket.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-07 00:08

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Appendiks C i Webdesign - illustreret håndbog.
> Kan lånes på biblioteket.

Hvorfor lægger du det ikke bare ud på nettet, så
har alle glæde af det?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-10-07 18:29

Allan Vebel skrev:

> Hvorfor lægger du det ikke bare ud på nettet, så
> har alle glæde af det?

Fordi der er mine øjne er meget væsentlige
forskelle på, hvordan man kan forklare ting
på en eller flere websider og hvordan man kan
gøre det i en bog eller en tidskriftartikel.

Og uanset hvilke motiver Karl Erik vil skyde
mig i skoene, vil enhver på mit websted kunne
finde i hundredevis af websider, hvor jeg forklarer
videreudvikler og eksemplificerer det der står
i mine bøger.

Folk køber eller låner alligevel bøgerne, og
en del skriver ovenikøbet til mig og fortæller
mig, at de har fundet bøgerne nyttige.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-07 20:53

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Fordi der er mine øjne er meget væsentlige
> forskelle på, hvordan man kan forklare ting
> på en eller flere websider og hvordan man kan
> gøre det i en bog eller en tidskriftartikel.

Jamen, du kommer med en henvisning til din bog
lørdag eftermiddag, efter butikker og bibliotekekets
lukketid - det er der ingen der kan bruge til noget

> Folk køber eller låner alligevel bøgerne

Det er da fint nok, det var bare ikke der jeg ville hen.

Folk vil have hjælp her og nu, og har ikke lige din bog
ved hånden. Derfor synes jeg at det er lidt plat sådan
en henvisning, når et link til det samme ville være langt
bedre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-10-07 22:06

Allan Vebel skrev:

> Folk vil have hjælp her og nu, og har ikke lige din bog
> ved hånden. Derfor synes jeg at det er lidt plat sådan
> en henvisning, når et link til det samme ville være langt
> bedre.

Jeg noterer mig, at du heller ikke
har svaret med et link til en webside.

Kan du ikke forestille dig at jeg i
samme situation vælger det næstbedste,
nemlig en henvisning til hvor jeg /ved/,
oplysningerne findes, fremstillet på
en måde, som jeg kan stå inde for?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-10-07 01:26

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg noterer mig, at du heller ikke
> har svaret med et link til en webside.

Det er jo ikke det, det drejer sig om.

> Kan du ikke forestille dig at jeg i
> samme situation vælger det næstbedste,
> nemlig en henvisning til hvor jeg /ved/,
> oplysningerne findes, fremstillet på
> en måde, som jeg kan stå inde for?

Så ville jeg hellere undlade at svare, fremfor et svar
der ikke er et svar alligevel - forstår du hvad jeg
mener?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Karl Erik

Dato : 21-10-07 07:13

Den Sun, 21 Oct 2007 01:08:27 +0200 skrev Allan Vebel:

> Hvorfor lægger du det ikke bare ud på nettet, så har alle glæde af det?

Manden tjener jo penge hver gang nogen låner hans bog!!
Jo flere lånere, jo bedre aftale!!

mvh.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik

Dato : 21-10-07 07:27

Den Sun, 21 Oct 2007 06:13:28 +0000 skrev Karl Erik:

> Manden tjener jo penge hver gang nogen låner hans bog!! Jo flere lånere,
> jo bedre aftale!!

Bogen er måske god nok (jeg kender den ikke), men det grænser til ulovlig
markedsføring i grupperne. Det er da ok hvis nogen får lyst at købe hans
bog, men det er med bagtanke at JFJ henviser til bibliotekerne.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik

Dato : 21-10-07 08:35

Den Sun, 21 Oct 2007 06:27:26 +0000 skrev Karl Erik:

> [...]
> ulovlig markedsføring i grupperne. Det er da ok hvis nogen får lyst at
> købe hans bog, men det er med bagtanke at JFJ henviser til

I øvrigt er det ret "spændende" at forske lidt i, hvilke økonomiske
interesser de folk, hvis navne man ser eksponeret igen og igen, har.
Tag nu html-faq som skriver, citat: "Ophavsret

Alt materiale på html-faq.dk er beskyttet af gældende lov om ophavsret.
Artikler og faq-svar må derfor ikke kopieres og gengives på din egen
hjemmeside - se afsnittet om Link til html-faq.dk. Siderne er tilmeldt og
beskyttet af copyscape.com, der er en tjeneste der holder øje med hvem
der kopierer.

Materialet må udskrives til eget formål til at lave din private
hjemmeside, men må ikke anvendes til undervisningsbrug uden forudgående
aftale og betaling til ophavshaver." citat slut.

Læg mærke til hvor megen tid de 2 indehavere af html-faq rent faktisk må
bruge i disse grupper. HURRA for hjælpsomme og godhjertede mennesker.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik

Dato : 21-10-07 12:35

Den Sun, 21 Oct 2007 13:28:01 +0200 skrev Rune Jensen:

> Karl Erik ved vidst ikke rigtigt, hvor meget tid, der bruges herinde af
> nævnte mennesker, og iøvrigt også andre, på at hjælpe.
> MVH
> Rune Jensen

Få lige søvnen tværet ud af øjnene inden du begynder at skræppe. Jeg
skrev bla. "Læg mærke til hvor megen tid de 2 indehavere af html-faq rent

Fra : Karl Erik

Dato : 21-10-07 15:27

Den Sun, 21 Oct 2007 15:08:34 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> Prøv at føje "Christensen" til skribentens navn.

Jamen der har vi jo fidusen Bertel. Hvorfor dukker du først frem,når du
har bræk på hjertet - ligesom de dumme kommentarer du har i andre
grupper, eks. juragruppen. Nå ja, nogle synes jo det er nemmere at være
"bagklog" end kreativ.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik

Dato : 21-10-07 21:21

Den Sun, 21 Oct 2007 21:58:44 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

> Det kan jeg da hurtigt gøre rede for. Det er absolut nul.

Det er da fint - så fik du jo eksponeret html-faq og dit navn ganske
gratis. Skal afsnittet om ophavsret så ikke fjernes? Meget af jeres
materiale er jo også "sakset" fra andre sider.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik

Dato : 21-10-07 21:52

Den Sun, 21 Oct 2007 22:24:18 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

> Jaså? Kan du komme med konkrete eksempler eller er det bare et skud
> spredehagl fra hoften, fordi du er ved at løbe tør for argumenter?

Tror du husker nogle problemer du havde med en vandret listemenu - ikke?
Du fik løsningen fra flere kilder - den ligger nu på hjemmesideskolen. Du
ved lige så godt som jeg, at ingen kan have "patent" på html, vi sakser
alle forskellige steder fra - det skal du ikke være flov over.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik

Dato : 21-10-07 22:15

Den Sun, 21 Oct 2007 23:04:31 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

> Men din måde at komme med 'anklagen' om at sakse fik det til at lyde som
> om du mener, at der ikke bliver udført selvstændigt arbejde, når de
> forklarende tekster bliver produceret.

Du og Allan gør et glimrende stykke arbejde for mange mennesker. Det jeg
opponerede imod, var anbefalinger fra en forfatter, om at gå på
biblioteket og låne hans bog.

mvh.
Karl Erik.