Ingen prestige i mandesygdomme?
Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-07 07:29

I dagens JP kan man på:

<http://jp.dk/meninger/breve/article1099061.ece>

læse et læserbrev om sexisme i sundhedssystemet.

Uhyre summer bruges på brystkræft, der for 90% vedkommende rammer
kvinder. Og folkeundersøgelser med mammografi er sat i system.

Men drejer det sig om prostatakræft, som endda med stor sikkerhed
opdages ved en PSA-måling [for patienten: en enkel blodprøve], gøres der
stort set intet. Og specielt er det blevet besluttet, at hvis patienten
alligevel forventes at være død inden for 10 år, sker der ingen
behandling.

Sygdommen, der i 100% af tilfældene rammer hankønnet, er stærkt
smertefuld, og da der kan dannes metastaser, vil patienternes
restlevetid tit reduceres ...

Hvorfor denne sexisme i sundhedssystemet?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 22-09-07 09:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> smertefuld, og da der kan dannes metastaser, vil patienternes
> restlevetid tit reduceres ...
>
> Hvorfor denne sexisme i sundhedssystemet?

Nok fordi en del ledende poster i sundhedssystemet beklædes af kvinder.
I 80'erne og 90'erne var der problemet med de homofile i
sundhedssystemet, som fik gennemtrumfet at man skulle lave generelle
AIDS kampagner og ikke længere målrette kampagnerne mod risikogrupperne,
hvilket i altovervejende grad betyder de homofile.
--
Jesper

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-09-07 09:47

Per Rønne skrev:
> [...]
> smertefuld, og da der kan dannes metastaser, vil patienternes
> restlevetid tit reduceres ...
>
> Hvorfor denne sexisme i sundhedssystemet?

Hvorfor undersøger man ikke lidt selv inden man stiller sådanne spørgsmål?

Brystkræft er den mest almindelige kræftform.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-07 11:31

> Hvorfor denne sexisme i sundhedssystemet?

Fordi vi lever i et matriarkat.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-09-07 16:47

Per Rønne skrev:
> [...]
> smertefuld, og da der kan dannes metastaser, vil patienternes
> restlevetid tit reduceres ...
>
> Hvorfor denne sexisme i sundhedssystemet?

Lægernes model af mennesket er en mand, og mændene modtager da også
langt mere behandling end kvinder. Men erhvervs aktive har første ret i
sundheds systemet, så det gælder om at blive syg inden at man går på
pension. Prostatakræft rammer mest pensionister.

Fra : Michael Weber

Dato : 22-09-07 22:50

> [...]
> smertefuld, og da der kan dannes metastaser, vil patienternes
> restlevetid tit reduceres ...
>
> Hvorfor denne sexisme i sundhedssystemet?

Tror ikke det er sexisme, men mangelfuld kommunikation mellem
manden og sundhedsvæsenet.
Manden er "resultatorienteret" á la "jeg er syg, hvornår kan jeg være
rask",
mens kvinder er mere undersøgende i forhold til sundhedsvæsenet og dets
tilbud og muligheder
og evt. mangel på samme. Og når der er en mangel, er det jo kvinder der
efterspørger den og
det nye tilbud vil tilpasses efterspørgeren, kvinder.