Skal jeg skifte fra SUSE til Debian på min~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-10-07 12:04

Jeg har for et par mdr siden anskaffet mig en virtuel server i tyskland,
hos hosteurope.de og den kører som sådan fint nok, men min plan var
bl.a. at få den til at håndtere mail for for mine domæner (har en
windows kasse stående hjemme til formålet pt) og desuden det sædvanlige
som web, mysql osv.

Da jeg bestilte serveren kunne jeg vælge imellem Debian 4 eller SUSE 10,
hvor sidstnævnte har Plesk installeret på forhånd.

SUSE med Plesk tiltalte mig da jeg oprettede mig som kunde, da jeg
tænkte det ville gøre det lettere at konfigurere tingene, men jeg synes
ikke Plesk f.eks. giver mig ret mange muligheder ved f.eks. mailserver
opsætning, og så skal jeg alligevel ind og sætte tingene manuelt op,
plus at jeg føler at plesk giver nogle begrænsninger i hvor meget jeg
kan tweake tingene manuelt.

Desuden er jeg langt mere tryg ved brugen af Debian-systemer (har rodet
med Ubuntu i flere år) og synes SUSE virker lidt uoverskueligt i forhold
til.

Jeg er derfor tilbøjelig til at skifte over til en Debian-baseret
virtuel server, så jeg kan få sat tingene ordentligt op fra bunden, i
stedet for via Plesk som jeg føler virker lidt halvhjertet. Eneste
problem for bare lige at prøve det, er at min udbyder tager et gebyr for
at gøre dette, da de i praksis installerer en ny virtuel maskine med
Debian og herefter lukker den gamle efter en uge.

Jeg ved godt at valg af distro er ligesom religion, men hvad siger i andre?

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-10-07 12:08

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> writes:

> SUSE med Plesk tiltalte mig da jeg oprettede mig som kunde, da jeg
> tænkte det ville gøre det lettere at konfigurere tingene, men jeg

Hvis du i forvejen havde erfaring med Debian lignende distributioner,
men ikke med Suse, hvad var det så specielt der tiltalte dig?

> Jeg ved godt at valg af distro er ligesom religion, men hvad siger i andre?

Jeg mener at det er et stort plus at arbejde med noget man er vant
til, men ellers er jeg helt enig i at det nærmest er et religiøst
spørgsmpål.

//Makholm

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-10-07 12:22

Peter Makholm wrote:

> Hvis du i forvejen havde erfaring med Debian lignende distributioner,
> men ikke med Suse, hvad var det så specielt der tiltalte dig?

Jamen måske lidt dovenskab, altså en tro på at man kunne ordne det hele
via Plesk i stedet for at læse en masse man pages og rette conf filer
dagen lang :D måske var det naivt...

> Jeg mener at det er et stort plus at arbejde med noget man er vant
> til, men ellers er jeg helt enig i at det nærmest er et religiøst
> spørgsmpål.

:) netop derfor jeg fortæller en forholdsvis lang "forhistorie" inden
jeg spørger om der skal skiftes :)