Andet multimedie
bentjuul 3670
Gratis billeder
Fra : Nederbasse

Dato : 16-10-07 12:41

Hej

Findes der et sted på nettet hvor der kan hentes gratis billeder (foto) ?
Jeg har googlet men det meste er porno billeder

Lars

Fra : Max

Dato : 16-10-07 16:32

Hej Lars

> (foto) ? Jeg har googlet men det meste er porno billeder

Prøv at Google på free stock photos.

--
Mvh Max

Fra : Per Hansen

Dato : 16-10-07 16:29

"Nederbasse" <ln@noham.dk> mentioned this

> Hej
>
> Findes der et sted på nettet hvor der kan hentes gratis billeder (foto) ?
> Jeg har googlet men det meste er porno billeder
>
> Lars

http://www.exploseek.com/
Den gør søgning på eks. Google lidt mere advanceret og gør at der
ikke følger nær så meget porno stads med.

Der er også Flickr på http://www.flickr.com/
Flickr siger at de har over 28.770.000 billeder, som folk har uploadet
hos dem.

--
Per Hansen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 16-10-07 17:25

"Per Hansen" <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> "Nederbasse" <ln@noham.dk> mentioned this
> Der er også Flickr på http://www.flickr.com/
> Flickr siger at de har over 28.770.000 billeder, som folk har uploadet
> hos dem.

Flickr brugerne bliver nok ikke så glade for dig, hvis du bare bruger deres
billeder ...

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : Per Hansen

Dato : 16-10-07 21:11

..°o.O Thomas O.o°. <flash4@it.invalid> mentioned this

> "Per Hansen" <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
>
> Flickr brugerne bliver nok ikke så glade for dig, hvis du bare bruger
> deres billeder ...

Så må de lade være med at stille dem til offentlig skue på nettet uden
vandmærker hvis de ikke ønsker at andre folk henter dem ned og finder på at
bruge dem til andre formål.
Desuden er Flickr også fyldt med billeder der er copyrighted af alle
muglige andre end lige af brugerne, eks er der tusindvis af billeder der
er copyrighted af diverse filmselskaber og gossip magaziner.

--
Per Hansen

Fra : emj

Dato : 16-10-07 22:49

Per Hansen skrev:

>Så må de lade være med at stille dem til offentlig skue på nettet uden
>vandmærker hvis de ikke ønsker at andre folk henter dem ned og finder på at
>bruge dem til andre formål.

Sikke noget pladder at fyre af.
Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 17-10-07 07:30

"Per Hansen" <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Så må de lade være med at stille dem til offentlig skue på nettet uden
> vandmærker hvis de ikke ønsker at andre folk henter dem ned og finder på
> at
> bruge dem til andre formål.

Har du den fjerneste anelse om, hvad opretshavsloven indeholder ..? Hvis du
engang bruger et billede uden tilladelse, og fotografen med rette bliver sur
over det, så lærer du nok en ting eller to ...

Fra : Per Hansen

Dato : 17-10-07 14:28

> [...]

> Hvis du engang bruger et billede uden tilladelse, og fotografen med
> rette bliver sur over det, så lærer du nok en ting eller to ...

Visse vasse, så lad være med at stille billeder til offentlig skue, det
er min politik. Det ville sgu være det samme som at poste noget i en
NG hvor der er tusindvis af brugere (eks. en alt.binaries gruppe) og
så kommer med store bogstaver at INGEN må hente det ned overhovedet.
Så lad være med at sprede det på nettet hvis du ikke vil have at nogen
skal pilde ved det, period!

--
Per Hansen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-10-07 15:00

> [...]
> så kommer med store bogstaver at INGEN må hente det ned overhovedet.
> Så lad være med at sprede det på nettet hvis du ikke vil have at nogen

Med den holdning kan det godt blive rigtig svært at få hjælp af kompetente
grafiske folk.
De lever nemlig i vid udstrækning af, at ophavsretten overholdes.
Derudover synes jeg det er uforskammet at opfordre til ulogligheder.

/Per

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 17-10-07 15:09

> [...]
> så kommer med store bogstaver at INGEN må hente det ned overhovedet.
> Så lad være med at sprede det på nettet hvis du ikke vil have at nogen

Nu er det heldigvis således, at din mening om hvordan tingene hænger sammen,
ikke på nogen måde er relevant - det er der professionelle folk der tager
sig af

Et link til selve loven er nok ligeså irrelevant som din holding, så det
undlader jeg - du lyder ikke som du vil læse den alligvel.

