trådløs router og netkort - hvad skal jeg ~
Fra : taina

Dato : 19-10-07 00:32

Jeg er temmelig meget træt af at sidde på gulvet i mit soveværelse, når jeg
skal på nettet, så nu skal skidtet være trådløst. Problemet er, at:
1. jeg ikke har forstand på, hvad man skal vælge
2. Det må helst ikke koste noget (i hvert fald ikke ret meget)

Så jeg vil gerne købe brugt. Men hvad skal jeg gå efter - her tænker jeg på,
hvilke specifikationer, der skal være på sådan en dims for at den ikke er
fuldstændig forældet? Jeg har en computer fra forrige åhundrede (6 år gammel
Ibm T22), 1024/512 forbindelse og vil gerne på et tidspunkt have ip-telefoni
(hvis det har noget at sige

Hvordan ser det ud med netkort, er der noget, jeg skal tænke på her?

mvh. tina

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-07 01:24

On Fri, 19 Oct 2007 01:31:45 +0200
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote:

> Hvordan ser det ud med netkort, er der noget, jeg skal tænke på her?

Det er jo ikke nok blot med et netkort, du skal også have noget i den
anden ende, der kan modtage og afsende trådløst. Det kan ikke svare sig
at købe brugt, hvis man ikke har det store behov. Dette tilbud
inkluderer både sender og modtager, og koster kun 425,00 kr.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240379

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-10-07 21:27

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> [...]
> at købe brugt, hvis man ikke har det store behov. Dette tilbud
> inkluderer både sender og modtager, og koster kun 425,00 kr.

Jeg syntes jeg vil advare mod at bruge en USB adapter. En T22 har stik
til PCMCIA/PC Card det er en bedre løsning.

Og vi ved heller ikke noget om styresystemet og om klienten.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-10-07 22:26

On Sat, 20 Oct 2007 22:27:13 +0200
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Jeg syntes jeg vil advare mod at bruge en USB adapter. En T22 har stik
> til PCMCIA/PC Card det er en bedre løsning.

Og hvad bygger du den antagelse på?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-10-07 23:52

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Og hvad bygger du den antagelse på?

Dels mine egne erfaringer med to af slagsen (D-Link og Trendnet under
W2K) samt fra andre, med trådløse USB adapterer, som har søgt hjælp i
d.e.n.t fordi deres ikke virkede ordenligt.

Og en T22 er en ældre sag og som kun har USB 1(.1) porte.

Til gengæld har jeg brugt PCMCIA/PC Card kort på gamle maskiner (bl.a
noget så oldnordisk som en TP570) under W2K herunder osse 802.11b
compatible kort og de virkede alle sammen upåklageligt - givet, at jeg
fandt en driver til dem og at man kan finde frem i en klient. De havde
alle 3. parts W2K klienter, men ikke alle understøttede f.eks WPA-PSK.
Men der findes 3/4. parts klienter der klarer det, men som sagt, så ved
vi ikke noget om styresystem i det aktuelle tilfælde.

Det sidste ville jeg gerne vide noget mere om i dette tilfælde.

Fra : taina

Dato : 21-10-07 04:44

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> d.e.n.t fordi deres ikke virkede ordenligt.
>
> Og en T22 er en ældre sag og som kun har USB 1(.1) porte.

Det er nemlig rigtigt! Og den er optaget af printeren. Jeg printer tit kort
ud fra degulesider og kan godt forestille mig, hvor irriterende det ville
blive at skulle skifte mellem printer og internet...

> [...]
> Men der findes 3/4. parts klienter der klarer det, men som sagt, så ved
> vi ikke noget om styresystem i det aktuelle tilfælde.

Uha, nu snakker du meget "computersk" Jeg kan følge med så langt, at der
er plads til to kort - er det sådan et PCMCIA/PC Card - og er det det samme
som et netkort?

> Det sidste ville jeg gerne vide noget mere om i dette tilfælde.

Jeg bruger windows xp. Klient ved jeg ikke hvad er?

mvh. tina

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-07 21:44

taina <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> Uha, nu snakker du meget "computersk" Jeg kan følge med så langt, at der
> er plads til to kort - er det sådan et PCMCIA/PC Card - og er det det samme
> som et netkort?

Du skal kun bruge et indstikskort. Grunden til der er to "pladser" er,
at indstikshullet osse skulle gi' plads til et tykkere slags kort.

> Jeg bruger windows xp. Klient ved jeg ikke hvad er?

Når OS er xp, så skulle det ikke være noget problem med driver og du kan
bruge Windows indbyggede klient, WZC.

Så du kan næsten bruge hvad som helst. Jeg har f.eks købt flere PCMCIA
kort helt ned til 49,- kr i Merlin butikker.

I den anden ende? Tja, jeg har desværre ikke så meget at bruge
ip-telefoni til, så der må jeg melde pass.

Fra : taina

Dato : 27-10-07 12:21

> [...]

> I den anden ende? Tja, jeg har desværre ikke så meget at bruge
> ip-telefoni til, så der må jeg melde pass.

Mange tak for hjælpen

mvh. tina