Kan det betale sig at samle selv?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 19-10-07 00:16

Det er efterhånden et par år siden jeg lavede den sidste pc.Dengang var det
oven i købet en brugt P4´er jeg samlede.

Så jeg er lidt på herrens mark hvad angår RAM-typer, hvilke MB der kan køre
med de forskellige CPU´er osv. osv.

Jeg har set lidt på tidl. tråde, og er nu kommet i tvivl om, det kan betale
sig at samle selv længere?

Hvis jeg "bare" skal have en pc til mine drenge på 3+7 der spiller alt fra
LEGO Star Wars til 3D shooter mm. hvad skal jeg så have? Og hvad kan bedst
betale sig? ALDI tilbud eller Topdata / samle selv?

Jeg har set gode anbefalinger af GF GTS 8800, men de ter vel ikke noget man
finder i alm. færdigtsamlede pc´ere?

Jeg har ikke rigtigt noget budget... jeg vil ikke spare 1.000 for en
væsenligt dårligere ydelse, men modsat, vil jeg heller ikke "overskyde"
måler, og betale for en pc, der kan køre Airborne i højeste opløsning.

Håber nogen kan komme med et par gode forslag. (og hvis jeg er heldig... en
pakkeløsning på MB, RAM, CPU, grafikkort) eller alternativt et link til en
fornuftig færdigsamlet pc.

Mvh

Jasper

--
jasper@FJERNESahrensbach.com

(FJERNES skal, sjovt nok, fjernes.)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-07 08:11

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Hvis jeg "bare" skal have en pc til mine drenge på 3+7 der spiller alt fra
> LEGO Star Wars til 3D shooter mm. hvad skal jeg så have? Og hvad kan bedst
> betale sig? ALDI tilbud eller Topdata / samle selv?

Kig i tråden: "Ny maskine til sønnike"

Jesper Poulsen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 19-10-07 23:04

> Kig i tråden: "Ny maskine til sønnike"

Tjo.. den har jeg allerede kigget på. Men i den tråd ser det jo ikke lyst ud
for "Topdata".

Tvært imod ser det ud til, at jeg burde beholde mit nuværende GF6600GT.
(bortset fra, at det er4x AGP)

/Jasper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-07 23:24

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Tvært imod ser det ud til, at jeg burde beholde mit nuværende GF6600GT.

Hvorfor dog det?

Jesper Poulsen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 20-10-07 00:38

> Hvorfor dog det?

Fordi det i den omtalte tråd, ser ud til at mit GF600GT er et "gamercard" i
modsætning til det kort Topdata har valgt at sætte i deres maskine. Jeg véd
godt at der sikkert er en del forskelle, men hvis det kort som sættes i en
færdigtsamlet pc, ikke er nævneværdigt bedre end det, jeg allerede har, er
der jo næppe nogen pointe i at skifte? (bortset igen fra AGP >< PCIe

/Jasper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-07 07:06

> [...]

> færdigtsamlet pc, ikke er nævneværdigt bedre end det, jeg allerede har, er
> der jo næppe nogen pointe i at skifte? (bortset igen fra AGP >< PCIe

http://www.hardwaresecrets.com/article/452/9

Det bedste PCIe-kort i øjeblikket (hvis man tager prisen i betragtning)
er GF7600GT.

Jesper Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-10-07 23:58

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:47193fd6$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> i en færdigtsamlet pc, ikke er nævneværdigt bedre end det, jeg allerede
> har, er der jo næppe nogen pointe i at skifte? (bortset igen fra AGP ><

Jeg vil ikke deltage i en hellig krig om Topdata eller ej. Jeg har været
mellemmand på flere pc.er fra Topdata, og de har alle umiddelbart været af
en udemærket kvalitet.
I flere af deres gamer pc.er anvender de 8800 gts og 8800 gtx, og de er mig
bekendt noget af det hotteste på markedet i øjeblikket.
De har også pc.er med mindre spillevenlige grafikkort, men man skal jo bare
vælge efter behov.

Kurt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 09:18

Kurt B. Andersen wrote:

> De har også pc.er med mindre spillevenlige grafikkort, men man skal jo bare
> vælge efter behov.

Problemet er at de smider et kort der er langsommere end GF6600 (ikke
GT) i en gamer-maskine... Det er at røvrende folk.

Jesper Poulsen

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 21-10-07 10:57

Jesper Poulsen skrev:

> Problemet er at de smider et kort der er langsommere end GF6600 (ikke
> GT) i en gamer-maskine... Det er at røvrende folk.

Hvad så med denne her:
http://www.topdata.dk/product.asp?product=4432&sub=260
Det er da et GeForce 8800 GTS, dog kun med 320mb RAM, men computeren har
da 2 GB RAM, og Core2Duo til 5000,-. Det er da billigt.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 11:54

Rasmus Bertelsen wrote:

> da 2 GB RAM, og Core2Duo til 5000,-. Det er da billigt.

Og dette er at røvrende folk:
http://www.topdata.dk/product.asp?product=4302&sub=287&page=1

Jesper Poulsen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 21-10-07 22:09

> Og dette er at røvrende folk:
> http://www.topdata.dk/product.asp?product=4302&sub=287&page=1

Den er godt nok også møg-billig. Men de burde nok ikke kalde den for X-Gamer

/Jasper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-10-07 07:34

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Den er godt nok også møg-billig. Men de burde nok ikke kalde den for X-Gamer

Nej, for den kan ikke trække andet end 7-kabale og Freecell.

Jesper Poulsen

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 22-10-07 15:33

Jesper Poulsen skrev:

> Og dette er at røvrende folk:
> http://www.topdata.dk/product.asp?product=4302&sub=287&page=1

Nåh ja. Det er sgu frækt at kalde det en gamer-maskine.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-10-07 17:51

Rasmus Bertelsen wrote:

> Nåh ja. Det er sgu frækt at kalde det en gamer-maskine.

Et GF7600GT havde været noget helt andet. Selv et GF6600GT havde gjort
sagen bedre.

Jesper Poulsen

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 19-10-07 10:41

NEJ
men det kan være sjovt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-07 12:13

complexFJERNES@pc.dk wrote:

> NEJ

Det afhænger af hvad man vil ha' i sin maskine. Om man køber en
hyldevare eller man køber stumper til en hyldevare er ét fedt. Men
setups der ikke er hyldevarer kan ikke betale sig er købe færdigtsamlede.

Jesper Poulsen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 19-10-07 23:08

> NEJ
> men det kan være sjovt

Ja, det er også den fornemmelse jeg har. Det er jo også meget rart, at man
bagefter præcist ved hvad der sidder af komponenter i maskinen. Men jeg tror
sgu, at jeg blevet doven med alderen (35). og køber en færdigsamlet.

Så det bringer mig tilbage til det gl. spørgsmål: Jeg hører tit at ALDI´s
pc´ere giver god ydelse for pengene, men duer de som "semi-gamer" pc´ere
eller skal man regne med at skifte grafikkortet ud?

/Jasper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-07 23:26

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> sgu, at jeg blevet doven med alderen (35). og køber en færdigsamlet.

Jeg er også 35, men jeg går ikke på kompromis med hardware. Jeg vil
nøjes med noget en eller anden tilfældig wanna-be-klamphugger har valgt
ud til en hyldevare.

Jesper Poulsen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 20-10-07 00:50

> Jeg er også 35, men jeg går ikke på kompromis med hardware. Jeg vil nøjes
> med noget en eller anden tilfældig wanna-be-klamphugger har valgt ud til
> en hyldevare.

Fint... Jeg har det på samme måde, men er som sagt, meget usikker på RAM
typer, hvilke CPU´s der er kompatible med hvilke MB osv. Det var sgu nemmere
da spørgsmålet var, om det skulle være DDR eller ej!

Men hvis du har nogen idéer til, hvad jeg skal lede efter, og hvad der
passer samme, skal jeg være dig evigt taknemmelig

Mvh

Jasper

Fra : Karsten

Dato : 20-10-07 05:52

"Jasper Norman Ahrensbach"skrev:
-klip-
>Fint... Jeg har det på samme måde, men er som sagt, meget usikker på RAM
>typer, hvilke CPU´s der er kompatible med hvilke MB osv. Det var sgu nemmere
>da spørgsmålet var, om det skulle være DDR eller ej!

he..ja , jeg har det på samme måde, det er efterhånden
4-5 år siden jeg selv samlede og jeg fik lidt inspiration ved
at læse diverse forums, det er nok der de unge gamere er ?
prøv evt. at læse lidt her:
http://hwt.dk/forumthread.aspx?ThreadID=229834

>Jasper

mvh. Karsten

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 20-10-07 12:32

> [...]
> 4-5 år siden jeg selv samlede og jeg fik lidt inspiration ved
> at læse diverse forums, det er nok der de unge gamere er ?

