Fra html til php
Fra : C. Nielsen

Dato : 19-10-07 18:59

Jeg vil gerne ændre en webside fra html til php, så jeg bl.a. kan benytte
include. Nu vil jeg ikke så gerne skuffe de mennesker som måske har link
direkte til siderne liggende og de vil jo ikke virke hvis jeg ændre siderne.
Kan jeg bibeholde de gamle side og lave dem, så man automatisk bliver sendt
videre til den nye tilsvarende php side ? Eller hvordan løser jeg bedst
dette problem ?
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

http://gekkographic.dk/
"smile and the world smiles back, I hope"

Fra : Karl Erik

Dato : 19-10-07 20:00

Den Fri, 19 Oct 2007 19:58:53 +0200 skrev C. Nielsen:

> [...]
> ændre siderne. Kan jeg bibeholde de gamle side og lave dem, så man
> automatisk bliver sendt videre til den nye tilsvarende php side ? Eller

Fjern alle dine gamle .html filer. Rediger "404 - not found" hvor du
forklarer årsagen.

mvh.
Karl Erik.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-10-07 20:10

> Fjern alle dine gamle .html filer. Rediger "404 - not found" hvor du
> forklarer årsagen.

Det er vist kun de færreste webhoteller, der giver dén mulighed.

Alternativt indsæt dette i dine html-filer:

10 er antallet af sekunder, der går, inden brugeren viderestilles.
Det kan sagtens sættes til 0 (nul), men jeg ville nok give dem de 10
sekunder til at se en besked om, at filen er flyttet.

Fra : Birger

Dato : 19-10-07 20:18

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan sagtens sættes til 0 (nul), men jeg ville nok give dem de 10
> sekunder til at se en besked om, at filen er flyttet.

At sætte tiden til 0, fratager desuden brugeren muligheden for at bruge
"tilbage" knappen i browseren, hvilket ikke er særlig venligt.

Birger

Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-10-07 21:23

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> At sætte tiden til 0, fratager desuden brugeren muligheden for at bruge
> "tilbage" knappen i browseren, hvilket ikke er særlig venligt.

Enig

Jeg ville bruge mod_rewrite og lade xyz.html pege på xyz.php så det sker
helt transparent for brugeren, ala
RewriteEngine on
RewriteRule ^(.*).html$ $1.php (utestet, fredagsbar)

Man kunne evt. fifle med noget http fejlkode 301 ..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-10-07 06:37

> RewriteEngine on
> RewriteRule ^(.*).html$ $1.php (utestet, fredagsbar)

Det kommer så igen an på, om webhotellet understøtter den mulighed.
Det er vel kun de færreste private websmede, der har egen server.
Har selv prøvet noget lignende med min htaccess-fil, men det virkede ikke -
i hvert fald ikke hos one.com, så jeg landede i stedet på at lave noget a
la:
filnavn.php?sti/til/fil, køre en explode på url'en - og endnu en explode på
det, der stod efter ?-tegnet for at hente variablerne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-07 10:51

Sune Storgaard skrev:

> Jeg ville bruge mod_rewrite og lade xyz.html pege på xyz.php så det sker
> helt transparent for brugeren

Men den omskrivning skal man så leve med resten af sit liv.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-07 13:07

> Men den omskrivning skal man så leve med resten af sit liv.

Sådan er det at publicere URI'er i sit navnerum..

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-07 14:07

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Sådan er det at publicere URI'er i sit navnerum..

Min pointe er man kan vælge hvad man vil gøre. Måske er det
smartere at droppe sine forældede adresser én gang for alle hvis
man alligevel skal lave en større omlægning. I den nye struktur
kan man så indbygge en bedre fremtidssikring.

--
Bertel

Fra : C. Nielsen

Dato : 21-10-07 20:41

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> [...]
> man alligevel skal lave en større omlægning. I den nye struktur
> kan man så indbygge en bedre fremtidssikring.