Fra : Max

Dato : 17-10-07 15:23

Hej Per

> Visse vasse, så lad være med at stille billeder til offentlig skue,
> det er min politik. Det ville sgu være det samme som at poste noget i

Så er det også OK at gå ind i din have og tage dine havemøbler ?

--
Mvh Max

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 17-10-07 15:34

> Så er det også OK at gå ind i din have og tage dine havemøbler ?

Det vil jeg tro - hvis han bare har stillet dem frem i hans have, så er han
jo selv ude om det ... vi må ikke håbe for ham at han stiller bilen frit
tilgængeligt i hans indkørsel ...

Fra : Per Hansen

Dato : 17-10-07 20:43

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> mentioned this

> Hej Per

> Så er det også OK at gå ind i din have og tage dine havemøbler ?

Jo, hvis de kan hitte en have i 5 sals højde

--
Per Hansen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-10-07 00:32

On Wed, 17 Oct 2007 13:28:00 GMT, Per Hansen
<onoman99****opoetikon@yahoo.dk> wrote:

>Det ville sgu være det samme som at poste noget i en
>NG hvor der er tusindvis af brugere (eks. en alt.binaries gruppe) og
>så kommer med store bogstaver at INGEN må hente det ned overhovedet.

Selvfølgelig må du hente det ned, men du må ikke viderebringe det, fx på
en ny webside, medmindre det udtrykkeligt er angivet - eller du har fået
lov.

Så det er ikke det samme.
At ophavsrretsloven så er vanvittig, er noget helt andet, som ligger
uden for denne gruppes emne ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Per Hansen

Dato : 18-10-07 16:53

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> mentioned this

> [...]
> lov.
>
> Så det er ikke det samme.
> At ophavsrretsloven så er vanvittig, er noget helt andet, som ligger

Det de kunne gøre, hvis de er så rad for at nogen skulle hente deres
photoshop creations ned er eks. at joine Worth1000 istedet for.
Der kræves medlemskab for at komme ind hos dem og desuden kan de så
også votes og deltage i konkurencer imod andre artwork creators.
Artwork hos dem respekteres og bruges heller ikke af andre til diverse
andre formål, selv jeg respekterer deres regler og anvender ikke upningerne
der til andre formål end at kigge og vote på dem.

Mugligheden er også som man ser mange andre steder, at man knalder eks. sin
mail adresse direkte hen over billedet, så at man ikke bare lige kan fjerne
den form for copyright notice, som der er alt for let med dem der bare har
den liggende i bunden af billedet, den metode ses også på mange sites og
det gør billedet uinteresant til andre formål.

--
Per Hansen

Fra : Max

Dato : 18-10-07 17:06

Hej Per

> Mugligheden er også som man ser mange andre steder, at man knalder
> eks. sin mail adresse direkte hen over billedet, så at man ikke bare
> lige kan fjerne den form for copyright notice, som der er alt for let

Hvorfor ikke bare lade være med at stjæle andres arbejde ?

--
Mvh Max

Fra : Per Hansen

Dato : 18-10-07 22:39

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> mentioned this

> Hej Per

> Hvorfor ikke bare lade være med at stjæle andres arbejde ?

Spørg de tusindvis af mennesker der gør det hver dag på nettet.
Findes der et billede der ser hamrende godt ud, så henter folk dem
altså ned fordi de vil gemme dem til eftertiden, sådan har det været
siden at rigtig flotte artworks dukkede op på nettet, om det så er 4F
eller Saruyama der er pionerer inde for artworks.

Fakta er blot at folk ikke gidder at collecte billeder der har sådan
en form for copyright knaldet direkte hen over billedet.

--
Per Hansen

Fra : emj

Dato : 18-10-07 23:16

Per Hansen skrev:

>Spørg de tusindvis af mennesker der gør det hver dag på nettet.

Der er da ikke nogen, der brokker sig over at folk henter et billede
hjem til deres PC. Det kan man jo knap undgå, hvis man ikke lige
clearer sin cache hver gang man har været på nettet.

Derimod brokker folk sig selvfølgelig, hvis de ser deres billeder
brugt kommercielt eller på andre folks websider.

> [...]
>siden at rigtig flotte artworks dukkede op på nettet, om det så er 4F
>eller Saruyama der er pionerer inde for artworks.

De kan bare ikke bruge de små billeder til en skid.

>Fakta er blot at folk ikke gidder at collecte billeder der har sådan
>en form for copyright knaldet direkte hen over billedet.

Der er ingen, der gider se på den slags billede, så hvorfor ødelægge
sine billeder med den slags pjat.

Hilsen emj

--
http://lamaguf.dk/

Fra : Max

Dato : 19-10-07 10:58

Hej Per

> Spørg de tusindvis af mennesker der gør det hver dag på nettet.

Hvorfor forholder du dig ikke til det der bliver talt om ?

--
Mvh Max

Fra : Per Hansen

Dato : 19-10-07 15:57

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> mentioned this

> Hej Per

> Hvorfor forholder du dig ikke til det der bliver talt om ?

Gør jeg også, du burde lære at læse hver eneste linie der er skrevet
istedet for som så mange andre at stoppe med at læse resten og danne ens
egen mening om hvad der mosntro er skrevet dernæst.
Generelt dansk problem at i skal se og få løst mine herrer, for den slags
slagter jer hvis i bevæger jer uden for det danske hiraki af grupper, for
jeg er meget mild iforholdet til de glupske dobermans der er ude i alt.*
hirakiet der vil æde jer rå med hud og hår.

I har jeres holdninger, jeg har mine og det er der ikke noget der
kan ændres ved og sådan ser jeg på det: The internet was ment to be free,
og det gamle ordsprog lever jeg altså efter ligesom så mange andre og den
holdning ændrer jeg ikke, så i må bare lade være med at smide noget op
på nettet hvis i ikke ønsker at nogen skulle få den idé at misbruge jeres
til et eller andet.

Sådan er det.
Velkommen til internettet.

--
Per Hansen

Fra : emj

Dato : 19-10-07 21:00

Per Hansen skrev:

> [...]
>holdning ændrer jeg ikke, så i må bare lade være med at smide noget op
>på nettet hvis i ikke ønsker at nogen skulle få den idé at misbruge jeres

Frihed til at lægge ophavsretsbeskyttet materiale på nettet er vel
ikke det samme som frihed til at stjæle det med arme og ben.

Det har intet at gøre med "holdninger" eller "meninger" - det er
ganske enkelt en masse ting på nettet, som det er strafbart at
downloade. Der er også en del, som det er strafbart at lægge derud,
men det giver ikke sig ret til at downloade det.

Din "mening" hoder ikke en meter i retten.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Max

Dato : 20-10-07 16:59

Hej Per

> I har jeres holdninger, jeg har mine og det er der ikke noget der
> kan ændres ved og sådan ser jeg på det: The internet was ment to be

Du har en underlig holdning der gør dig til simpelt tyv.

--
Mvh Max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-10-07 19:03

Max wrote:
> Du har en underlig holdning der gør dig til simpelt tyv.

Jeg er ikke fan af Pers måde at ræsonnere på, men det gør ham ikke til
en tyv.

Selvom musikbranchen et al af al magt forsøger at sætte lighedstegn
mellem brud på ophavsretten og tyveri, bliver det altså ikke mere
korrekt af den grund. Lad være med at købe deres propaganda og slå
filteret til i stedet for: http://da.wikipedia.org/wiki/Tyveri

Hvis du vil klandre andre for deres handlinger, så få styr på hvad det
er de gør forkert. Alt andet er at forplumre debatten.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Max

Dato : 20-10-07 19:38

Hej Toke

> Hvis du vil klandre andre for deres handlinger, så få styr på hvad det
> er de gør forkert. Alt andet er at forplumre debatten.

Når man bruger noget der tilhøre andre er det simpelt tyveri i mine øjne.

--
Mvh Max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-10-07 20:24

Max wrote:

> Når man bruger noget der tilhøre andre er det simpelt tyveri i
> mine øjne.

Nu gør du præcis det Per bliver beskyldt for: Tilsidesætter de
etablerede regler (her: Straffeloven) og stiller dine egne hjemme-
bryggede regler op i stedet for. Det fjerner den vægt dine ord mod
Per ellers måtte have.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Max

Dato : 20-10-07 20:41

Hej Toke

> [...]
> etablerede regler (her: Straffeloven) og stiller dine egne hjemme-
> bryggede regler op i stedet for. Det fjerner den vægt dine ord mod

Nu behøver jeg jo ikke fortælle Per noget om loven, den er der
uanset om han kan lide den eller ej. Det jeg gør er at tilkendegive
min personlige mening.

--
Mvh Max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-10-07 20:42

Max wrote:
> Nu behøver jeg jo ikke fortælle Per noget om loven, den er der
> uanset om han kan lide den eller ej. Det jeg gør er at tilkendegive
> min personlige mening.

