Trin for trin Ubuntu
Fra : Tomas Jensen

Dato : 19-10-07 10:48

Ny indenfor "faget" linux, men når nu Ubuntu 7.10 er så brugervenlig, er
der så en venlig sjæl, der vil fortælle mig/linke (helst på dansk) mig
til, hvordan jeg komer videre?
Har en almindelig bærbar med Vista (jeg stadig gerne vil beholde), -har
downloadet Ubuntu og har brændt den over på en skive.
Når jeg booter får jeg fint nok U's opstartsskærm, men vælger jeg
kør/install arbejder den et minuts tid, hvorefter den fryser.
Skulle jeg på forhånd have formateret et drev til den?... Eller hvordan
komer jeg videre?

mvh Tomas

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-10-07 12:06

Tomas Jensen <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> wrote in news:47187d56$0$2096
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> kør/install arbejder den et minuts tid, hvorefter den fryser.
> Skulle jeg på forhånd have formateret et drev til den?... Eller hvordan

Der er nok også et valg i menu'en, som tillader at du tester om din skive
er korrekt brændt. Prøv lige det inden du går videre.

Mvh. NKJensen

Fra : Tomas Jensen

Dato : 19-10-07 13:30

Niels Kristian Jensen skrev:

> Der er nok også et valg i menu'en, som tillader at du tester om din skive
> er korrekt brændt. Prøv lige det inden du går videre.
>
> Mvh. NKJensen

Jo, det er der, men i mellemtiden er sønnen vågnet har prøvet den på SIN
bærbare (af ældre dato) - der fungerer den fint. Men i morgen prøver jeg
at brænde den på cd-skive i stedet for en DVD.... måske så.
Men tak for svaret.

mvh Tomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-07 19:07

Tomas Jensen <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> SIN bærbare (af ældre dato) - der fungerer den fint. Men i morgen
> prøver jeg at brænde den på cd-skive i stedet for en DVD.... måske så.

Så er det ikke det - der er et menuvalg i opstarten som tillader dig
at starte med færre finurligheder aktive. Det du beskriver lyder for
mig som noget biosvrøvl med fx ACPI.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Tomas Jensen

Dato : 20-10-07 11:37

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Så er det ikke det - der er et menuvalg i opstarten som tillader dig
> at starte med færre finurligheder aktive. Det du beskriver lyder for
> mig som noget biosvrøvl med fx ACPI.

Du har ret: Det var ikke dét; det virker heller ikke med en CD-skive -
den fryser stadig fast. Men hvad mener du med "biosvrøvl" der er jo
ingen problemer i.f.t. Vista?
At der mangler en fri partion, som en anden nævner, kan ikke være
problemet, da sønnen heller ikke har en sådan.

mvh Tomas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 20-10-07 12:51

Tomas Jensen wrote:

> [...]
> At der mangler en fri partion, som en anden nævner, kan ikke være
> problemet, da sønnen heller ikke har en sådan.

Hvis din søn har installeret Ubuntu uden at have en fri partition har
han ingen Vista mere, men det var måske også meningen?.
At du har problemer kan godt skyldes BIOS, det er jo en anden maskine
end din søns.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Tomas Jensen

Dato : 20-10-07 13:32

> [...]
> han ingen Vista mere, men det var måske også meningen?.
> At du har problemer kan godt skyldes BIOS, det er jo en anden maskine

Nej, nej, han har ikke instaleret den, men den nye ubuntu kan man køre
direkte fra skiven (på min søns labtob altså)- det går blot lidt
langsomt, men man får da en fornemmelse af systemet.
Når man så har bootet op og indlæst ubuntu får man så muligheden for
instalation ved et klik på et ikon på skrivebordet.

Tomas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 20-10-07 14:58

Tomas Jensen wrote:

> [...]
> Når man så har bootet op og indlæst ubuntu får man så muligheden for
> instalation ved et klik på et ikon på skrivebordet.

