Kan ikke forwarde grafik
Fra : desktop

Dato : 15-10-07 10:41

Jeg har en server i Tyskland som jeg ssh'er ind på. Normalt plejer man
at kunne forwarde grafik ved at bruge option -X:

ssh -X <user>@<host>

og dernæst forwardes grafikken når man starter et program.

Men når jeg starter fx xterm efter at have logget in med -X får jeg:

xterm Xt error: Can't open display:
xterm: DISPLAY is not set

På denne side:

http://www.cisl.ucar.edu/docs/ssh/guide/node29.html

står der at man IKKE skal sætte sit display når man bruger SSH. Jeg har
alligevel forsøgt at gøre dette ved at tilføje følgende linie i .bashrc
på serveren:

export DISPLAY=38147.vs.webtropia.com:0.0

nu får jeg i stedet fejlen:

xterm Xt error: Can't open display: 38147.vs.webtropia.com:0.0

Hvorfor er det ikke muligt at forwarde grafik til min egen pc?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-10-07 10:43

On 2007-10-15, desktop <fff@sss.com> wrote:
> Jeg har en server i Tyskland som jeg ssh'er ind på. Normalt plejer man
> at kunne forwarde grafik ved at bruge option -X:
>
> ssh -X <user>@<host>

Har du sat serveren op til at tillade det?

/Sune

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 14:52

Sune Vuorela wrote:

> Har du sat serveren op til at tillade det?
>
> /Sune

Hvordan gør man det? Har kun fået afvide at jeg skulle sætte display,
men det hjalp ikke.

Fra : Alex Holst

Dato : 15-10-07 15:06

desktop <fff@sss.com> wrote:

> Hvordan g?r man det? Har kun f?et afvide at jeg skulle s?tte display,
> men det hjalp ikke.

ssh -X er afhængig af X11Forwarding i sshd_config(8):

X11Forwarding
Specifies whether X11 forwarding is permitted. The argument
must be ``yes'' or ``no''. The default is ``no''.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 15:26

Alex Holst wrote:

> ssh -X er afhængig af X11Forwarding i sshd_config(8):
>
> X11Forwarding
> Specifies whether X11 forwarding is permitted. The argument
> must be ``yes'' or ``no''. The default is ``no''.

Det her indholdet af sshd_config på serveren:

# Package generated configuration file
# See the sshd(8) manpage for details

# What ports, IPs and protocols we listen for
Port 22
# Use these options to restrict which interfaces/protocols sshd will bind to
#ListenAddress ::
#ListenAddress 0.0.0.0
Protocol 2,1
# HostKey for protocol version 1
HostKey /etc/ssh/ssh_host_key
# HostKeys for protocol version 2
HostKey /etc/ssh/ssh_host_rsa_key
HostKey /etc/ssh/ssh_host_dsa_key
#Privilege Separation is turned on for security
UsePrivilegeSeparation yes

# Lifetime and size of ephemeral version 1 server key
KeyRegenerationInterval 3600
ServerKeyBits 768

# Logging
SyslogFacility AUTH
LogLevel INFO

# Authentication:
LoginGraceTime 600
PermitRootLogin yes
StrictModes yes

RSAAuthentication yes
PubkeyAuthentication yes
#AuthorizedKeysFile %h/.ssh/authorized_keys

# Don't read the user's ~/.rhosts and ~/.shosts files
IgnoreRhosts yes
# For this to work you will also need host keys in /etc/ssh_known_hosts
RhostsRSAAuthentication no
# similar for protocol version 2
HostbasedAuthentication no
# Uncomment if you don't trust ~/.ssh/known_hosts for
RhostsRSAAuthentication
#IgnoreUserKnownHosts yes

# To enable empty passwords, change to yes (NOT RECOMMENDED)
PermitEmptyPasswords no

# Change to no to disable s/key passwords
#ChallengeResponseAuthentication yes

# Change to yes to enable tunnelled clear text passwords
PasswordAuthentication no

# To change Kerberos options
#KerberosAuthentication no
#KerberosOrLocalPasswd yes
#AFSTokenPassing no
#KerberosTicketCleanup no

# Kerberos TGT Passing does only work with the AFS kaserver
#KerberosTgtPassing yes

X11Forwarding yes
X11DisplayOffset 10
PrintMotd no
PrintLastLog yes
KeepAlive yes
#UseLogin no

#MaxStartups 10:30:60
#Banner /etc/issue.net

Subsystem sftp /usr/lib/sftp-server

UsePAM yes

Som det ses er X11Forwarding sat til yes. Men jeg får stadig fejlen:

xterm Xt error: Can't open display: 38147.vs.webtropia.com:0.0

når jeg fx prøver at starte xterm.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-10-07 17:04

On 2007-10-15, desktop <fff@sss.com> wrote:

> Det her indholdet af sshd_config på serveren:
>
> X11Forwarding yes

Er det en rigtig server du har eller er det en eller anden form for
virtuel server? I så fald, hvilken virtualiseringsteknologi er der
brugt?

/Sune

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 17:29

Sune Vuorela wrote:

> Er det en rigtig server du har eller er det en eller anden form for
> virtuel server? I så fald, hvilken virtualiseringsteknologi er der
> brugt?
>
> /Sune

Det er en virtuel server fra webtropia:

http://www.webtropia.com/home/virtual-server/details.html

men jeg ved ikke andet om teknologien end hvad der står på ovenstående side.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-10-07 18:02

On 2007-10-15, desktop <fff@sss.com> wrote:
> men jeg ved ikke andet om teknologien end hvad der står på ovenstående side.

Alt efter hvilken virtualiseringsteknologi, kan det være at du skal
sætte X11UseLocalhost til "no" i din sshd config fil.

Det er i hvert fald tilfældet med linux-vserver som virtualiseringsting.

/Sune

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 19:18

Sune Vuorela wrote:

> [...]
> sætte X11UseLocalhost til "no" i din sshd config fil.
>
> Det er i hvert fald tilfældet med linux-vserver som virtualiseringsting.

Der er ikke nogen option der hedder det i min sshd config fil. Jeg har
prøvet at tilføje den men det giver den samme fejl.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-07 17:16

Den Mon, 15 Oct 2007 16:25:47 +0200 skrev desktop:

> [...]
>

> Som det ses er X11Forwarding sat til yes. Men jeg får stadig fejlen:
>
> xterm Xt error: Can't open display: 38147.vs.webtropia.com:0.0

Du skal stadig IKKE sætte DISPLAY. Hvis du gør det, går du uden
om SSH.

Mvh
Kent

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 17:28

Kent Friis wrote:

> Du skal stadig IKKE sætte DISPLAY. Hvis du gør det, går du uden
> om SSH.
>
> Mvh
> Kent

Men så for jeg bare:

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-07 20:17

Den Mon, 15 Oct 2007 18:27:55 +0200 skrev desktop:

> Men så for jeg bare:
>
> xterm Xt error: Can't open display:
> xterm: DISPLAY is not s

Hvad giver flg? echo $DISPLAY

Hvis ovenstående fejlbesked er korrekt, vil det bare give en blank
linje. I så fald, er der to muligheder.

Enten sætter sshd ikke $DISPLAY - og det er der intet i -v outputtet
der tyder på at den ikke gør.

Eller også er der et eller andet der sletter / overskriver $DISPLAY,
fx i .profile, .bashrc eller /etc/profile.

Du kan evt. checke om der er forksel på

ssh -X server
echo $DISPLAY

og

ssh -X server echo \$DISPLAY

(Og så lige det helt tåbelige spørgsmål... Du forsøger at starte
xterm fra den samme ssh-session som du startede med -X, ikke?)

Mvh
Kent

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 20:22

Kent Friis wrote:

> Hvad giver flg? echo $DISPLAY

Ja den giver en blank linie:

> [...]
>
> Eller også er der et eller andet der sletter / overskriver $DISPLAY,
> fx i .profile, .bashrc eller /etc/profile.

De giver begge en blank line.

> (Og så lige det helt tåbelige spørgsmål... Du forsøger at starte
> xterm fra den samme ssh-session som du startede med -X, ikke?)

Ja jeg forsøger at starte xterm fra den shell som jeg ssh'er ind med.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-07 21:10

Den Mon, 15 Oct 2007 21:21:48 +0200 skrev desktop:

> Ja den giver en blank linie:

Nu er min tanke så om sshd er compiled uden X-support...

Prøv med

DISPLAY=:10.0 xterm
DISPLAY=:11.0 xterm
DISPLAY=:12.0 xterm
DISPLAY=:13.0 xterm
DISPLAY=:14.0 xterm
DISPLAY=:15.0 xterm

Hvis en af dem virker, må der være et login-script der sletter
$DISPLAY. Så skal du bare have fundet synderen.

Hvis ingen af dem virker, kunne jeg godt være bange for det er en
SSH uden X-support.

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-07 16:51

On Mon, 15 Oct 2007 16:25:47 +0200, desktop wrote:

> xterm Xt error: Can't open display: 38147.vs.webtropia.com:0.0

> når jeg fx prøver at starte xterm.

Prøv at sætte et '-v' eller flere på ssh-kommandolinien - måske kan du
drage nogle konklusioner ud fra uddata af det.

Mvh.

--
"My internal clock is on Tokyo time." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 17:43

Adam Sjøgren wrote:

> Prøv at sætte et '-v' eller flere på ssh-kommandolinien - måske kan du
> drage nogle konklusioner ud fra uddata af det.
>

> Mvh.

Det eneste som har relation til forwarding hvis jeg bruger -v er 5.
linie nedenunder:

debug1: read PEM private key done: type RSA
debug1: Authentication succeeded (publickey).
debug1: channel 0: new [client-session]
debug1: Entering interactive session.
debug1: Requesting X11 forwarding with authentication spoofing.
debug1: Sending environment.
debug1: Sending env LANG = en_DK.U

Men tror ikke det er muligt at forwarde grafik på den server jeg har da
det er en virtuel server.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-07 18:38

desktop <fff@sss.com> writes:

> Men tror ikke det er muligt at forwarde grafik på den server jeg har
> da det er en virtuel server.

Det betyder ikke så meget - det er mere vigtigt at den nødvendige
software er der.

Kan du køre "xdpyinfo" på serveren?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 19:14

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det betyder ikke så meget - det er mere vigtigt at den nødvendige
> software er der.
>
> Kan du køre "xdpyinfo" på serveren?

Nej, det her er hvad apt-get install gav mig:

Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package xpdyinfo

Fra : Peter Bohn

Dato : 15-10-07 20:59

Hej. Jeg er kun lurere her på gruppen, da jeg ikke kender så meget til
linux (endnu), men jeg har et lille bitte indspark der måske kan hjælpe
i denne tråd: Jeg skifter lige d'et i nedenstående dialog med D:

> Nej, det her er hvad apt-get install gav mig:
>

> Reading Package Lists... Done
> Building Dependency Tree... Done
> E: Couldn't find package xpDyinfo

dvs. Der skal stå xDpyinfo og ikke xpDynfo

Nå men go fornøjelse med projektet.

Mvh Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-07 21:39

desktop <fff@sss.com> writes:

> Nej, det her er hvad apt-get install gav mig:
>

> Reading Package Lists... Done
> Building Dependency Tree... Done
> E: Couldn't find package xpdyinfo

Nok fordi den hedder xdpyinfo...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-07 17:58

On Mon, 15 Oct 2007 18:43:16 +0200, desktop wrote:

> Det eneste som har relation til forwarding hvis jeg bruger -v er 5.
> linie nedenunder:

Jeg har nogle gange manglet xauth på den maskine jeg ssh'ede til, og det
plejer at være til at se ud fra uddata med tilstrækkeligt antal -v'er.

Det kan være det er et andet problem du er stødt ind i.

> Men tror ikke det er muligt at forwarde grafik på den server jeg har
> da det er en virtuel server.

Hvad skulle det betyde?

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-07 18:54

On Mon, 15 Oct 2007 18:58:01 +0200
asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Hvad skulle det betyde?

En virtuel server har ikke direkte adgang til hardware, hvilket gør, at
X fejler - X vil som udgangspunkt have fat i /dev/ttyxy

En løsning er at installere en vncserver - vnc4server kan anbefales.
Selve serveren skal så startes af den konkrete bruger, hvorefter man
fra klienten gør følgende:
vncviewer -via <proxy>[:port] target[:display]

via: tilgå target gennem en ssh tunnel (vncviewer laver selv tunnelen,
så det skal man ikke koncentrere sig om)

Det anbefales at anvende target som proxy for maksimal sikkerhed.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-07 20:12

Den Mon, 15 Oct 2007 19:53:39 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> En virtuel server har ikke direkte adgang til hardware, hvilket gør, at
> X fejler - X vil som udgangspunkt have fat i /dev/ttyxy

Øh, nej! X serveren vil, men den er der slet ingen brug for i denne
sammenhæng.

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-07 19:10

On Mon, 15 Oct 2007 19:53:39 +0200, Michael wrote:

> En virtuel server har ikke direkte adgang til hardware, hvilket gør, at
> X fejler - X vil som udgangspunkt have fat i /dev/ttyxy

Det er muligt at virtualisering kan betyde et eller andet, men det er
ikke det du påstår dér: Jeg kan til eksempel køre "ssh -X soekris xeyes"
uden problemer mod en soekris net4801 som ikke har noget grafikkort - så
der er næppe adgang til hardware der er kritisk.

Det er heller ikke så mærkeligt - X-programmet (her: xeyes) på
soekrissen jo er bare endnu en klient mod min desktop-maskines X-server.
Det er derfor ikke nødvendigt med en X-server og tilhørende hardware på
maskinen xeyes kører på, kun på den vinduet vises på.

Men uden X11Forwarding yes i sshd_config og /usr/bin/xauth på maskinen i
den anden ende fungerer det ikke.

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-07 19:23

On Mon, 15 Oct 2007 20:10:08 +0200
> [...]

> xeyes" uden problemer mod en soekris net4801 som ikke har noget
> grafikkort - så der er næppe adgang til hardware der er kritisk.

Jeg var af den opfattelse, at vi diskuterede remote desktop. Hvis jeg
har taget fejl, skal jeg beklage mit indlæg

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-07 19:28

On Mon, 15 Oct 2007 20:13:01 +0200
desktop <fff@sss.com> wrote:

> hvordan installere mamn xauth? Skal det hentes først?
apt-get install xauth (Gælder for Debian). Nogen gange kommer den med
pakken xutils eller xbase-clients

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-07 19:28

On Mon, 15 Oct 2007 20:13:01 +0200, desktop wrote:

> hvordan installere mamn xauth? Skal det hentes først?

Siger du dermed at xauth ikke er installeret på din virtuelle server?

Den ligger typisk i en pakke med basale x-ting. Debian stable har den i
pakken xbase-clients, Debian unstable har den i en pakke for sig, med
navnet xauth. Andre distributioner har helt sikkert en tilsvarende pakke

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-07 19:30

On Mon, 15 Oct 2007 20:23:18 +0200, Michael wrote:

> Jeg var af den opfattelse, at vi diskuterede remote desktop. Hvis jeg
> har taget fejl, skal jeg beklage mit indlæg

Tråden startede med at den anonyme "desktop" ikke kunne starte en xterm
når han ssh -X'er til sin virtuelle server i Tyskland.

,

Adam

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-07 19:32

On Mon, 15 Oct 2007 20:29:57 +0200
asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Tråden startede med at den anonyme "desktop" ikke kunne starte en

Åh ja, navneforvirring s/desktop/human/g

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-07 20:27

On Mon, 15 Oct 2007 21:21:48 +0200
desktop <fff@sss.com> wrote:

> De giver begge en blank line.

findes filen ~/.Xauthority og hvilke rettigheder har den?
mÅske du skal udføre følgende kommando på serveren: xhost +localhost

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-10-07 20:50

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> findes filen ~/.Xauthority og hvilke rettigheder har den?
> mÅske du skal udføre følgende kommando på serveren: xhost +localhost

Det hjælper næppe før det er lykkedes at få DISPLAY sat...

Det skal se sådan her ud:

[pd@titmouse2 ~]$ ssh -X 192.168.1.10
pd@192.168.1.10's password:
Last login: Mon Oct 15 16:26:45 2007 from viggo.kubism.ku.dk
[pd@janus ~]$ echo $DISPLAY
localhost:10.0
[pd@janus ~]$

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 21:14

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
>
> [pd@titmouse2 ~]$ ssh -X 192.168.1.10
> pd@192.168.1.10's password:
> Last login: Mon Oct 15 16:26:45 2007 from viggo.kubism.ku.dk

Har du mulighed for at vise hvordan DISPLAY bliver sat i .bashrc filen
(eller hvad der nu bruges af shell)?

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-07 21:19

Den Mon, 15 Oct 2007 22:13:54 +0200 skrev desktop:

> Har du mulighed for at vise hvordan DISPLAY bliver sat i .bashrc filen
> (eller hvad der nu bruges af shell)?

Den bliver ikke sat i .bashrc, ssh sætter den automatisk.

Mvh
Kent

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 21:23

Kent Friis wrote:

> Den bliver ikke sat i .bashrc, ssh sætter den automatisk.

Nå ja det var jo det jeg selv kom frem til tidligere Men ok tror den
strander ved at SSH til den virtuelle server jeg har ikke understøtter
forwarding.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-10-07 21:32

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Den bliver ikke sat i .bashrc, ssh sætter den automatisk.

Eller for at være præcis: sshd sætter den. Det er det, det der med

X11DisplayOffset 10
X11UseLocalhost yes

er til for.

Michael:

Kunne der tænkes at stå noget snask i din .ssh/config?

Har du prøvet ssh -Y ?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-10-07 21:34

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Michael:

Hov. Det var vist "desktop" der havde problemet...

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 22:03

Peter Dalgaard wrote:

> Eller for at være præcis: sshd sætter den. Det er det, det der med
>
> X11DisplayOffset 10
> X11UseLocalhost yes
>
> er til for.

Det har jeg også i min sshd.

> Michael:
>
> Kunne der tænkes at stå noget snask i din .ssh/config?

Det eneste der ligger i min ~/.ssh mappe er filen authorized_keys2 som
jeg selv har lagt der for at bruge public/private key adgang.

Indholdet af ssh_config i /etc/ssh er:

#   $OpenBSD: ssh_config,v 1.19 2003/08/13 08:46:31 markus Exp $

# This is the ssh client system-wide configuration file. See
# ssh_config(5) for more information. This file provides defaults for
# users, and the values can be changed in per-user configuration files
# or on the command line.

# Configuration data is parsed as follows:
# 1. command line options
# 2. user-specific file
# 3. system-wide file
# Any configuration value is only changed the first time it is set.
# Thus, host-specific definitions should be at the beginning of the
# configuration file, and defaults at the end.

# Site-wide defaults for various options

# Host *
# ForwardAgent no
# ForwardX11 no
# ForwardX11Trusted yes
# RhostsRSAAuthentication no
# RSAAuthentication yes
# PasswordAuthentication yes
# HostbasedAuthentication no
# BatchMode no
# CheckHostIP yes
# AddressFamily any
# ConnectTimeout 0
# StrictHostKeyChecking ask
# IdentityFile ~/.ssh/identity
# IdentityFile ~/.ssh/id_rsa
# IdentityFile ~/.ssh/id_dsa
# Port 22
# Protocol 2,1
# Cipher 3des
# Ciphers
aes128-cbc,3des-cbc,blowfish-cbc,cast128-cbc,arcfour,aes192-cbc,aes256-cbc
# EscapeChar ~

Men går udfra at det ikke er den du mener?

> Har du prøvet ssh -Y ?

Jep det giver de samme fejl.

Fra : desktop

Dato : 15-10-07 20:46

Michael Rasmussen wrote:

> findes filen ~/.Xauthority og hvilke rettigheder har den?
> mÅske du skal udføre følgende kommando på serveren: xhost +localhost

Nej der er ikke nogen ~/.Xauthority fil. Når jeg skriver:

xhost +localhost

på serveren får jeg:

xhost: unable to open display ""

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-10-07 06:59

desktop wrote:
> Nej der er ikke nogen ~/.Xauthority fil. Når jeg skriver:

Findes xauth på maskinen?

Prøv at ssh'e til maskinen og skriv

which xauth

Hvis den ikke findes skal dette problem løses først.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : desktop

Dato : 16-10-07 08:52

Mogens Kjaer wrote:

> Findes xauth på maskinen?
>
> Prøv at ssh'e til maskinen og skriv
>
> which xauth
>
> Hvis den ikke findes skal dette problem løses først.
>
> Mogens

Ja det har jeg installeret og det ligger i:

/usr/bin/xauth

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-10-07 09:07

desktop wrote:
> Ja det har jeg installeret og det ligger i:
>

> /usr/bin/xauth

Jeg har prøvet at ssh'e til en anden maskine
hvor jeg hhv. har installeret og fjernet xauth.

