kan hunde lægge to og to sammen?
Fra : BettinaP

Dato : 18-10-07 08:05

Ja altså grunden til at jeg spørger er...at jeg i lang tid har kæmpet med at
få lært Thea at give hals på kommando..og indtil videre uden held
overhovedet

og så er det bare jeg tænker at...
nu har jeg rigtig mange gange "demonstreret" overfor hende, hvad det er jeg
mener med hals.
Blandt andet ved at afgive kommandoen, mocka halser og får godbid.

her var det så jeg tænkte, at hvis hun bare ser det tilstrækkelig mange
gange, så skulle man da tro at hun før eller siden ville konkludere at
Mor siger hals - mocka gør - mocka får godbid
så hvis jeg nu gør når mor siger hals, så får jeg vel også godbid

men nej. hun sidder stadig og ser ulykkeligt på mig fordi hun ikke forstår
hvad der skal til for at få den vidunderlige godbid

og ja, jeg har selvfølgelig også prøvet alle de andre gængse metoder jeg
kender til at lære en hund halsgivning, men som sagt ingen held endnu.

Den her post var mere for at høre jeres erfaringer med hunde og
rationalisering

det undrer mig meget at hun ikke finder frem til den konklusion.
De efteraber jo tit hinanden på alle mulige måder, og i diverse
problemløsninger må de da for pokker også skulle lægge 2 og 2 sammen. så
hvorfor ikke lige her?

bare en undren herfra

BettinaP

Fra : Helle Jensen

Dato : 18-10-07 08:13

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> skrev i meddelelsen

> Den her post var mere for at høre jeres erfaringer med hunde og
> rationalisering

For et stykke tid siden var jeg ved at lære mine cairner at dutte på et låg,
som jeg havde sat fast på et bordben. De duttede løs og fik guf for det. Min
border collie deltog ikke, men lå under sofaen. Pludselig rejste hun sig, og
gik direkte hen til låget og duttede på det, kiggede på mig og forventede
helt tydeligt at få guf og ros, hvilket hun selvfølgelig også fik. Jeg var
noget forbavset, for jeg troede egentlig ikke, at de på den måde kunne lægge
to og to sammen og lære en øvelse.

> [...]
> De efteraber jo tit hinanden på alle mulige måder, og i diverse
> problemløsninger må de da for pokker også skulle lægge 2 og 2 sammen. så

Halser hun i andre sammenhænge? For nogle hunde er det nærmest
"grænseoverskridende" at halse ... så måske hun er en sådan hund, der ikke
bryder sig om at halse i en tæt situation med ejer???

Hilsen Helle

Fra : BettinaP

Dato : 18-10-07 08:51

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> wrote in message

> [...]
> "grænseoverskridende" at halse ... så måske hun er en sådan hund, der ikke
> bryder sig om at halse i en tæt situation med ejer???

Hun halser når der kommer en hund forbi på vejen og når det banker på
døren...ikke en situation jeg har lyst til at rose hende for. Og hun halser
når der kommer noget farligt imod hende.
Der har jeg prøvet at sige hals mange gange, men jeg tror ganske enkelt ikke
hun hører noget fordi der er fare på færde.

Og så er det ellers kun når hun skal have mocka eller en anden hund til at
lege.
Selvom jeg kan få hende helt op at ringe over en bidepølse, bold eller anden
dims, så hun hiver og flår i linen får at nå hen til den, så giver hun
hurtigt op og sætter sig bare ned og kigger.
Mange hunde ville halse i frustration over ikke at kunne nå den fantastiske
dims, men ikke her. Nej så dropper vi det da bare hvis jeg ikke kan nå
altså.

Men det er da dejligt at høre det er muligt for en hund at gennemskue en
sammenhæng. Desværre tvivler jeg på, at Theas intelligens niveau nærmer sig
en border collies
hun er meget meget dejlig, men klog er hun vist ikke *G*

BettinaP

Fra : Per, Herringe

Dato : 18-10-07 09:50

I meddelelse: 4717076d$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Helle Jensen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> "grænseoverskridende" at halse ... så måske hun er en sådan hund, der
> ikke bryder sig om at halse i en tæt situation med ejer???

Hej
Jeg tror du har fat i noget der. Min den yngste kan/vil heller ikke halse,
selvom hun ser hvordan den gamle scorer den ene spegepølse efter den anden
på den måde. Jeg har ikke kunnet se sammenhængen, men hun er har faktisk
lært at hun ikke skal rende og gø. Hvis hun gør af noget i haven er det et
enkelt bjæf og så skynder hun sig ind. Det kom af at jeg kaldte dem ind når
de gøede af folk der gik forbi. Nu er bjeffet blevet signalet til at løbe
ind
Når hun vil lege kan hun sagtens bruge mund. Det ser helt tosset ud når hun
løber rundt med et kødben i munden og gør - særligt når det vender som en
tragt hun gør igennem. Det virker nærmest som en megafon
Hun har lært mange andre ting ved at se den gamle og kopiere adfærden, så
det har også undret mig at hun ikke kunne lære at halse.
Det er et par Vizslaer jeg har.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Anette

Dato : 18-10-07 20:45

Helle Jensen wrote:

> [...]
> hvilket hun selvfølgelig også fik. Jeg var noget forbavset, for jeg
> troede egentlig ikke, at de på den måde kunne lægge to og to sammen

Lige en lille sidebemærkning
Bordere er lidt smarte begavet end de fleste andre hunde. De lærer blandt
andet en god del af hyrdeteknikkerne allerede som halvstore hvalpe, ved at
se på voksne hunde der hyrder.
Vores tre kan også det dutteri - men vi bruger en musemåtte eller en kegle.
Det er sjovt at se når hunden tænker så det knager mens de forsøger at lære
det man vil have dem til

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-10-07 08:22

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De efteraber jo tit hinanden på alle mulige måder, og i diverse
> problemløsninger må de da for pokker også skulle lægge 2 og 2 sammen. så

Jeg tror ikke min lab kan regne, men nu kan han gø på kommando...

Jeg havde i noget tid også prøvet at lære ham at gi hals, men uden success.
Han sad bare med hovedet på skrå og undrede sig over hvad jeg ville have ham
til...

En dag en af mine venner var på besøg, og vi havde tumlet hunden rundt i
hele huset med pivdyr, godbidder og fnøffer (viskestykke med 2 knuder), var
hunden helt oppe og køre, og begyndte helt naturligt at gø som en del af
legen. Så tog min ven en håndfuld godbidder, holdte en over hovedet på
hunden og sagde "Hals", og på ingen tid begyndte hunden at gø... Efter max 5
forsøg havde han fanget konceptet...

Mvh
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : BettinaP

Dato : 18-10-07 08:47

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]

> hunden og sagde "Hals", og på ingen tid begyndte hunden at gø... Efter max

ak ja, den model har jeg forsøgt i mange varianter. Hun stopper bare den leg
hun nu lige var igang med og kigger uforstående på mig.

BettinaP

Fra : Søren LH

Dato : 18-10-07 19:05

> ak ja, den model har jeg forsøgt i mange varianter. Hun stopper bare den
> leg hun nu lige var igang med og kigger uforstående på mig.
>
> BettinaP

Du skal stå og vifte med noget af det legetøj der får hende op og køre, så
pludselig holde det helt stille, se om ikke det får hende til at halse.

Jeg har brugt en vandslange. Hun jagter strålen og kommer helt op og køre.
Jeg kan starte og stoppe strålen med "pistolen", og køre den rundt så hun
jagter nedslagsstedet. Så pludselig holde den tilbage og være passiv. Så
kommer der et bjæf. Så straks "belønne", og efterhånden de næste gange
trække den så der kommer flere. Det har virket på begge de hunde jeg har
haft, hvor intet andet har virket.

Mvh
Søren

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-10-07 09:49

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> writes:

> Ja altså grunden til at jeg spørger er...at jeg i lang tid har kæmpet med at
> få lært Thea at give hals på kommando..og indtil videre uden held
> overhovedet

Siri gør, når hun vil ind eller ud af en dør. Det lærte hun som lille,
ved at vi stod på den anden side af glasdøren og gøede af hende. Så
snart hun gøede blev døren åbnet og hun fik ros og godbidder. Og hun
er ellers ikke ligefrem den smarteste hund.

Mine forældre har læææænge prøvet på samme måde med deres gamle danske
hønsehund, men han fatter ikke en lyd. Så hvis ikke døren er åben når
han vil ind, så går han bare igen.

Så jeg tror bare at nogle hunde er dummere end andre.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.