Ja ok, det er altså en Ubuntu-live du har. Hvis den kører på din søns
laptop, kan den, alt andet lige, også køre på din. Men der er måske
en eller anden forskel på de to laptops; evt. BIOS-opsætningen, som
Thorbjørn foreslår.
Med hensyn til installation af Ubuntu ved siden af Vista, skal du
indskrænke Vista-partitionen, så der bliver et frit område på disken.
I det område kan der formateres en ny partition til Ubuntu.
For at forberede ompartitioneringen skal Vista-disken defragmenteres
med defrag programmet, Så skulle der gerne opstå et område uden filer
i den øverste ende af disken.
Derefter kan man ompartitionere med en partition manager, Qtparted,
(grafisk version hedder gparted), som findes på Ubuntu live.
Processen er beskrevet her:
http://www.linuxdevcenter.com/pub/a/linux/2006/05/08/dual-boot-laptop.html
Creating a Dual-Boot Windows XP and Ubuntu Laptop
Der omtales en 'System Rescue CD', men den er ikke nødvendig, når du
har Ubuntu live; da artiklen blev skrevet var det måske den eneste
live-cd med qtparted. Det betyder heller ikke noget med Windows XP,
Vista kan også defragmentere.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-10-07 00:24

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
> Derefter kan man ompartitionere med en partition manager, Qtparted,
> (grafisk version hedder gparted), som findes på Ubuntu live.

Vista kan faktisk også gøre det. Der er kommet et punkt i disk
manageren, der kan skrumpe/forstørre partitioner. Og den kan endda gøre
det online med systempartitionen. Jeg har selv lige givet min nye laptop
den tur. Blev lidt overrasket over at det gik så hurtigt samt at den
kunne gøre det uden restart, det plejer ikke at ligne Windows...

/Jacob

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 21-10-07 10:08

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> den tur. Blev lidt overrasket over at det gik så hurtigt samt at den
> kunne gøre det uden restart, det plejer ikke at ligne Windows...

Det var en god oplysning, jeg overvejer for tiden at købe en bærbar.
Jeg fandt en beskrivelse på Google:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/Help/f2e9a502-e63c-413d-8804-87326ef4f4cc1033.mspx

Hvordan med defrag i Vista?. Giver defrag oplysning om størrelsen af
det frie areal?. Eller kan Disk Management se det?. Jeg har prøvet at
installere dual boot inder XP, men måtte bruge en linial til at måle
størrelsen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-10-07 12:04

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> frie areal?. Eller kan Disk Management se det?. Jeg har prøvet at
> installere dual boot inder XP, men måtte bruge en linial til at måle

Disk management kan selv se det. Der kommer også en masse info om at når
pagefile, system restore og andre ting er på drevet, så er det ikke
sikkert at man kan frigive alt ledig plads. Men jeg kunne nu få nok til
det jeg skulle bruge.

/Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-07 17:25

Den Sun, 21 Oct 2007 01:24:27 +0200 skrev Jacob Larsen:

> [...]
> den tur. Blev lidt overrasket over at det gik så hurtigt samt at den
> kunne gøre det uden restart, det plejer ikke at ligne Windows...

Hvad? Så bliver det næste måske at man også kan flytte musepilen
uden at skulle genstarte...

Mvh
Kent

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-10-07 19:01

Kent Friis wrote:
> Hvad? Så bliver det næste måske at man også kan flytte musepilen
> uden at skulle genstarte...

Det er med i næste service pack...

/Jacob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-07 10:29

> [...]

> Du har ret: Det var ikke dét; det virker heller ikke med en CD-skive -
> den fryser stadig fast. Men hvad mener du med "biosvrøvl" der er jo

Vista har understøttelsesprogrammer fra producenten der får den til at
virke optimalt. Det har Linux ikke da producenten som regel er
ligeglad - man skal derfor ofte lige lirke specielt nye maskiner.

Hvis du bare gerne vil PRØVE det, så installer et "pc i pc"-program.
Fx vmware server.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-10-07 13:42

Tomas Jensen wrote:
> [...]
> kør/install arbejder den et minuts tid, hvorefter den fryser.
> Skulle jeg på forhånd have formateret et drev til den?... Eller hvordan

Du skal have frigjort et stykke disk til en ny partition, hvori Ubuntu
skal installeres.
Her er en vejledning:
Ubuntu Linux / Windows Dual Boot Instructional Video
http://video.google.com/videoplay?docid=-6104490811311898236

Jeg ved ikke lige hvor god den er, jeg kan ikke få billederne store nok.

Her er en vejledning med screenshots til installation af Ubuntu:
Ubuntu Edgy Eft Desktop Installation With Screenshots
http://www.debianadmin.com/ubuntu-edgy-eft-desktop-installation-with-screenshots.html

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : J

Dato : 19-10-07 14:57

On Fri, 19 Oct 2007 11:48:00 +0200, Tomas Jensen
> [...]