Det kan du have ret i.
Men hvad vil præcist være den bedste fremtidssikring.
www.gekkographic.dk , var mit første projekt, og det synes jeg bestemt også
jeg kan se på koden idag. Men det er svært, synes jeg, at sætte sig ind i
alt på engang. Nu vil jeg gerne rykke videre og bruge css til designet og
include til f.eks menu og adresselinie.
Vil det rigtige, og mere fremtidssikrede, så være at ændre alle siderne til
php og lave en ny logisk struktur i stierne og navnene ?
De gamle sider kunne jo stadig eksisterer blot med en vidererstilling til en
næsten tilsvarende side af de nye php slags. Og hvad så med en database, det
kommer jeg kom til på et tidspunkt også, og er der så noget der spænder ben
med en php endelse for det ?
Jeg har prøvet at læse om websider uden fil endelser, der er henvist til
tidligere, men det er noget svært at blive klog på, præcist hvad det er jeg
kan gøre.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-07 21:33

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vil det rigtige, og mere fremtidssikrede, så være at ændre alle siderne
> til php og lave en ny logisk struktur i stierne og navnene ?

Lav en logisk struktur og en strategi for dit navne-rum.
Min egen plan kan ses på min todo-liste:
http://www.martinshjemmeside.dk/artikler/todo/

Når du har gjort det skal du finde en teknologi der kan implementere det.
Mod_rewrite og php gør det muligt at lave det helt uden en egentlig
filstruktur. Alle sider på min hjemmeside kalder den samme php-fil, det
eneste der er forskelligt er hvilken skabelon der bliver lagt over hvilke
data fra databasen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-07 11:08

C. Nielsen skrev:

> Men hvad vil præcist være den bedste fremtidssikring.

Jeg har brugt en opsætning i PHP på Fidusos og min egen
hjemmeside. Jeg har lavet en lille demo af den her:

   http://bertel.lundhansen.dk/webdesign/menu.php

Fidusen er at der er én fil der styrer det hele, og der linkes
til undersiderne via filnavne uden endelse.

--
Bertel

Fra : Per Rasmussen

Dato : 19-10-07 20:33

C. Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> videre til den nye tilsvarende php side ? Eller hvordan løser jeg bedst

PHP siderne skal vel erstatte de gamle sider, så medmindre folk har gemt link
direkte til dine undersider, så vil de jo komme ind. Men ja du kan bevare
alle de gamle sider og sende folk automatisk videre til den nye, men jeg
syntes at det vil være smartest hvis du i en periode, lod de gamle sider
ligge dog i en udgave hvor du fortæller at siden, hedder noget andet nu.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : C. Nielsen

Dato : 19-10-07 21:48

"Per Rasmussen" <jegskal@givedig.dk>
> [...]

> syntes at det vil være smartest hvis du i en periode, lod de gamle sider
> ligge dog i en udgave hvor du fortæller at siden, hedder noget andet nu.

Tak for jeres svar.
De nye sider skal erstatte de gamle, men jeg ved der er folk som har gemt
link til undersider på sitet og dem vil jeg jo gerne tilgode se.
Jeg vil prøve at lave en løsning som foreslået, hvor man bliver sent videre
efter nogle sekunder, det giver også folk en chance for at vide de skal lave
et nyt bogmærke, til den nye side.

Mvh.
Charlotte

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-10-07 21:18

C. Nielsen skrev:
> [...]
> videre til den nye tilsvarende php side ? Eller hvordan løser jeg bedst

http://webdesign101.dk/artikler/omdirigering.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : C. Nielsen

Dato : 19-10-07 22:14

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> http://webdesign101.dk/artikler/omdirigering.php

Tak for tippet.
Ros til dit site, det er virkelig omfattende.

Mvh.
Charlotte

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-10-07 21:19

> [...]
> Kan jeg bibeholde de gamle side og lave dem, så man automatisk bliver
> sendt videre til den nye tilsvarende php side ? Eller hvordan løser jeg

Det er prisværdigt at du ønsker at vedligeholde dine URI'er.
Jeg kan anbefale denne side som lidt baggrundsinformation:
http://www.w3.org/Provider/Style/URI

Der er forskellige måder at løse dit problem på.

