ubuntu 7.10 fejlforsøg
Fra : Ivan Olsen

Dato : 18-10-07 18:55

jeg har prøvet at upgrade fra 7.04 til 7.10 via 4 gange med forsk. cder som
beskrevet på ubuntu`s hjemmeside, og senest gennem nettet.
Lortet vil ikke boote efter update, kommer med en meddelse om at den har
prøvet at starte op 6 gange og vil prøve igen om 2 min, men intet sker.
Er det brugervenlighed for nybegyndere ?, næ.. man vender tilbage til MS,
det virker da med det samme.
jeg sad nemlig med 2 kammerater der ville skifte MS ud, og de ser så min
berømte forsøg på at upgrade til 7.10 herhjemme, så de skifter ihvertfald
ikke.
Hvad sker der dog ?
Ivan !

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-07 19:13

Den Thu, 18 Oct 2007 19:55:20 +0200 skrev Ivan Olsen:
> [...]
> prøvet at starte op 6 gange og vil prøve igen om 2 min, men intet sker.
> Er det brugervenlighed for nybegyndere ?, næ.. man vender tilbage til MS,

Jamen gør du det, så slipper vi andre da for at høre på dine negative
udgydelser.

Mvh
Kent

Fra : Ivan Olsen

Dato : 18-10-07 19:41

selvfølgelig bliver man da negativ, når man bruger en hel dag på det, og ok,
så negativt mente jeg det nu ikke, men kan da godt se tonen lige var lidt
men frustrerende var det at spilde en dag på det, man havde set frem til.
Ivan !

Fra : Peter Kristensen

Dato : 18-10-07 19:50

"Ivan Olsen" <enghavevej6@mail.dk> writes:

> [...]
> lige var lidt ....
> men frustrerende var det at spilde en dag på det, man havde set frem til.

Det er nok ikke ubuntu's intension at dit system ikke skulle kunne
boote efter at du opgraderet, hvilket du får det til at lyde lidt som
om.

Derimod vil jeg mene at det er lidt brugervenligt at den faktisk
fortæller at den har forsøgt at starte op 6 gange uden held. (lyder
som et problem med Xorg)

Har du prøvet en komplet reinstall?

Håber du får det til at fungere!

--
Peter Kristensen

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-07 21:43

Den Thu, 18 Oct 2007 20:41:12 +0200 skrev Ivan Olsen:
> [...]
> men frustrerende var det at spilde en dag på det, man havde set frem til.

Tja, man kan nu godt være frustreret uden at skrive at man vender
tilbage til MS...

Selvom Linus Thorvalds engang sagde noget om world domination, så
er der ingen der forhindrer dig i at bruge Windows, hvis det er det
du foretrækker...

.... Bare jeg slipper

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-10-07 23:23

Ivan Olsen wrote:
> [...]
> lidt ....
> men frustrerende var det at spilde en dag på det, man havde set frem til.

Ja. Det er frustrerende. Jeg har også prøvet det flere gange. Men der er
som regel en ganske god grund.
Tilgengæld kan jeg huske alle de mange frustrationer jeg har haft med
diverse Windåser og der har SJÆLDENT været en god grund.

Peter

Fra : J

Dato : 18-10-07 19:45

On Thu, 18 Oct 2007 19:55:20 +0200, "Ivan Olsen" <enghavevej6@mail.dk>
wrote:

> [...]
>berømte forsøg på at upgrade til 7.10 herhjemme, så de skifter ihvertfald

Hvilket chipset har dit bundkort ? Via, sis, intel eller nvidia ?

Nvidia chipset (for bundkortet) har ikke kunnet upgrade fra 6.06 til
7.04 f.eks.

Det er dette her, du skal skrive i en terminal:

$ gksu "update-manager -c"

($ står der i forvejen)

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=286599&highlight=upgrade+apt-get

mvh

John

Fra : J

Dato : 19-10-07 08:59

On Thu, 18 Oct 2007 20:44:37 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

> [...]
>7.04 f.eks.
>
>Det er dette her, du skal skrive i en terminal:

Iøvrigt er det en almindelig fejl, hvis man forsøger upgrade, UDEN at
have hjemtaget alle opdateringer til 7.04 først !
Det skal man gøre først.

mvh

John

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 18-10-07 22:10

Ivan Olsen wrote:
> [...]
> prøvet at starte op 6 gange og vil prøve igen om 2 min, men intet sker.
> Er det brugervenlighed for nybegyndere ?, næ.. man vender tilbage til

Hvad er egentligt årsagen til at du fra starten ville bruge Ubuntu ? Et
eller andet har fået dig til at skifte fra MS - hva ?

> jeg sad nemlig med 2 kammerater der ville skifte MS ud, og de ser så min
> berømte forsøg på at upgrade til 7.10 herhjemme, så de skifter
> ihvertfald ikke.

Sikkert ikke - det er så mest synd for dem.

Jørn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-10-07 23:11

"Ivan Olsen" <enghavevej6@mail.dk> writes:

> Lortet vil ikke boote efter update, kommer med en meddelse om at den
> har prøvet at starte op 6 gange og vil prøve igen om 2 min, men intet
> sker.

Det er hvad der sker. Prøv du OpenSUSE i stedet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Karl Erik

Dato : 18-10-07 23:30

> [...]

> berømte forsøg på at upgrade til 7.10 herhjemme, så de skifter ihvertfald

Her er mine erfaringer med opdatering over nettet:
Ubuntu 7.04 -> 7.10 Fujitsu Siemens Scalero - ingen problemer, selv
trådløst Allnet lykkedes i første forsøg.
Bærbar Fujitsu Siemens KUbuntu 7.04 -> 7.10 - ingen problemer.
Hjemmebrygget P4 Ubuntu server 7.04 -> server 7.10 - ingen problemer.

Altså alt forløb uden problemer - dog er jeg lidt skuffet over, at
maskinerne skulle genstartes efter opdatering - man føler sig sat tilbage
til til de gamle Windows-dage med al denne genstartning.

Mon ikke du skulle søge den berømte "Fejl 40"?

mvh.
Karl Erik.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-07 04:59

Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> writes:

> Altså alt forløb uden problemer - dog er jeg lidt skuffet over, at
> maskinerne skulle genstartes efter opdatering - man føler sig sat tilbage

Lige præcis selve Linuxkernen er det ret svært at opgradere på andre
måder. Er det ikke den eneste ting der KRÆVER det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-10-07 09:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Lige præcis selve Linuxkernen er det ret svært at opgradere på andre
> måder. Er det ikke den eneste ting der KRÆVER det?

Der synes at herske en opfattelse af at opgradering kan ske 'on the
fly', altså uden genstart.
Med genstart mener jeg enten reboot eller genstart af et program, der
var aktivt under opdateringen.
Efter opdatering til ny version af en distribution skal der
selvfølgelig rebootes.
Efter opdatering af et program skal det genstartes hvis det hvis det
var aktivt underopdateringen, den nye kode skal jo loades.
Efter opdatering af kernel skal der rebootes for at den nye kernel kan
loades. En kernel-opdatering er forøvrigt lidt speciel: den gamle
kernel er ikke slettet eller overskrevet. Ved boot kan man vælge at
boote med enten den nye eller gamle kernel.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-10-07 15:00

Den 19 Oct 2007 05:59:02 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Lige præcis selve Linuxkernen er det ret svært at opgradere på andre
> måder. Er det ikke den eneste ting der KRÆVER det?

Opgradering af /sbin/init gør vel også. Men det er så heller ikke
ret tit man har brug for at opgradere den.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-10-07 15:14

nospam0000@gmail.com (=?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=) writes:

>Lige præcis selve Linuxkernen er det ret svært at opgradere på andre
>måder. Er det ikke den eneste ting der KRÆVER det?

Tjoh, som udgangspunkt i hvert fald.

Der er imidlertid mange gode grunde til at genstarte maskiner
relativt tit. Hvad "tit" er, må naturligvis bero på en konkret
vurdering ud fra miljøet.

Men hvis man over et langt stykke tid hælder hundredvis af
opdateringer på uden reboot, kan det være svært at fejlsøge
den dag, hvor maskinen rent faktisk bliver bootet. Hvis en
given service ikke kommer op igen, hvilke opdateringer kan
så være skyld i det, og præcis hvilken skal man hive af?

Det behøver jo ikke være så simpelt, at det er NFS, der er
gået i stykker. I den situation er det jo nærliggende, at
en opdatering af NFS-subsystemet eller noget RPC er skyld i
det.

Men hvad nu hvis en hjemmegjort applikation fejler? Det er
måske en ny libc (dem vil jeg altid boote efter - man ved
aldrig hvad der har cachet skumle hjørner af den gamle).
Måske er det en ny zlib, som et fuldstændigt ukendt hjørne
af applikationen rent faktisk bruger. Måske er det noget
tredie - en default-værdi til en ellers urelateret "dims",
der af obskure årsager ender med at indvirke på den.

Der var engang, hvor det var "sejt" at have høje oppetider.
Vi havde en AIX-boks med 9 års oppetid. Det var meget sjovt,
men vi var også godt klar over, at vi nok aldrig ville få
den op at køre igen, når den endelig blev bootet. Desuden
var service nok ikke ligefrem relevant at diskutere.

I dag vil jeg nok mene, at oppetider på meget mere end 90
dage i de fleste tilfælde er uansvarligt og uprofessionelt.
Forudsat naturligvis at miljøet bruges til noget "vigtigt"
og har en vis dynamik og kompleksitet.

Så hvorfor ikke boote, når man alligevel har gang i at
opdatere et eller andet forholdsvis centralt? Selvfølgelig
skal man ikke boote, hvis man opgraderer Firefox. Men hvis
man opgraderer OpenSSH, er det måske ikke nogen tosset ide.

Hvis det er et problem at boote hver 3. måned, er det nok
på tide at kigge på en form for HA. Jeg gætter på, det så
også er et problem, hvis serveren crasher og er nede i et
par timer eller dage på grund af defekt hardware...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 19-10-07 09:25

On 19 Oct 2007 05:59:02 +0200
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

--SNIP om at reboote efter versions-opgradering af ubuntu--

> Lige præcis selve Linuxkernen er det ret svært at opgradere på andre
> måder.

kexec ?

Fra : Kent Friis

Dato : 19-10-07 15:00

Den Fri, 19 Oct 2007 10:25:14 +0200 skrev Jacob Gaarde:
> On 19 Oct 2007 05:59:02 +0200
> nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:
>
> --SNIP om at reboote efter versions-opgradering af ubuntu--

> kexec ?

Er bare en genstart af OS'et uden genstart af BIOS og hardware. Sparer
ikke andet end nogle sekunder.

Mvh
Kent

Fra : Karl Erik

Dato : 19-10-07 10:31

Den Fri, 19 Oct 2007 05:59:02 +0200 skrev
=?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

> Lige præcis selve Linuxkernen er det ret svært at opgradere på andre
> måder. Er det ikke den eneste ting der KRÆVER det?

Jeg må da vist skynde mig at fortælle, at mine bemærkninger om genstart af
Linux (Ubuntu), var meget ironiske, og udledt af spørgerens udsagn om at
vende tilbage til Windows. Min web- mail- Sqlserver, som ganske vist kører
FreeBSD, har ikke krævet genstart i 1 år nu. Mine maskiner, som kører
K/Ubuntu er ikke "døde" har aldrig "udført ulovlige handlinger", eller
bare været nødvendige at genstarte, fordi noget var "kokset". Den ene
Windows XP maskine jeg stadig har, og som kører 24/7, af forskellige
årsager, skal genstartes jævnlig, eller også står den pludselig med
login-skærm, fordi "Windows har opdateret, og genstart var nødvendig".
Fejlen er nok, at vi nogle gange forventer "mirakler", når vi får ny pc,
nyt OS, eller bare opdaterer, men sådan ser verdenen ikke ud. 7-kabalen er
stadig den samme

mvh.
Karl Erik.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-10-07 15:07

On 19 Oct 2007 14:00:28 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Opgradering af /sbin/init gør vel også. Men det er så heller ikke
> ret tit man har brug for at opgradere den.

Jeg synes da ofte, vi ser opgradering af libc.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-10-07 15:22

Den Fri, 19 Oct 2007 16:07:21 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Jeg synes da ofte, vi ser opgradering af libc.

Den kan sagtens opgraderes uden at genstarte.

For det første bruger hverken kernen eller init libc, og dermed kan
de enkelte programmer genstartes efter behov.

For det andet, er det sjældent at en libc opgradering er noget der
er relevant for alle kørende programmer, hvis overhovedet nogle. Der
kan selvfølgelig være sikkerhedshuller, men så er det typisk kun
relevant for ting der lytter på nettet, som kan genstartes separat.
Eller også er det nye features, som kræves af et eller andet andet
man opdaterer, og så er det alligevel kun de programmer der kræver
den feature det er relevant for.

At man så *bør* genstarte efter at have opdateret libc alligevel,
for at se om alt stadig virker, er en helt anden sag. Det er bare
*så* dumt at stå tre måneder senere med en server der ikke kan
boote, og ingen anelse have om hvorfor den ikke kan. Men det er så
det samme som at man bør genstarte serveren efter opgradering af
sshd, så man ikke tilsvarende står og ikke kan logge på maskinen
efter en strømafbrydelse.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-07 15:27

Kent Friis wrote:

> det samme som at man bør genstarte serveren efter opgradering af
> sshd, så man ikke tilsvarende står og ikke kan logge på maskinen
> efter en strømafbrydelse.

Servere sidder da på UPS.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-10-07 15:59

Den Fri, 19 Oct 2007 16:27:07 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Servere sidder da på UPS.

Og UPS'e sidder på diesel-generatorer, og diesel-generatorer har
et direkte rør til Saudi-arabien, og olie løber vi i hvert fald
*aldrig* tør for? Så servere bliver *aldrig* genstartet ved en
fejl?

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-10-07 16:22

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

>Servere sidder da på UPS.

De kan da også gå i stykker. Eller mangle strøm. Og en eller anden
klaphat kan falde i ledningen

Selv hvis det ikke sker, kan kernen jo crashe, og så er man i cirka
samme situation.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-07 17:00

Klaus Ellegaard wrote:

> Selv hvis det ikke sker, kan kernen jo crashe, og så er man i cirka
> samme situation.

Hvis jeg ikke havde haft UPS på min gamle server havde den ikke opnået
en oppetid i nærheden af det den timede ud med ved en hardware-fejl den
13/9 (den lå på top-11 på counter.li.org).

Maskinen er nu erstattet af noget lidt voldsommere hardware, men UPS'en
er der stadig

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-10-07 17:03

> [...]

>en oppetid i nærheden af det den timede ud med ved en hardware-fejl den
>13/9 (den lå på top-11 på counter.li.org).

Som sagt har vi haft en AIX-boks med 9 års oppetid. Det viste
vist ikke ret meget andet, end at den var elendigt vedligeholdt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-07 19:06

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Selv hvis det ikke sker, kan kernen jo crashe, og så er man i cirka
> samme situation.

Jeg læste engang om en større strømafbrydelse der skyldes at en
lastbil kørte ind i en transformer - reservetransformeren var den
lastbilen kom med.

Kan ikke hitte det så det er nok forkert husket, men det kan du nok
selv :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-10-07 19:18

nospam0000@gmail.com (=?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=) writes:

>Kan ikke hitte det så det er nok forkert husket, men det kan du nok
>selv :)

Den er god nok. Jeg kender en af dem, der skulle "rydde op"

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-07 19:04

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Servere sidder da på UPS.

Hvor mange dage har du strøm til i din UPS?

Eller står der en kondicykel med dynamo til når de løber tør?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-07 07:16

Ivan Olsen wrote:

> Hvad sker der dog ?

Godt spørgsmål. Jeg opgraderede i aftes og lige bortset fra at jeg nok
ikke var den eneste der gjorde det (DL-hastigheder fra 900B/s til
100KB/s), så forløb det ganske problemfrit.

Jesper Poulsen

Fra : Ivan Olsen

Dato : 20-10-07 18:47

Hej alle igen !
jeg havde updatet 7.04, har trods alt kørt det i 5 mdr. men trods alle råd
ingen succes, men jeg mente ikke JEG gik tilbage til MS, jeg kan godt se en
misforståelse, mente nye brugere som mine kammerater, jeg vil nu prøve linux
mint 3.1 som også får gode anmeldelser, ja, det er da et shot...
Nogen der har erfaring med denne version ??

Fra : Ivan Olsen

Dato : 20-10-07 19:07

Undskyld alle jeg ikke svarede på alle forrige indlæg, skulle på arbejde og
derefter sove !!!

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 22-10-07 01:19

On 19 Oct 2007 14:21:31 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

--SNIP--
> det samme som at man bør genstarte serveren efter opgradering af
> sshd, så man ikke tilsvarende står og ikke kan logge på maskinen
> efter en strømafbrydelse.

det testes ved at logge ind på den port, hvor man har (x)inetd til at lytte og instantiere sshd, for hvis nu sshd er gået ned eller den anden klaphat har stoppet sshd i stedet for at touche /etc/nologin

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Kent Friis

Dato : 22-10-07 16:08

Den Mon, 22 Oct 2007 02:19:09 +0200 skrev Jacob Gaarde:
> [...]
>
> det testes ved at logge ind på den port, hvor man har (x)inetd til at lytte og instantiere sshd, for hvis nu sshd er gået ned eller den anden klaphat har stoppet sshd i stedet for at touche /etc/nologin

Hmm, en reserve-sshd? Det lyder ikke helt dumt. Hvordan ser den inetd
linje ud?

Mvh
Kent

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 22-10-07 16:15

On 22 Oct 2007 15:08:18 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

--SNIP--
> Hvordan ser den inetd
> linje ud?

<code>
dk-ly-fs01# cat /etc/xinetd.d/ssh-backup
# default: on
system # using ssh on port 2022 even when the ssh daemon isn't
running. service ssh-backup
{
disable = no
socket_type = stream
protocol = tcp
port = 2022
type = UNLISTED
wait = no
user = root
server = /usr/sbin/sshd
server_args = -i -b 1024
log_on_failure += USERID
# only_from = 127.0.0.1 10.15.0.0/24
}
dk-ly-fs01#
</code>

eller

<code>
ssh-gateway# cat /etc/xinetd.d/ssh-backup
server_args = -i -p 2022 -b 2048
-f /etc/ssh/sshd_config.admin
   log_on_failure += USERID
# only_from = 127.0.0.1 10.15.0.0/24
}
ssh-gateway#
</code>

Fra : Kent Friis

Dato : 22-10-07 16:29

Den Mon, 22 Oct 2007 17:14:44 +0200 skrev Jacob Gaarde:
> On 22 Oct 2007 15:08:18 GMT
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
> server_args = -i -b 1024
>
> server_args = -i -p 2022 -b 2048

Nice. Hvorfor er -p kun angivet på den ene?

Mvh
Kent

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 23-10-07 08:32

On 22 Oct 2007 15:29:12 GMT

> Nice. Hvorfor er -p kun angivet på den ene?

det er noget jeg har sat op for over 2 år siden, spørg mig ikke...

//Jacob