>kør/install arbejder den et minuts tid, hvorefter den fryser.
>Skulle jeg på forhånd have formateret et drev til den?... Eller hvordan

'Partition Magic 7' eller nyere kan du installere i din Vista og 'on
the fly i windows' reducere en af dine partitioner (uden tab af data)
og skabe ledig plads. Det griber Linux straks og laver vist nok boot
manager til dig også.

Jeg vil anbefale Kubuntu eller KDE desktoppen. Jeg bryder mig ikke så
meget om Ubuntus kaffebrændte tema-farver. Det er anderledes med
Kubuntu.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-07 15:24

J wrote:

> Jeg vil anbefale Kubuntu eller KDE desktoppen. Jeg bryder mig ikke så
> meget om Ubuntus kaffebrændte tema-farver. Det er anderledes med
> Kubuntu.

Say what?

KDE kan blive lige så kaffebrændt. Farverne har _intet_ med
Windowmanageren at gøre.

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 21-10-07 15:52

On Fri, 19 Oct 2007 16:24:01 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Say what?
>
>KDE kan blive lige så kaffebrændt. Farverne har _intet_ med
>Windowmanageren at gøre.

Den bemærkning tog nok kegler, hvad. Jeg kan godt ændre en
baggrundfarve, men det er hele temaet.

:-/

Jeg synes nu godt om Mandriva 2008 med KDE !

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 16:09

J wrote:

> Den bemærkning tog nok kegler, hvad. Jeg kan godt ændre en
> baggrundfarve, men det er hele temaet.

Det ændrer du på fanebladet til venstre for det du ændrer baggrunden i.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-07 15:09

On Fri, 19 Oct 2007 15:56:35 +0200
J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> Jeg vil anbefale Kubuntu eller KDE desktoppen. Jeg bryder mig ikke så
> meget om Ubuntus kaffebrændte tema-farver. Det er anderledes med
> Kubuntu.
Det var dog den lammeste begrundelse for valg af desktop, jeg kan
forestille mig!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-07 19:09

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Det var dog den lammeste begrundelse for valg af desktop, jeg kan
> forestille mig!

Så'h? Jeg synes da det er en god grund at man ikek kan lide
udseendet.

Hvilken kan du bedst lide af Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu/OpenSUSE/Solaris
og hvorfor?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-10-07 15:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så'h? Jeg synes da det er en god grund at man ikek kan lide
> udseendet.

Ehhh???... Så det er også en god grund til ikke at bruge Windows at man
ikke kan lide teletubbies landskab?

Er alle de brugere, der mander sig op til at skifte tema og ændre
baggrundsbillede i virkeligheden fjolser, der stiltiende gør
producentens arbejde?

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-07 10:37

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Ehhh???... Så det er også en god grund til ikke at bruge Windows at
> man ikke kan lide teletubbies landskab?

Jada. Hvis man ikke kan lide det, og ikke kan hitte ud af at lave det
om.

Vi har alle en grænse hvor det bliver besværligt. Placeringen er så
individuel.

> Er alle de brugere, der mander sig op til at skifte tema og ændre
> baggrundsbillede i virkeligheden fjolser, der stiltiende gør
> producentens arbejde?

95% af de hjemmepc'ere jeg ser, er med standardtema og
baggrundsbillede. Det er faktisk ikke så nemt og intuitivt som du og
Microsoft åbenbart mener det er.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 10:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jada. Hvis man ikke kan lide det, og ikke kan hitte ud af at lave det
> om.

I Ubuntu: Højreklik på desktop'en -> Change Desktop background.

Det er ikke set lettere.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-07 10:58

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> I Ubuntu: Højreklik på desktop'en -> Change Desktop background.
>
> Det er ikke set lettere.

Det er ikke det samme som man kan hitte ud af at lave det om.

Prøv du at være IT-supporter på et plejehjem for en ældre dame med sin
første PC.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 11:05

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Prøv du at være IT-supporter på et plejehjem for en ældre dame med sin
> første PC.

Jeg er telefonsupporter for min familie...

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-07 11:27

> Jeg er telefonsupporter for min familie...

Er vi ikke alle det? Jeg vil stadig mene du har været billigt sluppet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 11:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er vi ikke alle det? Jeg vil stadig mene du har været billigt sluppet.

Msg-Id:<46fff86c$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-07 15:40

> Msg-Id:<46fff86c$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>

Nogen speciel grund til du ikke laver news:... links også?

Jeg kunne ikke hitte det indlæg med tippet, så det er svært at vurdere
hvor væmmeligt det var.

Skulle HAL'en ikke nulstilles?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 16:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Skulle HAL'en ikke nulstilles?

Det var den blevet (det gjorde jeg selv da jeg var på de kanter).
Problemerne kom først da jeg var taget hjem.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-07 17:27

Den 21 Oct 2007 11:58:01 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det er ikke det samme som man kan hitte ud af at lave det om.
>
> Prøv du at være IT-supporter på et plejehjem for en ældre dame med sin
> første PC.

Det plejer da at være omvendt... Supporterne er dem der ikke kan finde
ud af det når man ikke bruger standardfarverne.

"Hvad står der oppe i den blå linje?"

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-07 20:20

On 19 Oct 2007 20:08:53 +0200
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Så'h? Jeg synes da det er en god grund at man ikek kan lide
> udseendet.

Udseendet interesserer mig ikke voldsomt, jeg er mere interesseret i
funktionalitet og anvendelighed sammenholdt med enkelthed/simpelhed.

> Hvilken kan du bedst lide af Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu/OpenSUSE/Solaris
> og hvorfor?
OpenSUSE kender jeg ikke - min sidste erfaring med Suse er tilbage fra
dengang, versionen var 6.0, og Solaris har jeg kun anvendt uden X, så
den er udenfor bedømmelse i denne sammenhæng.

Generelt foretrækker jeg Gnome, men hvis ressourcerne er knappe, hælder
jeg til XFCE. At jeg ikke er så vild med KDE skyldes, at jeg synes, den
er for bloated, og så finder jeg, den er svær at konfigurere, da man
kan justere de samme ting i flere forskellige menuer - lidt ligesom
Windows, hvor konfiguration er en øvelse ud i gentagende bekræftelse af
ændringer i en bunke vinduer.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-07 07:50

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Udseendet interesserer mig ikke voldsomt, jeg er mere interesseret i
> funktionalitet og anvendelighed sammenholdt med enkelthed/simpelhed.

Jamen det er da bare xterm'er og en Emacs. Hvad mere har man brug for?

> kan justere de samme ting i flere forskellige menuer - lidt ligesom
> Windows, hvor konfiguration er en øvelse ud i gentagende bekræftelse af
> ændringer i en bunke vinduer.

Smag og behag.

Jeg ville rode lidt med IcedTea og det er et Red Hat projekt, så jeg
installerede en Fedora Core etellerandet. Jeg synes det var ganske
pænt og nydeligt - så det er efterhånden et filosofisk spørgsmål hvad
man bedst kan lide at arbejde med. Ikke sådan at have et valg.

Vil man være lidt anderledes kan man hente en Solaris version - de er
også blevet ganske nysselige, og der er man stort set garanteret at
man ingen virus får.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-10-07 23:08

On Sat, 20 Oct 2007 16:07:45 +0200, Peter wrote:

> Ehhh???... Så det er også en god grund til ikke at bruge Windows at
> man ikke kan lide teletubbies landskab?

Hvis X og Y gør ca. det samme for mig, og jeg er i øvrigt er ligeglad
med evt. underliggende forskelle på X og Y, så er det vel meget
naturligt at jeg vælger den af de to jeg synes ser pænest ud?

Hvorfor skulle jeg vælge den jeg synes er grimmest og spilde til på at
få den til at ligne den anden, hvis jeg anser de to for lige, ellers?

Mvh.

--
"No, I agree with you, Dave, obviously everything Adam Sjøgren
can't have a matching closing tag unless you're an asjo@koldfront.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-10-07 12:35

On Sun, 2007-10-21 at 11:28 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Vista har understøttelsesprogrammer fra producenten der får den til at
> virke optimalt. Det har Linux ikke da producenten som regel er
> ligeglad - man skal derfor ofte lige lirke specielt nye maskiner.

Nogle producenter er også ligeglad med Vista, der er flere eksempler på
man blot kan smide det gamle hardware ud og købe nyt, hvis man ønsker at
bruge Vista.

En anden situation kan være at producenten ikke længere findes og derfor
ikke er til stedet for at skrive en driver.