spamsikker mailadresse på webside
Fra : Peter T.

Dato : 20-10-07 10:30

Jeg leder efter et spamsikkert script eller lignende, så jeg kan have en
mailadresse på en simpel webside uden at den opsnappes af spammere. Jeg
regner med, at det skal være javascript, så derfor spørger jeg her. Og jeg
kan tilsyneladende ikke ramme de rigtige ord i google, så kan I foreslå
nogle elegante løsninger?

Mit navn skal være linket til mailadressen i stil med feks.
<http://kortlink.dk/4bxy> (henvisning til rigshospitalet.dk), hvor "Jens
Hjøllund Sørensen" er linket til hans mailadresse, der er forvansket med et
script.

--
Hvis man sammenligner ordene Dansktop med Matlock, ved man hvor folkene
bag Simpsons har deres inspiration fra til Abraham Simpson. :)

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-10-07 11:48

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> posting:

Noget i stil med http://tinymailto.com/christian ?

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-07 13:53

Christian Bohr-Halling udviste en rettidig omhu og skrev:

> Noget i stil med http://tinymailto.com/christian ?

Njaeh. Den er ikke så elegant igen omend ganske effektiv. :)

Fra : Birger

Dato : 20-10-07 11:56

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis man sammenligner ordene Dansktop med Matlock, ved man hvor folkene
> bag Simpsons har deres inspiration fra til Abraham Simpson. :)

Det er ganske simpelt.

function do_mailto(host, user) {
document.location.href="mailto:" + user + "@" + host;
}

Adressen er ikke umiddelbart læsbar, da den ikke står som klar tekst. Vil
dog ikke gå så langt som at mene at den er "spamsikker" (er der noget der er
det?).

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-10-07 12:47

Peter T. skrev:

> en mailadresse på en simpel webside uden
> at den opsnappes af spammere.

Der er også et par løsninger på
http://www.html.dk/artikler/00041/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-07 14:09

Allan Vebel udviste en rettidig omhu og skrev:

> Der er også et par løsninger på
> http://www.html.dk/artikler/00041/

Tak. Men er disse løsninger ikke blevet genkendt af mailhøstermaskinerne
og dermed spammerbare? Jeg mindes, at have læst om dette for en sjat år
siden (jeg mener det var Bertel Lund Hansen, der nævnte det).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-07 22:50

Peter T. wrote:

> Tak. Men er disse løsninger ikke blevet genkendt af
> mailhøstermaskinerne og dermed spammerbare?

Jeg har ikke observeret det, men vil på den anden side ikke forbavses, hvis
det er tilfældet.

Skal du have noget 100% sikkert, skal du benytte serverside mailform. Det
kræver så, at dit webhotel understøtter enten asp eller php. Det har jeg
skrevet nogle sider om her:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/mailform.asp

Pointen er, at mail-adressen slet ikke kommer i nærheden af brugerne.
Indholdet fra en mailformular sendes til et script på serveren, hvor det så
bliver omdannet til en mail og videresendt til en adresse, der kun ligger i
scriptet på serveren.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-07 23:29

Erik Ginnerskov udviste en rettidig omhu og skrev:

> Skal du have noget 100% sikkert, skal du benytte serverside mailform.

Det har du helt sikkert ret i. Men mit layout er ultrastramt og jeg ønsker
slet ikke en mailform, da jeg fornemmer, at disse meget sjældent bruges.
Og jeg ønsker desuden, at min mailadresse skal lande i folk mailprogram
grundet min arbejdssituation som freelancer.

Nu har jeg læst alle svar og jeg kan godt se, at det er svært at gardere
sig medmindre der bruges mailform med kontrolbillede og andre løsninger.
Så jeg tror jeg hiver min gamle flash5 frem igen, svinger en død kat over
hovedet ved fuldmåne og rører lidt rundt i flashscriptsuppen mens jeg
nynner Jutlandia. :) Tak for alle forslag og ideer.

Fra : Martin

Dato : 21-10-07 00:30

Peter T. wrote:

> [...]
> Og jeg ønsker desuden, at min mailadresse skal lande i folk mailprogram
> grundet min arbejdssituation som freelancer.

