Spædbarns røde numse
Fra : SørenFisker

Dato : 15-10-07 12:12

Hej

Min datter fik en dejlig dreng i sidste uge, men der er et lille problem,
hans numse er rød som følge af tynd afføring.
Numsen er rigtig meget rød, og helt hudløs, så man fx ikke kan komme salve
på.
Det gør ondt på den lille fyr - er der nogen der har et godt råd?
(Vi har forsøgt med kamillethes-klude og hårtørrer, men uden det har
hjulpet)

Hilsen
Søren

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-10-07 12:54

SørenFisker wrote:
> [...]
> hans numse er rød som følge af tynd afføring.
> Numsen er rigtig meget rød, og helt hudløs, så man fx ikke kan komme salve

Vi havde gode erfaringer med kogte stofbleer. Riv en i stykker, i
passende "tern" og kog dem (ligesom når du skolder sutter og
sutteflasker). Jeg skoldede dem i en tupperware-ting i passende
størrelse, så vi havde et depot og ikke skulle skolde ved hver bleskift.
Når jeg så skiftede, så tog jeg nogle stykker som jeg vred op og lagde
på. Næste gang røg de bare ud med bleen, og jeg lagde nye på.

Der er en artikel om emnet på:
http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/artikel?id=7998&cx=715

Men ellers, så ring til din sudnhedsplejereske og/eller din læge; det er
den slags de er der for.

God bedreing

--
Don't waste space

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-10-07 13:28

Thomas Corell wrote:

> [...]
> bleskift. Når jeg så skiftede, så tog jeg nogle stykker som jeg vred
> op og lagde på. Næste gang røg de bare ud med bleen, og jeg lagde nye

ahh... en slags "original" compeed... hehe...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-10-07 14:42

SørenFisker skrev:
> Hej
>
> Min datter fik en dejlig dreng i sidste uge, men der er et lille problem,
> hans numse er rød som følge af tynd afføring.

Næppe på grund af det, for spædbørn har forholdsvis tynd afføring. Måske
er det bleen, han ikke kan tåle?
Ellers lad ham ligge med bare numse så meget som muligt. Et strint
modermælk på det røde er også en god ting.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 15-10-07 19:47

SørenFisker wrote:
> [...]
> salve på.
> Det gør ondt på den lille fyr - er der nogen der har et godt råd?

Vi har altid - med stort held - brugt emu-olie.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Gunnar007

Dato : 15-10-07 20:40

"SørenFisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hans numse er rød som følge af tynd afføring.
> Numsen er rigtig meget rød, og helt hudløs, så man fx ikke kan komme salve

Jeg undres også over rød mås så tidligt i alderen.
Vasker de med de der "smarte" "wipes" ?
Eller bruger bleer med lotion ??
Hvis ja, skift mærke, eller endnu bedre skumvaskeklude med lunkent vand.

Men piskede æggehvider i bleen ved sengetid, så¨er der ikke meget rød mås
tilbage senere.

Ja, jeg ved det, nogen siger at det er noget underligt noget, men prøv det
og bliv overrasket.

Hilsen G

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-10-07 21:08

Gunnar007 wrote:

> Men piskede æggehvider i bleen ved sengetid, så¨er der ikke meget rød
> mås tilbage senere.

skal de så ikke være pasteauriserede?

Fra : Thomas Corell

Dato : 16-10-07 08:17

Gunnar007 wrote:

> Jeg undres også over rød mås så tidligt i alderen.

Fik en gang den forklaring, at det ikke er urin eller bæ der giver rød
numse; men hvis begge dele blandes, så udvikles der ammoniak og det er
ætsende. Ganske kort tid med det og du har en postkasserød numse. Den
lille er ikke bekendt med følelsen af fyldt ble og kan måske sove fra
det, i de første uger (?) Derudover så lugter spædbarnsafføring ikke så
kraftigt, så det kræver lidt træning af forældrer at kende "bleen skal
skiftes" lugten.

Så der kan være mange ganske naturlige forklaringer. Vi oplevede også
den første røde numse indenfor de første uger. Alle de forslag du kommer
med var ikke gældende for os dengang, for vi fortsatte med at bruge
samme produkter, og alle senere tilfælde kunne henføres til at have gået
lidt for længe med fyldt ble.

--
Don't waste space

Fra : Iben Holst

Dato : 17-10-07 06:49

> Jeg undres også over rød mås så tidligt i alderen.
> Vasker de med de der "smarte" "wipes" ?
> Eller bruger bleer med lotion ??
> Hvis ja, skift mærke, eller endnu bedre skumvaskeklude med lunkent vand.

Og/eller lade være med at bruge enhver form for sæbe til afvaskningen....

Iben

Fra : marlene

Dato : 17-10-07 09:20

jeg havde altid små stykker bomuldsstof liggende klar.
når den røde numse kunne anes, lagde jeg nogle stykker i kogt vand som blev
koldt i køleskabet.
ved hver skift lagde vi en kold opvredet klud/strimmel på hver balle, næste
dag var der tydelig bedring.
mine fik også røde områder nederst på ballen, når de skulle have tænder, der
smurte jeg med zinksalve og lagde en gagelap
fast i salven, så huden ikke gned på bleen.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 18:38

Hej
Vi har også døjet meget med rød numse, men et bad hver dag (kun vand) og så
en middagssøvn uden ble er rigtig godt.
når barnet ligger uden ble kan det dog anbefales at have et vådliggerlagen
under og dække med en stofble så evt tisseture ikke sidder i alt sengetøjet
osv.

Vi købte nogle stofbleer der kedder kushies på www.minegenverden.dk som vi
har været rigtig glade for. De er helt af bomuld, med gummibukser indbygget
og er virkelig gode til rød numse tiden.

mvh

Bente

Fra : takn

Dato : 22-10-07 20:29

Vi har brugt Inotyol (købes på apoteket) med stor succes.
http://www.netdoktor.dk/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=327
Vi forsøgte tidligere med zink-salve, men det gjorde det bare værre i et
tilfælde af rød numse. Da vi var til læge med vores barn, som blev ved med
at have rød numse (i slem grad) fortalte han, at zinksalve nogen gange kan
forværre rødmen, hvis der også er svamp i afføringen (eller noget ligende).
Hvor om alting er: vi gik over til Inotyol. Det virker fantastisk - det er
noget klistret stads, men det er godt.

Mvh Tina