Kan du ikke se det dobbeltmoralske i at klandre Per for hans personlige
holdning (der er i modstrid med lovgivningen), samtidig med at du
fremfører din egen (der er i modstrid med lovgivningen)?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Max

Dato : 20-10-07 20:51

Hej Toke

> Kan du ikke se det dobbeltmoralske i at klandre Per for hans
> personlige holdning (der er i modstrid med lovgivningen), samtidig
> med at du fremfører din egen (der er i modstrid med lovgivningen)?

Jo, det kan jeg godt.

--
Mvh Max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-10-07 21:07

Max wrote:
[Toke: Kan du ikke se det dobbeltmoralske i ...?]

> Jo, det kan jeg godt.

Respekt.

Det er (selvfølgelig) en personlig kæphest for mig. Selvom Pers
ræsonnement "Du passer ikke godt nok på, så må jeg godt" stinker, er
jeg enig i at vor nuværende ophavsret ikke passer særlig godt til den
tid vi lever i.

Desværre er der ikke ligefrem en vrimmel af solide alternative forslag
til en afløser for Ophavsretsloven. En seriøs debat om hvad der kan
gøres er også svær, når den domineres af retorik om tyveri. Der _er_
forskel på fysiske og virtuelle ting. Den fælles erkendelse må vi have
for at komme videre.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Max

Dato : 20-10-07 21:25

Hej Toke

> til en afløser for Ophavsretsloven. En seriøs debat om hvad der kan
> gøres er også svær, når den domineres af retorik om tyveri. Der _er_

Nu er gruppen her jo heller ikke til en debat om det emne.

> forskel på fysiske og virtuelle ting. Den fælles erkendelse må vi have
> for at komme videre.

Det hedder da ellers identitetstyveri :)

--
Mvh Max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-10-07 21:37

Max wrote:
> Nu er gruppen her jo heller ikke til en debat om det emne.

Nej.

> Det hedder da ellers identitetstyveri :)

He he, ja. Der er andre styggerter, såsom "intellektuel ejendomsret".

Meneh... nu må jeg hellere tage dit hint om gruppens formål og stoppe
op. Skulle nogen føle trang til at følge op, så sæt venligst follow-up
til en passende gruppe. Jeg skal nok følge med dertil.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : per christoffersen

Dato : 20-10-07 19:00

> [...]
> holdning ændrer jeg ikke, så i må bare lade være med at smide noget op
> på nettet hvis i ikke ønsker at nogen skulle få den idé at misbruge jeres

Sådan er der nogen der har det.
Sidste gang jeg oplevede nogen virkeliggjorde den holdning, overfor de
billeder jeg styrer ophavsret for, kom det til at koste dem 3.000 DKK. Det
kommer det også til næste gang.

Velkommen til den virkelige verden.

/Per

Fra : -= JF =-

Dato : 27-10-07 10:52

Per Hansen skrev:

> Visse vasse, så lad være med at stille billeder til offentlig skue, det
> er min politik.

Per for fa'en!!
Hvis f.eks. isenkræmmeren har sat en række varekurve på fortorvskanten,
betyder det da ikke at du må ta' hvad du vil.

--
Mvh. John

Fra : Kurt Lund

Dato : 19-10-07 21:27

"Nederbasse" <ln@noham.dk> wrote in message
> Findes der et sted på nettet hvor der kan hentes gratis billeder (foto) ?
> Jeg har googlet men det meste er porno billeder

Sikke en masse irrelevant pladder, som Per Hansen er skyld i.
Her har du et link, som jeg har haft stor fornøjelse af:
http://www.sxc.hu

--
Kurt Lund

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-10-07 15:52

Nederbasse skrev:
> Hej
>
> Findes der et sted på nettet hvor der kan hentes gratis billeder (foto) ?
> Jeg har googlet men det meste er porno billeder
>
> Lars

Det var sandelig en lang diskussion, som
vist egentlig ikke kommer spørgsmålet ved.
Her er et par links
http://www.freeimages.co.uk/
http://www.morguefile.com/
http://www.sxc.hu/index.phtml
http://thefreesite.com/Free_Graphics/Free_photos/index.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Nederbasse

Dato : 24-10-07 16:43

> Det var sandelig en lang diskussion, som
> vist egentlig ikke kommer spørgsmålet ved.
> Her er et par links
> http://www.freeimages.co.uk/
> http://www.morguefile.com/
> http://www.sxc.hu/index.phtml