Nu er jeg bruger af thunderbird, og jeg har lært thunderbird op igennem
et par uger nu, og det er godt nok ikke meget spam jeg får i min
indbakke mere.

På arbejde har jeg lært thunderbird op i et års tid, og jeg kan da se
der vælter en fandens masse spam ind, men heldigvis - så ligger
thunderbird alle de mails ned i junk. De junk mails der ikke skulle være
landet der, er faktisk nogle jeg selv har bedt om, men betragtes som
spam, da det er mere "salgs" mail som jeg har tilmeldt mig - de ryger så
bare ind på whitelisten, også ryger de ikke i spam mere.

> [...]
> hovedet ved fuldmåne og rører lidt rundt i flashscriptsuppen mens jeg
> nynner Jutlandia. :) Tak for alle forslag og ideer.

Så udelukker du så bare en helt anden gruppe af mennesker.
1: Dem som bruger en tekstbaseret browser (lynx eksempelvis)
2: Dem som ikke kan fordrage flash, men heller vil have microsofts
løsning på flash... HOST!
3: Dem som bare ikke vil have flash på deres maskine
4: Dem som har et striks webpolitik på arbejdet (der må ikke installeres
flash)
5: Spamrobotter som godt kan læse flash? - Downloade en swf fil og lave
den om til fla og kigge fla'en igennem for mailadresser (kunne sikkert
også laves automatisk)

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-10-07 10:26

"Martin" skrev...

> Så udelukker du så bare en helt anden gruppe af mennesker.
[SNIP]
> 5: Spamrobotter som godt kan læse flash? - Downloade en swf fil og lave
> den om til fla og kigge fla'en igennem for mailadresser (kunne sikkert
> også laves automatisk)

5. Men så er alternativet med Javascript da at foretrække. Jeg har ikke selv
haft problemer med mailharvester bots efter jeg er gået over til Javascript
(lyder som en reklame), til gengæld, som en anden er inde på, så går de
efter standardadresser, som mail@domæne.dk og info@domæne.dk, så det skal
man bare holde sig fra.

MVH
Rune Jensen

--
Currently listening to:
Daze - Superhero Lover

Fra : Martin

Dato : 20-10-07 22:36

Peter T. wrote:
> [...]
> Hjøllund Sørensen" er linket til hans mailadresse, der er forvansket med et

1: Hvis du har dit eget domæne altså fx. www.ditnavn.test, så skal du
starte med at fjerne din "catch all mailadresse" (den mailadresse der
bliver videresendt til hvis man skriver til fx
denne-findes-ikke@ditnavn.test) ellers så kan alt andet være ligemeget,
desuden må du ikke bruge nogle af de normale navne til din konto - dvs
admin@ postmaster@ post@ info@ og en hel del andre. Hvis du bruger en af
disse, så kan du gøre hvad du vil, så skal du nok få en masse spam
alligevel.

2: Er krav 1 opnået, så kan du gøre op med dig selv, hvor længe din
løsning skal holde. Hvis det skal være kortsigtet, så kan du bruge en af
de utallige javascript funktioner - men jeg vil gætte på af disse aldrig
holder helt - der er altså nogle spamrobotter der kan læse javascript.

3: Den bedste mulighed er simpelthen at skrive din mailadresse på et
billede, med nogle special tegn, som ikke er helt nemme at læse (lidt
ala captcha (skriv nogle bogstaver for at oprette en bruger eller lign.)
- Folk er heldigvis så smarte at de sagtens selv kan finde ud af at åbne
et mailprogram og skrive en mailadresse kan de også helt selv.

4: Gør op med dig selv om det overhovedet er nødvendigt at have din
mailadresse på din hjemmeside - eller sagt på en anden måde, hvor mange
læser på dit site vil egentlig sende en mail til dig opvejet med hvor
mange spamrobotter der kommer til.

5: Du kan også vælge en helt simpel mailformular som er skrevet i et
serverside sprog - så vil din mailadresse aldrig være synlig. (igen husk
captcha eller andet trick spørgsmål som skal besvares korrekt for at få
en mail sendt)

6: Sætte din mailserver op så når der bliver sendt en mail til din
mailadresse, så får skriveren en mail tilbage som de skal besvare, før
du overhovedet får den i din mailadresse (denne kan helt sikkert ikke
lade sig gøre på "billige" webhoteller/mailhoteller)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-07 22:59

Martin wrote:

> [...]
> serverside sprog - så vil din mailadresse aldrig være synlig. (igen
> husk captcha eller andet trick spørgsmål som skal besvares korrekt

Captcha er en mulighed omend somme siger, at den irriterer mere end at
gavne.

En anden mulighed er at indsætte et ekstra inputfelt i formularen og skjule
dette felt med css. Derverside tjekkes så om der er skrevet i feltet (en
spambot) og i så fald blokeres mailen.

Det vil her gavne, om det skjulte felt har fået et navn, som på engelsk vil
være et logisk felt at skrive i: Name, Subject, Email Content, ...

Det tilsvarende brugbnare felt gives et intetsigende navn.

Det er også en ide at navngive sin formularside sådan, at spambotterne ikke
finder formularen i løbet af mikrosekunder - mail.asp er f.eks. banlyst, men
skrivtilmig.asp er ok.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 21-10-07 00:21

Erik Ginnerskov wrote:

> Captcha er en mulighed omend somme siger, at den irriterer mere end at
> gavne.

Helt enig, men DOG er der heldigvis nogle som er lettere at læse end
andre - og nogle er virkelig helt umulige at læse, så her skal man
selvfølgelig vælge en af de let læsselige.

> En anden mulighed er at indsætte et ekstra inputfelt i formularen og skjule
> dette felt med css. Derverside tjekkes så om der er skrevet i feltet (en
> spambot) og i så fald blokeres mailen.

Jep, og den virker i 99% af forsøgene - men hvor længe mon den holder -
burde dæleme være nemt at lave et script som søger via noget regexp om
der er display:none i koden

Lidt php bare for sjovt :)

<?php
// $body = et website
// $css = alt stylesheet

$ids = array();
$classes = array();

if(preg_match_all('@<input[.*?]display:none[.*?]>;@',$body) // Dont
write in field

elseif(preg_match_all('@<input[.*?]id=(\'|")[.*?](\'|")>@',$body,$ids)
// smider alle inputs med ID ned i et array med id'er

elseif(preg_match_all('@<input[.*?]class=(\'|")[.*?](\'|")>@',$body,$classes)
// smider alle inputs med class ned i et array

foreach($ids AS $id) {
if(preg_match_all('@#'.$id.' \{[.*?]}@',$css,$inputcsss) {
foreach($inputcsss AS $inputcss) {
if(preg_match_all('@display:none;@') // dont write in field
}
}
}

foreach($classes AS $class) {
if(preg_match_all('@.'.$class.' \{[.*?]}@',$css,$inputcsss) {
foreach($inputcsss AS $inputcss) {
if(preg_match_all('@display:none;@') // dont write in field
}
}
}

Noget ala dette burde faktisk kunne gøre det at det ikke vil skrive i et
felt der er sat med display:none på en eller anden måde.

Så kommer der jo så, at hvis baggrunden og border er samme farve som
baggrundsfarven i div'en/tabellen hvor input feltet er sat - så vil
input feltet heller ikke være "synligt" - men dette kunne dog også helt
sikkert også laves med noget rimelig "simpelt" kode.

> Det vil her gavne, om det skjulte felt har fået et navn, som på engelsk vil
> være et logisk felt at skrive i: Name, Subject, Email Content, ...

