katten hvæser ad min mand???
Fra : kavasKATTE@BAKKEsol.~

Dato : 18-10-07 11:04

hej.
Vi har lige overtaget en kat der skulle have været aflivet pga. at
menneskerne ikke ville have den mere.
Da den kom hjem til os var den sød og kælen og gik rundt i huset og
snuste og undesøgte... den var kælen og man kunne snakke med den... så
kom min mand hjem og den snusede til ham og så hvæste den og langede ud
efter ham. Så læste jeg at man ikke skal give den hele huset på en gang
og jeg indrettede bryggerset så den kunne være der. Vi fik den i
tirsdags. Jeg går ud flere gange om dagen og snakker med den og den er
kælen og spinder... men så snart det er min mand eller en af vores børn
så begynder den at advare ved at få store øjne og begynde at mijave og
hvæse. den store af vores drenge (7år) kunne også lige ae den men efter
kort tid blev den sur. det er meningen at den skal til dyrlæge og
neutraliseres d. 25 oktober...tror nogen der har forstand på katte at
den bliver en harmonisk kat med tiden? har nogen oplevet det? jeg håber
på svar

Med venlig hilsen
Karina Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-10-07 11:18

<kavasKATTE@BAKKEsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> neutraliseres d. 25 oktober...tror nogen der har forstand på katte at
> den bliver en harmonisk kat med tiden? har nogen oplevet det? jeg håber

Det kan tage lang tid for en kat at vænne sig til et nyt hjem, så jeg tror,
I skal væbne jer med en meget stor tålmodighed. Du skriver ikke, hvorfor de
tidligere ejere ville af med katten. Måske har den haft kedelige oplevelser
med en mand tidligere, det kunne måske forklare dens reaktion på din mand.
Men altså - masser af tålmodighed.
Jeg ved, at der er flere her i gruppen, der har erfaringer med at tage sig
af omplacerede katte, de vil helt sikkert kunne give jer nogle gode råd.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-10-07 11:33

> [...]
> neutraliseres d. 25 oktober...tror nogen der har forstand på
> katte at den bliver en harmonisk kat med tiden? har nogen oplevet

Det er da godt nok synd for begge parter, men jeg tror at der er håb
forude. En neutralisering vil sikkert hjælpe, men prøv at læse
tråden fra d. 8/10 "ENDELIG fået kat - men hvor ?? ". Der står
blandt andet om Feliway (diffuser eller spray), eller Bachs
blomstermedicin som fås hos Matas. Begge dele kan hjælpe meget på en
usikker kat, da det virker beroligende.

Der skal sikkert også en god portion tålmodighed til, for hvem ved
hvordan katten er blevet behandlet tidligere. I skal nok lade den
komme af sig selv til både til din mand og din store søn, uden at
forcere kontakten mellem dem. Jeg er helt sikker på at freden snart
er genoprettet igen. Held og lykke med det hele.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-10-07 14:22

> [...]
> neutraliseres d. 25 oktober...tror nogen der har forstand på katte at
> den bliver en harmonisk kat med tiden? har nogen oplevet det? jeg håber

Mit råd, uden at være katteekspert, vi være at give katte tid, lad katten
komme til jer.
hvis mand og børn har lyst, så kan de sætte sig i fyrrummet, stille og
roligt, med lidt lækkert, godbidder, lidt torskerogn, lidt råt hakket
oksekød, eller andet katten ikke vil kunne modstå, og se om den vil komme
hen for at få lidt, lad være med at kæle for den, men bare det at den kommer
hen og spiser er et stort skridt. At den finder ud af, at de såmænd er gode
nok, både mand og børn.
Lær også at respektere den grænser, nus den lidt, og lad den være inden den
selv siger fra.
inden længe kommer den selv efter mere (-;

Mvh. Marie

Fra : Ragna

Dato : 18-10-07 14:58

Karina skrev:
>Så læste jeg at man ikke skal give den hele huset på en gang
> og jeg indrettede bryggerset så den kunne være der.

Du har allerede fået flere gode råd med hensyn til at gøre katten tryg ved
din mand og barn, så jeg vil bare lige sige, at det med at give katten et
begrænset rum nok mest gælder killinger, som ikke endnu er så sikre til at
finde hen på bakken, når de skal.
En voksen kat ville jeg lade gå over hele huset med det samme, og så ellers
følge de gode råd med at lade katten få tid til at blive tryg ved alle i
huset og sætte Feliway i stikkontakten.
Du kan læse om Feliway
her:http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=420/sprog=1/item=yes/

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Lotte

Dato : 18-10-07 16:19

kavasKATTE@BAKKEsol.dk skrev:

> Vi har lige overtaget en kat der skulle have været aflivet pga. at
> menneskerne ikke ville have den mere.

Vær tålmodig og giv tid, det kan tage meget lang tid, før en kat
accepterer nye omgivelser.

For 7 år siden flyttede min Mimi ind, hun er også omplaceringskat, fordi
hendes tidl. menneske døde. Hun kom til hendes tidl. menneske som ca. 1
årig, før da havde hun været placeret i 2 familier og ind imellem på
internat.

