Skolerne er nedslidte
Fra : Kim2000

Dato : 25-09-07 18:26

Nu skal jeg fortælle hvorfor det er kommunerne har brug for 3.5 milliarder
til renovering af landets folkeskoler (og så tør vi slet ikke tænke på andre
offentlige bygninger), nemlig at man ikke vedligeholder.

Nu er der fx en skole i Roskilde, hvor vandet løber ned gennem taget, så nu
er skolen måske angrebet af skimmelsvamp. Hvor mange private husejere kunne
drømme om at ikke lappe sit tag den dag det går i stykker?? I Ålborg var man
nødt til at bruge en million på at ordne en nybygget skole, da der var 3
huller i taget som man ikke lige havde kunne finde penge til at ordne, så
måtte man efter nogle år af med et nyt tag og nye lofter.

Kommunerne skal have et rådighedsbeløb, som gør at de kan have penge til
uforudsete udgifter, og så kunne det da være rart om kommunalpolitikere (og
politikere i det hele taget) droppede deres mani med at alle penge skal
bruges. Private husejere har også _altid_ en buffer som man kan tage af. Det
er simpelthen vanvittigt det her. Der er en grund til at kirkens bygninger
er i god stand, de har penge til at lave den løbende vedligeholdelse så
deres bygninger bliver ved med at være tip top.

mvh
Kim

Fra : Jesper

Dato : 25-09-07 19:18

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> er i god stand, de har penge til at lave den løbende vedligeholdelse så
> deres bygninger bliver ved med at være tip top.

Ja, det kaldes at bruge dumme penge i stedet for kloge penge. For et par
år siden måtte Københavns Kommune grave 1/4 mia kr frem til at udbedre
skader på de kommunale svømmehaller, fordi de ikke var blevet ordentligt
vedligeholdt!
--
Jesper

Fra : Allan Knaap

Dato : 25-09-07 19:59

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bygninger er i god stand, de har penge til at lave den løbende
> vedligeholdelse så deres bygninger bliver ved med at være tip top.

Kunne være interessant at se i hvilken stand de private skoler på egnen er.
Hvis der en forskel kunne man måske lære noget af dem?

Det kunne også være interessant og vide om kommunen har været ude i det
private erhvervsliv og finde sponsorer til finansering af renovering af
skolerne. Det kunne da tænkes at der var nogle af de store firmaer der mod
at få deres navn på skolefacaden ville gå ind i et samarbejde med kommunen.
Der er eks. en del entreprenør firmaer i Roskilde.

Allan Knaap

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-07 20:19

> [...]
> bygninger er i god stand, de har penge til at lave den løbende
> vedligeholdelse så deres bygninger bliver ved med at være tip top.

En del kommuner har faktisk penge på kistebunden.
Problemet er, at den stupide bonderegering, vi er belemrede med, ikke lader
dem bruge dem.
Det kommunale selvstyre er jo afskaffet.

De burde enblok melde sig ud af kommunernes landsforening, og dermed fjerne
alibiet for regeringens fremfærd.

Det er jo også sjovt at se borgerlige kommunalpolitikere forsøge at bryde
"skattestoppet"--

Næ, vedligeholdelse går regeringen ikke ind for.
De skovler penge ud til skattelettelser, og når vi en dag får en rigtig
regering, skal vi høre på skråleriet om "sløsen med pengene", for
efterfølgende at lægge øre til vrøvlet om "genopretning".

Sandheden er, at de borgerlige bevidst lader alt forfalde, for derefter at
skyde skylden på de virkelige genoprettere.

Egon

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-09-07 23:24

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i meddelelsen

> Sandheden er, at de borgerlige bevidst lader alt forfalde, for derefter at
> skyde skylden på de virkelige genoprettere.

Er det Anker Jørgensen du ser som den store rorgænger og genopretter??

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 09:55

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i meddelelsen

> Er det Anker Jørgensen du ser som den store rorgænger og genopretter??
>
> Mvh
> Martin

Vil du benægte, at det tog venstrefløjen mange år, at genoprette skaderne
under schlütter?

Samme skader er den nuværende regering ved at gentage.

Det kommer til at tage år, at rette op på Führar Anders afmontering af vor
stat.

Egon

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-07 12:49

> Det er simpelthen vanvittigt det her.

Enig. Hvor ville det dog være befriende, hvis de ansatte på en skole med
vedligeholdelsesproblemer mødte op til en frivillig arbejdsweekend, hvor man
i fællesskab gav den en (ubetalt) skalle for at skabe en god arbejdsplads -
ganske som jeg har oplevet flere gange i det private erhvervsliv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.