Porto og landdistrikter
Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 06:38

På:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/263209>

kan man se at landsbyboere nu også kan få posten bragt ud inden 10:00,
mod at betale ekstra for det. Nemlig 4.650 kroner om året, mens byboere
kan nøjes med halvdelen.

Og så citerer jeg fra Ritzau-telegrammet:

> [...]
> for Landdistrikternes Fællesråd.
>
> Det er hovedsageligt erhvervsdrivende, der benytter sig af tilbuddet i
> byerne, og det vil det også være i landområderne, mener Lone Andersen. Hun
> frygter, at prisforskellen bliver en glidebane til flere dårligere forhold
> på landet.
>
> - Hvad bliver det næste? Det er et skridt i retning af yderligere
> serviceforringelser for de, der bor på landet, fordi det hele foregår på
> markedsvilkår. Og her er det jo indlysende, at det vil være dyrere at
> bringe post ud på landet i forhold til byerne. Men vi har jo ikke noget

Det er som om Lone Andersen helst ser bort fra, at fast ejendom er langt
billigere på landet end i byerne, og da især i hovedstaden. Må der kun
være økonomiske fordele ved at bo hvor kragerne vender, og ingen
ulemper?

I forvejen 'kompenseres' yderområderne jo kraftigt for at deres krone er
mere værd end i København - helt urimeligt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ralph

Dato : 02-10-07 09:37

> kan man se at landsbyboere nu også kan få posten bragt ud inden 10:00,
> mod at betale ekstra for det. Nemlig 4.650 kroner om året, mens byboere
> kan nøjes med halvdelen.

I det hele taget fatter jeg slet ikke problematikken, posten deler post ud
indtil kl ca 15, ergo er der nogen der først får post kl ca. 15 - hvor mange
år er det siden begreber som morgenpost og aftenpost blev afskaffet?

Hvis man absolut VIL have sin post, så kan man betale sig fra det, eller
hente den i postboksen hver morgen, eller som jeg - når jeg VED der kommer
en pakke jeg SKAL bruge idag, så henter jeg den på posthuset kl. 7:55

--
Ralph

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 10:32

Ralph <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> hente den i postboksen hver morgen, eller som jeg - når jeg VED der kommer
> en pakke jeg SKAL bruge idag, så henter jeg den på posthuset kl. 7:55

Hvordan kan du få lov til det?

Personligt ved jeg at der er 1-3 pakker til mig i dag, at jeg skal nægte
modtagelsen af en af dem [fra Gyldendal], og så ved jeg ikke om den
sidste pakke, fra Tyskland, afsendt i fredags, allerede kommer i dag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ralph

Dato : 02-10-07 17:23

> Hvordan kan du få lov til det?

Jeg spurgte ikke - gik bare ind og sagde at "min" post havde nogle pakke til
mig, tilfældigvis 30 sekunder før hun skulle slæbe fem 19" CRT-skærme ud i
sin postbil - med sin lille kat Emil - så hun var LYKKELIG for at slippe for
slæbet. Siden er "Ralph" blevet et kendt navn i Nyk. Mors - så ingen
problemer der. Det ku' da også lige passe, jeg sender mindst 1.000 pakker
pa.

--
Ralph

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 18:16

> [...]

> slæbet. Siden er "Ralph" blevet et kendt navn i Nyk. Mors - så ingen
> problemer der. Det ku' da også lige passe, jeg sender mindst 1.000 pakker

Altså - en uofficiel ordning ...

Mit posthus [Husum] får ikke engang pakkerne, før postbilen har forsøgt
at aflevere dem [og ikke var i stand til det]. Men ok, posthuset deler
bagindgang med et det store udbringningscenter på Gadelandet, der
betjener hele Brønshøj.

Ifølge krak.dk ligger posthuset hele 260 meter fra hvor jeg bor ...
biblioteket 236 meter væk. Det er sådan cirka dér hvor den fremtidige
Husum Metrostation kommer til at ligge ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 02-10-07 10:09

> [...]
> billigere på landet end i byerne, og da især i hovedstaden. Må der kun
> være økonomiske fordele ved at bo hvor kragerne vender, og ingen

Nu er fast ejendom billigere på landet for at kompenserer for de ulemper der
er ved at bo på landet:

- Ingen lokal skole.
- Ingen lokale indkøbsmuligheder.
- En familie skal have mindst en bil.
- Der er ingen eller meget begrænset offenligt trafik.
- Der er lang afstand til kultur eller sportstilbud.
- Når du virkeligt 'er på landet' er ikke adgang til kabel-TV/ADSL.

Og der er sikker nogle jeg har glemt.

> I forvejen 'kompenseres' yderområderne jo kraftigt for at deres krone er
> mere værd end i København - helt urimeligt ...

Tja - det står jo alle frit for at flytte på landet og høste gevinsten......

Når det så er sagt så undre diskutionen mig - mit post i byen kommer efter
jeg tager på arbejde og jeg kan aligevel først se min post efter jeg er
kommet hjem, så om posten kommer før 10 eller før 14 er for mig uden
betydning, og det er det vel også for stort set alle private personer.

Mvh
Frank

--
We will not be intimidated or pushed off the world stage by people who do
not like what we stand for, and that is, freedom, democracy and the fight

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 10:38

Frank <far@nosmap.dk> wrote:

> [...]
> - Der er lang afstand til kultur eller sportstilbud.
> - Når du virkeligt 'er på landet' er ikke adgang til kabel-TV/ADSL.

Det er jo ikke for at 'kompensere' for noget - det hele klares af
markedet.

> [...]
> kommet hjem, så om posten kommer før 10 eller før 14 er for mig uden
> betydning, og det er det vel også for stort set alle private personer.

Det har generelt kun relevans for erhvervslivet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 02-10-07 11:49

> Det er jo ikke for at 'kompensere' for noget - det hele klares af
> markedet.

Jeg skulle nok have skrevet - markedet kompenserer for.....

Mvh
Frank

Fra : Jesper

Dato : 02-10-07 15:40

Frank <far@nosmap.dk> wrote:

> [...]
> - Der er lang afstand til kultur eller sportstilbud.
> - Når du virkeligt 'er på landet' er ikke adgang til kabel-TV/ADSL.

Hvis du betaler 1 mio for at bo i et hus med en grund der ville have
kostet 5 mio i København, så har du nok råd til 2-3 biler (med trailer!)
samt cykler/knallerter til ungerne. Der er ikke ret mange der ikke
længere har adgang til bredbånd, enten via ADSL, KabelTV, WiMax eller 3G
Mobilnet, antageligvis i størrelsesordenen 2-3% af befolkningen, hvis
det er så meget!

Også forresten! Så har rigtigt mange landkommuner nu bygget lokale
sportshaller, stadions, skøjtehaller og svømmehaller.
--
Jesper
- Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 17:13

> Så har rigtigt mange landkommuner nu bygget lokale
> sportshaller, stadions, skøjtehaller og svømmehaller.

Ja, det er jo derfor de har brug for at hæve skatterne, for at kunne
klare plejehjem og børneinstitutioner.

Og de 25 milliarder de har i reserver, det er jo bare for en sikkerheds
skyld.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-07 13:17

> [...]
> klare plejehjem og børneinstitutioner.
>
> Og de 25 milliarder de har i reserver, det er jo bare for en sikkerheds

Nu bruger du den vanlige politikertilgang til sagen.
Du siger "de", og mener dermed nogle enkelte.
Typisk fjollet akademikeragtig tilgang til sagerne.
Fat i regnearket, "regne" nogle gennemsnit ud, og vupti, den ganske
ufejlbarlige sandhed---
Som alne kan have værdi for fjolser, der tror, sådant generelt kan bruges
til andet og mere, end at fporsøge at bilde normalt begavede mennesker ind,
at "sådan forholder det sig".
Ganske som en del ministrer har gjort de sidste par år.

Eller med andre ord: Det du påstår, er helt enkelt noget akademisk
regnedrengeævl.
Spørg blot Maren i Kjæret.
Hun har bedre greb om sagerne, end du.

Egon

Fra : Bo Warming

Dato : 02-10-07 12:00

> I forvejen 'kompenseres' yderområderne jo kraftigt for at deres krone er
> mere værd end i København - helt urimeligt ...

Netto har da samme priser i provinssmåbyer og i storbyen så hvorfor skulle
kronestykkerne i deres pung være mere værd end i København?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-10-07 13:48

On Tue, 2 Oct 2007 07:37:52 +0200, Per Rønne skrev:

> [...]
>>

> Det er som om Lone Andersen helst ser bort fra, at fast ejendom er langt
> billigere på landet end i byerne, og da især i hovedstaden.

Der er skam også landdistrikter i Nordsjælland, hvor det er
rævedyrt at købe en ydmyg bolig.

> Må der kun
> være økonomiske fordele ved at bo hvor kragerne vender, og ingen
> ulemper?

Næ, det er der heller ingen, der taler om.

Det sørgelige her er, at monopolet PostDanmark begår denne
skandaløse forskelsbehandling. End ikke det fuldstændigt
privatiserede og overgrådige TDC opkræver mere for de dyrere
forbindelser i landdistrikterne.

--
"You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 14:15

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Der er skam også landdistrikter i Nordsjælland, hvor det er
> rævedyrt at købe en ydmyg bolig.

Landdistrikter og landdistrikter. Reelt er der jo tale om københavnske
forstadsbyggerier.

> [...]
> skandaløse forskelsbehandling. End ikke det fuldstændigt
> privatiserede og overgrådige TDC opkræver mere for de dyrere

Der er kun tale om en meropkrævning for en ekstraydelse, der kun har
relevans for erhvervsdrivende. En meropkrævning der skal dække over
meromkostninger.

Personligt ville jeg aldrig ofre penge på at være sikker på, at brevene
omdeles før 10:00; i øvrigt plejer posten at være her før 9:00 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-10-07 14:27

On Tue, 2 Oct 2007 15:14:52 +0200, Per Rønne skrev:

> Landdistrikter og landdistrikter. Reelt er der jo tale om københavnske
> forstadsbyggerier.

Det er landdistrikter og bliver mishandlet derefter af
PostDanmark, der ikke vælger at betragte dem, som du gør.

> Der er kun tale om en meropkrævning for en ekstraydelse, der kun har
> relevans for erhvervsdrivende. En meropkrævning der skal dække over
> meromkostninger.

Ligesom der er meromkostning for TDC. Ligesom der er
meromkostninger for elselskaberne ved at skulle levere til
udstederne.

Det du ønsker er, at det hele regnes ud udelukkende efter de
umiddelbare udgifter og så i øvrigt skide hul i den politik,
Danmark hidtil har haft om, at der på disse nøgleområder
betales solidarisk så prisen ikke ryger gennem loftet for dem,
der bor i landdistrikterne.

--
I am quite serious when I say that I do not believe there are,
on the whole earth besides, so many intensified bores as in

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 15:11

> [...]

> Danmark hidtil har haft om, at der på disse nøgleområder
> betales solidarisk så prisen ikke ryger gennem loftet for dem,

Landdistrikterne bliver i forvejen »kompenseret« gennem
markedsmekanismerne; fast ejendom er billigere. Derudover bliver de
kompenseret gennem ekstra-skatter fra byboerne.

Jeg ser ingen grund til at de yderligere skal kompenseres for, at de har
svært ved at folk ikke gider bo der.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-07 16:36

> [...]
> kompenseret gennem ekstra-skatter fra byboerne.
>
> Jeg ser ingen grund til at de yderligere skal kompenseres for, at de har

Det var dog en ualmindelig dum og egoistisk holdning at give udtryk for.
Foruden naturligvis, at den er ganske fejlagtig, og udtryk for det vi i
provinsen kalder Kjøvenhavneri.

Er du blevet ansat i en eller anden liberal såkaldt Tænketank?

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-07 16:33

> Der er kun tale om en meropkrævning for en ekstraydelse, der kun har
> relevans for erhvervsdrivende. En meropkrævning der skal dække over
> [...]

På samme måde, som det forholder sig med pakkepost.
Her er der også lagt på privatpakker til fordel for erhvervspakker.

Exempel:

Pakke på 30 kilo fra DK til Bremen.
Privat: Knap 4000,. skriver: Fire tusinde.
Erhverv: Kr 380,. skriver trehundredeotti.

Og for det ikke skal være løgn, koster samme pakke efter endt service fra
Bremen til DK: 85,- skriver ottetifem.

Relevans, kære Per?

Ganske enkelt:
Danskere bliver konstant og kontant taget i røven af grådige kapitalister
med hjælp af deres bestukne liberalr politikere.

Da danskerne finder sig i sådant, kan velsagtens uddrages dette:
Den danske befolknings flertal er dummere end befolkningen i de lande, vi
omgives af.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-07 16:13

> [...]
>
> I forvejen 'kompenseres' yderområderne jo kraftigt for at deres krone er
> mere værd end i København - helt urimeligt ...

