Max. længde på cat5 kabel.
Fra : P&H

Dato : 18-10-07 13:19

Hej
Jeg skal til at trække kabel rundt til ungernes værelser og til 1. salen,
men jeg tænkte på hvorlangt må kablet max. være fra routeren.

Per

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-10-07 13:26

On Thu, 18 Oct 2007 14:18:39 +0200, "P&H" <dbxpogh@mail.dk(fjern dbx)>
wrote:

> Jeg skal til at trække kabel rundt til ungernes værelser og til 1.
> salen, men jeg tænkte på hvorlangt må kablet max. være fra routeren.

Hvis det er et rigtigt installationskabel beregnet til formålet, kan
du lave den faste installation 90 m og så 10 m patch-kabel fordel på
de to ender.

Hvis du bare har tænkt dig at trække et patch-kabel, så 1) lad være og
2) hvis du gør det alligevel, skal det være meget kortere.

-A

Fra : Per Nielsen

Dato : 18-10-07 13:34

> Hvis du bare har tænkt dig at trække et patch-kabel, så 1) lad være og
> 2) hvis du gør det alligevel, skal det være meget kortere.

Hvad er ca max-længde på et patch-kabel? Har prøvet med 20m, som kører fint.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-10-07 13:38

On Thu, 18 Oct 2007 14:34:16 +0200, "Per Nielsen"
<dazzler53@hotmail.com> wrote:

> Hvad er ca max-længde på et patch-kabel? Har prøvet med 20m, som kører
> fint.

Jeg tror ikke, standarden siger noget om det. Arne kan sikkert
supplere.

-A

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-10-07 17:33

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Jeg tror ikke, standarden siger noget om det. Arne kan sikkert
> supplere.

Jeg mindes ikke at der står noget om patch vs installations kabel i
IEEE standarden.

Så vidt jeg erindrer er den primære forskel på installations og patch
kabler, at installations kablet bruger enkelt-trådet wire, og at selve
kablet er lidt stivere.

Der er krav til max delay gennem hubs, og det er sikkert dér de 90m +
2 * 5m kommer fra.

Kai

Fra : Max

Dato : 18-10-07 18:21

Hej Kai

> Jeg mindes ikke at der står noget om patch vs installations kabel i
> IEEE standarden.

Jeg har også ved flere lejligheder set 300 fod (90m) ruller med
almindelig blød CAT5 kabel blive forsynet med stik i begge
ender og så brugt som netkabel uden problemer.

--
Mvh Max

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-10-07 18:43

On Thu, 18 Oct 2007 18:32:44 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

> Jeg mindes ikke at der står noget om patch vs installations kabel
> i IEEE standarden.

Næh, nu tænkte jeg også mere på kablingsstandarderne end Ethernet-
standarden.

-

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-10-07 18:44

<khp@harrekilde.dk> wrote:

> Der er krav til max delay gennem hubs, og det er sikkert dér de 90m +
> 2 * 5m kommer fra.

Nej, det er sat som standard og er dimensionerende for kablings-
standarderne.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 19-10-07 14:15

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg tror ikke, standarden siger noget om det. Arne kan sikkert
> supplere.

Formelt findes der ingen max længde på kablerne, bare man overholder
alle de elektriske krav.

Men hvis man anvender standardiserede produkter er max længden for en
kanal 90 meter installationskabel og 10 meter patchkabel.

Da patchkabel kan have op til 50% større dæmpning end installationskabel
ifælge den Danske standard er den teoretiske max længde 55 meter.

Patchkabel produceret efter TIA´s Amerikanske standard må max have 20%
større dæmpning end installationskabel, det giver en teoretisk max
længde på 82 meter.

Ovenstående kræver naturligvis at alle andre elektriske geneskaber er
overholdt.

Generelt må det frarådes at anvende patchkabel som fast installation,
præcis som Asbjørn skriver.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 14:30

Hej Per.

LK har udgivet en "Håndbog" som er meget nyttig, til installation af
netværk.
Se den her:
http://www.lk.dk/public/download/h%C3%A5ndbog/Lauritz%20Knudsen%20-%20LexCom%20Haandbog%202006.pdf

På side 24 i dokumentet, kan læse mere om dit spørgsmål...

Håber det kan bruges.

Hilsen Jacob

--
Del dine erfaringer med os andre: http://www.brafi.dk/webhosthjaelp
Få din egen 1 GB billedmappe på http://upload.brafi.dk

Fra : Per Nielsen

Dato : 18-10-07 14:54

"Jacob Fich" <jacob-duvednok-brafi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På side 24 i dokumentet, kan læse mere om dit spørgsmål...

Den er downloadet og jeg kigger på det. Tak skal du have