Køre kommando når jeg er idle
Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-10-07 16:25

Hey folkens.

Jeg har overvejet om det ikke er muligt at få min FreeBSD-maskine
til at køre en kommando, når jeg ikke har rørt mus eller tastatur
i eksempelvis 5 minutter - og igen når jeg begynder at bruge dem.

Idéen er at jeg vil prøve at spare en lidt strøm, ved at lade
powerd justere hastigheden på CPUen, men programmet er for for-
styrrende når jeg faktisk bruger computeren, så det må kun køre
når jeg ikke bruger den.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 17-10-07 17:03

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> powerd justere hastigheden på CPUen, men programmet er for for-
> styrrende når jeg faktisk bruger computeren, så det må kun køre

Lidt impulsivt:
Log på /dev/input/mice og /dev/input/event1 og sæt en timer på som
resetter hver gang der kommer noget.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-10-07 17:12

Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> writes:

> [...]
> powerd justere hastigheden på CPUen, men programmet er for for-
> styrrende når jeg faktisk bruger computeren, så det må kun køre

Det burde din ACPI-kapable bios da kunne fortælle din kerne.

Kan du ikke bare bilde den ind at det er en laptop og at den skal
spare mest muligt strøm?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-10-07 17:23

On 2007-10-17, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Det burde din ACPI-kapable bios da kunne fortælle din kerne.

Mener du at der ikke er noget at spare ved at sætte clock-
frekvensen ned? Fordi så forstår jeg ikke behovet for powerd.

> Kan du ikke bare bilde den ind at det er en laptop og at den skal
> spare mest muligt strøm?

I BIOS? Men jeg vil heller ikke spare strøm hele tiden, kun
når jeg ikke sidder ved computeren.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-10-07 20:14

> Mener du at der ikke er noget at spare ved at sætte clock-
> frekvensen ned? Fordi så forstår jeg ikke behovet for powerd.

En moderne CPU der høvler derudaf bruger en del strøm, men skulle selv
drosle ned når den ikke laver noget.

> I BIOS? Men jeg vil heller ikke spare strøm hele tiden, kun
> når jeg ikke sidder ved computeren.

Den funktionalitet der skal til for at afgøre om du gør det, er
sædvanligvis placeret i BIOS. Se

http://www.freebsd.org/projects/acpi/

Jeg synes det så ud som om de ikke var nået så langt.

Er det "bare" for at nedsætte strømforbruget eller for at lave noget
som tænde lyset, eller aktivere musikken eller noget tredie?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-10-07 22:10

On 2007-10-17, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> En moderne CPU der høvler derudaf bruger en del strøm, men skulle selv
> drosle ned når den ikke laver noget.

Okay, så forstår jeg stadig ikke behovet for powerd:
http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=powerd

> Er det "bare" for at nedsætte strømforbruget eller for at lave noget
> som tænde lyset, eller aktivere musikken eller noget tredie?

Det er bare for et nedsætte strømforbruget.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-10-07 22:18

Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> writes:

> Okay, så forstår jeg stadig ikke behovet for powerd:
> http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=powerd

Kender ikke FreeBSD godt nok til at svare dig. Måske et
FreeBSD-specifikt forum?

> Det er bare for et nedsætte strømforbruget.

Hvis den ikke skal lave noget, kan den så ikke gå i stand-by? Måske
endda med Wake-On-Lan?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-10-07 22:28

On 2007-10-17, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Hvis den ikke skal lave noget, kan den så ikke gå i stand-by? Måske
> endda med Wake-On-Lan?

Så misforstod jeg dig. Jeg troede du mente om kommandoen skulle gøre
andet end at spare på strømforbruget. Computeren skal være tændt og
online mens den er idle, så at sætte den på standby duer ikke.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 17-10-07 20:20

On Wed, 17 Oct 2007 17:24:57 +0200, Lars Stokholm wrote:

> [...]
> til at køre en kommando, når jeg ikke har rørt mus eller tastatur
> i eksempelvis 5 minutter - og igen når jeg begynder at bruge dem.

Så du vil godt vide hvordan man laver en pauseskærm/screen saver til BSD.
I linux ville jeg lave noget med et lille script der kan findes af
xscreensaver og uden at vide noget om det i øvrigt, så gætter jeg på at
der er lignende muligheder med BSD.

Har jeg misforstået noget, eller er det et temmeligt banalt spørgsmål du
har stillet?

Tomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-10-07 22:24

On 2007-10-17, Tomas Pedersen <patina@dbmail.dk> wrote:

> [...]
> I linux ville jeg lave noget med et lille script der kan findes af
> xscreensaver og uden at vide noget om det i øvrigt, så gætter jeg på at

Jeg tænkte også på xscreensaver, men jeg tror det er den anden vej
jeg skal gå (se under -watch):

http://www.jwz.org/xscreensaver/man3.html

Jeg er desværre bare på bar bund når det handler om scripts, men
det er der vel råd for.

Det virker bare som at skyde gråspurve med kanoner, at installere
xscreensaver, bare for at få den information. xscreensaver må jo
selv få den fra X på en måde, så hvorfor tage en omvej...(?)

> Har jeg misforstået noget, eller er det et temmeligt banalt spørgsmål du
> har stillet?

Jeg tror du har forstået det. :)

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 18-10-07 10:53

On Wed, 17 Oct 2007 23:24:19 +0200, Lars Stokholm wrote:

> [...]
Jeg antog at man kunne lave et simpelt bash-script til at starte powerd og
simpelthen lægge det i /usr/lib/xscreensaver og derefter vælge det med
xscreensaver-demo. Helt så simpelt er det ikke.

> Jeg tror du har forstået det. :)
Det havde jeg så ikke.

Tomas