Så kommer den vanlige bybo oertro atter til udtryk.
På hvilket område tror du, at min krone er mere værd end din?

Stort set det eneste vi her kan købe til samme pris som dig, er smøger og
sprit.
ALT andet er dyrere.

Det er derfor, man samler indkøbene sammen, og kører enten 48 km. til Køge
og foretager dem, eller stundom endog til københavn.

Den myte, du her lufter, existerer kun i storbymenneskers fantasi.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 19:41

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> [...]
> På hvilket område tror du, at min krone er mere værd end din?
>
> Stort set det eneste vi her kan købe til samme pris som dig, er smøger og

Åh, så glemmer vi lige villaerne ...

Og kartoflerne - nåeh, dem graver man jo bare op i baghaven ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Sten Schou

Dato : 03-10-07 00:24

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Og kartoflerne - nåeh, dem graver man jo bare op i baghaven ...

Ja, det er en af mange fordele ved at bo på landet. Du skulle prøve det,
måske helt herovre i det mørke Jylland?...jeg er endog bekendt med folk, som
er villige til at gøre tjenester for andre folk, uden at skattevæsenet
bliver blandet ind i det.

Hilsen Sten

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-07 05:46

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som er villige til at gøre tjenester for andre folk, uden at skattevæsenet

Ja hurra for den sorte økonomi, som Glistrup i 70erne roste på linie med
skattesnydernes indsats.

Jo mindre skatteafgivelse til staten, jo færre flygtninge

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-07 13:24

> Åh, så glemmer vi lige villaerne ...
>
> Og kartoflerne - nåeh, dem graver man jo bare op i baghaven ...
> --
> Per Erik Rønne

Burde du ikke planlægge en god lang cykletur i den kommende sommer?
På et par måneder i det danske sommerland.
Husk din lommeregner og notesbog.
Når du så efterhånden har fået skrevet nogle priser på normale forbrugsvarer
op, og tager lommeregneren i anvendelse, vil du nok blive forbløffet over
resultatet.
Muligvis vil det endog kunne forårsage, at der derefter ville blive noget
længere mellem dine horrible påstande, der alene bygger på luft af tyndeste
karat.

Sagerne har ændret sig noget, siden du som elev måbende sad og betragtede
anskuelsestavler om landet på landet.

Ud af glasburet, og lær vort læand at kende.
Så vi kan slippe for dine idylliserende og virkelighedsfjerne betragtninger.

Egon

Fra : @

Dato : 04-10-07 11:29

On Tue, 2 Oct 2007 20:41:19 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Åh, så glemmer vi lige villaerne ...
>
>Og kartoflerne - nåeh, dem graver man jo bare op i baghaven ...

Rønne,

jeg anså dig faktisk for at være klogere/mere vidende end ovenstående
udsagn afslører

beboelse ER billigere uden for storbyerne, men lønningerne er også
MARKANT lavere, og som hovedregel er skatten højere i landkommunerne
end i bykommunerne

folk på landet dyrker ikke flere afgrøder i deres haver end folk med
parcelhuse i byerne

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : @

Dato : 02-10-07 19:14

On Tue, 2 Oct 2007 07:37:52 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det er som om Lone Andersen helst ser bort fra, at fast ejendom er langt
>billigere på landet end i byerne, og da især i hovedstaden.

prisen på fast ejendom er tilpaset havs folk evner at betale

lønningerne er betydeligt højere i store byer end den er i det tyndt
befolkede nord- og vestjylland

>Må der kun
>være økonomiske fordele ved at bo hvor kragerne vender, og ingen
>ulemper?

økonomiske fordele i yderområder!!!!!

man er tvunget til at have eget køretøj for at passe et job

i store byer er det muligt at bruge offentlig transport(som er delvist
skattefinancieret

>I forvejen 'kompenseres' yderområderne jo kraftigt for at deres krone er
>mere værd end i København - helt urimeligt ...

mere værd!!!!

nej du mindre

dagligvarer er dyrere på land end i by

det samme er benzin og diesel

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-07 13:19

> [...]
>

> man er tvunget til at have eget køretøj for at passe et job
>
> i store byer er det muligt at bruge offentlig transport(som er delvist

Det kan du såmænd nok slet ikke få indburede storbyregnedrenge til at fatte
en brik af.

Egon