Fint sted. Det er da et pænt stykke arbejde de har lagt i de forskellige
forslag. Og har man et par HD i forvejen, og kan leve med et lidt mindre
grafikkort end det bedste GF8800GTS, kan jeg jo faktisk lave en fin pc til
5.000,- hvilket jo er en rimelig pris.

/Jasper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-07 07:12

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Men hvis du har nogen idéer til, hvad jeg skal lede efter, og hvad der
> passer samme, skal jeg være dig evigt taknemmelig

Jeg kan kun rådgive mht. AMD, men der er heller ikke så mange faldgruber

AM2 hedder soklen i dag. Mht. RAM er der meget at hente i nedenstående tråd:
http://tinyurl.com/24eplf

Den store fordel ved AMD er at man ikke skal være raketforsker for at
kunne sætte et ydedygtigt system sammen.

Jesper Poulsen

Fra : Ad Infinitum

Dato : 20-10-07 12:27

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den store fordel ved AMD er at man ikke skal være raketforsker for at
> kunne sætte et ydedygtigt system sammen.

Raketforsker er jeg ikke, og med en alder på 40 kan man vel heller ikke sige
nørd, men har altid samlet Intel og hver gang uden problemer. Er med tiden
blevet til 10 - 12 maskiner.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 09:21

Ad Infinitum wrote:

> Raketforsker er jeg ikke, og med en alder på 40 kan man vel heller ikke sige
> nørd, men har altid samlet Intel og hver gang uden problemer. Er med tiden
> blevet til 10 - 12 maskiner.

Du kan samle en AMD-baseret maskine uden at have samlet en AMD-baseret
maskine før og det kan ikke gå galt. Der er ikke noget særligt at tage
hensyn til.

Jesper Poulsen

Fra : Ad Infinitum

Dato : 21-10-07 11:07

> Du kan samle en AMD-baseret maskine uden at have samlet en AMD-baseret
> maskine før og det kan ikke gå galt. Der er ikke noget særligt at tage
> [...]

Hmm og hvad er der så særligt at man skal være obs på ved Intel.

Jeg kan jo også køre Skoda uden at have prøvet det før.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 11:52

Ad Infinitum wrote:

> Hmm og hvad er der så særligt at man skal være obs på ved Intel.

At den håndtere adgangen til RAM på en anden måde...

Læste du det link jeg sendte?

Jesper Poulsen

Fra : Ad Infinitum

Dato : 21-10-07 15:56

> At den håndtere adgangen til RAM på en anden måde...
>
> Læste du det link jeg sendte?
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Ja jeg læste det. Og er det så din begrundelse for at man skal være
Raketforsker for at samle en Intel maskine, ja så er den lidt tynd. Har
aldrig oplevet problemer med Intel og ram, så tror der ligger noget dyber i
din begrundelse for at man skal være Raketforsker for at lave en Intel
maskine. Tror du bare en typen der er til AMD og det er der ikke noget
forkert i. Men en påstand om at man skal være Raketforsker for at samle
Intel, og så en svar Ram tråd, nej den køber jeg ikke.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 16:04

Ad Infinitum wrote:

> maskine. Tror du bare en typen der er til AMD og det er der ikke noget
> forkert i. Men en påstand om at man skal være Raketforsker for at samle

Jeg er til det der er lettest at sætte sammen og det er AMD.

Jesper Poulsen

Fra : Ad Infinitum

Dato : 21-10-07 18:18

> Jeg er til det der er lettest at sætte sammen og det er AMD.

Nops

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-07 20:00

Ad Infinitum wrote:

> Nops

Hvis du lægger mærke til det, så bliver altid spurgt til hvorvidt det
ene eller andet bundkort passer til en given CPU eller RAM-løsning, når
der er tale om Intel.

AMD-løsninger er bare at sætte sammen. Det er ikke nødvendigt at stille
en masse spørgsmål...

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 20-10-07 10:37

On Fri, 19 Oct 2007 01:16:23 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote:

>Jeg har set lidt på tidl. tråde, og er nu kommet i tvivl om, det kan betale
>sig at samle selv længere?

Jeg bygger selv primært af to grunde:

1. jeg kan selv vælge lige præcis de komponenter jeg vil have

2. er der noget der går i stykker behøver jeg ikke sende hele maskinen
til service og undvære den i måske 2-4 uger eller mere, men kan nøjes
med selv at bestille en ny komponent og måske have den med posten
allerede dagen efter.

Desuden er der ofte længere garanti på de dele man køber løse, end på
en mærkevaremaskine (hvor der som regel anvendes OEM dele).

--
Rado

"The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge."