Brugervenligt Collapsible DIV script
Fra : Rune Jensen

Dato : 20-10-07 01:49

Leder efter en kode til at folde ud og ind en DIV med tekst. Den skal kunne
bruges flere gange på samme side. De scripts, jeg har set på, bruger
display: none i CSS, hvilket jo vil være et problem, hvis JS ikke
understøttes. Så hvis JS er slået fra, skal DIVens content være vist,
hvilket vel vil sige, at display: none skal sættes med selve JS-koden (DIVen
skal være foldet sammen som udgangspunkt).

Nogle idéer til, hvordan det kan laves, også så det er
cross-browser-kompatibelt?

Denne...

http://www.n2kdesign.co.uk/viewarticle.aspx?aID=56

....er en af dem, jeg har kigget på. Virker ikke med JS slået fra, man kan
ikke se indholdet fra start.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-10-07 09:43

Rune Jensen skrev:
> [...]
> skal være foldet sammen som udgangspunkt).
>
> Nogle idéer til, hvordan det kan laves, også så det er

Hvis du i sidens stylesheet sætter de aktuelle
elementers display-egenskab til block, vil de
som standard blive vist.

Tricket er nu simpelthen at sætte scriptet til at
skjule disse elementer vha en separat funktion til
dette:

function closeAll(){
antal=[antallet af elementer, der skal vises];
for (i=1;i<antal+1;i++){
document.getElementById('box'+i).style.display="none";
}}
onload=closeAll

Bem. i ovenstående at hvert af de berørte
elementer har en unik id på formen boxn, hvor
n repræsenterer et tal i en fortløbende talrække.

En JavaScript-lam browser vil naturligvis
ikke udløse denne funktion, og vil
der vise elementerne i standardtilstanden,
som er display:block;

En guide til hvordan du i øvrigt viser og skjuler
elementer finder du her:

http://webdesign101.dk/javascript/visogskjulflere.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Martin

Dato : 20-10-07 22:23

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> der vise elementerne i standardtilstanden,
> som er display:block;
>
> En guide til hvordan du i øvrigt viser og skjuler

og for at få nogle lidt federe "web2.0" effekter - så kan det gøres således:
Kræver selvfølgelig http://script.aculo.us

<script src="/javascripts/prototype.js" type="text/javascript"></script>
<script src="/javascripts/scriptaculous.js" type="text/javascript"></script>

<script type="text/javascript">
function foldbox(id) {
if($(id).visible()) {
new.Effect.Fade(id);
// Man selvfølgelig bruge en af de mange andre effekter
$('bar').update('Åbn boksen');
}
else {
new.Effect.Appear(id);
// Man selvfølgelig bruge en af de mange andre effekter
$('bar').update('Luk boksen');
}
}

function closebox(id) {
$(id).hide();
$('bar').update('Åbn boksen');
}

windows.onload = closebox('foo');
</script>

Her er lidt tekst

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-10-07 10:17

"Martin" skrev

> og for at få nogle lidt federe "web2.0" effekter - så kan det gøres
> således:
> Kræver selvfølgelig http://script.aculo.us

Mange tak for det script-link. Jeg har ledt efter noget lignende til et
online fotoalbum. Den er røget i foretrukne.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-10-07 10:20

Jørgen Farum Jensen" skrev...

> Hvis du i sidens stylesheet sætter de aktuelle
> elementers display-egenskab til block, vil de
> som standard blive vist.

Det vil jeg prøve!

[SNIP]
> En guide til hvordan du i øvrigt viser og skjuler
> elementer finder du her:
>
> http://webdesign101.dk/javascript/visogskjulflere.php

Menge tak for svaret, som ser ud til at løse mit problem. Meget imponeret af
denne gruppe generelt

MVH
Rune Jensen