Mimi og jeg kendte endda hinanden i forvejen og Mimi ville meget gerne
op til mig og kæle, mens hun bode i den tidl. familie. Da hun flyttede
ind hos mig, ændrede hun sig.

De første 6-7 måneder kunne jeg ikke komme nær hende, hun kom aldig til
mig og nærmede jeg mig, så fjernede hun sig. Kom jeg for tæt på, så
reagerede hun med hvæsen. Det gik meget bedre med min datter og Mimi, de
blev hurtigt gode venner. Jeg fodrede Mimi og skiftede hendes bakke, men
derudover valgte jeg at ignorere hende, i håb om, at hun ville tø op med
tiden. Efter nogle måneder opdagede jeg, at hun holdt mere og mere øje
med mig, efter 4-5 måneder var hun hele tiden i nærheden af mig, men
hvis jeg kom for tæt på, så smuttede hun. Pludselig, 6-7 måneder efter
hun flyttede ind, hoppede hun op på skødet af mig og siden har jeg været
accepteret 100%.

Jeg håber, at jeres kat ender med at blive lige så glad og harmonisk,
som min Mimi er blevet.
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : taina

Dato : 18-10-07 17:28

<kavasKATTE@BAKKEsol.dk> skrev i en meddelelse
> hej.
> Vi har lige overtaget en kat der skulle have været aflivet pga. at
> menneskerne ikke ville have den mere.

klip

Jeg tror bare, man skal erkende, at en kat, der lige er flyttet, simpelt hen
ikke er sig selv. Jeg fik kat for flere uger siden, og jeg har set dyret tre
gange siden. Den spiser, går på bakken og flår sit legetøj, når den er alene
(og nu også når jeg er hjemme, bare jeg holder mig i et andet rum, yihaaa!),
men den er bestemt ikke blevet sit eget snakkende kælne jeg endnu.

Derfor synes jeg jo, at det er vildt imponerende, at du kan kæle med den.
Jeg er overbevist om, at hvis i giver katten tid og lader den bestemme
tempoet med mand og børn, så skal den nok komme efter det.

mvh. tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-10-07 17:47

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4717897f$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> [...]
> hjemme, bare jeg holder mig i et andet rum, yihaaa!), men den er
> bestemt ikke blevet sit eget snakkende kælne jeg endnu.

Så er det da i hvert fald gået bare lidt fremad for dig og den lille
siamis. Lige pludselig er kontakten der.

Jeg sidder også og tænker på, at hvis det nu var os der brat blev
taget væk fra vores familie og vante omgivelser, så skulle vi da nok
også lige vænne os til nyt hjem og ny familie. Det er slet ikke
sikkert, at vi og kattene er så forskellige når det kommer til
stykket. Det ville nu være rart hvis man vidste hvad de tænker.

Fra : taina

Dato : 19-10-07 01:09

> [...]
>
> Så er det da i hvert fald gået bare lidt fremad for dig og den lille
> siamis. Lige pludselig er kontakten der.

Ja, det er det helt bestemt! I dag har jeg set hende seks gange, det er helt
vildt - siden jeg har fået hende har jeg ellers set hende tre gange,
inklusiv da jeg lukkede hende ud af transportkassen. Nu er hun sgu blevet
doven, den lille. Hun flygter stadig ind i sit skjul, når jeg nærmer mig
køkkenet, men nu går det så langsomt, at jeg har nået at se hendes mås to
gange - den tredje gang satte hun sig ned og kiggede bebrejdende på mig,
inden hun røg derind. Fjerde gang kiggede hun skeptisk på mig fra køkkenet
(jeg var i soveværelset), femte gang kiggede hun igen og ræsede så forbi
soveværelsesdøren og op ad trappen til stuen. Sjette gang sad jeg i
køkkenet, og hun stak snuden frem og kiggede igen bebrejdende på mig - jeg
var vel for tæt på maden eller kattebakken. Fantastisk!!!

> [...]
> vænne os til nyt hjem og ny familie. Det er slet ikke sikkert, at vi og
> kattene er så forskellige når det kommer til stykket. Det ville nu være

Det tror jeg, du har ret i. Hvis jeg nogensinde skal have en voksen kat
igen, vil jeg nok holde ret fast på (hvis det er muligt), at den tidligere
ejer kommer og leverer katten. Min erfaring er, at når der bare er et kendt
ansigt med, så er alting kun en brøkdel så farligt som ellers. Så må man jo
drikke kaffe og snakke kattesnak nogle timer

Faktisk tror jeg, det er 1000 gange værre for katten at skifte hjem og
familie, fordi den slet ikke har nogen forståelse for, hvad den skal det nye
sted. Den ved jo ikke, at det her skal blive dens fremtidige trygge hjem,
det er bare et drønfremmed og farligt sted...

mvh. tina

Fra : kavas

Dato : 19-10-07 08:29

Hejsa. mange tak for svarene. Rart at læse at det er helt normalt...

Med venlig hilsen
kavas
- Tøm kattebakken ved privat svar