Helt ærligt, så tror jeg faktisk det er absolut ligemeget hvad navnet er
på input feltet - dog skal man nok undgå "spam" eller lign. men ellers
så tror jeg det er ret ligemeget

> [...]
> finder formularen i løbet af mikrosekunder - mail.asp er f.eks. banlyst, men

Det tror jeg egentlig også er ligemeget - jeg er helt sikker på at en
spam robot starter fra index og så kigger alle links igennem indtil den
finder en formular den kan lege med. - Tror egentlig ikke de kigger
efter igennem via filsystemet - det ville være mere krævende end bare at
kigge et site igennem for kontaktformularer

Fra : Martin

Dato : 21-10-07 00:32

Martin wrote:
> [...]
> efter igennem via filsystemet - det ville være mere krævende end bare at
> kigge et site igennem for kontaktformularer

Kan jeg iøvrigt også se på mine access filer - der er ikke prøvet at
åbne fx. mail.php mail.asp eller mail.html og heller ikke email for den
sags skyld.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-10-07 00:54

Den 21-10-07 01.21 skrev Martin følgende:

> Jep, og den virker i 99% af forsøgene - men hvor længe mon den holder -
> burde dæleme være nemt at lave et script som søger via noget regexp om
> der er display:none i koden
>
> Lidt php bare for sjovt :)
[php cuttet]

Det kan gøres meget nemmere og meget effektivt mod spambotter. Og hvis
man kun henvender sig til danskere, så kan man også stoppe manuelle
spamforsøg fra ikke-dansktalende:

<form method="post" action="send.php" name="formular">
Skriv navnet på det dyr, der spiser græs og siger muh:<br>
<input size="10" name="email"><br>
Navn:<br>
<input ...>
</form>

send.php:
$spamtrap = $_REQUEST['email'];
if ($spamtrap != 'ko')
echo "die spammer die"; // eller noget andet passende
else ...

Jeg bruger noget i stil med ovenstående i et par fora, og der har ikke
været et eneste spamindlæg, siden det blev indført - inden da var det en
daglig kamp at holde spammerne væk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-10-07 10:42

"Kim Ludvigsen" skrev i en meddelelse...

> [...]
>
> Jeg bruger noget i stil med ovenstående i et par fora, og der har ikke
> været et eneste spamindlæg, siden det blev indført - inden da var det en

HTML:
<textarea name="message" id="message" cols="66"
rows="25"><%=varMessage%></textarea>

<label for="no"><span title="Antispamfeltet skal udfyldes med ét
ciffer.">Skriv tallet fire:</span></label>
<input type="submit" name="submit" id="submit" value="Send kommentar" />
</fieldset>
</form>

ASP:
if trim(request.form("no")) = "4" then
mail er godtaget
else
mail er spam
end if

Siden, det bliver brugt på, ligger i minimum ét spambotarkiv - efter
indførelsen af ovenstående, ikke ét eneste spamindlæg.

Mere acanceret er at lægge tallene fra to til ni skrevet med bogstaver i
array, spørge efter tilfældigt tal fra arrayet udfra RND-generator, og så
tjekke op imod det tal. Kræver, man overfører tallet fra et hidden felt, så
det skal selvfølgelig krypteres. Denne metode har været brugt på anden side
i en form mail i over et år, uden spam mails overhovedet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-07 23:38

Martin udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> starte med at fjerne din "catch all mailadresse" (den mailadresse der
> bliver videresendt til hvis man skriver til fx

Jeg bruger faktisk stjernealias med stor fornøjelse. Og info, desk,
service, admin osv. bliver alligevel siet fra på webhotellet. De spams der
alligevel slipper igennem kan efterhånden tælles på 2 hænder om ugen -
specielt efter der er blevet nakket et par storspammere i år.

> [...]
> mailadresse på din hjemmeside - eller sagt på en anden måde, hvor
> mange læser på dit site vil egentlig sende en mail til dig opvejet med

Det er rigtigt. Jeg troede også jeg aldrig ville få brug for at have en
mailadresse på websiden. Men min arbejdssituation, som free-lancer, hvor
jeg efterhånden har en ret stor kontaktflade, har gjort, at jeg har indset,
at det er nødvendigt. Og hvis det blot kan give mig 2 ekstra
arbejdsopgaver om året, så har det været det hele værd og mere til. :)

Fra : Martin

Dato : 21-10-07 00:03

Peter T. wrote:

> [...]
> alligevel slipper igennem kan efterhånden tælles på 2 hænder om ugen -
> specielt efter der er blevet nakket et par storspammere i år.

