hjælp til opgradering af pc
Fra : Lene

Dato : 18-10-07 16:35

Hej.

Jeg har en ældre pc'er som jeg har opgraderet flere gange.

Nu skal der opgraderes igen (har desværre ikke råd til en ny pt.)

Mit problem med den jeg har nu er, at mine 2 harddiske er 50 grader.
Temp. på cpu'en er 64 grader lige nu.
Den arbejder ikke så godt under disse temp.

Jeg skal nok have et nyt kabinet, og måske en bedre køler til
cpu'en.
Vil det hjælpe på problemet.

I det kabinet jeg har nu sidder de 2 hd lige ved siden af hinanden.

Hvilke tower skal jeg kigge efter?

mvh

Allan

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final

Fra : ShutEye

Dato : 18-10-07 16:54

> [...]
> cpu'en.
> Vil det hjælpe på problemet.
>
> I det kabinet jeg har nu sidder de 2 hd lige ved siden af hinanden.

Hvis det bare er for at løse varmeproblemerne burde det kunne klares med det
kabinet du har nu.
Åbn kassen og rens for støv og snavs - det betyder MEGET!
Udskift evt. blæsere med størrere udgaver.
Der skal sidde mindst en blæser bagerst i kabinettet og suge luft ud - gerne
oppe ved CPU'en.
Sørg for at der er et sted (evt ved dine diske) der kan komme luft ind.
Måske kan du flytte lidt på diskene så de kommer ind i airflowet.
Strip ledninger af vejen så luften kan komme igennem.
Måske er kølepastaen/padden mellem cpu og køler blevet dårlig/tørret ud.
Erstat med ny (kun meget tyndt lag hvis du bruger pasta).
Man kan også (med lidt snilde) tit skifte den blæser der sidder på
cpu-køleren med en størrere udgave.
En 80mm blæser laver SÅ meget mere end en 40-60mm.
Pas på ikke at købe 80 og 120 mm blæsere der kører med alt for høj fart, det
lyder som en jetjager :)

Fra : Hans

Dato : 19-10-07 10:25

ShutEye wrote:
> En 80mm blæser laver SÅ meget mere end en 40-60mm.
> Pas på ikke at købe 80 og 120 mm blæsere der kører med alt for høj
> fart, det lyder som en jetjager :)

Det er ikke korrekt. En 60 mm. blæser ved 2000 rpm. svarer til en 120 mm.
blæser ved 500 rpm., og det er helt klart at sidstnævnte ikke kan høres ved
de lave omdrejninger.

Store blæsere ved lave omdrejninger er helt klart at foretrække.

Hans

Fra : ShutEye

Dato : 19-10-07 10:31

> Det er ikke korrekt. En 60 mm. blæser ved 2000 rpm. svarer til en 120 mm.
> blæser ved 500 rpm., og det er helt klart at sidstnævnte ikke kan høres
> ved de lave omdrejninger.

Altså 80mm ved 2000rpm laver ikke mere end 60mm ved 2000rpm?
Man skal vel sammenligne ved samme rpm, ikke?
Mht til støj: Det er jo derfor jeg anbefaler en stor (80+ mm) blæser.

> Store blæsere ved lave omdrejninger er helt klart at foretrække.

Det er jo det jeg skriver.

Fra : Hans

Dato : 19-10-07 10:33

ShutEye wrote:

> Altså 80mm ved 2000rpm laver ikke mere end 60mm ved 2000rpm?
> Man skal vel sammenligne ved samme rpm, ikke?
> Mht til støj: Det er jo derfor jeg anbefaler en stor (80+ mm) blæser.

> Det er jo det jeg skriver.

Sorry, jeg ved ikke hvorfor jeg læste den første linie som støj og ikke
effektivitet.

Du har helt ret.

Hans

Fra : ShutEye

Dato : 19-10-07 12:24

> Sorry, jeg ved ikke hvorfor jeg læste den første linie som støj og ikke
> effektivitet.
>
> Du har helt ret.

:)
Jeg undrede mig også lidt, du lød så sikker.