Jeg laver en:

ssh -vv andenmaskine >medxauth.log 2>&1
ctrl-D

fjerner xauth på andenmaskine og laver en

ssh -vv andenmaskine >udenxauth.log 2>&1
ctrl-D

og sammenligner medxauth.log og udenxauth.log:

$ fgrep xauth medxauth.log
debug2: x11_get_proto: /usr/bin/xauth list :0.0 2>/dev/null
$ fgrep xauth udenxauth.log
debug2: x11_get_proto: /usr/bin/xauth list :0.0 2>/dev/null
debug1: Remote: No xauth program; cannot forward with spoofing.

Hvad for du hvis du ssh -vv til din maskine og gemmer
debugoutputtet og søger efter xauth?

Fra : desktop

Dato : 16-10-07 09:17

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> debug1: Remote: No xauth program; cannot forward with spoofing.
>
> Hvad for du hvis du ssh -vv til din maskine og gemmer

Tror problemet er at jeg ikke har fået installeret en xserver. Jeg kan
vælge mellem:

xserver-xorg-core 2:1.1.1-21etch1
vncserver 3.3.7-14
vnc4server 4.1.1+X4.3.0-21
tightvncserver 1.2.9-21

Går udfra at det er den første jeg skal vælge?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-10-07 09:26

desktop wrote:
> Tror problemet er at jeg ikke har fået installeret en xserver. Jeg kan
> vælge mellem:

Nej, den maskine du ssh'er _til_ skal ikke have en xserver kørende.

- jeg går ud fra at den maskine du ssh'er _fra_ har X kørende?

Fra : desktop

Dato : 16-10-07 09:29

Mogens Kjaer wrote:

> Nej, den maskine du ssh'er _til_ skal ikke have en xserver kørende.
>
> - jeg går ud fra at den maskine du ssh'er _fra_ har X kørende?
>
> Mogens

Ok det er ikke den bedste support det giver hos webtropia. Først fik jeg
afvide at jeg skulle sætte display i .bashrc (hvilket SSH selv sørger
for). I den sidste mail skrev de:

"please ensure that an xserver is installed on your Server and you have
allowed to access this from your client."

Jeg forsøger at logge ind fra Ubuntu 7.10 og går udfra at X kører.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-10-07 09:35

desktop wrote:
> "please ensure that an xserver is installed on your Server and you have
> allowed to access this from your client."

Det er også rigtigt. En xserver er den maskine hvor grafikskærm,
tastatur og mus er tilsluttet, altså din ubuntu maskine derhjemme.

Klienter er så det software du kører ude i byen og skal have
grafik vist på din maskine.

ssh sørger for at der er hul igennen ved at lave en virtuel
skærm nr. 10 på din klientmaskine, og grafikken til denne skærm
bliver overført krypteret vha. ssh til din xserver.

> Jeg forsøger at logge ind fra Ubuntu 7.10 og går udfra at X kører.

Jeg ville prøve ssh -vv som jeg skrev tidligere og se hvad der
står om xauth i logfilen.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-07 19:46

Den Tue, 16 Oct 2007 10:34:45 +0200 skrev Mogens Kjaer:

> ssh sørger for at der er hul igennen ved at lave en virtuel
> skærm nr. 10 på din klientmaskine, og grafikken til denne skærm
> bliver overført krypteret vha. ssh til din xserver.

"Virtuel skærm" er overdrevet, det er ikke andet end en TCP-forwarding
på port 6010, kombineret med lidt xauth og $DISPLAY.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-07 19:48

Den Tue, 16 Oct 2007 10:28:35 +0200 skrev desktop:

> Ok det er ikke den bedste support det giver hos webtropia. Først fik jeg
> afvide at jeg skulle sætte display i .bashrc (hvilket SSH selv sørger
> for).

Da du fjernede det igen, sørgede du for at slette linjen helt, eller
står der stadig "export DISPLAY="?

..bashrc (og .profile og /etc/profile osv) må som udgangspunkt slet
ikke røre ved DISPLAY variablen. Ok, det kan accepteres at de kigger
i den, hvis nogen ting kun skal startes hvis den er sat.

Mvh
Kent

Fra : desktop

Dato : 16-10-07 20:11

Kent Friis wrote:

> [...]
> ikke røre ved DISPLAY variablen. Ok, det kan accepteres at de kigger
> i den, hvis nogen ting kun skal startes hvis den er sat.

Nope jeg har udkommenteret den linie helt.