Jeg bruger også selv stjernealias, men har dog nogle mailadresser der
lige bliver tilbage sendt til afsenderen om at bekræfte med en reply.

> [...]
> at det er nødvendigt. Og hvis det blot kan give mig 2 ekstra
> arbejdsopgaver om året, så har det været det hele værd og mere til. :)

Også derfor man skal gøre op med sig selv om det er nødvendigt - hvis
det fx. bare er nogle familie ting man ligger på nettet, så ville jeg
finde det ret ligemeget da det meste af min familie kender min
mailadresse, og dem som ikke gør, kender ihvertfald mit telefonnr - og
ellers så kender de mit navn som de sikkert kan slå op i de gule sider
eller lign. - men hvis det derimod er noget man "skal leve af" man
ligger på nettet, så er det jo klart der skal være noget kontakt af en
eller anden form :)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-10-07 02:06

> [...]
> alligevel slipper igennem kan efterhånden tælles på 2 hænder om ugen -
> specielt efter der er blevet nakket et par storspammere i år.

Heldige svin
Jeg fik mere end halveret min spammængde ved at fjerne catch-all, så jeg nu
kun modtager omkring 50 spammails om dagen.
Da det toppede for 2-3 år siden, var jeg oppe på 200 om dagen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-10-07 10:47

"Philip Nunnegaard" skrev...

> Heldige svin
> Jeg fik mere end halveret min spammængde ved at fjerne catch-all, så jeg
> nu kun modtager omkring 50 spammails om dagen.
> Da det toppede for 2-3 år siden, var jeg oppe på 200 om dagen.

Man kan jo også se sådan på det, at hvis siden er populær hos spambotsne, er
den sikkert velindekseret. Synes 50 spammails om dagen er vildt højt. Så
måske jeg skulle kigge lidt på min søgemaskineoptimering

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-10-07 14:04

> Man kan jo også se sådan på det, at hvis siden er populær hos spambotsne,
> er den sikkert velindekseret. Synes 50 spammails om dagen er vildt højt.
> Så måske jeg skulle kigge lidt på min søgemaskineoptimering

Det kan man vist roligt sige, at den er.
Robotterne står for 70-80% af al trafik på siden, men nu er siden også ret
omfattende (vel et par tusind undersider).
Det største hop i dén retning skete, da jeg for 2½ år siden gik væk fra
frames.

Fra : Peter T.

Dato : 21-10-07 17:23

Philip Nunnegaard udviste en rettidig omhu og skrev:

> Heldige svin
> Jeg fik mere end halveret min spammængde ved at fjerne catch-all, så
> jeg nu kun modtager omkring 50 spammails om dagen.
> Da det toppede for 2-3 år siden, var jeg oppe på 200 om dagen.

Det er en pæn sjat. Men hvis du har din mailadresse stående på mange
undersider, så høster de jo også disse og har derfor måske 50 ens hits på
din mailadresser og derfor sender 50 spams til en og samme adresse. Jeg
skal ikke gøre mig klog på om min teori holder, men jeg tror nu ikke, at
spammere rydder op i databaserne for dubletter.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-10-07 18:10

Den 21-10-07 18.22 skrev Peter T. følgende:

> skal ikke gøre mig klog på om min teori holder, men jeg tror nu ikke, at
> spammere rydder op i databaserne for dubletter.

Det kan jeg bekræfte, at de ikke gør. Helt fra første gang, jeg fik spam
til adresser på min nyeste hjemmeside, kom de i læs på 3-5 til hver
adresse.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-10-07 20:30

> Det er en pæn sjat. Men hvis du har din mailadresse stående på mange
> undersider,

Det kan jeg så sige, at jeg ikke har.
Min mailadresse står i dag ikke ét eneste sted på siden.
Det gjorde det dog en gang - men dog kun ét sted.
Det forklarer de 50 jeg får i dag, for skaden er jo desværre sket.

De yderligere 50-150 stykker, jeg fik sorteret fra ved at deaktivere
catch-all, kan kun forklares med, at de bare prøver en masse, blot de kender
domænenavnet.