Demokrati , retssikkerhed og menneskeretti~
Fra : John Jensen

Dato : 21-09-07 21:02

Som bekendt er det i de vestlige demokratier at risikoen for
terrorhandlinger er størst. Dette skyldes primært at politiet i disse
lande ikke må anvende tortur til at få folk til at fortælle vidt og redt
om deres viden om terrorpalnlægning hos andre. Anholdte har ret til at
blive stillet for en dommer når de anholdes og dermed skal den udøvende
magts beviser (eller indicier!) være stærke før man kan tilbageholde en
person i længere tid! Samtidig gør demokratiet at folk har ret til at
fremkomme med udtalelser der opfordrer til terror (ikke direkte men
indirekte : f.eks. medfører visse former for religiøse
fundemantalistiske udtalelser at folk får terrortanker!).
Ytringsfriheden og menneskerettighederne gør at folk ikke må indskrænke
en bestemt befolkningsgruppes rettigheder , selvom denne gruppe åbenlyst
sympatiserer med terrorister!
Så man må konkludere at terrortruslen eksisterer som resultat af
demokrati, ytringsfrihed,retssikekrhed og menneskerettigheder.

Men indskrænker vi dem , f.eks. ved at intensivere overvågningen af
civile går vi terroristernes ærinde. De ønsker netop at indføre et
samfund baseret på sharialovgivning (total i modsætning til en
retsstat!) , uden demokrati med et kalifat som styreform (totalt modsat
demokrati!) og de har de steder hvor det er blevet praktiseret (Iran,
Aghanistan) vist at de ikke hylder menneskerettighederne men ønsker at
undertvinge befolkningen deres religiøse dogmer!

Så vil vi terrortruslen til livs står vi i et stort dilemma!

Spørgsmålet er om man ikke i højere grad burde forhindre ekstremisme og
radikalisering af folk ?! F.eks. ved at undersøge hvad der radikaliserer
dem. Er det de sociale forhold ? Er det de økonomiske ? Er det
opvækstvilkårerne i hjemmet, forældrenes påvirkning ? Er det en
marginalisering af folk i samfundet, f.eks. udelukkelse fra
arbejdsmarkedet, eller at de klarer sig dårligt i uddannelsessystemet ?
Er det en bestemt udlægning af deres religiøse tekster, sådan at man
skal sætte ind mod bestemte imamer og forhindre dem i at radikalisere
ungdommen ? Er det satellit tv fra bestemte arabiske stationer der
radikaliserer de unge ? Er det unge der mangler et socialt
tilhørsforhold der radikaliseres, hvor de ved tilknytningen til
fundementalistiske grupper opnår accept, respekt og værdighed ?

Disse spørgsmål bør man stille sig selv for indskrænker vi friheden i
samfundet f.eks. ved øget overvågning og mindre retssikkerhed opnår vi
bare mere terror da vi derved understøtter fundementalisternes ønsker!

Fra : Ivannof

Dato : 22-09-07 10:09

"John Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lande ikke må anvende tortur til at få folk til at fortælle vidt og redt
> om deres viden om terrorpalnlægning hos andre.

Som samfund er vi nødt til at trække en streg i sandet. Folk er uskyldige
indtil det modsatte er bevist. Også for din og min skyld. Jeg vil nødigt på
et spinkelt grundlag hives ind i en celle og få "banket sandheden ud af mig"
indtil folk overbevises om at det ikke var mig.

> [...]
> Så man må konkludere at terrortruslen eksisterer som resultat af
> demokrati, ytringsfrihed,retssikekrhed og menneskerettigheder.

Det er jo rigtigt - og det må vi leve med. For ellers HAR vi
hverkendemokrati, ytringsfrihed, retssikkerhed.

> [...]
> samfundet f.eks. ved øget overvågning og mindre retssikkerhed opnår vi
> bare mere terror da vi derved understøtter fundementalisternes ønsker!

Rigtigt gode overvejelser!

Jeg synes bare vi som samfund skal stå fast ved vores værdier og klare sig
godt, bygge videre på et samfund for at gøre det endnu mere værd at leve i.
Misundelsesværdigt - altså værdigt at misunde! Problemet er vel at nogen er
misundelige på os, fordi de ikke i samme grad med deres eget værdigrundlag
kan skabe et samfund som de selv har lyst til at bo i!

Det er jo ikke ligesom om at indvandrer og flygtningestrømme går fra Europa
mod Mellemøsten, vel?

Hilsen Ivan

Fra : Notion

Dato : 22-09-07 12:08

> [...]
> lande ikke må anvende tortur til at få folk til at fortælle vidt og redt
> om deres viden om terrorpalnlægning hos andre.

og hvem er det du gerne så blive tortureret?? Er det din lille søster fordi
hun lige var det forkerte sted eller skal det kun være folk som er
solariebrun ???

> [...]
> (ikke direkte men indirekte : f.eks. medfører visse former for religiøse
> fundemantalistiske udtalelser at folk får terrortanker!).

Ja eller det er højre underdrejet fundamentalister som forfølger en gruppe
alm. borger i et samfund, som giver næring til, at religiøs fundamentalisme
opstår.

> Ytringsfriheden og menneskerettighederne gør at folk ikke må indskrænke en
> bestemt befolkningsgruppes rettigheder , selvom denne gruppe åbenlyst
> sympatiserer med terrorister!

Hvilken gruppe tænker du specifik på, er det DF'er, liberalister,
konservativt gratin ??

> Så man må konkludere at terrortruslen eksisterer som resultat af
> demokrati, ytringsfrihed,retssikekrhed og menneskerettigheder.

ja vi må se at få en ny regering, som kan stable sikkerhed og stabilitet ind
i samfundet igen.

> [...]
> ikke hylder menneskerettighederne men ønsker at undertvinge befolkningen

Og du mener seriøst, at det sker i et velfungerende demokrati, eller skyldes
dine tanker mindreværd for andre ??

> Så vil vi terrortruslen til livs står vi i et stort dilemma!

Hvorfor ?? hvilket dilemma ??

> [...]
> unge ? Er det unge der mangler et socialt tilhørsforhold der
> radikaliseres, hvor de ved tilknytningen til fundementalistiske grupper

Her kan vi da være vældig enig, hvem indoktrinere hvem ???

> Disse spørgsmål bør man stille sig selv for indskrænker vi friheden i
> samfundet f.eks. ved øget overvågning og mindre retssikkerhed opnår vi
> bare mere terror da vi derved understøtter fundementalisternes ønsker!

Eller vi giver de højre underdrejet fundamentalister næring til
nyerhvervelse i landet.