Hvilken løsning skal jeg vælge
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 18-10-07 21:20

Hvilken løsning skal jeg vælge hvis jeg have FULD kontrol over samtlige
pc'ere i mit netværk?

Problemet er at nogle af maskinerne ikke skal have mulighed for visse
"ydelser" på nettet (www)
- men andre godt må. (f.eks. den ene må gerne besøge ARTO men den anden må
ikke) - osv. osv.

Findes der en wireless router der har denne funktion eller er løsningen at
jeg sætter X antal routere op
- som jeg så hver især kan programmere ?

Mvh
Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-10-07 23:39

On Thu, 18 Oct 2007 22:19:47 +0200, "Claus Rasmussen"
<claras@post10.tele.dk> wrote:

>Hvilken løsning skal jeg vælge hvis jeg have FULD kontrol over samtlige
>pc'ere i mit netværk?

Det korte svar er: Klip netkablet til alle computere

> Problemet er at nogle af maskinerne ikke skal have mulighed for visse
> "ydelser" på nettet (www) - men andre godt må. (f.eks. den ene må
> gerne besøge ARTO men den anden må ikke) - osv. osv.

Tja, du kan forsøge alverdens krumsping, men jeg tror du vil opleve at
du kæmper mod kræfter der er stærkere end dig...

Du kan godt opsætte en firewall der kontrollerer og begrænser
netværkstrafikken til de enkelte maskiner, men der er utallige måder
at omgå den slags på. Så det vil være spild af tid og ressourcer.

<mlr>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-10-07 21:27

> [...]

> jeg sætter X antal routere op
> - som jeg så hver især kan programmere ?

Hvor mange offentlige ip-adresser uddeler din ISP nu?

De fleste routers kan lave filtrering. Aldis router, model 4Net mener
jeg kan. Det er en almindelig router, men bliver wireless med et access
punkt lige som alle andre routers. Men om det kan omgås (fuld kontrol)
afhænger bl.a af styresystemerne på PCerne og adgangen til
internetforbindelsen.