MS Windows
briani 27239
Bærbar med WinXp vil ikke starte
Fra : BH

Dato : 18-10-07 16:26

Hej

Jeg har en bærbar med Winxp home på som pludselig ikke vil starte op.
Jeg har bootet den med CD'en og kommandoen DIR på C drevet, skriver
den at der fejl i mappestrukturen.
Der er en del data på som jeg gerne vil have ud, så jeg har forsøgt
med CHKDSK

Det tog en hel nat at køre en CHKDSK / R på drevet, og den bliver kun
50 % færdig, før den skriver at der er uoprettelig skade på en eller
flere mapper.

Er der nogen der kender andre metoder til at genoprette den, eller er
der ikke noget at gøre ?

Fra : Lyrik

Dato : 19-10-07 01:09

On Thu, 18 Oct 2007 17:26:03 +0200, BH <Brian@hansen.dk> wrote:

> [...]
> flere mapper.
>
> Er der nogen der kender andre metoder til at genoprette den, eller er
Hvis du har din/en eller anden- XP installations-cd så kunne du prøve at
installere oveni den gamle uden at formatere. Så bliver windowsmappen
skiftet ud, men der ligger dine gemmelystne filer vel ikke?
Den plejer at lave en ny dokumentmappe og gemme den eksisterende. Så dine
filer skulle forblive intakte. Når du så har reddet dine data kan du bruge
recovery-cd til at geninstallere maskinen. Eller lave en ren installation.

Alternativt kan du prøve at starte maskinen med en live-cd hvis du har
sådan en. Altså en cd hvor systemet kun ligger på cd-en og som kun kører i
Ram-men uden at installere noget. "Knoppix Linux" for eksempel. Der findes
en WinXP live CD, men kun som piratversion.( Det er ellers en handyting at
have for folk i din situation.)

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 19-10-07 08:26

En mulighed kunne være, at invest. i en extern USB harddisk box, og tage
harddisken ud af din bærbare, og køre de data over på en stationær computer,
som du vil gemme.

Fra : jama

Dato : 19-10-07 11:41

[...]

Hvorfor laver du ikke en Rep m.R, så har du stadig dinne programmer efter R,
hvis de ikke er ødelagt iforvejen. XP bliver ihvertfald repareret, men
ellers må du gøre som en forslog, tag Harddisken ud og læg den i en
Stationær og læg de ting du vil gemme over på f.eks en USB nøgle De findes
på 4GB. Du kan også CHKDSK den der så går det hurtigere end på din egen, jeg
har prøvet det.
Mvh.Jama

Fra : jama

Dato : 19-10-07 11:45

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på 4GB. Du kan også CHKDSK den der så går det hurtigere end på din egen,
nb. du skal selvfølgelig bruge en extern USB til din 2.5 disk, sorry

Fra : BH

Dato : 19-10-07 23:04

Jeg har nu prøvet del forskellige ting. Måske skulle jeg lige sige, at
det den skriver når den starter op er :

PXE-E61 Media test failure, check cable
PXE-M0F : Exiting PXE ROM

Jag har haft harddisken ude, og prøve den i en ekstren USB. Min
stationære finder den med det samme, men jeg ikke læse på den. Tilbage
i den bærbare forsøgte jeg at installere en ny Windows ovenpå, men når
jeg når til at reparere den, skriver den at partionen er defekt og
skal formateres inden installationen kan laves.
Herefter prøvede jeg FIXBOOT, den skriver en ny BOOT til drevet, men
det hjælper intet. Endeligt har jeg forsøgt med Ultimate Boot CD. Der
ligger en del diagnose programmer på. De siger alle at der er em masse
defekte sektore. Så jeg kan snart ikke se anden udvej end at formatere
den, og komme videre.

Hvis der da ikke er nogen som har nogen som har andre ideer til hvad
jeg kan prøve.

Jeg skal lige prøve en Live WINXP, men jeg har ikke fået fat i en
endnu.

Fra : BH

Dato : 19-10-07 23:50

Der var lige lidt nyt i sagen. Nu forstår jeg nærmest ingenting. Jeg
sad lidt modløs og kiggede lidt i BIOS på den. Her deaktiverede jeg
den 4. boot selektion som var network.
Herefter startede pc'en op med den sorte skærm hvor jeg kunne vælge
fejlsikret tilstand osv. når man f.eks. vælge sidste kendte start,
begynder den faktisk at læse windows ind. Man når lige og se windows
logoet og linien der kører nedenunder. Herefter går den 1 millisekund
på en blå skærm med en fejl meddelse man ikke kan nå og læse.

Mit spørgsmål er nu. Hvofor kan jeg så ikke læse på den i USB holderen
i den stationære ( jeg har lige prøvet igen. og den skriver filen
eller mappen er beskadigt og kan ikke læses. ! Det forstår jeg ikke
når den nu godt kan starte lidt op på den ?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-10-07 14:20

BH wrote:
> [...]
> eller mappen er beskadigt og kan ikke læses. ! Det forstår jeg ikke
> når den nu godt kan starte lidt op på den ?

Hejsa

Nu skal du høre:
Først og fremmest har du fået en række ret håbløse råd fra de andre, med kun
få gode imellem, desværre.

Regel nummer ét når man får problemer med korrupte filer, er _aldrig_ at
forsøge at installere noget oveni.
Hvis CHKDSK ikke kan reparere det, må du have disken ud (som du også har
gjort), og prøve at få læst dine data ind på en anden maskine.

Da din stationære maskine ikke kan klare det direkte, må du ud og have fat i
et File Recovery program og installere på den, men forvent ikke for meget.
Dette her er gratis:
http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?Language=1

I øvrigt kan du også prøve, om programmerne fra UltimateBootCD kan reparere
nogle af sektorerne, nogen gange kan det gøre, at man lige akkurat kan læse
lidt data ud af disken igen.
(Enten med Windows, eller med PCInspector).

Desværre er de dårlige nyheder disse:
Din harddisk er ved at stå af, dårlige sektorer betyder den er døende. En
reformattering vil _ikke_ hjælpe, du skal ud og købe en ny. Det at den
"starter lidt op" skyldes kun, at lige det sted hvor de første bootfiler
ligger, ikke er ødelagt (endnu).

Hvis du er heldig, får du måske nogle af dine data ud.
Hvis ikke (og alligevel) har du nu lært, hvorfor jævnlig backup er en god
ting.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 22-10-07 06:33

Hvem er det du hentyder til ?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 22-10-07 07:48

Anders (6400 Sønderborg) wrote:
> Hvem er det du hentyder til ?

Tjah, ikke dig, dit råd var fint nok

De var de råd med at forsøge installere på en disk med filkorruption, jeg
hentydede til.
Det skal man aldrig gøre, da det nemt kan ødelægge endnu mere af de filer
man prøver at redde.
Havde egentlig troet at andre, mere kyndige end jeg, også havde protesteret
mod dét.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Lyrik

Dato : 21-10-07 17:06

On Sat, 20 Oct 2007 00:50:03 +0200, BH <Brian@hansen.dk> wrote:

> [...]
> eller mappen er beskadigt og kan ikke læses. ! Det forstår jeg ikke
> når den nu godt kan starte lidt op på den ?
Du er ved at skyde dig ind på fejlen. Nogle rapporterer at maskinen prøver
at boote op på netwærk eller fra eksterne diske. Så får man den fejl du
beskriver. Hvis man indstiller bootrækkefølgen i Bios, som uvist af
hvilken grund har ændret sig, så virker det hele i nogen tilfælde.
Andre med samme fejlrapport har fundet at løsningen har været en dårlig
forbindelse af harddisken. De har skilt den ad og sikret
harddiskforbindelsen, ved at tage ud og trykke på plads, hvilket har
repareret fejlen.

Prøv det.
Læs her blandt andet:
http://www.nocrash.com/ncbbs/msgs/3247.shtml

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-10-07 21:53

Lyrik wrote:

> [...]
> dårlig forbindelse af harddisken. De har skilt den ad og sikret
> harddiskforbindelsen, ved at tage ud og trykke på plads, hvilket har

Det er alt sammen fint nok, men prøv nu at læse hvad BH skriver tidligere:
"..Endeligt har jeg forsøgt med Ultimate Boot CD. Der
ligger en del diagnose programmer på. De siger alle at der er en masse
defekte sektore.."

Det er en døende harddisk, ingen vej uden om dét.

Og den meldte fejl kommer _også_ når harddisken er defekt.
Link: http://www.computerhope.com/issues/ch000706.htm

> Læs her blandt andet:
> http://www.nocrash.com/ncbbs/msgs/3247.shtml

Post 10 (fra Burden) på dit eget link, og flere andre, melder i øvrigt det
samme.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : BH

Dato : 23-10-07 21:07

On 22 Okt., 08:48, "Henrik Stavnshøj" <he...@nospam.dk> wrote:
>Da din stationære maskine ikke kan klare det direkte, må du ud og have fat i
et File Recovery program og installere på den, men forvent ikke for
> [...]

Hej alle

Jeg synes lige jeg vil afslutte denne tråd med en melding på hvordan
det gik. Jeg var tæt på at give op, da Henrik skrev ovenstående. Jeg
forsøgte med PCinspector, men uden held. Det kunne ikke scanne disken,
og kom konstant med en fejlmeddelse om at den var defekt. Herefter
forsøgte jeg med EasyRecovery Pro. Og det var lykke ! Efter en
scanning på 10 timer ! har jeg nu fået stort set alle billeder og
filer ud af den. Så ejeren af disken er blevet meget lykkelig! Tak
for de forskellige råd.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 24-10-07 10:22

BH wrote:
> [...]

> scanning på 10 timer ! har jeg nu fået stort set alle billeder og
> filer ud af den. Så ejeren af disken er blevet meget lykkelig! Tak

Jamen selv tak for tilbagemelding.
Og jeg er glad for at have været til hjælp.

Og tillykke til dig selv for din vedholdenhed

Venlig hilsen
Henrik