Langsomt internet på Ubuntu 7.10
Fra : Frank R.

Dato : 15-10-07 15:28

Hej Gruppe!

Sidder lige med et problem som driver mig lidt til vanvid.

Har en ubuntu 7.04 som faktisk spiller fint. Vil dog godt prøve den
nye 7.10 (release candidate) , så den har jeg lagt ind.

Alt kører fint (7.10) undtagen internettet. Forstået på den måde at
hvis jeg taster www.eb.dk i f.eks firefox, så går der 17-20 sekunder
før siden begynder at loade. Gælder iøvrigt stort set alle sider. Når
man så først er inden på www.eb.dk og hopper lidt rundt er der ingen
ventetid på load af siden.

I 7.04 er der ingen ventetid før siderne loades, hverken første gang
man henter en side og bagefter.

I min host står der kun følgende

127.0.0.1 localhost

hvilket burde være i orden.

Jeg har prøvet at opdatere 7.04->7.10 og prøvet at ligge 7.10 ind på
en tom harddisk.

Nogen bud?

--
Hilsen
Frank

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-10-07 15:32

Frank R skrev:

> [...]
> hvis jeg taster www.eb.dk i f.eks firefox, så går der 17-20 sekunder
> før siden begynder at loade. Gælder iøvrigt stort set alle sider. Når

Hjælper det mon at slå IPv6 fra i Firefox?

Skriv 'about:config' i URL-feltet, og find så network.dns.disableIPv6
ved at skrive 'ipv6' i Filter-feltet. Dobbeltklik på værdien for at
skifte fra 'false' til 'true'.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Frank R.

Dato : 15-10-07 16:09

On Mon, 15 Oct 2007 14:31:42 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Hjælper det mon at slå IPv6 fra i Firefox?
>
>Skriv 'about:config' i URL-feltet, og find så network.dns.disableIPv6
>ved at skrive 'ipv6' i Filter-feltet. Dobbeltklik på værdien for at
>skifte fra 'false' til 'true'.

Ja, mindsandten det fik firefox til at vågne.

Og hvad er du det for en ændring folkene bag Ubuntu/Firefox har lavet
og hvad skulle det være godt for?

Takker for hjælpen, så kan jeg endelig komme videre med finpusningen
af systemet.

--
Hilsen
Frank

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-07 17:25

Den Mon, 15 Oct 2007 17:09:19 +0200 skrev Frank R:

> Ja, mindsandten det fik firefox til at vågne.
>
> Og hvad er du det for en ændring folkene bag Ubuntu/Firefox har lavet
> og hvad skulle det være godt for?

Programmerne er bare forberedt på næste version af internettet,
kaldet IPv6 (den nuværende hedder IPv4 - man sprang over IPv5).

Det kan måske se lidt underligt ud når man sidder i Danmark og knap
nok har hørt om IPv6, men som altid kommer de nye ting jo først
i Asien (ligesom 3G telefoner er "nyt og smart" herhjemme, imens
japanerne leger med 4G-telefoner), og Ubuntu og Firefox er jo ikke
begrænset til Danmark.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-07 17:18

Den Mon, 15 Oct 2007 14:31:42 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Hjælper det mon at slå IPv6 fra i Firefox?
>
> Skriv 'about:config' i URL-feltet, og find så network.dns.disableIPv6
> ved at skrive 'ipv6' i Filter-feltet. Dobbeltklik på værdien for at
> skifte fra 'false' til 'true'.

Jeg har set det nævnt flere gange, men aldrig fattet hvorfor det
skulle være nødvendigt. Jeg har ikke slået det fra, og alt kører
fint. Og hvis jeg slår www.eb.dk op, har den hverken A6 eller AAAA
records, så det kan ikke være fordi den forsøger at connecte til en
IPv6-adresse.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-10-07 17:33

Kent Friis skrev:

> [...]
> fint. Og hvis jeg slår www.eb.dk op, har den hverken A6 eller AAAA
> records, så det kan ikke være fordi den forsøger at connecte til en

Ja, jeg forstår det heller ikke, men jeg tænkte at symptomerne passede.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-10-07 22:01

Kent Friis wrote:

> [...]
> fint. Og hvis jeg slår www.eb.dk op, har den hverken A6 eller AAAA
> records, så det kan ikke være fordi den forsøger at connecte til en

Dewt kommer vel an på hvilket ipv-module der er loadet?
Mandriva 2007 har både ipv4 og ipv6, men det er ipv4 der loades.
Ovennævte boolean, disableipv6, er false, og Firefox er ikke langsom,
heller ikke på eb.dk.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk