Hundehus
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-10-07 07:56

Efter at have mødt en masse hunde i går, og fået en ide om hvor stor en
15kg. hund, en 30kg. osv., så melder tanken om at bygge et hundehus til
ham.
Vi har en ½palle liggende i haven, som han elsker at ligge på og guffe
ulækre spiselige sager lol
Størrelsen tror jeg er god, men hvad så?
Jeg kan huske at have læst noget med flamingo på bunden af bunden, så
det hurtigt bliver varmt at ligge der. Er det sandt?
Skal der laves flere huller end "døren", eller er det bedst med kun en
åbning.
Hvor høj skal hullet være i forhold til hans forventede voksne
størrelse?
Skal taget kunne tages af, så der evt. kan fejes skidt ud?
Skal det være meget tæt, eller skal det bare virke som læ for regn og
sne?
Kom gerne med noget inspiration.
Kai

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-10-07 09:51

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.invalid.co.za> writes:

> Jeg kan huske at have læst noget med flamingo på bunden af bunden, så
> det hurtigt bliver varmt at ligge der. Er det sandt?

Det er i hvert fald god isolering, men også noget man kan ligge og
gnaske i.

> Skal der laves flere huller end "døren", eller er det bedst med kun en
> åbning.

En åbning. Så kan hunden føle sig tryg, uden at skulle holde øje med
hvad der kommer den anden vej fra.

> Hvor høj skal hullet være i forhold til hans forventede voksne
> størrelse?

Lige så han kan komme ind og ud. Han må gerne skulle bøje sig lidt.
Men den skal være bred nok til ham.

> Skal taget kunne tages af, så der evt. kan fejes skidt ud?

Det kunne da være en ide, men det kunne vi nu ikke til den sidste
hund. Der blev bare stukket en støvsuger ind.

Hans hundehus var bygget til at han skulle være ude året rundt. Min
far var altid ude og min lillesøster fik livstruende astma, så i
stedet for at skulle af med hunden, flyttede han ud i stalden. Han var
en hønsehund, altså en med meget kort pels, og han skulle jo ikke
fryse, men han skulle også kunne komme ud døgnet rundt, i hvert fald
om sommeren. Så hans hus blev foret med gamle, meget langhårede,
tæpper.

> Skal det være meget tæt, eller skal det bare virke som læ for regn og
> sne?

Det kommer jo lidt an på. Hvad er det for en race? Min newfoundlænder
skal bare have et læ, hun behøver ikke have noget specielt varmt. Men
er det en whippet, så skal det nok være relativt tæt.

Og er det meningen at hunden skal opholde sig i længere tid i
huset/gården, eller er det bare til "hygge" når han er ude?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Søren LH

Dato : 14-10-07 13:47

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan huske at have læst noget med flamingo på bunden af bunden, så det
> hurtigt bliver varmt at ligge der. Er det sandt?

Jeg vil mene alle sider, loft og bund skal være isolerede. Nu ved jeg jo
ikke hvor kulde-robust din hund er, det kommer det jo lidt an på. Desuden et
par gamle tæpper eller noget halm i, som luner op om hunden, og så han
ligger blødt. Jeg ville også løfte bunden fri fra jorden.

> Skal der laves flere huller end "døren", eller er det bedst med kun en
> åbning.

Nej, kun én åbning, så den varmen ikke fiser ud. Og vinden skal selvfølgelig
ikke stå ind på åbningen. Evt. en læskærm foran.

> Hvor høj skal hullet være i forhold til hans forventede voksne størrelse?

Så lille som muligt, så der holdes så meget som muligt på varmen.

> Skal taget kunne tages af, så der evt. kan fejes skidt ud?
> Skal det være meget tæt, eller skal det bare virke som læ for regn og sne?

Helt tæt. Uanset hvor kuldestærk en hund er, må den ikke ligge i træk. Hvis
jeg en dag har min hund liggende i bilen med to ruder åbne i hver side, har
hun straks sekretdannelse ved øjnene.

> Kom gerne med noget inspiration.

Der var en tråd om emnet fornylig, den må du kunne finde. Der var en del
input.

Mvh
Søren