Ideelt set bør de sider som folk kan finde på at linke til ikke indeholde
..html, men blot angive et bibliotek a la:
http://www.martinshjemmeside.dk/artikler/omsiden/

W3 skriver også:
File name extension. This is a very common one. "cgi", even ".html" is
something which will change. You may not be using HTML for that page in 20
years time, but you might want today's links to it to still be valid. The
canonical way of making links to the W3C site doesn't use the extension.

Min side er baseret på php, men det er ganske vanskeligt at regne ud blot
ved at klikke rundt på siden.
Måden man nemmest opnår dette på er ved at bruge Apaches mod_rewrite. Med
den kan du lave noget PHP-kode der kaldes hver gang en vilkårlig URL kaldes.
I denne PHP-kode kan du så videresende brugeren til den stump PHP som
genererer de enkelte sider.

Fx er http://www.martinshjemmeside.dk/sitemap.xml ikke en statisk XML-fil.
Faktisk findes den slet ikke på min server. Når nogen kalder den, så ryger
kaldet til min centrale PHP-side, som så kalder den funktion der genererer
siden.

Det samme gælder for mine billeder.
http://www.martinshjemmeside.dk/billeder/aarhusplaner/21082007624.jpg findes
slet ikke på min server. Den ligger i et andet bibliotek, og hentes frem af
den centrale PHP-side.
Derfor kan jeg lave funktioner der gør det muligt at sende parametre med til
filen, fx:
http://www.martinshjemmeside.dk/billeder/aarhusplaner/21082007624.jpg?mw=350
som henter billedet med en maksimal bredde på 350 pixels.

Fra : C. Nielsen

Dato : 19-10-07 22:08

> [...]
> Jeg kan anbefale denne side som lidt baggrundsinformation:
> http://www.w3.org/Provider/Style/URI
>
> Der er forskellige måder at løse dit problem på.

Tak for dit input.
Det anede mig , at der muligvis var flere måder at løse dette med at skifte
fra html til noget andet på.
Jeg vil prøve at læse på det link du gav og sætte mig mere ind i sagen,
inden jeg beslutter noget konkret.
Dette er ret nyt for mig, men jeg ser mange muligheder for at vedligeholde
og opdatere på den måde. Det ville da være helt fantastisk at have url'er,
der altid ville være de samme uanset hvad jeg lavede.

Mvh.
Charlotte

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-10-07 22:22

C. Nielsen wrote:
> Jeg vil gerne ændre en webside fra html til php, så jeg bl.a. kan
> benytte include.

Det lyder fornuftigt. Det vil sidenhen spare dig for en masse arbejde med
vedligeholdelse af hjemmesiden.

> Eller hvordan løser jeg bedst dette problem ?

Nu skriver du ikke noget om, hvad det er for en server, din side ligger på,
men er det en Apache-server, kan du faktisk beholde endelsen .html, det
kræver blot et par linjer i filen .htaccess - det har jeg skrevet om på
denne side:

http://hjemmesideskolen.net/phpihtml.html

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : C. Nielsen

Dato : 19-10-07 23:02

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> på, men er det en Apache-server, kan du faktisk beholde endelsen .html,
> det kræver blot et par linjer i filen .htaccess - det har jeg skrevet om

Det virker da også smart.
Er det en stabil og fremtidssikret løsning, eller vil der nemt kunne komme
tiltag/udvikling af forskellig art som gør at det ikke virker ?

Mvh.
Charlotte

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-07 21:44

C. Nielsen wrote:

> Er det en stabil og fremtidssikret løsning,

Det tror jeg da selv på. Men ingen kan vide med sikkerhed, hvilke nuværende
funktioner der eventuelt ikke understøttes i fremtidige versioner af Apache.
Dog har jeg svært ved at tro, den funktion vil blive slettet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk