Problemer med routere
Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 12:22

Hej,
Jeg er efterhånden frustreret over mit hjemmenetværk og håber på lidt hjælp
her.

Mit problem er at de routere jeg har haft, genstarter sporadisk eller fryser
med jævne mellemrum.
Den router jeg har haft størst held med indtil videre - og den jeg har
tilsluttet nu er en D-link DVG-1120S. Denne købte jeg for snart 3 år siden -
idet den også fungerer til IP-telefoni - hvilket jeg ikke bruger længere.
Denne router har dog det problem at den af og til genstarter lige
pludselig - og jeg kender ikke årsagen. Nogle gange gør den det mange gange
i løbet af kort tid - og andre gange kan den stå i flere dage uden at
genstarte.
Jeg har prøvet to forskellige Netgear routere fra TDC (WGR614 v6) for at se
om denne kunne løse problemet. Disse routere vælger at fryse med jævne
mellemrum - men det resultat at modemet taber ip-adressen og jeg skal
genstarte både modem og router for at det kører igen.
TDC siger at min forbindelse er som den skal være.
Som det sikkert fremgår af ovenstående er jeg langt fra ekspert på området
og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre nu. Jeg vil gerne købe en ny router -
men er naturligvis angst for at denne vil lave et lignende nummer. Hvad kan
være galt?
Lige lidt supplerende oplysninger:
Jeg har 13 maskiner i huset (nogle gange flere) som alle er på nettet
igennem routeren. routeren er koblet til en 8 ports switch. Denne 8 ports
switch er koblet til to andre 8 ports switche. Jeg har forsøgt at skifte
imellem disse switche - men resultatet er det samme. Forbindelsen fungerer
fint i hele hytten - lige med undtagelse af når routeren laver ballede.
Kan det være et defekt kabel?
Kan det være en defekt switch?
Har jeg bare været uheldig med mine routere - og skal prøve at købe en ny?

Håber at nogle herinde har løsningsforslag?

Mvh John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-10-07 13:19

On Thu, 18 Oct 2007 13:21:30 +0200, "John" <uioshdf> wrote:

> Mit problem er at de routere jeg har haft, genstarter sporadisk eller
> fryser med jævne mellemrum.

[snip]

> Jeg har 13 maskiner i huset (nogle gange flere) som alle er på nettet
> igennem routeren.

Det fremgår af dit indlæg, at du bruger nogle meget billige routere,
der er beregnet til privat og begrænset brug, altså få maskiner og
ikke overvældende meget trafik. Med den mængde maskiner, du har på,
skal du nok overveje at bruge lidt mere på netværksudstyret.

Se fx på en unlimited udgave af Cisco ASA 5505.

-A

Fra : Niels Stoltze

Dato : 18-10-07 21:15

"Asbjorn Hojmark" wrote:

> [...]
> ikke overvældende meget trafik. Med den mængde maskiner, du har på,
> skal du nok overveje at bruge lidt mere på netværksudstyret.

Lige præcis min tanke også...

Hvis du kan have så mange maskiner kørende, så bør der også være plads til
noget ordentlig grej i budgettet...

/Stoltze