Vise recordset i bestemt dato interval
Fra : Michael Tillgaard

Dato : 14-10-07 08:08

Hvordan viser man et recordset i et bestemt dato interval?
Jeg har en tabel "Tavle". Fra den skal der vises en "Tekst" jeg
har en "Startdao" og en "Slutdato" i tabellen. Formatet på dato
er fx. 14-10-2007.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Finn Elmgaard

Dato : 14-10-07 09:14

"Michael Tillgaard" <post@bogkassen.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har en tabel "Tavle". Fra den skal der vises en "Tekst" jeg
> har en "Startdao" og en "Slutdato" i tabellen. Formatet på dato

Dine oplysninger giver ikke mulighed for et helt præcist svar, men
princippet for løsningen vil være et SQL kald af typen:

strSQL="SELECT Tekst FROM Tavle WHERE Startdato > [minStartdato] AND
Slutdato < [MinSlutDato]"

Måske skal du ændre > (større end) til >= (Større end eller lig med)
afhængig af hvad du faktisk ønsker at få returneret. (og naturligvis det
samme med <).

Hvad du så skal indsætte som MinStartdato afhænger af opgaven og den
database du anvender og hvorledes datofeltet er defineret.
Formentlig har du din start- og slutdato som variabler (hvis de er
brugerindtastede, så husk at validér inden du anvender dem i en SQL). Så ser
det i princippet sådan ud:

strSQL="SELECT Tekst FROM Tavle WHERE Startdato >" & minStartdato & " AND
Slutdato<....... o.s.v.

Den simple løsning i en Access DB er svjh, hvis der er tale om et DateTime
felt:

strSQL="SELECT Tekst FROM Tavle WHERE Startdato >#" & minStartdato & "# AND
Slutdato< #...... o.s.v.
altså med # omkring datoen.

Men her skal du så som nævnt tage hensyn til feltdifinitionen og databasen.
Se f.eks. mere på http://www.asp-faq.dk/article/?id=98

Se om det hjælper dig igennem, ellers spørg igen i gruppen med nogle flere
oplysninger.

NB I stedet for > og < kan du også bruge BETWEEN i SQL-kaldet.

mvh
Finn

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 14-10-07 14:50

Finn Elmgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
Klip

> [...]
> oplysninger.
>
> NB I stedet for > og < kan du også bruge BETWEEN i SQL-kaldet.

Tak for dit svar Finn

Jeg fandt i hovedtræk frem til følgende som ser ud til at fungere:

Dim strDate1
strDate1 = "FormatDateTime(Now, vbshortDate)"
If (FormatDateTime(Now, vbshortDate) <> "") Then
strDate1 = FormatDateTime(Now, vbshortDate)
End If

Dim strDate2
strDate2 = "FormatDateTime(Now, vbShortDate)"
If (FormatDateTime(Now, vbShortDate) <> "") Then
strDate2 = FormatDateTime(Now, vbShortDate)
End If

SELECT * FROM Tavle WHERE Startdato <=strDate1 AND Slutdato >strDate2

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-10-07 08:22

On 14 Oct 2007 13:49:49 GMT, Michael Tillgaard <post@bogkassen.dk>
wrote:

> [...]

Det er lidt noget "snavs", da det forudsætter et bestemt
(sprog-afhængigt) format.
Det er langt bedre at bruge dato-*værdien* i stedet for et bestemt
format:

.... WHERE Startdato > DateSerial(2007, 10, 15) o.s.v.

- DateSerial er en indbygget funktion i Access.

<snip>

> [...]
>strDate2 = "FormatDateTime(Now, vbShortDate)"
>If (FormatDateTime(Now, vbShortDate) <> "") Then
>strDate2 = FormatDateTime(Now, vbShortDate)

Samme kommentar som til Finn.
Desuden er FormatDateTime(Now) altid <> "" forskellig fra ""

>SELECT * FROM Tavle WHERE Startdato <=strDate1 AND Slutdato >strDate2

Når du bruger Now, så er den indbygget i Access:

.... WHERE Startdato < Now AND Slutdato > Now

- så slipper du helt for al omsætning.

Good luck!

--
Jørn Andersen,