Linux
Fra : Henning B.

Dato : 17-10-07 09:09

Hej
Jej har glemt hvordan man sletter boot med Lilo. Er der en venlig
en der kan fortælle mig hvad der skal tastes ind, så jeg kan slette
Linux igen.

Henning B.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 17-10-07 10:46

Henning B. wrote:
> Hej
> Jej har glemt hvordan man sletter boot med Lilo. Er der en venlig
> en der kan fortælle mig hvad der skal tastes ind, så jeg kan slette
> Linux igen.

Det er lidt uklart hvad du mener med 'slette boot med Lilo', og
'slette Linux igen'.
Vil du ikke have Linux mere?. I så fald kan du bare slette
linux-partionen.
Eller er det et punkt i boot-menuen du vil af med?.
Hvis det er det sidste skal du editere lilo.conf. Jeg har ikke Lilo,
men det er vistnok /etc/lilo.conf

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 17-10-07 11:38

Henning B. wrote :

> Jej har glemt hvordan man sletter boot med Lilo.

Første gang du installere lILO så laver den en backup af mbr i
/boot/boot.0300 (eller lignende), hvis du stadig har denne backup så kan
du klare det med kommandoen:
# /sbin/lilo -u
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 17-10-07 12:31

Thomas Overgaard wrote:

> Første gang du installere lILO så laver den en backup af mbr i
> /boot/boot.0300 (eller lignende), hvis du stadig har denne backup så kan
> du klare det med kommandoen:
> # /sbin/lilo -u

Det er altså ikke helt klart hvad Henning vil. Skal linux slet ikke
bootes mer?. Hvis der kun ønkes boot af windows, er der mere
hensigtmæssigt at lade windows retablere MBR. Der er vist en
windows-kommando der hedder fixmbr eller mbrfix.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-07 15:35

Den Wed, 17 Oct 2007 11:30:52 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> [...]
> hensigtmæssigt at lade windows retablere MBR. Der er vist en
> windows-kommando der hedder fixmbr eller mbrfix.

Hvorfor er det mere hensigtsmæssigt at lade Windows overskrive MBR
end at lade LILO afinstallere sig selv?

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 17-10-07 21:46

Kent Friis wrote:

> Hvorfor er det mere hensigtsmæssigt at lade Windows overskrive MBR
> end at lade LILO afinstallere sig selv?

Hvis man aligevel ikke vil have linux mere, kan man da lige så godt
lade Windows selv retablere MBR.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-07 22:05

Den Wed, 17 Oct 2007 20:46:06 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Hvis man aligevel ikke vil have linux mere, kan man da lige så godt
> lade Windows selv retablere MBR.

Men hvorfor skulle det være *mere* hensigtsmæssigt?

Mvh
Kent

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 17-10-07 17:31

fdisk /mbr

/Jesper

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 17-10-07 21:40

Jesper Juul-Mortensen wrote:

> fdisk /mbr

Der er faktisk en kommando der hedder 'fixmbr [device_name]'
Google fandt dette:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx?mfr=true

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk